اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليات الهندسة

موضوع مغلق

قديم 30-08-2012, 01:19 AM
ccna.and.mcse ccna.and.mcse غير متواجد حالياً
موقوف

ccna.and.mcse is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed_AbdElmonem2014 مشاهدة المشاركة

اولا انا برده شايف ان حضرتك تتكلم عن كلية حاسبات بس واللى فى هندسة يتكلم عنها انا عمرى متكلمت عن حاسبات لانى مش فى حاسبات انا مش عارف المعلومات اللى انت جايبها ديه منين لان اغلبها غلط انت بتحسسنى ان احنا قسم كهربا معانا شوية كلام فى الكمبيوتر انا بقالى سنتين فى القسم ومخدتش غير كورسين او تلاتة من كهربا غير كدا المواد اللى بناخدها من قسم حاسب وبعدين مواد الهارد وير بتزود قدراتك فى البرمجة لانك بتفهم كل حاجة فى الكمبيوتر بتشتغل ازاى غير كدة فى مواد ذى الاحتمالات والاحصاء المواد دى مش بتدرس غير فى قسم حاسب وهدفها انها تزود مهاراتك فى البرمجة وبعدين اغلب مواد الهارد وير اللى حضرتك بتصنفها انها ملهاش علاقة بالسوفت وير بينزل فيها برامج كتير تتعمل تطبيق سوفت وير على اللى انت اتعلمتو فى الهارد وير ولو الكلام اللى انت بتقولو صح يبقى معناه ان احنا منعرفش لغات او مش بنحتك بالسوفت وير احنا اول مدخلنا القسم اخدنا كورس لغة برمجة واحد كان جافا بعد كدة
بقى عندنا القدرة ان احنا نتعلم اى لغة فى زمن قياسى يعنى مثلا انا اتعلمت لغات الويب html و javascript و php فى اسبوع من غير مناخد كورس ويب غير انى اتعلمت لغات السى بس برده المهم مش اللغة اى حد بيعرف يكتب كود المهم انك تكتب يرنامج سليم باقل وقت واقل مساحة .
فى النهاية انا شايف انك بتحاول تشوه قسم هندسة الحاسب بمعلومات غلط او حضرتك مش متاكد منها مش معنى انك قريت الائحة يبقى عرفت ايه اللى بيحصل وبيتدرس فى القسم .
القسم عندنا مش بيزيد عن 80 طالب والقسم عندنا بياخد اعلى مجموع فى الاقسام يعنى بيخشو اوائل الدفعة وكل سنة بيطلع منه ناس تشتغل فى ميكروسوفت وجوجل وابل ده غير انى عمرى مسمعت عن حد اتخرج من عندنا ومشتغلش .
لو حضرتك تعرف على فرماوى ده مثل من ضمن ناس كتير اوى سافرت وحققت نجاح كبير الراجل ده نائب بيل جيتس وخريج القسم ar.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D9%84%D9%8A_%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%88% D9%8A
فى النهاية انا نفسى ان كل واحد يتكلم عن نفسه وفى النهايه سواء حاسبات او هندسة المجتهد يقدر يوصل للى هو عايزه بس بلاش تشويه فى حد او تقديم معلومات غلط لواحد بيسال ميعرفش وفى النهاية الشغل ده بأيد ربنا .
وبالتوفيق .

حضرتك اللى جايب اللايحة مش انا خالص .. راجع لائحيتك مش كلامى دة كلامك
بخصوص الدكتور على الفرماوى فهو على رأسى و دة شىء يشرف المصريين كلهم و أنا اولهم فهو بيشتغل شغلة غير فنية شغل مبيعات و تسويق بس عامة حاسبات عمرها 12 سنة كخريجين فبديهى ناس أخرى تسبقها مع العلم فية دكاترة خريجين حاسبات فى أماكن أفضل من على الفرماوى خاصة ان ميكرسوفت هدفها الربح فشركة تعبانة بين الشركات مقارنة بشركة زى أوراكل او جوجل او غيرها و منتجاتها كلها هادفة للربح

ياريت كمان تعد عدد المواد فى اللايحة بتاعتك و أعتقد اللايحة بتاعتك واضحة مش محتاجة عد

ثانيا انا مبشتمش حد او بعيب فى حد بس الدكتور اللى اتكلم الكلام دة بيفتكس اى كلام و مش عاوز اقولها بطريقة أخرى يعنى خريج قسم فرعى فى شعبة الكهرباء هيدرس أكتر من كلية حاسبات فدة كلام تهريج
المفروض دة دكتور جامعى اخلاقة تحتم علية ان يقول الحقايق و ميضحكش على الطلبة لمجرد ان الطالب يدخل عندة او الدكتور بقى مش فاهم و طالما مش فاهم يبقى هيدرس ازاى و كمان مش من حقة يبقى دكتور فدة دكتور ازاى

دة دكتور شريف صقر رغم صغر سنة الا انة ماسك منصب كبير فى وزارة هيئة الاتصالات و تكنولوجيا المعلومات الإسترالية و باحث كبير و لما يبقى فى عمر الدكتور الفرماوى هيكون عالم مش مجرد نائب مدير شركة
http://www.cse.unsw.edu.au/~ssakr/

و كمان الدكتور شريف صقر لة منصب فى شركة ميكروسوفت
http://www.cse.unsw.edu.au/~ssakr/CV.html

على فكرة انا مش قاصد بكلامى أقلل من اى كلية و خاصة كلية الهندسة لكن مع احترامى للدكتور كدا بيضلل الطالب لازم يقولة الحقيقة بلاش يضلل .. الحقيقة ان هندسة كهرباء حاسب بيدرس مواد سوفت وير بس فى الأخر اخرها اللى بيدرسة حاسبات فى سنوات العام اولى او تانية لكن لا ترتقى لكونها دراسات قوية فهى دراسات عامة مبدئية بسيطة لا ترتقى لكلية الحاسبات و المعلومات و لا يصنف على أساسها انة دراسات حاسوبية لانة بيدرس اكتر من 65% مواد غير حاسوبية فالأمر منتهى و الدرجة العلمية المنصوص عليها المعتمدة تخصص كهرباء الكترونيات و بينضم لنقابة المهندسين شعبة كهرباء .. مع ملاحظة ان كلامى بنصب على كلام الدكتور و ليس الكلية

و فى النهاية أنا برضو بقولك كل واحد يتكلم عن كليتة و بلاش تشوية فى حد فالدكتور اللى اتكلم اتكلم عن كلية أخرى و الأولى لة أن يتكلم عن كليتة فقط و يوجة الشخص السائل الى ان يسأل دكتور فى كلية الحاسبات و المعلومات او يصل لها بطريقتة ثم يقارن ثم يختار ما يناسبة و لكن لا يتحدث عنها بالباطل او بعدم إدراكة لها او بالخطأ او بالتشوية و أخيرا برضو كلية الحاسبات و المعلومات فيها ناس كتير اوى بتروح جوجل و اوراكل و ميكروسوفت و معظم خريجيها برة مصر فى دول اوربية وامريكية و غيرها

قديم 30-08-2012, 01:40 AM
ccna.and.mcse ccna.and.mcse غير متواجد حالياً
موقوف

ccna.and.mcse is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Cit45 مشاهدة المشاركة
الكلية Modern Academy، لو افترضنا مثلًا أني رحت لوحدي لمركز التحويل و قلت عايز أحول هيرضوا؟ المشكلة أننا دفعنا المصاريف (أغلي من حاسبات).

يعني مش بنفس التفصيل في حاسبات؟ طاب أزاي قدرت تتعلم لغات الويب في أسبوع؟

لا موجودة.

أيه فايدة مواد الهارد وير في السوفت وير؟

طموحاتي برمجة سوفت وير، و برأيك بتدرسو السوت وير زي في حاسبات ولا أقل؟

أولا ً السوفت وير مش معناها برمجة و دى مشكلة بتوع هندسة و المنتسبين للمجال مفكر انة لما يضرب كورسين برمجة يبقى زية زى حاسبات و دة خطأ نهائيا و كمان مشكلتهم انهم فاهمين السوفت وير غلط فاهمين انة تخزين و استرجاع بيانات و طبعا انا بعذرهم لان بمنتهى البساطة هو مبيدرسش علم فلذلك معندوش رؤية فحاسبات و معلومات بيدرس علم تصميم البرمجيات و المعلومات يعنى بندرس فى الكلية ازاى نصمم نظام تشغيل او لغة برمجة او نظام تشفير او نظام إخفاء بيانات او نظام لمعالجة البيانات او بروتوكول شبكات او او او حاجات كتير و طبعا بما انك بتصمم بنية تحتية للبرمجيات و المعلوماتية فمن السهل تعمل تطبيقات

طيب خلينا ندى مثال بسيط لتطبيق صريح و خفيف و مباشر تطبيق زى تطبيق
Siri
اللى نزل جديد على IPhone
دة أحد تطبيقات الذكاء الاصطناعى و دة تطبيق بيخلى الكمبيوتر كأنة انسان تقولة اى كلمة او امر يترجمهولك باللغة الإنجليزية و يكتبهولك على الشاشة علشان تأكدلة بصوتك انة دة طلبك فمثلا تقولة اتصلى بفلان يتصلك بية و ابحثلى على جوجل يبحثلك و يرجعلك النتائج و هكذا و هكذا يعنى الموبايل كأنة إنسان
شوف شرح كامل للتطبيق
http://www.apple.com/iphone/features/siri.html

طيب علشان تطبيق زى دة يتعمل محتاج تكون درست الكورسات الأتية
ذكاء اصطناعى Artificial Intelligence
نظم خبيرة Expert Systems
معالجة اللغات الطبيعية Natural Languages Processing
التعرف على الكلام Speech Recognition
قواعد بيانات الوسائط المتعددة Multimedia Database
نظم المعلومات الذكية Intelligent information systems
التنقيب عن البيانات Data Mining & Warehouse
هندسة المعلومات Information Engineering

و خد بالك التطبيق دة بعد ما يتم انتاجة لازم يتم قياس أداة و جودتة صح الصح يعنى محتاج تكون دارس جودة و انتاج برمجيات و بروفيشنال و دة فقط هتلاقة فى حاسبات و معلومات

وفية مواد تانية كتير دة غير ان المواد دى معتمدة على مواد أخرى متنفعش تدرس من خلالها بس انا بدى مثال فى السريع

طبعا مفيش اى كلية فى مصر غير حاسبات و معلومات هتدرس الكلام دة نهائيا

فالدكتور اللى بيقولك بصراحة ضحك عليك لانك بديهى لايحتك فيها كهرباء و الكترونيات و تحكم الى دة اجبارى فأكيد هيأكلوا اكتر من 65% من المنهج دة غير المواد ان اعدادى مش محسوبة لانها سنة عامة
فطبعا هتلاقى نفسك أخرك بتاخد بتاع 15 مادة بالكتير ليهم علاقة بالحاسب فية منهم حوالى نصهم هاردوير و الباقى سوف وير حوالى 8 مواد اساسية زى داتا بيز او نظم تشغيل او هياكل بيانات و كل دى مواد اخدناه فى سنة اولى و تانية حاسبات و معلومات مش تخصص

طبعا دة لايحة حاسبات القاهرة فيها المواد اللى بقول عليها
http://fci-cu.edu.eg/?pg=academic/co...p&query=EXPAND

الناس فى مصر تفكيرها غريب مفكره ان حاسبات و معلومات قاعد يدرس جافا و سى شارب و عندة مواد بالأسم دة و قاعد يكتب كود
كتابة الكود دى فى العالم كلة اى حد بيكتبها و بيطلق علية مبرمج و دى وظيفة تعادل فى مصر الفنى
فى دول اوربا و امريكا لان المبرمج يكتب كود و خلاص يعنى يستخدم لغات البرمجة فى كتابة اكواد او انتاج تطبيقات لكن حاسبات بيدرس علوم الحاسبات و تكنولوجيا المعلومات و مش هتلاقى عندنا مواد اسمها برمجة غير البرمجة الخطية ..
طيب هتقولى السوق فى مصر هقولك واقع و السوق مش مقياس العلم لان مثلا اى تخصص فى هندسة بيدرس تصميم مثلا تصميم الانظمة الميكانيكة مثال هندسة السيارات بيدرس تصميم السيارات و تطويرها لكن فى مصر اخرنا نعرف الميكانيكى و معندناش تصنيع سيارات و هكذا لباقى التخصصات طيران بقى او كهرباء باور او اى تخصص
و نفس القصة حاسبات بتدرس تصميم و من ثم لازم تدرس قياس الجودة او فيها قسم هندسة البرمجيات دة بيدرس هندسة الجودة و الإنتاج لكن فى مصر مفيش اى هندسة فى اى مجال لا ميكانيكا ولا كهرباء و لا حاسبات ولا برمجيات

انا قولت مثال هندسة للتقريب فقط لانك داخل ياهندسة يا حاسبات و مش قصدى التقليل من اى كلية
و انا بعترفلك اهو مفيش فى مصر اى تصميم بنية تحتية للبرمجيات و المعلومات زى انظمة التشغيل او نظم التشفير او اى شىء و كل اللى موجود تطبيقات و كمان تطبيقات عادية فى تخزين و استرجاع البيانات يعنى مش تطبيقات متقدمة زى تطبيقات الواقع الإفتراضى او تطبيقات الذكاء الإصطناعى او تطبيقات نظم القرار او تطبيقات ادارة الازمات المعلوماتية او تطبيقات التجارة الإلكترونية او تطبيقات البرمجيات الصناعية او تطبيقات أمن المعلومات و كمان على المستوى التشريعى تعبان مفيش اى قوانين بخصوص قوانين المعاملات الإلكترونية زى قوانين اصدار و تنظيم العقود الالكترونية او التجارة الإلكترونية او اى شىء و مفيش قوانين لمكافحة الجريمة المعلوماتية فالسوق واقع و 65% من خريجين حاسبات و معلومات هربانين برة البلد فى اوربا و استراليا و امريكا و تركيا و كندا و دول الخليج دى حقيقة و لازم تعرفها علشان انت بتختار و مينفعش اضلك او اقولك معلومات غلط
قديم 30-08-2012, 03:21 AM
الصورة الرمزية Eng.Mo'men
Eng.Mo'men Eng.Mo'men غير متواجد حالياً
مشرف متميز قسم كلية الحاسبات والمعلومات

Eng.Mo'men is on a distinguished road

ويستمر الصراع بين هندسة وحاسبات
ههههههههههههه
بص يا هندسة كلمة هندسة مغطية علوم حاسب دي كلمة كبيرة جدا وغلط جداً , ايه اللى جاب هارد وير لسوفت وير بس
عاوز تشتغل اما تتخرج وتتعلم مبادئ البرمجة والشبكات والداتا بيز صح وتنضم لنقابة مهندسي البرمجيات اللى دكتورنا العظيم احمد عمران هيساعدنا في انهاءها ان شاء الله انضم لحاسبات خاصة وسيبك من هندسة لأن هندسة دي اللى عاوز معماري او مدني او ميكانيكا او كهربا غير كدا مايخشهاش لأن باقي الاقسام خلاص مالهاش وظايف غير محدودة جدا , من كلامك بتقول ان ازاي رئيس الدولة يبص لحاسبات "الحقيرة" ويختار منها مستشاره ويسيب هندسة"العظيمة" على فكرة د.عمران كان هيبقا محافظ للسويس وقبل كدا برده المشير طنطاوي اختار د.شريف زهران (مدرس فى حاسبات القاهرة ) نائب فى مجلس الشعب من ضمن ال10 المعينين , يابني حاسبات اصلاً اعلى من هندسة برة مصر (قسم هندسي مش كلية منفصلة) انما جوة مصر الجهل منتشر والناس بس بتبص للاسامي والمظاهر والالقاب .
وتقبل مروري مؤمن الغمري من حاسبات الزقازيق .
قديم 30-08-2012, 09:40 AM
الصورة الرمزية issac-newton
issac-newton issac-newton غير متواجد حالياً
عضو متواصل

issac-newton is on a distinguished road

يـُغـلـق ! .

موضوع مغلق

العلامات المرجعية