اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية الطب البشرى

قديم 20-06-2014, 12:37 PM
Dr SaSo Dr SaSo غير متواجد حالياً
عضو جديد

Dr SaSo is on a distinguished road
Icon111 لو سمحتوا ساعدوني...

انا طالبة داخلة 3 ثانوي
والحمد لله قدراتي العقليه كويسه جدا بشهادة زمايلي و مدرسيني
بحب الفيزياء والكيمياء وبعشق الاحياء
ومستويا كويس ف اللغات
بس المشكله اني اتعودت اني مذاكرش غير قبل الامتحانات بكام اسبوع بس
مش متعوده اذاكر كتير ومعرفش ازاي انظم وقتي
حلمي من وانا طفله اني ابقي دكتورة
بس للاسف مش عارفه ازاي اوصل لهدفي

ناويه ابدأ مذاكرة بجد و احل اسأله من اكتر من كتاب واذاكر كل يوم كتير
بس بنات صحابي بيقولوا لو بدأت بنشاط زياده اول السنه هاجي ف الاخر و هزهق من المذاكرة
وهتعب واضيع كل المجهود بتاع طول السنه

انا مش عارفه ازاي اذاكر...
لو سمحتوا ساعدوني....

قديم 20-06-2014, 06:04 PM
* محب الرسول * * محب الرسول * غير متواجد حالياً
عضو فعال

* محب الرسول * is on a distinguished road

ربنا بوفقك وتتحققي كل اللي بتتمنيه انا في 3 ثانوي ع علوم خلاص اهو فاضلي 3 ايام واخلص امتحانات هقلك علي كل حاجة وقعت فيها 1- زاكري علي قد ما تقدري و حلي من كتاب ولما تخلصيه 100% شوفي غيره خصوصا الكتب المشهورة الاضواء عربي والامتحان في المواد العلمية .........المزاكرة بتختلف من شخص للتاني انا كنت بقسم المواد وكل يوم ازاكر 3 او 4 مواد بس جزء كبير من كل مادة شوفي انتي اللي يريحك وحكاية لو زاكرتي من بدري هتزهقي بقت قديمة عشان كله بيزهق حتي لو مزاكرش يعني لو عايزة تبدأي بدري ابدأي اقرأي المنهج بس وهو سهل جداااااااااااااااااااااااااااااااا في كل المواد انا زاكرت مزاكرة بنسبة 75% ومكملتش كتاب في كل مادة وقعدت من الدروس مش شهر 1 بس انتي متقعديش عشان وخصوصا لو المدرسين هيمتحنو كتير والسنة طويلة معاكي من شهر 8 لشهر 6 كتييير اووي لو ركزتي وصبرتي هتخلصي كل مادة اكتر من 5 مرات بس اصبري علي المزاكرة يعني انا لما كنت بزهق ساعات ابص في امتحان الاقي سؤال شدني اقوم ادور علي الاجابة والاقي نفسي قعدت ازاكر والله سنة 3 سهلة اوووي بس الضغط النفسي اللي فيها هو اللي وحش انا كنت داخل الامتحانات بلووم نفسي عشان اني قصرت وزاكرت مزاكرة نص كم بس دخلت الامتحانات والله لحد دلوقتي كل الامتحانات سهلة ومفيهاش اي صعوبة كلها مباشرة ( عدا امتحان التفاضل ربنا يكون في عون جماعة رياضة ) العربي كله سهل فيه حاجة غريبة والانجليزي كان فيه نقطتين او حتي نقطة للمزاكر وكمان بقت بنص درجة بعد اللي اشتكو من الصعوبة مع انه سهل 99% للي زاكر والله كنت بسمع اللي بيشتكو واقعد اضحك كنت بقول هما امتحنو حاجة غيرنا ولا ايه ..الفيزيا بعبع الثانوية لحد دلوقتي اسهل امتحان في ال4 مواد اللي خلصو كلووو مباشر مفيهوش تكات خالص و كتييير جدا هيقفلوه الاحياء اللي زاكر المنهج مرتين بس كويس وحفظ كويس يجيب 60 من 60 من غير تعب والله الثانوية سهلة جدا والامتحانات اسهل من امتحانات اولي و تانية بكتير بس انتي ركزي وافتكري هدفك وخليكي دايما محافظة علي الصلاة وانتي تجيبي 100% من غير تعب ربنا معاكي ومعانا
قديم 20-06-2014, 07:37 PM
Dr SaSo Dr SaSo غير متواجد حالياً
عضو جديد

Dr SaSo is on a distinguished road

ميرسي لنصايحك اكيد هحطها في بالي دايما
فعلا اصعب حاجه التوتر والخوف
طيب بالنسبة للدروس كل صحباتي بيقولوا لازم ناخد درسين في كل مادة بس انا شايفه ان في مواد كتير مش مستاهلة
لو انا اخدت درس واحد ده هيأثر عليا؟؟
قديم 20-06-2014, 10:01 PM
* محب الرسول * * محب الرسول * غير متواجد حالياً
عضو فعال

* محب الرسول * is on a distinguished road

ده كلام فاضي بصراحة هو درس واحد كفاية ويكون حصة واحدة في الاسبوع انا مخدتش دروس في العربي والاحياء والجيولجيا ولا في اي فرق بيني وبين اللي خد درس واتنين ومكنتش مضغوط كمان حتي باقي المواد اللي خدت فيها قعدت بدري يعني حكاية الدروس دي بتضيع وقت كتير جداا فانتي خليكي درس واحد لكل مادة عشان بس تحسي ان المدرسين بيضغطو عليكي عشان تزاكري وعشان امتحانات الدروس
قديم 20-06-2014, 11:38 PM
أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الطب البشري جـامعـة المنصورة

أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر is on a distinguished road

فعلا دا رأيي بردوا وخصوصا اعرف واحدة ضاعت بسبب كتر الدروس
شكراااااا جزاك ربي كل خير

(الاكونت التاني اتقفل)
قديم 03-07-2014, 03:38 AM
الاولى ان شاء الله الاولى ان شاء الله غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

الاولى ان شاء الله is on a distinguished road
Icon111

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة * محب الرسول * مشاهدة المشاركة
ربنا بوفقك وتتحققي كل اللي بتتمنيه انا في 3 ثانوي ع علوم خلاص اهو فاضلي 3 ايام واخلص امتحانات هقلك علي كل حاجة وقعت فيها 1- زاكري علي قد ما تقدري و حلي من كتاب ولما تخلصيه 100% شوفي غيره خصوصا الكتب المشهورة الاضواء عربي والامتحان في المواد العلمية .........المزاكرة بتختلف من شخص للتاني انا كنت بقسم المواد وكل يوم ازاكر 3 او 4 مواد بس جزء كبير من كل مادة شوفي انتي اللي يريحك وحكاية لو زاكرتي من بدري هتزهقي بقت قديمة عشان كله بيزهق حتي لو مزاكرش يعني لو عايزة تبدأي بدري ابدأي اقرأي المنهج بس وهو سهل جداااااااااااااااااااااااااااااااا في كل المواد انا زاكرت مزاكرة بنسبة 75% ومكملتش كتاب في كل مادة وقعدت من الدروس مش شهر 1 بس انتي متقعديش عشان وخصوصا لو المدرسين هيمتحنو كتير والسنة طويلة معاكي من شهر 8 لشهر 6 كتييير اووي لو ركزتي وصبرتي هتخلصي كل مادة اكتر من 5 مرات بس اصبري علي المزاكرة يعني انا لما كنت بزهق ساعات ابص في امتحان الاقي سؤال شدني اقوم ادور علي الاجابة والاقي نفسي قعدت ازاكر والله سنة 3 سهلة اوووي بس الضغط النفسي اللي فيها هو اللي وحش انا كنت داخل الامتحانات بلووم نفسي عشان اني قصرت وزاكرت مزاكرة نص كم بس دخلت الامتحانات والله لحد دلوقتي كل الامتحانات سهلة ومفيهاش اي صعوبة كلها مباشرة ( عدا امتحان التفاضل ربنا يكون في عون جماعة رياضة ) العربي كله سهل فيه حاجة غريبة والانجليزي كان فيه نقطتين او حتي نقطة للمزاكر وكمان بقت بنص درجة بعد اللي اشتكو من الصعوبة مع انه سهل 99% للي زاكر والله كنت بسمع اللي بيشتكو واقعد اضحك كنت بقول هما امتحنو حاجة غيرنا ولا ايه ..الفيزيا بعبع الثانوية لحد دلوقتي اسهل امتحان في ال4 مواد اللي خلصو كلووو مباشر مفيهوش تكات خالص و كتييير جدا هيقفلوه الاحياء اللي زاكر المنهج مرتين بس كويس وحفظ كويس يجيب 60 من 60 من غير تعب والله الثانوية سهلة جدا والامتحانات اسهل من امتحانات اولي و تانية بكتير بس انتي ركزي وافتكري هدفك وخليكي دايما محافظة علي الصلاة وانتي تجيبي 100% من غير تعب ربنا معاكي ومعانا
جزاك الله خير انا رايحه 3ث بس انا كنت عايزه اسال سوال بخصوص الدروس والزهق هو انا بدات دروس من 1-7 وبنات كتيير قالولى انى كده اتعب قووى وازهق وانا مش عارفه اعمل ايه انا مبداتش غير حصه واحده ومش عارفه اكمل ولا استنى لشهر 8 او بعد العيد وارجو الرد

العلامات المرجعية