اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف

منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف ملتقى معلمى التعليم الأزهرى

قديم 30-07-2014, 10:39 PM
الحق ضاع الحق ضاع غير متواجد حالياً
عضو نشيط

الحق ضاع is an unknown quantity at this point
افتراضي اخر فرصة للمثبتين حديثا

نفسى نبقى رجالة وندافع عن حقنا زى الرجاله قبل ما ييجى وقت نبكى عليه زى الستات
.... اصحوا يا معلمين الازهر ويا معلمين التربية والتعليم .. حقنا بيضيع ..يعنى ايه علاوتى تبقى على المجرد وانا كنت موظف فى نفس السنة .... وزميلى اللى على الدرجة الرابعة فى اى مصلحة اخرى يبقى على الثانية ... يعنى اية صاحبى اساسيه 315 وانا نفس التعيين والاساسى 270 وهو العام القادم هيزيد وانا زى ما انا.. اقولكم يعنى اية..... اسمعوا ودى اخر فرصة لينا..............................بتوع الازهر ... بتوع التربية والتعليم ..... اعتقد انكم عندكم علم انه فيه امتحانات جاية اسمها امتحانات الدور الثانى .... ودى فرصتنا اشرح اكتر ولا انتوا فاهمين
..... فاكرين لما الشرطة مطبقش عليها الحد الادنى عملوا ايه ... فاكرين بتوع البريد عملوا
فاكرين بتوع الصحه عملوا ايه ... اقسم بالله هوه يوم واحد اضراب عن الامتحانات كل مطالبكم تتحقق .... ولو عدت فرصة الامتحانات مش عاوز اسمع صوت ولا اشوف كلمة شكوى ..........
............ عاوز اشوف رد الرجال معانا ولا ناموا ..... نقول كمان ولا كفاية كدة اظن كفاية...سلام

قديم 31-07-2014, 12:41 AM
مظلومين من الازهر مظلومين من الازهر غير متواجد حالياً
عضو نشيط

مظلومين من الازهر is an unknown quantity at this point

والله انت راجل محترم بس للاسف المثبتين حديثا نايمين فى العسل نوم والله اللى حضرتك قلته انا بنادى بيه من زمان ولكن لا حياة لمن تنادى
قديم 31-07-2014, 12:58 AM
الصورة الرمزية مصطفى1234
مصطفى1234 مصطفى1234 غير متواجد حالياً
عضو متواصل

مصطفى1234 is on a distinguished road

الحل هو اللجوء للقضاء والقانون وفقط .
إنتهى زمن الإضرابات والإعتصامات . من يشعر بالظلم من أي شيء فهناك الطرق القانونية الكفيلة بإعطائه حقه .
وكل عام وأنتم بخير .
قديم 31-07-2014, 01:07 AM
teacher120 teacher120 غير متواجد حالياً
مدرس بالأزهر الشريف

teacher120 has a spectacular aura about

طبقا لقانون العاملين فى الدوله ما فعله الازهر صحيح وكثير من المحافظات تتبعه فى ههذا- سبب الى احنا فيه تاخر تثبيتنا وطول فتره التعاقد-----مشكله قانون الكادر انه لم يحدد اشياء كثيره حاجات تبع قانون الكادر واخرى تبع قانون 47 ودا الى عامل لبس
قديم 31-07-2014, 01:11 AM
زياد نورالدين زياد نورالدين غير متواجد حالياً
عضو فعال

زياد نورالدين is on a distinguished road

يا استاذ مصطفى بلاش المثاليه اللى حضرتك فيها احنا معنا حكم محكمه باحقيه زمايلنا فى قنا باحقيتهم فى صرف حافز الاثابه 200 % ولم ينفذ الحكم هتقولى قانون هو فين القانون بعد الثورة مباشرة بصراحه محدش اخد حقه الا بالمظاهرات واحنا لم نثبت الا بالمظاهرات والمطالب الفئويه والازهر ايام طنطاوى لم ياخذ الكادر الا بالاضراب عن التصحيح

وعن فكرة عاوز اقول حاجه الان مفيش رجاله هتقدر تعمل اضراب او اعتصام رغم انه على حق وله الحق بس انسى الكلام كان زمان مش زمان اوى يعنى بس الان انسى فين الرجاله الرجاله ماتت
قديم 31-07-2014, 02:26 AM
المستر بهاء المستر بهاء غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

المستر بهاء is on a distinguished road

عشان تعرفوا زمن الحريه اللى احنا حولناها لفوضى ايام الاسد محمد مرسى
قديم 31-07-2014, 07:49 AM
صلاح الدين احمد ابراهيم صلاح الدين احمد ابراهيم غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

صلاح الدين احمد ابراهيم is on a distinguished road

والله حاجه تحير ازاي ناخد حقنا من الناس اللي نايمه دي ومش بدور علي حقوق المعلمين رغم ان دي وظيفتهم
المشكله ان احنا عندنا ثقافة شعب لاتهتم بالتعليم ولا بالمعلمين ولو المعلمين عملت اضراب يقول هم دول اللي بيعلموا اولادنا بيدوروا علي الماده يعني هم بيعملوا ايه ونسوا انهم مطالبين بالاجتهاد في التربية والتعليم والظهور بمظهر محترم امام الطلبه
قديم 31-07-2014, 07:49 AM
الصورة الرمزية ابواروى555
ابواروى555 ابواروى555 غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

ابواروى555 is on a distinguished road

هو دا الحل الوحيد وماضاع حق ورائه مطالب
قديم 31-07-2014, 04:16 PM
عضو نشيط

انا شامم ريحة ناس بتتكلم عن القانون والقضاء .... الناس دى عايشة معانا فى مصر ولا فى كوكب تانى ..... على العموم يبدو ان الناس اللى فهمت كلامى قليلون ويتعدوا على الاصابع .... كنت مستنى ردود كثيرة وردود فعل اكتر .... و لكن ... يبدو انى انفخ فى رماد ... انا لا ادعو الى الخروج على القانون ولا الى المظاهرات
ولا الى وقفات ... انا ادعو الى اعلانها صريحة ...كل مدرسة تكتب اسم المدرسة فى موضوع جديد وتكتب
اسماء المعلمين المطالبين بحقهم والموافقون على هذا الاجراء سواء فى الازهر او فى التربية والتعليم .. وفى خلال خمسة ايام انا متأكد ان العدد هيبقى كبير وهمه اللى هيدوروا علينا مش احنا اللى هندور عليهم ... ولو فشلت اول جولة هناك جولات اخرى وفيه دراسة جاية.... نقول كمان ولا كفاية كدة ... اظن كفاية كدة
قديم 31-07-2014, 04:21 PM
عضو نشيط

افتراضي خليكم رجالة يا مثبتين حديثا وانضموا لينا

انا شامم ريحة ناس بتتكلم عن القانون والقضاء .... الناس دى عايشة معانا فى مصر ولا فى كوكب تانى ..... على العموم يبدو ان الناس اللى فهمت كلامى قليلون ويتعدوا على الاصابع .... كنت مستنى ردود كثيرة وردود فعل اكتر .... و لكن ... يبدو انى انفخ فى رماد ... انا لا ادعو الى الخروج على القانون ولا الى المظاهرات
ولا الى وقفات ... انا ادعو الى اعلانها صريحة ...كل مدرسة تكتب اسم المدرسة فى موضوع جديد وتكتب
اسماء المعلمين المطالبين بحقهم والموافقون على هذا الاجراء سواء فى الازهر او فى التربية والتعليم .. وفى خلال خمسة ايام انا متأكد ان العدد هيبقى كبير وهمه اللى هيدوروا علينا مش احنا اللى هندور عليهم ... ولو فشلت اول جولة هناك جولات اخرى وفيه دراسة جاية.... نقول كمان ولا كفاية كدة ... اظن كفاية كدة....................
ممتنعون عن الامتحانات حى عودة حقوقنا كاملة
الازهر _ التربية والتعليم
قديم 31-07-2014, 09:43 PM
مصرى من الصميم مصرى من الصميم غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

مصرى من الصميم is on a distinguished road

الموضوع عايز تنسيق عشان يكون على مستوى الجمهورية ويعمل صدى عند المسئولين
قديم 01-08-2014, 11:06 AM
عضو نشيط

العملية فى غاية البساطة و السهولة ... انا قولت كل مدرسة او معهد يتفقوا مع بعض ويسجلوا اسماء الموافقين على الموضوع ويكون مسئول عن ذلك شخص او اكثر ويجمع توقيعات المدرسين ... وبعد ذلك ... يكتب اسم المعهد او المدرسة فى موضوع جديد فى المنتدى ويرفع معه صورة من اسماء المعلمين الموقعين على ذلك ولا يشترط ان يكون الاسم كامل يمكن ان نكتب الاسم الاول ثم اول حرف من باقى الاسم مثلا ( حامد م ع 2005 ) المهم نعرف العدد اللى معانا .... والله الموفق
قديم 01-08-2014, 02:24 PM
مظلومين من الازهر مظلومين من الازهر غير متواجد حالياً
عضو نشيط

مظلومين من الازهر is an unknown quantity at this point

الى مطفى فعلا انتم اللى مودينا فى داهية
والله مافيش فايد طول مافى معلمين سلبيين
قديم 01-08-2014, 02:57 PM
amar amr amar amr غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

amar amr is an unknown quantity at this point
Smile

لسه فاااااااااكر كان زماااان كان زماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ان

العلامات المرجعية