اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 16-12-2012, 03:26 AM
thekingboy thekingboy غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

thekingboy is on a distinguished road
Impp لا تبخلوا على بنصيحتكم :(

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا أخرت ما تعبت قولت يمكن يكون عندكم حل أو مساعدة أو نصيحة ليا فى مشكلتى

أنا خلصت الحمد لله 2 ثانوى بمجموع 90% :/ وهنا تبدأ المشكلة أنى مبحبش الحفظ وقررت أنى مش ححول أدبى وحكمل فى طريقى علمي وأنا واثق أن شأءت الأقدار أنى أجيب المجموع لسبب عند ربنا الله أعلم إيه هو لكن فى جانب منى مستبشر خير :]

طيب هى فين المشكلة المشكلة أنى وقعت مع مدرسين فيزياء ورياضة 2 ما يعلم بيهم إلا ربنا مش مستوعب منهم حاجة مستويا قل جدا عن السنة اللى فاتت ووصلت لدرجة أنى عايز أحول أدبى منهم وكنت مش لاقى مدرس خالص مشهور غيرهم فى الأدارة فعلشان كدا قلت أستمر معاهم وأكمل عدت فترة وأنا فى تدهور (خطاء منى أنى أستسلمت ) وجا شهر 12 ونفسيتى من أسوأ لأسوأ بلذات لانى جبت 90% لغاية ما قررت أغيرهم لكن بعد إيــــــــــــــــــــــــــــه لما ررحت عند المدرسين التانين لغاية دلوقتى مع الفيزياء حضرت الباب الخامس والسادس شغالين فيه لكن الأربعة اللى فاتوا أنا مدمر فيهم والرياضة حضرت حصتين عند مدرس بصراحة فرق شاسع لكن كذلك ضايع منى حاجات بلهبل متعدش فمش عارف أكمل ولا أحول أدبى لو عندكم نصيحة أكون شاكر

قديم 16-12-2012, 08:55 AM
الصورة الرمزية رونق الهدوء
رونق الهدوء رونق الهدوء غير متواجد حالياً
طالبه بالصف الاول الثانوى ادبى

رونق الهدوء is on a distinguished road

ربنا يكرمك

وان شاء الله حد يفيدك

قديم 16-12-2012, 09:47 AM
الصورة الرمزية rana rory
rana rory rana rory غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

rana rory is on a distinguished road

مبقاش ينفع تحول دلوقتى انت ممكن تكمل عادى والحصص اللى فاتتك ممكن تخلى
المستر يعيدها لك لوحدك كحصه خاصه و ان شاء الله تتحل مشكلتك
ربنا يوفقك

إذا لـم تقاتـل مـن اجـل مـا تريـده ، فـلا تبكـي اذا خسرتـه !!
!
قديم 16-12-2012, 11:08 AM
الصورة الرمزية Yes We Can
Yes We Can Yes We Can غير متواجد حالياً
مشرف قسم اجتماعيات طالب
طالب جامعى

Yes We Can is a jewel in the rough

بص يا بشمهندس المستقبل
انت مشكلتك هتتحل فـ حاجه بسيطه جدا
انت امشى مع المدرسين الانت فاهم منهم
و الفاتك تحاول تلمه مع نفسك و مع المدرس واحده واحده
لان كده كده رياضه 2 بالحل هتتثبت ف دماغك
و الفيزياء كذلك نص و نص
يعنى امشى ف منهجك تمام مدام مدرسين حلوين
و حاول مع نفسك و بعد الدرس ماخلص روح للمدرس يفهمك الانت مش فاهمه
اول قوله يديك شهر كده حصه زياده لوحدك و ياخد فلوسه
و يشرحلك الفاتك كله و تبقى كده تمام تمام
رغم انى ادبى مش عارف الفاتك صعب و لا سهل
اتمنى ناس علمى يجيـوا يقولو
ربنـا يوفقكـ ..
قديم 16-12-2012, 03:44 PM
الصورة الرمزية حسن زيرو
حسن زيرو حسن زيرو غير متواجد حالياً
طالب بكلية الهندسة جامعة المنصورة

حسن زيرو is on a distinguished road

[quote=thekingboy;5016861]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا خلصت الحمد لله 2 ثانوى بمجموع 90% :/ وهنا تبدأ المشكلة أنى مبحبش الحفظ وقررت أنى مش ححول أدبى وحكمل فى طريقى علمي وأنا واثق أن شأءت الأقدار أنى أجيب المجموع لسبب عند ربنا الله أعلم إيه هو لكن فى جانب منى مستبشر خير :]

طيب هى فين المشكلة المشكلة أنى وقعت مع مدرسين فيزياء ورياضة 2 ما يعلم بيهم إلا ربنا مش مستوعب منهم حاجة مستويا قل جدا عن السنة اللى فاتت ووصلت لدرجة أنى عايز أحول أدبى منهم وكنت مش لاقى مدرس خالص مشهور غيرهم فى الأدارة فعلشان كدا قلت أستمر معاهم وأكمل عدت فترة وأنا فى تدهور (خطاء منى أنى أستسلمت ) وجا شهر 12 ونفسيتى من أسوأ لأسوأ بلذات لانى جبت 90% لغاية ما قررت أغيرهم لكن بعد إيــــــــــــــــــــــــــــه لما ررحت عند المدرسين التانين لغاية دلوقتى مع الفيزياء حضرت الباب الخامس والسادس شغالين فيه لكن الأربعة اللى فاتوا أنا مدمر فيهم والرياضة حضرت حصتين عند مدرس بصراحة فرق شاسع لكن كذلك ضايع منى حاجات بلهبل متعدش فمش عارف أكمل ولا أحول أدبى لو عندكم نصيحة أكون شاكر
[/quote]اخى العزيز تفاءل خير وخلى عندك ثقة بربنا ومتفكرش فى مجموع تانية وابدا من دلوقتى ومتخافش بالنسبة للى فاتك ذاكره من الاول وراجع عليه واللى يقف عليك قول للمدرس عليه وان شاء الله تفهمه ولسة كدة كدة فى مراجعة وممكن تخلى واحد زميلك شاطر يفهمهولكوانصحك فى الرياضة بالحل الكثير والرياضة 2 كلها تافهة بكثرة الحل بس اهم حاجة متفقدش الامل لاخر لحظة وان شاء الله نشوفك معانا فى هندسة ...بالتوفيق
قديم 16-12-2012, 04:10 PM
الصورة الرمزية bright stars
bright stars bright stars غير متواجد حالياً
عضو قدوة

bright stars is on a distinguished road

مش هزود حاجه علي اللي زمايلي قالوه
تقدر تجمع كل حاجه بمساعدة المدرس اهم حاجه الحل وفي الرياضه حاول تمشي في اكتر من فرع في نفس الوقت عشان متنساش
يعني لو المدرس شغال جبر حل معاه وحل برضه تفاضل واستاتيكا عشان النسيان مش كويس وهيضيع عليك وقت في المراجعه
قديم 16-12-2012, 10:20 PM
thekingboy thekingboy غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

thekingboy is on a distinguished road

مكنتش متوقع أني حد خير عليا يخليكو ا ربنا ليا , ليالي عودة علشان اقرأ تعليقاتكم بتفصيل
قديم 17-12-2012, 04:58 PM
..: Pink rose :.. ..: Pink rose :.. غير متواجد حالياً
عضو متواصل

..: Pink rose :.. is on a distinguished road

ربنا يوفقك
قديم 21-12-2012, 02:28 PM
الصورة الرمزية Muhammad Karim
Muhammad Karim Muhammad Karim غير متواجد حالياً
طالب بكلية الهندسه

Muhammad Karim will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thekingboy مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بص يا غالي..
انت تشيل من دماغكـ فكـرة التحـويل دي خالص لان معدش في وقت للكـلام ده انت امتحانات ف اخر شهـر 5 تقريبا .
ثانيا : من الطبيعي انك تقابل مدرسين ومتفهمش منهـم دا عادي جدا لان مش كل المدرسين كويسين ف الشرح وتوصيل المعلومـة للطلبة لكن المفـروض انك من اول شهـر ف الدراسـة تكـون عارف الكلام دا من قبل ما تروحلة او على الاقل كنت تجربـة اسبوع ولو مش عجبك شوف غيرة واستمـر معاه وممكن تروح درس او اكتر ف المادة الواحدة مفيش مشاكل خالص ومتسمعش كـلام الى يقولك ان دا بضيع الوقت وانك مش هتلاقـي وقت تذاكر ..احنا مجربين الكلام دا وعارفينـة والله .

ثالثا : كل الى فاتك في الفيزياء تقدر تذاكـرة من الاول تاني وان شاء الله مش هتلاقي مشاكل ف فهمهم .والله اول اربع فصـو,ل دول اسهـل حاجـة في الفيزياء ومعظـمهم حفـظ ومش محتاجين حاجة خالص .ركز بس اهم حاجـة ف الى جاي والكهربية بالذات دي عليها 22 درجـة ف الامتحان ..

التوفيق والنجاح باذن الله سبحانة وتعالي وربنا ييسرلكم الامور السنادي

العلامات المرجعية