اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > قصر الثقافة > إبداعات ونقاشات هادفة

إبداعات ونقاشات هادفة قسم يختص بما تخطه أيدي الأعضاء من شعر ونثر ورأي الخ...

قديم 08-03-2017, 11:06 PM
الصورة الرمزية Monier
Monier Monier غير متواجد حالياً
مصرفي بالبنك الاهلى المصري

Monier is on a distinguished road
افتراضي قهوة ساده 1

جلس فى الميكروباص عائدا من عمله كانت سماعات الهاند فرى فى اذنه يستمع لاغنته المفضله الف ليلة وليله لسيدة الشرق ام كلثوم

ياحبيبى

كان ذلك صوت الست وهى تغنى "الليل وسماه ونجومه وقمره ....." اخذ ينظر فى وجوه الناس لعله يرى صديقا ما هنا او هناك ولكنه لم يرى الا العبوس
اترى هذا الرجل هناك اترى كام التجاعيد فى وجه وماذا عن هذا الطفل الذى يصرخ وكانه يبكى ويصرخ ويريد ان يعودالى بطن امه وكانه يعلم ماذا ينتظره غدا فى هذا العالم ... وماذا عن هذا الشاب يا ترى ايه اللى ياخذه عقله
"ياحبيبى "
ياترى كام واحد متبهدل وطالع عينه فى العفن المجتمعى اللى بنعانى منه كل يوم
كم من اشخاص يمثلون ادوار المهتمين وهم فى الحقيقة لا يهتمون الا بشئ واحد يسمى المال
كل يوم يسال نفسه هو يمكن نكون مُتنا وجينا البلد دى نتحاسب
كم العفن والوساخة اللى الواحد بيشوفها فى البلد دى بتخليه يكره البلد دى وميحبهاش
تذكر ذلك المقطع من احد المسرحيات الشبابية حيث كان زيزو ينصح صديقه المسافر للخارج بالا يعود مره اخرى لهذه البلد حين قال "مترجعش اوعى تفكر ترجع ولو حتى عشان خاطر امك مترجعش ايه بتبصولى كدا ليه عاوزينى يعنى اعقد اعيط وغنيله فيها حاجة حلوه وكدا لا عادى مانا كمان عندى الف صوره تخلينى اكره البلد دى ومحبهاش ... صوره ابويا وهو واقف طابور كبير قدام مستشفى السرطان علشان جلسة الكيماوى .. وعندى صوره لشباك بيتنا المكسر اللى معناش فلوس نجيب غيره وبنسده بحتة قماشه علشان سكاكين الهواء متغرزش فى ضهرنا .. وعندى صوره تانيه ليها يوم لما قولتلها خلاص كفايه مش هنقدر نكمل مع بعض نبعد احسن .. وعندى صوره للوساخة والزبالة ودكك مدارسنا المكسرة وبيوتنا الحزينة اللى قايله للسقوط دا غير 1000 صوره للحوادث فى الطريق والناس اللى ات***وا ومفيش جناه ومليون صوره تانية بهتنين من كتير التراب دا غير برواز الشهادة اللى اتمضالى انى ناجح وانا مش عارف انا ناجح فى ايه ولا درست ايه اصلا .بس هى تيجى الفرصة تيجى الفرصة وانا ارمى نفسى فى ستين داهية شيال بقا عتال مرمطون ان شاء الله عبد ماشى بس اهرب سافر يابنى سافر مه عند اهه ممثل كل اللى يشوفوه يقوله انت موهوب اوى لكن عمل ايه ووصل لايه ولا حاجه والاستاذ لو سئلته حلمك ايه هيقولك نسيته انت نفسك دورت لنفسك على حلم تانى علشان حلمك مجاش على مقاسك
سافر يابنى واوعى ترجع فى بلادنا بيطاردوا الاحلام وبي***وها عمد ودمها بينزف يغرق الشوارع والناس تقولك دى مجارى طفحت عادى جدا "
#قهوة_سادة

وانا اللى مش عـســكر

قديم 17-03-2017, 04:15 PM
سمسمه انا وبس سمسمه انا وبس غير متواجد حالياً
عضو جديد

سمسمه انا وبس is on a distinguished road

تحيااااااااااااااتى
قديم 17-03-2017, 05:20 PM
الصورة الرمزية شمس اليالى
شمس اليالى شمس اليالى غير متواجد حالياً
عضو نشيط

شمس اليالى is on a distinguished road