اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 06-08-2014, 11:45 PM
مروان كمال مروان كمال غير متواجد حالياً
عضو جديد

مروان كمال is on a distinguished road
Icon111 انظم وقتى ازاى؟؟؟ مع الدروس الكتير

عايز اسئل سوال وياريت الى يقدر يفيدنى جزاه الله كل خير انا طالب داخل سنه تالته جديد ومش عارف انظم وقتى ازاى فى المذاكره خالص خصوصا مع اذدحام الدروس وعايز نصيحه منكم اخد درسين فى العربى والفزياء وهل يستحقوا اما لا

قديم 07-08-2014, 12:26 AM
ابانوب ايليا ابانوب ايليا غير متواجد حالياً
عضو قدير

ابانوب ايليا is on a distinguished road

ومكنتش بفضل مادة واديها اكتر من حقها

اما مسألة الدروس ...انت شوف نفسك حتمشى كويس فى الفيزياء والعربى بالدرس الواحد ولا لأ؟ لو حسيت انك مش قوى فى مادة ممكن تاخد فيها درسين
حين تنظر الى احد الاشخاص وترى ان الكبرياء قد سيطر عليه حينها تندهش وتسأل نفسك هل هذا الشخص مريض ام جاهل كونه لايعلم الحقيقة الاكثر شيوعا ألا وهى انه انسان كبقية البشر خلق مثلهم وله نصيب من حساب الله كأخوته
قديم 07-08-2014, 02:43 PM
زهرة 1996 زهرة 1996 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

زهرة 1996 is on a distinguished road

العربى مش محتاج درسين .. والفيزياء لو ذكرتها كل يوم ساعتين مع مراجعة مستمرة انشاء الله مش هتلاقى فيها صعوبة..بس لازم يكون فى درس الفيزياء العدد قليل عشان تقدر تستوعب اكتر من المدرس.. عموما المدرس بيمثل 30% وانت عليك 70% والتوفيق من عند ربنا .. ربنا يوفقك
قديم 09-08-2014, 01:35 PM
الصورة الرمزية مروة محمد فراج
مروة محمد فراج مروة محمد فراج غير متواجد حالياً
عضو خبير

مروة محمد فراج is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مروان كمال مشاهدة المشاركة
عايز اسئل سوال وياريت الى يقدر يفيدنى جزاه الله كل خير انا طالب داخل سنه تالته جديد ومش عارف انظم وقتى ازاى فى المذاكره خالص خصوصا مع اذدحام الدروس وعايز نصيحه منكم اخد درسين فى العربى والفزياء وهل يستحقوا اما لا
ان شاء الله اى حد يفيدك ويفيدنى
انا للاسف هاخد اتنين فى العربى والفيزياء
قديم 10-08-2014, 08:38 AM
الصورة الرمزية هبــة أحمـد
هبــة أحمـد هبــة أحمـد غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

هبــة أحمـد is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مروان كمال مشاهدة المشاركة
أنـااا كمـان داخلـة تالتـة بس ناس كتيرة نصحـونى بلاش درسيـن فى الفيزيا علشان اكيد شرح مسـتر يختلف عن التانى لو انت حابب تجرب الاتنين اوك جربهم وشوف مميزات دا ودا واللى عيوبه اكتر من التانى بلاش تاخد عنده عشان الوقت وكدا وركز مع واحد بس وزاكر اول باول وربنا الموفق

أكبـــر نجــآح يمكــنك أن تحققـــه هو ان تعيــــش العــمر متفـــآئــل!
قديم 11-08-2014, 02:00 AM
الصورة الرمزية esraa_alex
esraa_alex esraa_alex غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

esraa_alex is on a distinguished road

انا لسة مخلصة 3 ثانوى بص احسن طريقة الحاجة اللى تاخدها تروح تذاكرها انت لسة فى اول السنة مش هيتراكم عليك حاجة وقبل ما تنزل للدرس اقراها عشان تقتكرها وحاول تنظم وقتك بس فى الاول مش هتعرف تقعد وقت كويس على المذاكرة بس واحدة واحدة هتتعود وهتقعد وقت كتير اما بالنسبة للدروس فانا من رايى انك تاخد مع مدرس واحد بس متعتمدش عليه فى كل حاجة حاول تفتش وراه متعتقدش انه بيديك كل حاجة دايما خلى عندك احساس ان فيه اكتر من اللى بيديه واللى واقف معاك اسأله فيه مرة واتنين وتلاتة ومنها هتوفر وقت وفلوسك وبالتوفيق

قديم 11-08-2014, 01:38 PM
shady ahmed shaker shady ahmed shaker غير متواجد حالياً
عضو جديد

shady ahmed shaker is on a distinguished road

أعلم ياصديقى انا الطالب هو من عليه كل شئ فقد تجد احد الطلاب يأخذفى كل ماده 2درس ويذاكر ويمتلك وقت ترفيها و يحصل على درجه جيده وقد يكون العكس .. لذلك الطالب هو اللى عليه كل الشغل وهو كمان اللى بيشغل المدرس وكمان يخليه يبدع ويطلع كل اللى عنده ، وبالنسبه لدرسين فى العربى و الفزياء ،العربى ممكن والفزياء ممكن كمان بس يكون ماده وحده بس هى اللى تاخد فيها درسين من كل المواد ، وكمان لازم يكون فى فرق فى المدرسين مترحش ل2 مدرسين نفس المستوى لأ واحد مثلاً بيهتم بالنحو والتانى بيهتم بباقى الفروع ماشى عادى الدرسين دا إذا لم يتوفر مدرس يجمع بين الأ2 وكذالك الأمر فى الفزياء مدرس يهتم بالنظرى أخر بالمسأل وهكذا.
قديم 10-09-2014, 09:31 AM
serena710 serena710 غير متواجد حالياً
عضو جديد

serena710 is on a distinguished road

انا من وجهة نظرى انا انا اروح لمدرس واحد بفهم منه و اذاكر و احل من وراه و اراجع و اتجاوب معاه فى الدرس.......غير كمان انت محتاج لكل دقيقة عشان تذاكر اهم حاجة انك تفهم الدرس و تعرف تحل عليه

العلامات المرجعية