اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

مشاهدة نتائج الإستطلاع: أسلوبك أو أسلوب الكتاب في المذاكرة و حل الأمتحانات ؟؟؟
تحفظ المعلموة جيدا و تكتب في المتحان باسلوب الكتاب ؟ 1 4.35%
تفهم المعلومة جيدا و تكتبها في الامتحان بأسلوبك ؟ 8 34.78%
تفهم جيدا ثم تحفظ جيدا و تكتب في الامتحان باسلوب الكتاب ؟ 14 60.87%
المصوتون: 23. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 06-02-2013, 11:46 AM
الصورة الرمزية yolanda
yolanda yolanda غير متواجد حالياً
عضو نشيط

yolanda is on a distinguished road
افتراضي *أسلوبي أو أسلوب الكتاب* (أستطلاع)

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

عايزة أكلمكم عن حاجة شغلت بالي الفترة الالي فاتت بخصوص مذاكرتي مش بس مذاكرتي بخصوص مذاكرتنا كلنا ...

كل السنين الي فاتت الي قبل تانية و تالتة ثانوي المدرسين خوفوني أني اكتب في الامتحان باسلوبي الخاص و إني لازم أكتب في الامتحان بأسلوب الكتاب و بنص الكتاب زي ما هو كاتب يعني copy and paste

لأن هناك كثير من المدرسين و (مش كلهم) لما يصححوا الأمتحانات بيصححوا علي الأساس ده و علي أساس المطابقة لنموذج التصحيح خصوصاًفي المواد الأدبية إضافة إلي الأحياء (الي بينسي كلمة في امتحان الاحياء بينقص علي حد تعبير مدرسيني السنة الي فاتت و كمان طلبة سابقين ) و الأدب في العربي

و الفلسفة و المنطق (والله مدرسين اصحاب بابا قالولوا إن ده بيحصل في اللجنة و بينقصوا درجات عي الأسلوب المختلف عن أسلوب الكتاب )

طبعاً الرياضة و الفزياء(معظمها) و الانجليزي مالهاش دعوة !!!!

بس يا تري أتنوا رايكم إيه في الموضوع ده و ازاي هي مذكرتكم و هل اتقالكم نفس الكلام بردو و لا لأ ؟

ماتبخلوش عليا برأيكم في الموضوع ده خصوصاً طلبة ثالثة ثانوي و (خصوصاً اوي الي واخدين أحياء )

قديم 06-02-2013, 05:51 PM
الصورة الرمزية bright stars
bright stars bright stars غير متواجد حالياً
عضو قدوة

bright stars is on a distinguished road

رأيي انه نظام تعليم فاشل لا يعلم بيه الا ربنا

بس احنا مجبرين ع كده عشان نوصل لاهدافنا هنعمل ايه يعني؟

لازم نلغي عقولنا خاااااااالص ونلغي تفكيرنا

عشان كده بيصفونا بالأغبيه

منهم لله
قديم 07-02-2013, 08:02 AM
الصورة الرمزية yolanda
عضو نشيط

أنتي معكي حق بس أنا بجد تعبت !!!!!

ممكن أسألك إنتي جابة كام في تانية؟
قديم 07-02-2013, 10:22 AM
.MOHAMED SAMY. .MOHAMED SAMY. غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

.MOHAMED SAMY. is on a distinguished road

السلام عليكم

شوفى الحكاية مش كدة خالص ولا هتوصل لكده كل الحكاية ان المصحح بيدور ع حاجات معينة ف الاجابة لازم تكون مكتوبة .. يعنى مثلا بالنسبة للاحياء وصلتى المعلومة صح زى الكتاب باسلوب مختلف عادى جدا ..

بالنسبة لاى مادة تانية زى الفلسفة والادب فى العربى وهكذا لازم يكون زى الكتاب علشان مش هتقدر تكتب بأسلوبك دى مادة ادبى يعنى مفيهاش تأليف ولا فهم والاجابة محددة ومينفعش تغير فيها خالص ولا تكتب بأسلوبك
قديم 07-02-2013, 01:01 PM
الصورة الرمزية مريم السباعى.
مريم السباعى. مريم السباعى. غير متواجد حالياً
عضو متألق

مريم السباعى. has a spectacular aura about

علفكرة مش صح خالص شم دايما المصحح او عشان ثانوية عامة لازم تبقى بنص طب اقسم بالله العظيم الاحياء دى دخلها خلااص قلت لو جبت المنجحة يبقى كويس لانى بكره اسلوب الحظ كلو كنت فاهمة كويس جدا بس لاسف مش حافظة نهائى لا بسلوب كتاب ولا اسلوب حد وانت ايما اتعمد فى امتحنات المستر اكتب بالسلوبى واشوف حيصحح ازاى واحيانا يقولى اجبتك صح بس لازم تكتبى كذا ومش تسى كذا ووحدة وحدة لحد مبقتي اقدر اكتب باسلوبى الاجابة الصح بس بضه كنت قلقنة من موضوع الحفظظ والحمد لله لعى غير المتوقع تمام نقصت 3 درجات بس
هو الحفظ مزته انه بيوقفر عليك وقت ان تتذكر فى الامتحان حتكتب اجابتك ازاى لانك بتكون حفظهل فبتطبعها علطلو ل ويمكن عشان كدة كان استاذ بتاعنا بيقول وقت الامتاحن مش وقت انك تفتكر ووقت انك تطبع علطول الى حفظته
لاسف نظام تعليم فاااااااااااااشل
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=471761
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=510594
[/
NTER]
قديم 07-02-2013, 10:06 PM
ابانوب ايليا ابانوب ايليا غير متواجد حالياً
عضو قدير

ابانوب ايليا is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مريم السباعى. مشاهدة المشاركة
علفكرة مش صح خالص شم دايما المصحح او عشان ثانوية عامة لازم تبقى بنص طب اقسم بالله العظيم الاحياء دى دخلها خلااص قلت لو جبت المنجحة يبقى كويس لانى بكره اسلوب الحظ كلو كنت فاهمة كويس جدا بس لاسف مش حافظة نهائى لا بسلوب كتاب ولا اسلوب حد وانت ايما اتعمد فى امتحنات المستر اكتب بالسلوبى واشوف حيصحح ازاى واحيانا يقولى اجبتك صح بس لازم تكتبى كذا ومش تسى كذا ووحدة وحدة لحد مبقتي اقدر اكتب باسلوبى الاجابة الصح بس بضه كنت قلقنة من موضوع الحفظظ والحمد لله لعى غير المتوقع تمام نقصت 3 درجات بس
هو الحفظ مزته انه بيوقفر عليك وقت ان تتذكر فى الامتحان حتكتب اجابتك ازاى لانك بتكون حفظهل فبتطبعها علطلو ل ويمكن عشان كدة كان استاذ بتاعنا بيقول وقت الامتاحن مش وقت انك تفتكر ووقت انك تطبع علطول الى حفظته

فعلا نظام التعليم فاااشل
قديم 08-02-2013, 12:46 PM
الصورة الرمزية yolanda
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة .mohamed samy. مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

شوفى الحكاية مش كدة خالص ولا هتوصل لكده كل الحكاية ان المصحح بيدور ع حاجات معينة ف الاجابة لازم تكون مكتوبة .. يعنى مثلا بالنسبة للاحياء وصلتى المعلومة صح زى الكتاب باسلوب مختلف عادى جدا ..

بالنسبة لاى مادة تانية زى الفلسفة والادب فى العربى وهكذا لازم يكون زى الكتاب علشان مش هتقدر تكتب بأسلوبك دى مادة ادبى يعنى مفيهاش تأليف ولا فهم والاجابة محددة ومينفعش تغير فيها خالص ولا تكتب بأسلوبك
و عليكم السلام

اولاً لازم نتفق إنه نظام تعليم فاشل عشان كدة في حاجتين:

بالنسبة للأحياء ممكن تتخيل المدرس الي قاعد في الغرفة السئية بتاعة التصحيح و طالع روحه هل يا تري هيبقي عنده خلق إنه يدور علي الإجابة و فوق كده في مدرسين معندهاش ضمير دول مش هيركزوا أصلاً و لا هيقعدوا يدورا علي الإجابة الصح في أسلوبك!

أما المواد الأدبية فكرة إنها مواد للحفظ و بس دي فكرة خلط تماما اتزرعت جوانا بسسب فشل التعليم
ده المواد الأدبية هي أكتر مواد بيكون فيها إبداع و لو شوفت في البلاد المتقدمة بيعلموها ازاي مش هتصدق نفسك
زي الفلسفة مثلاً لازم يكون يك إنت كمان وجهة نظرك و جميع المذاهب و الوجهات الأخري أنت مش بتحفظها بصمها بس بتفهمها و لما تفهمها تقدر بعد كدة تعبر عنها بأسلوبك !

و عموما مش حاجة أصلا اسمها إنك تحفظ صم سواء فاهم أو مش فاهم حتي الحفظ نفسه عندهم لي مفهوم تاني و معناه إنك تحفظ المعلومة مش الأسلوب الي اتكتبت بي المعلومة !
قديم 08-02-2013, 12:50 PM
الصورة الرمزية yolanda
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مريم السباعى. مشاهدة المشاركة
اكيد كان حظك حلو في التصحيح و علي العموم فات وقت الكلام ده أنا فاضلي شوية و أخلص الأحياء شوية بحفظ بنص الكتاب و شوية مش بقدر أحفظ بنص الكتاب خصوصا في الوراثة

بس المشكلة أن الحفظ بنص الكتاب بيضيع عليا وقت طوييييييييل أوي كان ممكن أذاكر فيه كويس و أحل تمارين و أمتحانات و أخلص المنهج كله كمان خصوصا إننا مبخدش دروس و عندي وقت إضافي بس خسارة بيضيع في الحفظ بنص الكتاب !!!!!
قديم 09-02-2013, 12:28 AM
الصورة الرمزية hamada_97
hamada_97 hamada_97 غير متواجد حالياً
عضو خبير

hamada_97 is on a distinguished road

بصراحة :

أنا بأفهم المعلومة جيدا ، ثم أحفظها جيدًا ، ثم احاول حفظ اسلوب الكتاب جيدًا
و فى الامتحان بانسى اسلوب الكتاب ، فأكتب بأسلوبى

قديم 26-02-2013, 07:39 PM
الصورة الرمزية To Be Is To Do
To Be Is To Do To Be Is To Do غير متواجد حالياً
طالب بـ تانيه ميكانيكا هَندســــ الإسكندريه ـــــــه دُفعــــ 2017 ــــــة

To Be Is To Do is on a distinguished road

بصى أنا رأئي ( خصوصا فى المواد الأدبيه )
إن الاجابه تكون بنص الكتاب بالظبط
طب ليه ؟ .. حاجات كتير منها

1) مش كل إللى بيصحح بيكون فاهم الماده فمعظم المدرسين بيبقوا ماسكين نموذج الإجابه وماسكين ورقه الطالب وبيقارنوا اه الحته دى كاتبها تمام درجه لا الحته دى مش كاتبها أنقصه رغم إنك ممكن تكونى كاتبه معناها لكن لا حياه لمن تنادى (( مش كل المصحيين بيفهموا ))

2) سيبك بق من إللى مش فاهم حاجه ونيجى لواحد بيفهم بيصحح بيبقى عايز حاجات معينه فى الإجابه بيدور عليها لاقاك كاتبها تمام درجه مش كاتبها بتنقص وساعات لما تعبر بإسلوبك مبتجبش نفس المعنى غللى بيبقى مطلوب

3) والأهم بقى : لما تحفظ من الكتاب بالنص بتدخل الإمتحان تحل تمام تمام تمام طب نسيت حاجه مش فاكرها من الكتاب بتبدأ تقولها باسلوبك ودى بتبتقى حاجات بسيطه كده .. طب انت اصلا مش حافظ بالنص وجيت فىالامتحان نسيت الكلام اللى حافظه باسلوبك كده مش تمام خالص

4) على حسب إللى بيصحح فيه مدرس كان معود الطلبه بتوعه انهم يعبروا بإسلوبهم فلما يصحح ورقتك حيبقى فاهم انك بتكتب باسلوبك فحيديك الدرجه وفيه مدرس كان متشدد جدا مع الطلبه انهم يحفظوا بنص الكتاب وساعتها مش حتعجبه اجابتك

5) الموادالأدبيه خاصه علم النفس والفلسفه الكتاب فيها مش مرقم الاجابه 1 2 3 فلما ييجى يحطوا النموذج بيرقموا الإجابه 1 2 3 وكل نقطه عليها درجه مثلا
فبيبص على النقطه 1 كاتبها تاخد درجه نقطه 2 نقطه 3 وهكذا فساعتها النموذج مش فى مصلحه الطالب لكن لو النموذج كاتب الكلام تحت بعضه دون ترقيم يبقى احسن لانه حيبقى كاتب مثلا 4 سطور فى المضمون وكذلك اجابتك فى نفس الرينج فحتاخد الدرجه كامله

الكلام مش مش تأليف ومش من وحى خيالى على فكره ده من مدرسين بيصحووا بقالهم سنين وعارفين المهزله إللى بتحصل فى عمليه التصحيح

قديم 28-02-2013, 09:03 PM
شهد اليوسف شهد اليوسف غير متواجد حالياً
عضو خبير

شهد اليوسف is on a distinguished road

علي فكرا انا دايما بكتب باسلوبي وفي الاحياء في الترم الاول عبرت عن اللي انا فاهماه وعادي وجبت 19 ونص من 20 الحمد لله يعني تقريبا بحسب المصحح وبعدين كدا كدا التعليم فاااااااااااااااااااشل وربنا يرحمنا
قديم 01-03-2013, 01:23 PM
الصورة الرمزية yolanda
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng khaled zakareya مشاهدة المشاركة
بصى أنا رأئي ( خصوصا فى المواد الأدبيه )
إن الاجابه تكون بنص الكتاب بالظبط
طب ليه ؟ .. حاجات كتير منها

1) مش كل إللى بيصحح بيكون فاهم الماده فمعظم المدرسين بيبقوا ماسكين نموذج الإجابه وماسكين ورقه الطالب وبيقارنوا اه الحته دى كاتبها تمام درجه لا الحته دى مش كاتبها أنقصه رغم إنك ممكن تكونى كاتبه معناها لكن لا حياه لمن تنادى (( مش كل المصحيين بيفهموا ))

2) سيبك بق من إللى مش فاهم حاجه ونيجى لواحد بيفهم بيصحح بيبقى عايز حاجات معينه فى الإجابه بيدور عليها لاقاك كاتبها تمام درجه مش كاتبها بتنقص وساعات لما تعبر بإسلوبك مبتجبش نفس المعنى غللى بيبقى مطلوب

3) والأهم بقى : لما تحفظ من الكتاب بالنص بتدخل الإمتحان تحل تمام تمام تمام طب نسيت حاجه مش فاكرها من الكتاب بتبدأ تقولها باسلوبك ودى بتبتقى حاجات بسيطه كده .. طب انت اصلا مش حافظ بالنص وجيت فىالامتحان نسيت الكلام اللى حافظه باسلوبك كده مش تمام خالص

4) على حسب إللى بيصحح فيه مدرس كان معود الطلبه بتوعه انهم يعبروا بإسلوبهم فلما يصحح ورقتك حيبقى فاهم انك بتكتب باسلوبك فحيديك الدرجه وفيه مدرس كان متشدد جدا مع الطلبه انهم يحفظوا بنص الكتاب وساعتها مش حتعجبه اجابتك

5) الموادالأدبيه خاصه علم النفس والفلسفه الكتاب فيها مش مرقم الاجابه 1 2 3 فلما ييجى يحطوا النموذج بيرقموا الإجابه 1 2 3 وكل نقطه عليها درجه مثلا
فبيبص على النقطه 1 كاتبها تاخد درجه نقطه 2 نقطه 3 وهكذا فساعتها النموذج مش فى مصلحه الطالب لكن لو النموذج كاتب الكلام تحت بعضه دون ترقيم يبقى احسن لانه حيبقى كاتب مثلا 4 سطور فى المضمون وكذلك اجابتك فى نفس الرينج فحتاخد الدرجه كامله

الكلام مش مش تأليف ومش من وحى خيالى على فكره ده من مدرسين بيصحووا بقالهم سنين وعارفين المهزله إللى بتحصل فى عمليه التصحيح

أنا بفكر بنفس الطريقة كل الكلام ده اتقلي و أنا مقتنعة بي جداً بس كنت عاوزة أعرف كل الطلبة زيي و لا لأ خصوصاً اني بضيع وقت كبير في الحفظ ده بعد الوقت الي ضاع في الفهم الجيد للمادة مع إن معظم المواد فهمها بسيط أوي (ما عدا الفزياء صعبة شوية لأني مباخدش درس) و حفظها كتير أوي !
قديم 02-03-2013, 09:55 PM
الصورة الرمزية Best In World
Best In World Best In World غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Best In World is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yolanda مشاهدة المشاركة
أنا بفكر بنفس الطريقة كل الكلام ده اتقلي و أنا مقتنعة بي جداً بس كنت عاوزة أعرف كل الطلبة زيي و لا لأ خصوصاً اني بضيع وقت كبير في الحفظ ده بعد الوقت الي ضاع في الفهم الجيد للمادة مع إن معظم المواد فهمها بسيط أوي (ما عدا الفزياء صعبة شوية لأني مباخدش درس) و حفظها كتير أوي !
لو فهمتي الدرس كويس جدا وذاكرتيه مرة واتنين هتحفظي أسلوب الكتاب دون أي مجهود
قديم 02-03-2013, 10:10 PM
الصورة الرمزية (بالقرآن نحيا )
(بالقرآن نحيا ) (بالقرآن نحيا ) غير متواجد حالياً
عضو متواصل

(بالقرآن نحيا ) is on a distinguished road
Star

من رايي الكلام دا صحيح .. وبيحصل دائما .. ودا للاسف طبعا ..
ربنا يستر علينا
انا بجد زهقت من نظام التعليم دا.. انا انهارده كنت براجع احياء وقسما بالله حسيت اني بذاكرها لاول مره
بجد ربنا يتسر
انا مرعوبه

[/SIGPIC]
قديم 03-03-2013, 08:38 PM
الصورة الرمزية yolanda
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة آية رفعت مشاهدة المشاركة
من رايي الكلام دا صحيح .. وبيحصل دائما .. ودا للاسف طبعا ..
ربنا يستر علينا
انا بجد زهقت من نظام التعليم دا.. انا انهارده كنت براجع احياء وقسما بالله حسيت اني بذاكرها لاول مره
بجد ربنا يتسر
انا مرعوبه

إحساس أنك بتذاكري لأول مرة تقريباً بيحصل عندنا كلنا فمش لازم تقلقي كلنا في مركب واحدة و الثانوية العامة مرض له نفس الأعراض و لازم تظهر علينا كلنا !!!

بس طبعاً الي جايين بعدنا مش هيعانوا المعاناة دي لأن النظام اتغير و أن رأيي إنه اتغير للأفضل ...

و أهلاً بيكي صديقة عزيزة ,أنا بكتبلك هنا عشان صندوق الرسائل الخاص بيكي مليان و محدش يقدر يرسلك أي حاجة ...

العلامات المرجعية