اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليه الحاسبات والمعلومات

كليه الحاسبات والمعلومات كليات الحاسبات ونظم المعلومات

قديم 15-08-2013, 06:03 AM
ahmedosamanassar ahmedosamanassar غير متواجد حالياً
عضو جديد

ahmedosamanassar is on a distinguished road
Impp قسم ال it محتاج مساعده ضروري يا م.مؤمن و بسرعه

السلام عليكم
انا باذن الله داخل قسم ال It في جامعه مصر للعولم و التكنولجيا كنت عاوز اعرف المناهج و ايه ال هحتاجه و ممكن اذاكره من دلوقت كانوع من التسليه و عشان و الواحد يكون عندو صوره كافيه اول ما تبدء الدراسه و يقدر يتفوق عشان كده انا محتاج المناهج و يا ريت لو في نصائح للتميز و التفوق من اولها عشان و الواحد عاوز يعوض الضاع في الثانوي , و ياريت اعرف لو الواحد هيحتاج كورسات هتبقي أيه و امتي ؟ و بالنبه لعمل بعد التخرج ولا هندوخ شويه ولا ايه ! و فين و الأسعار و عارف ان على حسب الخبره لاكن برده و الواحد ياخد فكره يعني ادونا فكره عن القسم و عاوز المناهج و زي مقولت لو في حاجه ممكن ازكرها او انزلها هتفدني كتير في الدراسه باذن الله و شويه نصائح كده و معلومات و هل محتاج اله حاسبه؟ و نوعها ايه ؟ يا ريت تفيدونا

قديم 15-08-2013, 03:02 PM
الصورة الرمزية Eng.Mo'men
Eng.Mo'men Eng.Mo'men غير متواجد حالياً
مشرف متميز قسم كلية الحاسبات والمعلومات

Eng.Mo'men is on a distinguished road

كلها مواد تهتم بالشبكات والاتصالات عشان كدا انصحك من دلوقتي تروح اي سنتر معتمد او تذاكر مع نفسك وتخش تمتحن على طول وتاخد شهادات معتمدة من سيسكو وميكروسوفت عشان تشتغل ان شاء الله اول ما تتخرج

اول شهادة لازم تاخدها ccna من سيسكو
تاني شهادة ccnp برده من سيسكو
تالت شهادة mcitp ودي من ميكروسوفت

كدا انت مؤهل تعمل شبكات كبيرة المدى وتقدر تعملها صيانة سوفت وير وهارد وير وتقدر تبقا مدير it فى اي مكان بس لازم يكون عندك خلفية عن البرمجة دا من اول شهادتين ,, تالت شهادة دي بقا يعني مراقبة الاجهزة وتحديد اوقات لها وانك تبقا رئيس الاجهزة بمعنى اصح فى اي مصنع او شركة او مؤسسة

فيه فى قسم it برده ناس بتذاكر ويب يعني برمجة وتصميم المواقع ودا مستقبله كويس جدا برده وعشان تبقا مبرمج ومصمم مواقع شاطر لازم تذاكر

1-اساسيات فوتوشوب .
2-html - css - flash .
دول بتوع التصميم
البرمجة بقا : 1- .net او php .
للعلم .net دي تقنية برمجة المواقع ممكن تعملها بأي لغة برمجة بس افضل لغة برمجة تقدر تعملها هي لغة c# عشان كدا حدد مجالك من دلوقتي وابدأ وذاكر وبالورقة والقلم وشوف نفسك عشان اول ما تتخرج تلاقي مكان ع طول ان شاء الله وبالتوفيق
قديم 15-08-2013, 07:22 PM
ahmedosamanassar ahmedosamanassar غير متواجد حالياً
عضو جديد

ahmedosamanassar is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.mo'men مشاهدة المشاركة
كلها مواد تهتم بالشبكات والاتصالات عشان كدا انصحك من دلوقتي تروح اي سنتر معتمد او تذاكر مع نفسك وتخش تمتحن على طول وتاخد شهادات معتمدة من سيسكو وميكروسوفت عشان تشتغل ان شاء الله اول ما تتخرج
يا ريت لو المنهج موجود عشان الواحد يعرفوا من دلوقت و يذاكروا
اول شهادة لازم تاخدها ccna من سيسكو
تاني شهادة ccnp برده من سيسكو
تالت شهادة mcitp ودي من ميكروسوفت
لو محتاج كل دول امال هدرس ايه في الكليه ! انا عارف ان الكورسات ديه عالميه وعشان الشغل بس اما هستفاد ايه بلكليه طالما ممكن أي حد يخدها مش لازم اكون حاسبات قسم it ! كده الكليه هتديني ايه
و انا بصيت على الكورسات ديه لقيتها كبيره سؤالي هنا المفروض تتذاكر من امتي ؟! طالما هي كبيره كدا لو بدئت من دلوقت مش هخلص قبل الدراسه يعني هيبقا في تراكم
و لو تعرف تديني معلومات اكتر زي الأماكن الفى الجيزه و تكون معتمده و متوسط الأسعار و المده

كدا انت مؤهل تعمل شبكات كبيرة المدى وتقدر تعملها صيانة سوفت وير وهارد وير وتقدر تبقا مدير it فى اي مكان بس لازم يكون عندك خلفية عن البرمجة دا من اول شهادتين ,, تالت شهادة دي بقا يعني مراقبة الاجهزة وتحديد اوقات لها وانك تبقا رئيس الاجهزة بمعنى اصح فى اي مصنع او شركة او مؤسسة

فيه فى قسم it برده ناس بتذاكر ويب يعني برمجة وتصميم المواقع ودا مستقبله كويس جدا برده وعشان تبقا مبرمج ومصمم مواقع شاطر لازم تذاكر

1-اساسيات فوتوشوب .
2-html - css - flash .
دول بتوع التصميم
البرمجة بقا : 1- .net او php .
انا الحمد لله تقدر تقول متوسط في الفوتوشوب وعارف كل الأساسيات و التصميم عليه كهوايه بقالي 3 سنين و بعرف اطبق أي درس احترافي الحمدلله

للعلم .net دي تقنية برمجة المواقع ممكن تعملها بأي لغة برمجة بس افضل لغة برمجة تقدر تعملها هي لغة c#
انا متعلم c++ 101 و فاضلي 102 شغال فيها دلوقت هتنفعني ؟ في الدراسه او مستقبلا ؟
عشان كدا حدد مجالك
اصدق ايه بحدد مجالي مش انا هدرس في الكليه حاجات معينه ال انا مش عارفها لسها اكيد اما اتخرج هشتغل بيها ولا قصدك ايه
من دلوقتي وابدأ وذاكر وبالورقة والقلم وشوف نفسك عشان اول ما تتخرج تلاقي مكان ع طول ان شاء الله وبالتوفيق
اسف على الأسئله الكتيييير لاكن منكم نستفيد
قديم 16-08-2013, 04:03 AM
الصورة الرمزية Eng.Mo'men
Eng.Mo'men Eng.Mo'men غير متواجد حالياً
مشرف متميز قسم كلية الحاسبات والمعلومات

Eng.Mo'men is on a distinguished road

كل المناهج موجودة على موقع كتب او موقع اليوتيوب فيديوهات شرح ,, هتستفاد الشهادة وانك تبقى مهندس انما هو مش مهندس وان فيه شركات بياخدوا خريج بس حاسبات يعني سواء cs او it او is ,, عندك مراكز itshare و yat الاتنين دول تمام اوي وسنتر فى الهرم اسمه netskill ,, طيب كويس كمل عالكلام دا بقا ,, بقولك حدد مجالك اما تاخد من كل فيلم أغنية ربنا يوفقك

العلامات المرجعية