اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 22-06-2011, 11:04 PM
نقاء القلوب نقاء القلوب غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

نقاء القلوب is on a distinguished road
Unhappy سؤال محيرنى بجد مش عارفه اذاكر

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته\

انا طالبه فى تانيه ثانوى ومستوى الحمد لله كويس وكنت بطلع من الاوائل ديما بس فى الامتحانت السنه دى حصلتلى حاجات غريبه خصوصا فى امتحان الرياضه والعربى بالرغم ان الحمد لله الامتحانات كانت سهله بس كنت بدخل الامتحانت انسى القوانين وفى امتحان التفاضل نسيت مساله وحاجات غريبه جدا حصلتلى الايام اللى فاتت بس الحمد لله على كل شى

انا بس كنت عايزه اسال هو لو انا لو جبت 92 او 93 يعنى مجبتش فوق ال95 هل ممكن اعوض فى تالته وكمان بالمستوى الرفيع واجيب مجموع عالى اصل انا بجد نفسى خالص انى ادخل طب اسنان ومش عارفه هل كده خلاص مينفعش ولا ايه انا عارفه ان الامتحانات لسا ما خلصتش وكمان النتيجه لسا بس انا الحاجات دى بتشغلنى خالص وكمان اللى حصلى فى الامتحانت السنه دى اكدلى ان مش هزيد عن المجموع ده لو سمحتم بس حد يقولى هو فى امل ولا لا لازم الواحد يجيب اكتر من 95

قديم 23-06-2011, 12:36 AM
عضو مجتهد

لو سمحتم اللى يعرف اى حاجه عن الموضوع ده يرد عليا ضرورى بجد متتصوروش انا يائسه اد ايه ومش قادره افتح الكيمياء خالص
قديم 23-06-2011, 12:44 AM
soosoo_kotp2000 soosoo_kotp2000 غير متواجد حالياً
عضو فعال

soosoo_kotp2000 is on a distinguished road

انا اصغر منك بسنه بس يعنى ممكن اقولك اللى اعرفه

بصى

متحاوليش تفكرى فى اللى عملتيه فى المواد اللى فاتت

والكميا اظن لسا فاضل زى 6 ايام عليها يعنى مده حلوه

خلى اعتمادك على الله

بجد بجد

قربى من ربنا

متخافيش ده مش هيضيع منك وقت او مش هيخليكى تذاكرى لا بالعكس خالص

وحاولى تقرى ادعية تفريج الهم

وتدعى ربنا يوفقك وخاصه لو انتى ساجده

وتختارى اوقات استجابة الدعاء وتدعى ربنا من قلبك بجد

والرسول بيقول ان الدعاء بين الآذان و الأقامة لا يرد

ادعى ربنا وتوكلى عليه

وذاكرى

حاولى تراجعى الاجزاء المهمة والرئيسية فى المنهج

وربنا يوفقك يارب ويوفق كل الطلبه ويسهل الحال

أتمنى ان اكون افدتك
قديم 23-06-2011, 12:45 AM
عضو فعال

ومتنسيش تقرى قرآن
قديم 23-06-2011, 12:54 AM
عضو مجتهد

مرسى ربنا يخليكى بس انتى برضوا مردتيش على سوالى انا عايزه اعرف بالنسبه للمجموع لانى عايزه اطمن لو ينفع اكمل واحسن المجموع لان بجد نفسى فطب اسنان
قديم 23-06-2011, 01:46 AM
الصورة الرمزية THE CodeR
THE CodeR THE CodeR غير متواجد حالياً
عضو قدوة

THE CodeR is on a distinguished road

متقلقيش
لو جبتي خمسة و تسعين هتقدري تدخاي طب اسنان بس ممكن محافظة مختلفة
سنة واحدة و بعد كده حولي للجامعة القريبة منك
كلها اختلاف محافظات مش اكتر و علي اساسها المجموع
بس شدي حيلك عشان في حالتك دي هتحتاجي مجهود كبير عشان تعوضي
انا زيك في تانية و بإذن الله ربنا يكرمنا جميعاً في اﻻمتحان
[CENTER] رُوِيَ عن معاذ بن جبل رضي الله عنه أنه قال : تعلموا العلم فان تعـلُمه لله خشية ، وطلبه عبادة ، ومُدارسته تسبيح ، والبحث عنه جهاد ، وتعليمه من لا يعلم صدقة وبذله لاهله قُـربى ، وهو الانيس فى الوحدة ، والصاحب فى الخلوة ، والدليل على الدين ، والمُصبر على السراء والضراء ، والوزير عند الاخلاء ، والقريب عند الغرباء ، ومنار سبيل الجنة
قديم 23-06-2011, 06:55 PM
عضو فعال

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نقاء القلوب مشاهدة المشاركة
مرسى ربنا يخليكى بس انتى برضوا مردتيش على سوالى انا عايزه اعرف بالنسبه للمجموع لانى عايزه اطمن لو ينفع اكمل واحسن المجموع لان بجد نفسى فطب اسنان

ذاكرى الاول دلوقتى كويس واما النتيجة تتطلع يحلها الحلال

وعلى فكره انتى ممكن تدخلى طب اسنان برده إذا شاء الرحمن بس هتكون فى محافظة بعيده يعنى شويه
قديم 27-06-2011, 01:53 AM
sad nono sad nono غير متواجد حالياً
طالبة بالصف الثالث الثانوي ( علمي علوم )

sad nono is on a distinguished road

السلام عليكم ،،

عارفة لما واحد يبقا واقع في مشكلة كبيرة ويرمي المشكلة دي على حد هو بيثق فيه جدا عارفة هو بيرتاح اد اي ؟؟
بصي يا حبيبتي متشيليش هم اي حاجة وتوكلي على ربنا فوضي امورك لربنا بثقة شديدة ان ربنا مش هيضيع تعبك ابداااا
وان ربنا هيقدرلك الخير .. قولي " فوضت امري ليك يا رب " وخلي في قلبك ثقة كبيييرة ان محدش في ايده الخير ليكي غير ربنا وطالما انتي فوضتي امرك ليه وتوكلتي عليه بكل ثقة هيقدرلك الخير ان شاء الله ...
يعني متقوليش هجيب 92 او 93 اوعي تقولي كدا خلي عندك أمل كبييير انا هحكيلك حكاية بسيطة حصلت معايا اكيد هتفيدك ان شاء الله

من زمان اوي وانا صغيرة من حوالي ست سبع سنين كدا كان ليا صاحبة متفائلة جدا جدا من واحنا اطفال في ابتدائي
كنا ندخل الامتحان ونطلع منه مثلا تكون غلطانة تلات اربع غلطات وتقول الغلطة دي ان شاء الله مش هيحاسبوني عليها
ودي اللي بيصحح مش هياخد باله وان شاء الله اجيب اعلى درجة بس كانت بتقول الكلام دا بجد من قلبهااا وكانت بتبقا مقتنعة مليوون في الميا انها مش هتنقص في الامتحان والله العظيم الكلام اللي كانت بتقوله كان اللي بيحصل كنت ببقا مستغربة اووي ومفهمتش غير لما كبرت وسمعت الحديث القدسي دا " انا عند ظن عبدي بي " فخلي عندك ثقة كبيييرة وظن حسن بربنا
بدل ما تقولي انا هجيب 92 قولي ان شاء الله ربنا هيوفقني وهدخل الكلية اللي انا عاوزاها قوليها من قلبك وانتي مقتنعة بيها
وبقسملك بالله لو ظنيتي ظن حسن بربنا وانو هيقدرلك اللي بتتمنيه ربنا مش هيخذلك ابدااا ،، متقوليش بقا عاوزة اعرف لو جبت المجموع دا ينفع اعوض ولا لا ... لا مش عاوزين الافتراض دا يبقا موجود اصلااااا

يارب اكون افدتك لو عاوزة اي حاجة انا تحت امرك ..
وبالتوفيق ان شاء الله ،،
قديم 27-06-2011, 10:12 PM
Dr.Nariman Dr.Nariman غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

Dr.Nariman is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad nono مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ،،

عارفة لما واحد يبقا واقع في مشكلة كبيرة ويرمي المشكلة دي على حد هو بيثق فيه جدا عارفة هو بيرتاح اد اي ؟؟
بصي يا حبيبتي متشيليش هم اي حاجة وتوكلي على ربنا فوضي امورك لربنا بثقة شديدة ان ربنا مش هيضيع تعبك ابداااا
وان ربنا هيقدرلك الخير .. قولي " فوضت امري ليك يا رب " وخلي في قلبك ثقة كبيييرة ان محدش في ايده الخير ليكي غير ربنا وطالما انتي فوضتي امرك ليه وتوكلتي عليه بكل ثقة هيقدرلك الخير ان شاء الله ...
يعني متقوليش هجيب 92 او 93 اوعي تقولي كدا خلي عندك أمل كبييير انا هحكيلك حكاية بسيطة حصلت معايا اكيد هتفيدك ان شاء الله

من زمان اوي وانا صغيرة من حوالي ست سبع سنين كدا كان ليا صاحبة متفائلة جدا جدا من واحنا اطفال في ابتدائي
كنا ندخل الامتحان ونطلع منه مثلا تكون غلطانة تلات اربع غلطات وتقول الغلطة دي ان شاء الله مش هيحاسبوني عليها
ودي اللي بيصحح مش هياخد باله وان شاء الله اجيب اعلى درجة بس كانت بتقول الكلام دا بجد من قلبهااا وكانت بتبقا مقتنعة مليوون في الميا انها مش هتنقص في الامتحان والله العظيم الكلام اللي كانت بتقوله كان اللي بيحصل كنت ببقا مستغربة اووي ومفهمتش غير لما كبرت وسمعت الحديث القدسي دا " انا عند ظن عبدي بي " فخلي عندك ثقة كبيييرة وظن حسن بربنا
بدل ما تقولي انا هجيب 92 قولي ان شاء الله ربنا هيوفقني وهدخل الكلية اللي انا عاوزاها قوليها من قلبك وانتي مقتنعة بيها
وبقسملك بالله لو ظنيتي ظن حسن بربنا وانو هيقدرلك اللي بتتمنيه ربنا مش هيخذلك ابدااا ،، متقوليش بقا عاوزة اعرف لو جبت المجموع دا ينفع اعوض ولا لا ... لا مش عاوزين الافتراض دا يبقا موجود اصلااااا

يارب اكون افدتك لو عاوزة اي حاجة انا تحت امرك ..
وبالتوفيق ان شاء الله ،،

بجد ربنا يجزيكي الف خير

يقيني بالله يقيني
قديم 27-06-2011, 11:25 PM
sad nono sad nono غير متواجد حالياً
طالبة بالصف الثالث الثانوي ( علمي علوم )

sad nono is on a distinguished road

اقتباس:
بجد ربنا يجزيكي الف خير
ويجزيكي يارب الف خير

العلامات المرجعية