اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > منتــدى مُـعـلـمـــي مـصــــــر > منتدى معلمي التربية والتعليم

قديم 09-03-2013, 08:28 PM
ميدو1236 ميدو1236 غير متواجد حالياً
عضو جديد

ميدو1236 is on a distinguished road
Impp استفسار ا شريف للا فاده والمناقشه

اسف لازعاك استاذ شريف
تتذكرنى انا هو من تم تعيينى على نسبه ال5% لذوى الاحتياجات الخاصه اخصائى خدمات

كان استفسارى منك على الدبلومه التربويه اعملها وادرسها ام لا........ كما اخبرتك ان قسم التعينات بالادارة التعليميه الخاصه بى قالوا لا تقوم بعمل الدبلومه التربيويبه ........ واكن رد حضرتك بالعكس لابد من عملها

ذهبت مرة اخرى الى قسم التعينات سالت نفس السؤال عن الدبلومه التربيويه قالوا لا تعلمها
فأردت ان اتاكد فقلت انتو متاكدين قالوا على مسئوليتا

قلت اسال تانى ذهبت( لقسم الاحصاء) وهو المسئول مسئوليه كامله عن الدبلومه والكادر وكل هذه المواضيع
دخلت على رئيس القسم مباشرة وسالت عن الدبلومه التربيويه اقوم بعملها ام لا وكان رده ..........

اعملها ولكن ليس لها لازمه معك لانك مثبت..........بمعنى لا تقوم بعملها (قسم الاحصاء )

بالنسبه لى قفلت على الموضوع لكن احب اتناقش معك استاذ شريف
ما هو رأيك فى هذا الموضوع

سؤالى هو
بما انى مثبت على الدرجه الماليه الثالثه هل نحن بدرجه معلم/اخصائى.......... ام معلم/اخصائى مساعد

ما عرفته من الاداريين فى المدرسه انه لا يوجد معلم مساعد يكون على الدرجه الماليه الثالثه
قديم 10-03-2013, 11:05 AM
احمد عبد العليم على احمد عبد العليم على غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

احمد عبد العليم على is on a distinguished road

السلام عليكم يا اخى انت مش عايز تفهم ليه مفيش حاجة فى التربية والتعليم اسمها اخصائى خدمات طيب قولى لو لك كادر ايه المواد التدريبية اللى هتدرب عليها ثم انت لك موجه ولا ملكش انت تبع اى توجيه انا اعرف فيه حاجة اسمها اخصائى اجتماعى واخصائى مكتبات واخصائى تطوير وانت ايه................................؟
قديم 10-03-2013, 09:10 PM
الصورة الرمزية ابو الفاروق
ابو الفاروق ابو الفاروق غير متواجد حالياً
أخصائى مكتبات

ابو الفاروق is on a distinguished road

بص يا ميدو

انا رديت عليك زمان وقلت لك انك متعين ضمن نسبة ال5% لذوى الاحتياجات الخاصة

وهذا يعني إنك معين فى وظيفة مناسبة للمؤهل بتاعك ولطبيعة اعاقتك

يعنى تحمد ربنا ان تعيينك جه بناءا على نسبة الاعاقة وبشكل قانوني فرحموك من انك تعمل دبلومة او تمتحن او خلافة , انت كدة متعين على انك اعمال ادارية ولست وظائف تعليمية

كمان بص فى جواب تعيينك ممكن تلاقى نفسك متعين اعمال ادارية وممكن تكون تبع وزارة تانية لكن ملحق على التربية والتعليم

اما على الدبلومة ... فلو عايز تعملها اعملها لنفسك ولمستقبلك الوظيفى بعد كدة على الاقل يكون معاك دبلومة او دبلومات او غيرهم يفيدوك فى ملفك الوظيفي

احب اعرفك انى انا كمان متعين ضمن نسبة ال 5% لذوى الاحتياجات الخاصة

وحاربت حرب ضروس مع الوزارة ومع التنظيم والادارة انى مليش دبلومة ولا امتحانات ولكن دون جدوي وصمموا انى لازم اعمل الدبلومة وامتحن .... يعنى انت ربنا كرمك بدون تعب
قديم 11-03-2013, 04:53 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو الفاروق مشاهدة المشاركة
بص يا ميدو

انا رديت عليك زمان وقلت لك انك متعين ضمن نسبة ال5% لذوى الاحتياجات الخاصة

وهذا يعني إنك معين فى وظيفة مناسبة للمؤهل بتاعك ولطبيعة اعاقتك

يعنى تحمد ربنا ان تعيينك جه بناءا على نسبة الاعاقة وبشكل قانوني فرحموك من انك تعمل دبلومة او تمتحن او خلافة , انت كدة متعين على انك اعمال ادارية ولست وظائف تعليمية

كمان بص فى جواب تعيينك ممكن تلاقى نفسك متعين اعمال ادارية وممكن تكون تبع وزارة تانية لكن ملحق على التربية والتعليم

اما على الدبلومة ... فلو عايز تعملها اعملها لنفسك ولمستقبلك الوظيفى بعد كدة على الاقل يكون معاك دبلومة او دبلومات او غيرهم يفيدوك فى ملفك الوظيفي

احب اعرفك انى انا كمان متعين ضمن نسبة ال 5% لذوى الاحتياجات الخاصة

وحاربت حرب ضروس مع الوزارة ومع التنظيم والادارة انى مليش دبلومة ولا امتحانات ولكن دون جدوي وصمموا انى لازم اعمل الدبلومة وامتحن .... يعنى انت ربنا كرمك بدون تعب
لا جواب تعينى ليس كمال ادادريه اى نعم مسماى الوظيفى ليس له معنى
ولكنه ما فهمته اننا نتعامل على الكادر فى الراتب اى مثل المدرسين
هل تقصد حصرتك لا اعمل اعمل الدبلومه من اجل المسمى الوظفيفى هل هذا هو قصدك

ما فهمته من الاداره انه لا اعمل الدبلومه لانه تم ثبيتنا مباشرة دون عقود

ايهما تقصد
قديم 11-03-2013, 11:38 PM
الصورة الرمزية ابو الفاروق
ابو الفاروق ابو الفاروق غير متواجد حالياً
أخصائى مكتبات

ابو الفاروق is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميدو1236 مشاهدة المشاركة
لا جواب تعينى ليس كمال ادادريه اى نعم مسماى الوظيفى ليس له معنى
ولكنه ما فهمته اننا نتعامل على الكادر فى الراتب اى مثل المدرسين
هل تقصد حصرتك لا اعمل اعمل الدبلومه من اجل المسمى الوظفيفى هل هذا هو قصدك

ما فهمته من الاداره انه لا اعمل الدبلومه لانه تم ثبيتنا مباشرة دون عقود

ايهما تقصد
اقصد انك متعين - والدبلومة ملهاش اى لزوم دلوقتي ف تعيينك ,, اما انك تعامل معاملة المدرسين او على الكادر فده كلام خاطىء ,, لانك لو على الكادر يبقى لازم يكون لك مسمى وظيفى من ضمن مسميات الوظائف التعليمية للقانون 155

وانا لما بقولك تعمل الدبلومة لو عايز تعملها ،، انا اقصد انك تعملها لنفسك كنوع من أنواع التثقيف العام وبالمرة تتحط فى ملفك الوظيفى انك حاصل ع دبلومة تبقى اسمك دراسات عليا أفضل من مؤهل عالى , تكملة لدراستك يعني

انا شخصيا عملت الدبلومة التربوي لاني كنت مجبر عليها علشان التعيين
لكن لما عملتها وحسيت انى استفدت , فعملت من نفسى دبلومه خاصة فى سيكولوجية ذوي الاحتياجات الخاصة , واخدت دورة اعداد قادة .. الخ , ارجوا تكون فهمت قصدي
قديم 12-03-2013, 02:29 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو الفاروق مشاهدة المشاركة
اقصد انك متعين - والدبلومة ملهاش اى لزوم دلوقتي ف تعيينك ,, اما انك تعامل معاملة المدرسين او على الكادر فده كلام خاطىء ,, لانك لو على الكادر يبقى لازم يكون لك مسمى وظيفى من ضمن مسميات الوظائف التعليمية للقانون 155

وانا لما بقولك تعمل الدبلومة لو عايز تعملها ،، انا اقصد انك تعملها لنفسك كنوع من أنواع التثقيف العام وبالمرة تتحط فى ملفك الوظيفى انك حاصل ع دبلومة تبقى اسمك دراسات عليا أفضل من مؤهل عالى , تكملة لدراستك يعني

انا شخصيا عملت الدبلومة التربوي لاني كنت مجبر عليها علشان التعيين
لكن لما عملتها وحسيت انى استفدت , فعملت من نفسى دبلومه خاصة فى سيكولوجية ذوي الاحتياجات الخاصة , واخدت دورة اعداد قادة .. الخ , ارجوا تكون فهمت قصدي

اخى ابو الفاروق شكرا لردك وانا استفيد باشياء جميله من كلامك
لكن ملحوظه حول كلامك انى اتعامل فى انى اتعامل معامله المدرسين بالكادر وعلى كلامك انه كلام خاطى
دعنى اقل لك انى منذ تعينى كنت اتقاضى مرتب بطريق الخطأ خلاصه الاكلام ذهبت للموطف المسئول عن مرتبات مدرستى بالاداره فقال لى انك لك حق فى الراتب بالزياده لانه خطاقلت له ما الخطا
قال لى
ان الاداريين اصحاب المؤهلات المتوسطه يتعملون فى الرواتب بنظام بسمى المكافاه
اما الاخصائين والمدريسين يتعاملون بنظام يسمى بالكادر
فقال لى انت لا محصل دول ولا دول اى انى لست محسوب على الاداريين ولا على الاخصائيين والمدرسين
قال هات جواب تعينك و شهاده البكالوريوس لاتاكد
بعدما راى شهاده البكالوريوس وتاكد وسأل المختصين اضاف لى الكادر على المرتب وعلى نفس المسمى الوظيفى

العلامات المرجعية