اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإداري > أرشيف المنتدى

أرشيف المنتدى هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 05-06-2008, 10:42 AM
moezdeen moezdeen غير متواجد حالياً
عضو جديد

moezdeen is on a distinguished road
Lightbulb alsalamu'alikum bros. and sisters..im a brother seeking help..السلام عليكم ساعدوني

السلام عليكم ورحمة اللله و بركاته اخوتي و اخواتي في الله
برجاء مساعدتي فانا طالب في الصف الثالث الثانوي .. و لقد وصلت الى مصر منذ يومين بعد ظروف اضطرتني للسفر .. فأنا لا اعرف عن منهج اللغه العربيه اللى القليل لعدم مذاكرتي جيدا لهذه الماده ولكن الحمد لله فانا ملم بباقي المواد ولكن اريد حلا في مشكلة اللغه العربيه فانا لا اريد شيأن سوي النجاح و الحصول علي 15 فقط.. ساعدوني وفقكم الله فانا مستعد ان اذاكر حتى يوم الامتحان بشرط ان اكون مطمئنا انني سوف احظى بدرجة النجاح ان شاء الله تعالى وساكون شاكرا لمن يساعدني و لكني لا اريد اي توبيخ او ملامه من احد فما حدث قد حدث لظروف يعلمها الله وحده
ااسف على الئطاله وجزاكم الله خيرا
قديم 05-06-2008, 10:48 AM
الصورة الرمزية sh2awa _ 91
sh2awa _ 91 sh2awa _ 91 غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( كلية الصيدلة )

sh2awa _ 91 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moezdeen مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة اللله و بركاته اخوتي و اخواتي في الله
برجاء مساعدتي فانا طالب في الصف الثالث الثانوي .. و لقد وصلت الى مصر منذ يومين بعد ظروف اضطرتني للسفر .. فأنا لا اعرف عن منهج اللغه العربيه اللى القليل لعدم مذاكرتي جيدا لهذه الماده ولكن الحمد لله فانا ملم بباقي المواد ولكن اريد حلا في مشكلة اللغه العربيه فانا لا اريد شيأن سوي النجاح و الحصول علي 15 فقط.. ساعدوني وفقكم الله فانا مستعد ان اذاكر حتى يوم الامتحان بشرط ان اكون مطمئنا انني سوف احظى بدرجة النجاح ان شاء الله تعالى وساكون شاكرا لمن يساعدني و لكني لا اريد اي توبيخ او ملامه من احد فما حدث قد حدث لظروف يعلمها الله وحده
ااسف على الئطاله وجزاكم الله خيرا
هو انا في 2 ثانوي بس هديك النصايح الي عندي
1-عشان الوقت قليل حاول تشوف اية هي الفروع الي عليها درجات كتير وذاكرها
يعني القراءة اقؤا الدروس كويس وافهمها وشوف اسئلتها وحاول تفهم مش تحفظ عشان مش تنسى الاجابات
والقصة اقراها طبعا مش هقدر اقلك كلها لأني عارفة ان عندك 33 فصل بس في الغالب بيجي قطعة في النص الاول من القصة يعني حاول تقرا اول 17 فصل كويس اوي وتفهمهم كويس
البلاغة عليها درجات قليلة بس سهل انك تحلها واهو تاد منها درجات .أكيد عندك خلفية عن الحاجات من السنة الي فاتت
التعبير !! اظن دا انتا هتاخد درجاته وانتا مستريح , النحو في الامتحان حل الحاجات الي انتا عارفها فيه . بس راجع على حاجات السنة الي فاتت والي قبلها
ولو شديت حيلك بجد النهاردة وبكرة وذاكرت كويس ان شاء الله هتلم كمية كويسة
ربنا معاك وسوري والله كان نفسي اساعد بس انا 2 ثانوي
قديم 05-06-2008, 11:06 AM
yomnaahmed yomnaahmed غير متواجد حالياً
عضو جديد

yomnaahmed is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sh2awa _ 91 مشاهدة المشاركة
هو انا في 2 ثانوي بس هديك النصايح الي عندي
1-عشان الوقت قليل حاول تشوف اية هي الفروع الي عليها درجات كتير وذاكرها
يعني القراءة اقؤا الدروس كويس وافهمها وشوف اسئلتها وحاول تفهم مش تحفظ عشان مش تنسى الاجابات
والقصة اقراها طبعا مش هقدر اقلك كلها لأني عارفة ان عندك 33 فصل بس في الغالب بيجي قطعة في النص الاول من القصة يعني حاول تقرا اول 17 فصل كويس اوي وتفهمهم كويس
البلاغة عليها درجات قليلة بس سهل انك تحلها واهو تاد منها درجات .أكيد عندك خلفية عن الحاجات من السنة الي فاتت
التعبير !! اظن دا انتا هتاخد درجاته وانتا مستريح , النحو في الامتحان حل الحاجات الي انتا عارفها فيه . بس راجع على حاجات السنة الي فاتت والي قبلها
ولو شديت حيلك بجد النهاردة وبكرة وذاكرت كويس ان شاء الله هتلم كمية كويسة
ربنا معاك وسوري والله كان نفسي اساعد بس انا 2 ثانوي
يا عمي الله يوفأك و ينجحك و يبارك لك بكل شي والله انك كتير مهذب و منشان هيك الله رح يكون بجانيك و يعونك مادام انت بعون اخيك يعني شف يا اخي انت بالصف الثاني و ساعدته ياعني ما ضل في شي اقولع غير جزاك الله عني و عن كل يلي بهل منتدى كل خير
شوف يا اخي معز حاول بالملخصات فهي مفيده .

القصه : ملخص الفصل الاول و التاني مع حل الاسئله

آخر تعديل بواسطة yomnaahmed ، 05-06-2008 الساعة 11:16 AM
قديم 05-06-2008, 11:23 AM
الصورة الرمزية MiDo_TeChNo
MiDo_TeChNo MiDo_TeChNo غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية حقوق)

MiDo_TeChNo is on a distinguished road

lمتخفش كلنا لسه مبتدئين نذاكر عربى من الاسبوع ده انت بس حاول تلم النحو والقراءة والنصوص وركز عليهم اوووووى
قديم 05-06-2008, 12:38 PM
هند2006 هند2006 غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

هند2006 is on a distinguished road

ربنا معاك وانشاء الله تلحق تلم العربى وبعدين الاسئله بتجمع درجات متقلقشى انت زاكر على انك عاوز تحصل على درجات عاليه مش درجه النجاح وبعدين علشان الوقت قليل اقرا تعليق كل فصل على القصه وحاول تحل اسئله عليها وانشاء الله الاختيارات هتقدر تجبها وبعدين القراءه نفس الشئ التعليق علشان تستوعب ما يدور عليه الموضوع وطبعا التعبير اكيد هتجمع فيه كويس بس ابحث عن مقدمه ونهايه كويسه واهم سوال فى الادب علل مطران مرحله انتقاليه بين الكلاسكيه والرومانسيه والقراءه قصه نظره ميه ميه اجبارى وسوال ادب عوامل الاتجاه الى الواقعيه وخصائص الواقعيه وعيوب مدرسه الاحياء والبعث فى نظر الديوان وركز فى القراءه على العقاد والقدس وخد سوال كمان فى الادب القصه القصيره اقرب الفنون النثريه لروح العصر والنحو سهل جدا كله من السنين اللى فاتت تقدر تجمع فيك ولو عندك ملخصات حاول تلم فيها وابقى طمنى على النتيجه ونهنئك انشاء الله وربنا معاك ولو عاوز اى سوال انا تحت امرك
قديم 05-06-2008, 01:51 PM
الصورة الرمزية sh2awa _ 91
sh2awa _ 91 sh2awa _ 91 غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( كلية الصيدلة )

sh2awa _ 91 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yomnaahmed مشاهدة المشاركة
يا عمي الله يوفأك و ينجحك و يبارك لك بكل شي والله انك كتير مهذب و منشان هيك الله رح يكون بجانيك و يعونك مادام انت بعون اخيك يعني شف يا اخي انت بالصف الثاني و ساعدته ياعني ما ضل في شي اقولع غير جزاك الله عني و عن كل يلي بهل منتدى كل خير
شوف يا اخي معز حاول بالملخصات فهي مفيده .

القصه : ملخص الفصل الاول و التاني مع حل الاسئله
ثاااانكس اوي يا قمر والله دا بس من زوقك

ملحوظة صغيييييييرة ( انا بنت ) عارفة ان الاسم مش باينله معالم بس معلش

ومرسي اويييييييييييييييييييييييييييييييييي على زوقك ياحبيبت قلبي
قديم 05-06-2008, 02:50 PM
لمونة 2008 لمونة 2008 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

لمونة 2008 is on a distinguished road

علشان تبقي عارف ان التعبير علية هو والنحو اكتر درجات فداكر النحو كويس وركز علي نظرة وغربة وحنين والعلم في الاسلام ونصيحة مدرسي حل الي مطلوب منك بس يعني في القراءة مش هو بيديللك موضوعين اختار واحد بس متحلش الاتنين وحاول علي قد متقدر ترغي في التعبير وحاول تكتب 3 صفحات وش ودهر ولو مش عارف تكتب كتير ايقي عيد الي انتي كتبتوا يارب يوفقنا كلنا ومتخفش امشاء الله تجيباكتر من 15

العلامات المرجعية