اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 28-07-2013, 04:46 AM
محمود حسب الله محمود حسب الله غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمود حسب الله is on a distinguished road
Impp سؤال مهم جدا .. ومحتاج ردود بسرعة

انا أجلت فيزياء و احياء و لو قفلت السنة الجاية هجيب 98.7 ... هل ممكن الحق طب ؟؟؟
و علشان انا قلقان من المجموع بفكر احول رياضة عشان اضمن هندسة بنسبة كبيرة بس بصراحة انا مزاكرة الاحياء مش مريحاني ........... لو سمحتوا ممكن تتفضلوا علي باّرائكم ... و شكرا
قديم 28-07-2013, 04:56 AM
GHOST_LioNeL AndRes MesS GHOST_LioNeL AndRes MesS غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

GHOST_LioNeL AndRes MesS is on a distinguished road

والله انا زيك كدة بس علم نفس واحياء . بص استخير ربنا بس هو عشان تبقى عارف التنسيق بنسبة كبيرة هينزل وانت اكيد مش هتخرج عن طب او اسنان او صيدلة . انا نفسى اخش صيدلة لانى حببها ربنا يسهل بس .
لو إنت حبيت الرياضة كملها بس عشان تبقى عارف الرياضة صعبة وامتحاناتها مدمرة يعنى غلطة صغيرة تلاقى نفسك ناقص 4 درجات ولا حاجة (انا مش بخوفك والله) بس بعرفك لانك احتمال كبير هتبقى لوحدك فى اللجنة وربنا يعنا كلنا يــــارب
قديم 28-07-2013, 05:02 AM
crash442 crash442 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

crash442 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ghost_lionel andres mess مشاهدة المشاركة
والله انا زيك كدة بس علم نفس واحياء . بص استخير ربنا بس هو عشان تبقى عارف التنسيق بنسبة كبيرة هينزل وانت اكيد مش هتخرج عن طب او اسنان او صيدلة . انا نفسى اخش صيدلة لانى حببها ربنا يسهل بس .
لو إنت حبيت الرياضة كملها بس عشان تبقى عارف الرياضة صعبة وامتحاناتها مدمرة يعنى غلطة صغيرة تلاقى نفسك ناقص 4 درجات ولا حاجة (انا مش بخوفك والله) بس بعرفك لانك احتمال كبير هتبقى لوحدك فى اللجنة وربنا يعنا كلنا يــــارب
بص انصحك انا بئا انك تحول من علم نفس وتاخد اقتصاد واحصاء لانى انا مقفل معظم المواد
وجايب فيه 36 وبيحصل فضايح فى التصحيح
قديم 28-07-2013, 05:09 AM
GHOST_LioNeL AndRes MesS GHOST_LioNeL AndRes MesS غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

GHOST_LioNeL AndRes MesS is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة crash442 مشاهدة المشاركة
بص انصحك انا بئا انك تحول من علم نفس وتاخد اقتصاد واحصاء لانى انا مقفل معظم المواد
وجايب فيه 36 وبيحصل فضايح فى التصحيح
والله انا اصلا اتعقدت من الرياضة بسبب الفيزيا و إن كان ع التصحيح والله فى الدقهلية كل المواد مهازل المهازل يعنى التصحيح كدة كدة زفت ربنا يسهل يا رب والتنسيق ينزل
قديم 28-07-2013, 05:09 AM
عضو جديد

اقتباس:
انا مفيش اي مشكلة مع الرياضة بس المشكلة اني معرفش ازاكر احياء .. فاهمني ؟ ...بس انا نفسي اكمل علوم ......... و شكرا على رأيك و بالمناسبة انت جايب كام ؟
قديم 28-07-2013, 05:19 AM
الصورة الرمزية طالبة الجنة 2012
طالبة الجنة 2012 طالبة الجنة 2012 غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( صيدلة الاسكندرية)

طالبة الجنة 2012 is on a distinguished road

السلام عليكم
ماشاء الله 98,7 مجموع جميل جدا وممكن بيه لو فاتك الطب لقدر الله تدخل صيدلة او اسنان زى ما تحب ........والاحياء والله مش صعبة دى مادة لذيذة جدا بس عايزة حفظ كويس اوى وتكرار وفهم طبعا اولا وان شاء الله ربنا يوفقك السنة الجاية.............
الهى ان عجز لسانى عن النطق بكلماتى ...فانت وحدك تعلم ما تطوية صفحاتى .......لا اعرف كيف ارتب كلامى كى ادعوك به.......... يكفينى رفع الاكفة دائما حتى الممات........ باب مغفرتك مفتوح والغافلون تناسوه ........وقد وقفت عنده بعد رحلة المشتاق....... اشتقت اليك يا رحمن فلا تحرمنى.......... يا الله من ضياء وجهك الكريم البراق.
قديم 28-07-2013, 05:26 AM
medooo2000 medooo2000 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

medooo2000 is on a distinguished road

أولا: بص الأختيار بين رياضه وأحياء بيتوقف على اللى هيدرسهه\م ! لو أنت شايف نفسك جامد فى الرياضه, وأقصد جامد جامد يعنى خد رياضه وان شاء الله متقلقش منها لأنك لو غلط مثلا فى الناتج بتاخد درجات على الحل وأهم حاجه فيها الحل الكتير. أما بالنسبه للأحياء فمقدرش أفيدك كتير لأنى مكنتش علمى علوم بس هيا أكيد برضه صعبه, والرياضه فروعها كتير وبرضه صعبه, مفيش حاجه أسهل من التانيه. لكن فى النهايه بتتوقف السهوله على اللى هيدرسها.

ثانيا: بالنسبه لعلم النفس والاقتصاد, أنا بفضلك أنك تختار اقتصاد و احصاء, اذا كانت بقا علمى رياضه أو علوم لأنك باين من كلامك أنك كويس فى الرياضه برضه, لأن بصراحه على عكس الكلام اللى بيقولوه الناس ان كلع بيضمن ال 50 فى علم النفس والأجتماع ده غلط لأنه مش سهل ومحتاج حفظ والدرجة بتعتمد على اللى بيصحح, ومتسمعش كلام اللى بيقولك أن أى كلامك بتكتبه فيه بيبقا صح !! ده غلط طبعا ولازم الاجابه النموذجية. لأن أكتر ماده بعد العربى منزله المجاميع السنادى هيا علم النفس والاجتماع. وفى النهايه خليك فاكر أن كل ده بيتوقف عليك أنت. فكر كويس, وربنا معاك.
قديم 28-07-2013, 05:27 AM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طالبة الجنة 2012 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
ماشاء الله 98,7 مجموع جميل جدا وممكن بيه لو فاتك الطب لقدر الله تدخل صيدلة او اسنان زى ما تحب ........والاحياء والله مش صعبة دى مادة لذيذة جدا بس عايزة حفظ كويس اوى وتكرار وفهم طبعا اولا وان شاء الله ربنا يوفقك السنة الجاية.............
شكرا على رأيك و التفاؤل دا كويس جدا ........ و هاخد ان شاء الله بنصحيتك
قديم 28-07-2013, 06:43 AM
meme121995 meme121995 غير متواجد حالياً
عضو جديد

meme121995 is on a distinguished road

اقتباس:
خد اقتصاد وواحصا لى ضمانتي انا اسمع كلامي انا مقفله ومزاكرتوش في السنه كلها غير اسبوعين وكل اصحابي مقفلينه حتى اللي غلطان فيه
قديم 28-07-2013, 06:58 AM
’Hema ’Hema غير متواجد حالياً
عضو جديد

’Hema is on a distinguished road

ghost_lionel andres mess
بلاش علم نفس، السنادى كان مجزرة ده غير ان السنة الجاية منهج جديد و علم النفس من المواد اللى بتتذاكر طول السنة و تعطلك عن مواد تانية ،
اقتصاد و احصا مذاكرته سهلة و بيتلم بسرعة ، يعنى تقدر تعتبر انك مأجل احياء بس لو اخدت اقتصاد و احصا
قديم 28-07-2013, 12:20 PM
renault 18 renault 18 غير متواجد حالياً
عضو جديد

renault 18 is on a distinguished road

رأيى الشخصى :: لو بتحب الرياضة خش رياضة ،، الرياضة محتاجة حل و مذاكرة و مش صعبة اوى زى ما الناس بتتخيل

اقرب مثال :: العبد لله كان رياضة 2 و امتحنت امتحانات السنة اللى فاتت ( مكانتش سهلة ) و جبت 49/50 مع انى مش عبقرى رياضيات و على فكرة الغلطة مش بكتير فى الرياضيات يعنى انا كنت غلطان اكتر من غلتطين او 3 و نقصت درجة واحدة بس ..

لو عايز تعرف ميولك كويس سيبك من حكاية احياء او رياضة ،، شوف نفسك بتحب كلية ايه ... ركز على الكلية اللى تحبها و حدد هدفك و بناءا عليه اختار احياء او رياضة

ربنا معاك ،، بالتوفيق
قديم 28-07-2013, 12:49 PM
Troublex Troublex غير متواجد حالياً
عضو جديد

Troublex is on a distinguished road

اقتباس:
والله انا اصلا اتعقدت من الرياضة بسبب الفيزيا و إن كان ع التصحيح والله فى الدقهلية كل المواد مهازل المهازل يعنى التصحيح كدة كدة زفت ربنا يسهل يا رب والتنسيق ينزل
عندك حق في الموضوع بتاع الدقهلية

و أنا في وجهة نظري الأحياء بالنسبة 98.7 هتبقي كويسة
قديم 28-07-2013, 01:00 PM
shaimaa zaki shaimaa zaki غير متواجد حالياً
مدرس

shaimaa zaki is on a distinguished road

اقتباس:
نصيحة من اخت كبيرة ليكم خد مادة ادبية اقتاد واحصاء سهلة وجميلة ومذاركتها مريحة جدا وتقدر تقفل الامتحان بسهولة مش هتتعبك مفي المذاكرة زي علم النفس وقرفه
قديم 28-07-2013, 01:03 PM
احمد على2013 احمد على2013 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

احمد على2013 is on a distinguished road

انت معاك مادتين ولا تضمن التقفيل ولو ضمنت ممكن ماتجيبش طب بسبب التنسيق
لو مش فارقة معاك طب من اسنان من صيدلة استمر فى الاحياء
لو عايز طب بشرى فقط حتى لو قفلت متضمنش التنسيق فى الحالة دى اضمن هندسة
وربنا يوفقك
قديم 28-07-2013, 01:33 PM
Hossam Devo Hossam Devo غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Hossam Devo is on a distinguished road