اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 25-07-2013, 07:04 AM
لا اله الا الله 11 لا اله الا الله 11 غير متواجد حالياً
عضو جديد

لا اله الا الله 11 is on a distinguished road
افتراضي استفسار من مدرسى اللغة الأنجليزية

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ابدا اولاً بــ " بسم الله " ثم اصلى واسلم على سيدنا محمد " صل الله عليه وسلم "

كنت عايز اعرف من مدرسى اللغة الانجليزية ، بعض الاستفسارات فى اللغة الانجليزية للصف الثالث الثانوى

ابدا بالسؤال الاول ، هل السؤال الاول اللى هو سؤال ماذا تقول فى المواقف الاَتية يعتمد على الحفظ فقط ؟؟ يعنى انا عندى فى اخر كل وحدة مواقف للتعبير عن الراى والأقتراح والموافق ، ...، ن .... الخ هل هذا السؤال يحتاج لحفظ ام يوجد فيه اسئلة غير مباشرة لكى تاتى بأجابة خاصه بك من عندك ؟؟

السؤال الثالث : اعرف انهم 16 جملة اختيارى منهم 8 تبع القواعد و 8 تبع حفظ الكلمات ، هل الــ 8 جمل الخاصه بالكلمات تاتى كلها تعريفات او تاتى بأى طريقة ؟؟

السؤال الرابع : اوجد الخطاً

سمعت انك اذا وضعت خط تحت الكلمة الخاطئة فهذا يحسب لك نص درجة والنص الاخر اذا حلتها صح ؟؟ هل هذا الكلام صحيح ؟؟ وكيف تاتى الــ 5 جمل بتوع اوجد الخطاً ، هل كلهم ياتون تبع القواعد ام كيف ؟؟

واخيراً ، ماذا ينصحنى مدرسى اللغة الانجليزية ؟؟

هل المادة تعتمد اعتماداً كلياً الى حد كبير على حفظ الكلمات بما ان الكلمات لها دور فى سؤال القطعتيين وايضا البرراجراف والترجمة

وهل اسئلة القواعد فى الامتحان تانى بطريقة مباشرة اذا حفظت كل القواعد حفظ جيد ؟؟

ارجو المساعدة والنصيحة
قديم 30-07-2013, 05:08 PM
الصورة الرمزية مصرى أنا
مصرى أنا مصرى أنا غير متواجد حالياً
معلم أول لغة انجليزية

مصرى أنا is on a distinguished road

[QUOTE=لا اله الا الله 11;5402135]
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ابدا اولاً بــ " بسم الله " ثم اصلى واسلم على سيدنا محمد " صل الله عليه وسلم "

كنت عايز اعرف من مدرسى اللغة الانجليزية ، بعض الاستفسارات فى اللغة الانجليزية للصف الثالث الثانوى

ابدا بالسؤال الاول ، هل السؤال الاول اللى هو سؤال ماذا تقول فى المواقف الاَتية يعتمد على الحفظ فقط ؟؟ يعنى انا عندى فى اخر كل وحدة مواقف للتعبير عن الراى والأقتراح والموافق ، ...، ن .... الخ هل هذا السؤال يحتاج لحفظ ام يوجد فيه اسئلة غير مباشرة لكى تاتى بأجابة خاصه بك من عندك ؟؟
السؤال الأول لا يحتاج لحفظ انما فهم الموقف ثم الرد عليه والاجابة قد تكون بأكثر من طريقة المهم الكتابة صحيحة والقواعد سليمة وتنقل المعنى .

السؤال الثالث : اعرف انهم 16 جملة اختيارى منهم 8 تبع القواعد و 8 تبع حفظ الكلمات ، هل الــ 8 جمل الخاصه بالكلمات تاتى كلها تعريفات او تاتى بأى طريقة ؟؟

ده صحيح لكن مش شرط ال8 بتوع الكلمات تكون تعريفات .
السؤال الرابع : اوجد الخطاً

سمعت انك اذا وضعت خط تحت الكلمة الخاطئة فهذا يحسب لك نص درجة والنص الاخر اذا حلتها صح ؟؟ هل هذا الكلام صحيح ؟؟ وكيف تاتى الــ 5 جمل بتوع اوجد الخطاً ، هل كلهم ياتون تبع القواعد ام كيف ؟؟
لا دا مش صحيح الدرجة بتحسب على الخطأ وتصحيحة . وجمل اوجد الخطا بيكونوا 6 جمل منهم قواعد ومنهم كلمات وتعبيرات .
واخيراً ، ماذا ينصحنى مدرسى اللغة الانجليزية ؟؟

هل المادة تعتمد اعتماداً كلياً الى حد كبير على حفظ الكلمات بما ان الكلمات لها دور فى سؤال القطعتيين وايضا البرراجراف والترجمة

جزء مهم جدا هو حفظ الكلمات عشان دى مفاتيح بتفتح ليك الابواب المغلقة سواء ترجمة او قطعة أو براجراف بالضبط زى واحد عايز يبنى عمارة كل ما يكون هناك طوب يعرف يبنى عمارة عالية . لكن خد بالك مش بس الكلمات لان فى قواعد وتعبيرات لازم تركز عليها عشان تكون كويس والحاجات دى الاسمنت والحديد اللى بتحطهم مع الطوب عشان تبنى عمارة .
عمرك شوفت عمارة بتتبنى بطوب من غير اسمنت وحديد .
لو حفظت كلمات فقط (طوب ) بدون قواعد وتعبيرات ( حديد واسمنت ) عمرك ما هتبنى نفسك فى الانجليزى .

وهل اسئلة القواعد فى الامتحان تانى بطريقة مباشرة اذا حفظت كل القواعد حفظ جيد ؟؟
ارجو المساعدة والنصيحة
أسئلة القواعد لازم تتفهم مش تتحفظ لان فى حالات شاذة كتير . وبتفؤق تطبيق القاعدة حسب المعنى المراد توصيله .
زى مثلا أزمنة المستقبل . لازم تفهم امتى تستخدم مستقبل بــ Will أو Going to أو مضارع مستمر أو مضارع بسيط وغيره
القواعد فهم فى الاساس وليس حفظ .

فى النهاية أرجو ان اكون حاولت توضيح بعض النقاط اللى تسأل عنها . وهناك عمالقة فى المنتدى سيفيدوك أكثر منى ,.

هل أنا حقاً سعيد ؟

العلامات المرجعية