اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإداري > أرشيف المنتدى

أرشيف المنتدى هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 05-02-2013, 03:00 PM
Eng esra Eng esra غير متواجد حالياً
موقوف

Eng esra is on a distinguished road
افتراضي انقذووووني :(

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عندي مشكلة وارجو انكو تلاقولي حل انا طالبة ف تلتة ثانوي وجيبة ف تانية مجموع 97 ومردتش ادخل احياء عشان التنيسيق وكدة غير اني مابعرفش احفظ فادخلت رياضة وكنت تمام اوي فيها هيا وباقي المواد بس م شهر واحد كدة وانا حالي اتقلب مابقتش طايقة ادخل اي معلومات زيادة وبنام كتير اوي وبضيع ف الوقت بطريقة رهيبة ومش مركزة نهائيا ده غير اني مابقتش اصلي زي الاول وبقطع وحالتي زفت خالص ومفيش جدول مذاكرة راضي يمشي معايا نهائيا وحسة اني هضيع وحلمي وحلم اهلي اني ادخل هندسة هيضيع مع العلم ان اهلي ديما بيسافرو كتير وده مساعدني اكتر ع النوم واللي انا فيه ده ياريت حد يساعدني
قديم 05-02-2013, 05:19 PM
الصورة الرمزية alea2009
alea2009 alea2009 غير متواجد حالياً
عضو قدوة

alea2009 is on a distinguished road

بسم الله الرحمن الرحيم
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
استعينى بالله سبحانه وتعالى وأكثرى من الدعاء وحاولى تنظمى جدول ومعلش ياريت تتعبى دلوقتى علشان ترتاحى بعدين وكمان علشان متندميش على الوقت اللى بيضيع وهى الثانوية العامة كده مع انهم سنتين فبيكون فيه ملل وتعب فحاولى تحلى مسائل كتير وإن شاء الله تدخلى كلية هندسة وربنا يقدرلك الخير
وإت شاء الله تلاقى حد يفيدك أحسن منى .
قديم 06-02-2013, 01:55 AM
Ghada shalaby Ghada shalaby غير متواجد حالياً
عضو جديد

Ghada shalaby is on a distinguished road
Opp

صدقينى يا حببتى كل دآ بسبب بعدك عن ربنـآ وانتى لو قريبة من ربنا والله عمره أبدآ ما هيضيعلك تعبك .. ارجعى صلى بانتظام تانى وان شاء الله هتلاقى ربنا أحن عليكى من أى حد
وان شاء الله هتجيبى هندســـة
قديم 06-02-2013, 07:06 AM
الصورة الرمزية Muhammad Karim
Muhammad Karim Muhammad Karim غير متواجد حالياً
طالب بكلية الهندسه

Muhammad Karim will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng esra مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عندي مشكلة وارجو انكو تلاقولي حل انا طالبة ف تلتة ثانوي وجيبة ف تانية مجموع 97 ومردتش ادخل احياء عشان التنيسيق وكدة غير اني مابعرفش احفظ فادخلت رياضة وكنت تمام اوي فيها هيا وباقي المواد بس م شهر واحد كدة وانا حالي اتقلب مابقتش طايقة ادخل اي معلومات زيادة وبنام كتير اوي وبضيع ف الوقت بطريقة رهيبة ومش مركزة نهائيا ده غير اني مابقتش اصلي زي الاول وبقطع وحالتي زفت خالص ومفيش جدول مذاكرة راضي يمشي معايا نهائيا وحسة اني هضيع وحلمي وحلم اهلي اني ادخل هندسة هيضيع مع العلم ان اهلي ديما بيسافرو كتير وده مساعدني اكتر ع النوم واللي انا فيه ده ياريت حد يساعدني
اولا : انا اعـرف ناس كتير كانو جايبين مجـموع كويس جداْ في سنة تانية فوق 98% وعلمـي رياضـة ومش دخـلو هندسـة ولا حاسبات حتي مع ان الهندسة السنة الى فاتت واخدة من مجمـوع 94.5 % بس للاسف مش طالوها .. عارفـة لية ؟؟؟؟؟؟
اقولك لية ….لان كل واحـد فيهم قال في نفسـة انـة خلاص كدا كدا ضامن يدخـل هندسـة وهيبقـي مهندس قد الدنيا ماهو معدي ال 98 % وعلمـي رياضـة وكل واحـد فيهم لما تسأليـة انت مش بتذاكـر ليـة وتهتم شوية زي ما كنت بتذاكـر ف تانية ؟؟ يقـولك ياعم اعتبرني هنقص 5 درجات عربي و5 فيزياء و10 انجليزي يعني قـول كدا هجيب 90 % يقـولك عادي هدخـل هندسـة برضو وانا هتعب نفسـي لية كفاية المزاكـرة الى ذاكرتها ف تانية ثانوي ..بس للاسـف بيتصدم صدمـة عمرة ف اخر السنـة لما يلاقـي نفسـة بينقص ضعف الى كان مقدرة لنفسـة ويلاقي نفسة جايب 80 % ومش طايل حاسبات ولا اي حاجـة ..والله العظيم الكـلام دا حصل بجـد السنـة الى فاتت مع اصحابي ….
طب والقصـة الى انت بتقـولها دي اية دخلها بالمـوضوع ياعم ؟؟؟؟؟؟ …هقـولك انا بقـولك الكلام دا عشان لا قدر الله لو كنتي بتفكـري ف حاجة زي كدا فتشيليها من دماغك نهـائي وان كان دا الي منعك من المزاكـرة ف ياريت تلغية من دماغك نهائي..

ثانياْ : لية مبتصليش زي الاول ؟؟؟؟ الصـلاة دي فرض على المسلم واجب علية يؤدية في ميعادة .."ان الله لايبارك في عمل يلهي عن الصـلاة "..ولما نلاقـي نفسنا كنا بذاكـر وتمام الحمـد لله وبنقفل الامتـحانات ونيجي يوم النتيجة نلاقـي نفسنا ضايعين وجايبين مجموع زي الزفت ويستغرب يا ربي منا كنت بذاكـر وبقفل الامتحانات كلها ..طب كنت بتصـلي ؟؟؟ يقـول لا ..طب منتظر اية من واحد مش بيصـلي غير الفشل والضياع …

ثالثا : انا عمـري ف حياتي ماعملت جدول مذاكـرة بس المادة الى امسكها الصراحـة كنت بخلصها مزاكرة وحل واشوف المسائل الى جت عليها في الامتحانات السابقـة واحلها تاني واي مسألة تقف معايا ..اوديها للمدرس يحلها ولو مش فهمتها اخلية يشرحها تاني وتالت ورابع وعاشر لحد ما افهمهـا وكل دا بفـلوسي …

وربنا يوفقك يارب
قديم 06-02-2013, 08:00 PM
موقوف

شكرا ياجماعة ع نصايحكو الغالية دي وبأذن الله هعمل بيها وربنا يستر
قديم 06-02-2013, 11:59 PM
الصورة الرمزية beta777
beta777 beta777 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

beta777 is on a distinguished road

لاسف يا اسراء المصيبة انى زيك وكنت جايب 97% في تانية وجاتلى درجة في التظلم بقيت 97.56% وبردو اهلى دخلونى رياضة وجيت ع شهر 12 رحت حضرت احياء لانى كرهت الرياضة وقولت اكيد الاحياء هى اللى هتخلينى اذاكر و انا بردوا بقيت اقطع في الصلاة ومش عارف وانا كرهت الرياضة وبقالى كتير سايبها وخايف احول احياء اهلى هيتصدموا بصراحة انا بأسف على حالى مش عارف المشكلة منى ولا من اهلى انا كرهت العيشة ع الى عايزها وكرهت الهندسة ع الطب لو لقيتى حل البعتيل ارجوكى لو سمحتى ابوس ايدكم حد يساعدنى انتى بتقولى انقذونى وانا بقول الحقونى انا كاره كل شئ واانا عارف ان محدش هينقذنى غير نفسي بس ارجوكم ساعدونىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ىىىىىىىىى
قديم 07-02-2013, 04:55 PM
موقوف

هيا المشكلة طبعا بعد الصلاة والبعد ع ربنا ان حتة الارادة والعزيمة اللي المفروض تكون عندنا مش موجودة اساسا والواحد دايخ كدة مش دريان بنفسو فانفسي حد يقولنا نعمل ايه ع خطوات وحد يكون فاهم الموضوع اللي احنا فيه ده ويفهمنا نتعامل معاه التعامل الصح ازاي عشان انا مش عايزة اندمممممممم ف الاخر
قديم 07-02-2013, 09:59 PM
ابانوب ايليا ابانوب ايليا غير متواجد حالياً
عضو قدير

ابانوب ايليا is on a distinguished road

السبب فى كده هو الاحساس بالملل وده شئ طبيعى

الاحساس بالملل ده دليل على ان الطالب ذاكر بقدر مناسب وانه قطع جزء كبير نحو هدفه ولما الملل يهاجم الطالب اثناء المذاكرة ياخد راحة بسيطة لجسده وعقله ويستغلها فى التفكير ويسأل نفسه : انا حسيت ليه بملل؟ اكيد علشان انا تعبت فى المذاكرة ولو سبت الملل يتغلب عليا حيضيع مجهودى اللى من شدة تعبى فيه اصابنى الملل وبالتالى يضيع هدفى اللى حلمت بيه من الطفولة وضيعت اللى عملته فى سنة تانية
وبالتالى فأن حرب الطالب مع الملل صعبة وبالعزيمة والاصرار يتفوق عليها

بالتوفيق وبالنجاح الباهر والى هندسة بأذن الله
قديم 07-02-2013, 11:10 PM
*طالبة حزينة * *طالبة حزينة * غير متواجد حالياً
عضو نشيط

*طالبة حزينة * is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ghada shalaby مشاهدة المشاركة
صدقينى يا حببتى كل دآ بسبب بعدك عن ربنـآ وانتى لو قريبة من ربنا والله عمره أبدآ ما هيضيعلك تعبك .. ارجعى صلى بانتظام تانى وان شاء الله هتلاقى ربنا أحن عليكى من أى حد
وان شاء الله هتجيبى هندســـة

100 %

وسبحان الله- بعدد كل تسبيح سبحه المسبحون.
واستغفر الله- بعدد كل استغفار استغفره المستغفرون.
ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم- بعدد ما قاله القائلون.
قديم 07-02-2013, 11:53 PM
دكتورة أورام المستقبل دكتورة أورام المستقبل غير متواجد حالياً
عضو جديد

دكتورة أورام المستقبل is on a distinguished road

ربنا يهديكى وإنشاء الله ترجعى تانى تذاكرى تانى
أنا صحيح لسة ف أولى ثانوى وكنت كده ف الترم الأول لدرجة إن شكلى بقى زى المدمنة من كتر النوم
أكيد مستغربة مش مهم المهم إنك متوترة زيادة لأنك مش بتفكرى ف نفسك بس إنتى بتفكرى ف العيلة كمان
دا غلط كبييييييير لأنهم مش هيفيدوكى لا لما بإذن الله دخلتى الهندسة أو لا قدر الله تجارة ف الحالتين هيفرحوا
بس أهم حاجة تفكرى ف نفسك ،معلش كونى أنانية شوية لأنك طول ما انتى بتفكرى إنك ممكن تخذليهم
لا قدر الله دا ممكن يحصل وتدخلى ف مشاكل نفسية انتى ف غنى عنها وخاصة دى فترة مراهقة الضغط النفسى لوحده موجود و كبير فما بالك بالإجهاد العصبى والذهنى وأرجوكى إنك ترجعى تصلى صدقينى هتفرق معاكى كتير
ربنا يوفقك
كتير
قديم 08-02-2013, 07:38 AM
ابونرمين ابونرمين غير متواجد حالياً
عضو متألق

ابونرمين will become famous soon enough

عليكى بالصيام والصلاة وكثرة الدعاء،،،والله المستعان
قديم 08-02-2013, 11:28 AM
الصورة الرمزية aly_sha3ban
aly_sha3ban aly_sha3ban غير متواجد حالياً
طالب بكلية الهندسة جامعة طنطا

aly_sha3ban is on a distinguished road

بسم الله والحمد لله

أولا كلامى ده موجه للشباب اللى ردوا على الموضوع :
هى عارفه انها مقصرة فى الصلاه وبعيده عن ربنا وعارفه ان ده سبب من أسباب المشكلة بس الموضوع مش بايدها وهى وصلت لمرحله أضعف من انها تقاوم

بصى يا باشمهندسه .. و أنا فى الثانوية مريت بنفس اللى انتى مريتى بيه بل أسوء ... كنت جايب أقل منك كمان ودخلت رياضة وكانت كل الظروف مهيأه إنى أبقى زيك وأكتر وبالغعل وصلت لنفس الحاله اللى انتى بتعانى منها .... بس لما قعدت أفكر قولت هو الحل ان انا أفقد الأمل و أستسلم للأمر الواقع وأقعد أستنى الامتحانات تخلصنى زى ما تخلصنى .. المهم أنا قولت الحل انى أصفى زهنى ..قعدت من كل الدروس لمده أسبوع وماذكرتش فيها حاجه وطبعا بعدت عن التليفزيون و النت لأن دول هيشتتوا تركيزى أكتر .. المهم الاسبوع كان أسبوع عباده بالمعنى الصحيح ( قرآن - صلاة - سماع خطب وأناشيد حماسيه وابعدى عن الاغانى ( الاغانى هتعيشك فى عالم من احلام اليقظة غير انها فيها كلام كتير من الناحية الشرعيه ) وكمان سماع تنمية بشرية .. انتى عارفه زى مابيقولوا الصقر بيعمل ايه بعد الاربعين (ابحثى عنها فى جوجل ) وطبعا قعدت أدور على حوافز للمذاكر واستحضرت صورة أهلى قدامى..
ورجعت بعد الاسبوع ده شخص تانى والحمد لله حققت اللى كان نفسي فيه ودخلت كلية الهندسة :D عقبالك .
أهم حاجه دورى على صاحبه ليكى تكون كويسه وملتزمة هتساعدك كتير جدااااااااااا وعرفيها مشاكلك زى النوم بحيث انها على طول تتواصل معاكى فإن الشيطان مع الواحد وهو من الاثنين أبعد ..

يااااارب تعملى اللى قولتلتك عليه وتكونى استفدتى وقررتى تغيرى حياتك للأبد

نسألكــــــم الدعاء

قديم 08-02-2013, 12:57 PM
الصورة الرمزية yolanda
yolanda yolanda غير متواجد حالياً
عضو نشيط

yolanda is on a distinguished road

يا سلاااااااااااااااااااااااااااااااااااام علي الموضوع ده في الجون

و الله أنا موقفي زيك تمام جيبت في تانية 99 % و السنة دي مش عارفة ايه الي بيحصل مش بس عشان زهقت و مش قادرة اذاكر كمان الأحياء و الفزياء صاعبين جدا و ملهمش حل خصوصا الي مش بياخد درس كل لما أحاول معاهم أحس إننا فشلت و مش قادرة و الله شكلها السنة دي .... علي الحال ده مش هعرف أجيب مجموع !
قديم 08-02-2013, 03:10 PM
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابانوب ايليا مشاهدة المشاركة
السبب فى كده هو الاحساس بالملل وده شئ طبيعى

الاحساس بالملل ده دليل على ان الطالب ذاكر بقدر مناسب وانه قطع جزء كبير نحو هدفه ولما الملل يهاجم الطالب اثناء المذاكرة ياخد راحة بسيطة لجسده وعقله ويستغلها فى التفكير ويسأل نفسه : انا حسيت ليه بملل؟ اكيد علشان انا تعبت فى المذاكرة ولو سبت الملل يتغلب عليا حيضيع مجهودى اللى من شدة تعبى فيه اصابنى الملل وبالتالى يضيع هدفى اللى حلمت بيه من الطفولة وضيعت اللى عملته فى سنة تانية
وبالتالى فأن حرب الطالب مع الملل صعبة وبالعزيمة والاصرار يتفوق عليها

بالتوفيق وبالنجاح الباهر والى هندسة بأذن الله
فكرة كويسة اني اسال نفسي دي وجربتها امبارح ونجحت الحمدلله شكرااا ياابانوب
قديم 08-02-2013, 03:11 PM
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابونرمين مشاهدة المشاركة
عليكى بالصيام والصلاة وكثرة الدعاء،،،والله المستعان
حاضر ان شاء الله

العلامات المرجعية