اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات والمعاهد المصرية > كليات المجموعة الرياضية

كليات المجموعة الرياضية (الهندسة - الحاسبات والمعلومات - التجارة & التجارة إنجلش - الفنون التطبيقية والجميلة)

قديم 02-09-2012, 05:31 AM
i love computer i love computer غير متواجد حالياً
عضو جديد

i love computer is on a distinguished road
Impp الي انا سمعتة دة حقد بجد حرام

انا دلوقتي خريج حسبات ومعلومات جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا واخذت اقوي قرصات تتخيلها في كل حاجة وبتقدير جيد جدا وكنت جايب مجموع وحش في ثانوية لاني كنت بحب الكمبيوتر ومافيش حاجة بندرسها متعلقة بالكمبيوتر ومسافر دلوقتي في الامارات بمرتب18الف درهم وبقالي سنتين ولسة ببحث اكتر في عالم الكمبيوتر لاني بعشقة دلوقتي قالو انهم هيعملو نقابة بعض الناس مش عايزة تخلينا ننضم للنقابة مش حرام ولا لا يعني دا ذنبي ان الثانوية بتعتنا مفهاش حاجة للكمبيوتر فجبت مجموع مش كويس هما قالو انهم هيضمو الجمعات الحكومية والخاصة وبعض الناس الي بتحقد بتنخرم عشان ميعملوش كدة وشكرا

قديم 02-09-2012, 05:41 AM
ahmed-r ahmed-r غير متواجد حالياً
عضو جديد

ahmed-r is on a distinguished road

انا اسف بس انا مسمعتش حاجة عن الموضوع ومعرفش من اللى قال فمقدرش افيدك وانا لسه بختار ما بين الاكاديمية الحديثة واكاديمية طيبة فممكن حد تانى يفيدك

بس معلش انا اسف هسألك سؤال دلوقتى انت مرتبك 18 الف درهم زى ما بتقول يهمك فى ايه تتدخل النقابة او لا؟؟؟؟؟؟؟؟؟ معظم فرص العمل على حد علمى بتشوف امكانياتك والقرصات اللى واخدها مش انت فى نقابة ولا لا

وطبعا ده ميمنعش انى معترف بحقك فى دخول النقابة لو جامعتك شغلها صح مش بزنس بس ومستواها معروف

ولو فى حاجة انا مش فهمها ياريت تفهمهانى بخصوص هتفيدك بأيه النقابة
قديم 02-09-2012, 05:47 AM
عضو جديد

Impp انا عارف ان النقابة عادي في الشغل بذات برة

بس انا عايز اخدها لان حرام لما اكون بعشق الكمبيوتر وميقبلونيش وبشتغل في شركة محترمة ومرتب محترم وعايز اوصل حاجة بس للحقدين بلعقل كدة ازاي تربطو بالي درسنها في ثانوية الي ملوش علاقة بالكمبيوتر خالص بالي درسنها في الجامعة لا بجد مصر عايزة وقت كبير عشان نفكر بالعقل مش بالحقد شوفو امريكا ماشية ازاي
قديم 02-09-2012, 05:54 AM
miss shado miss shado غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

miss shado is on a distinguished road

شخصيا شايفة ان النقابة ملهاش اي لازمة ,,

طب ما انا والدي مهندس وفي نقابة المهندسين ولحد النهاردة مشوفناش حاجه من النقابة دي

انا مش بنكر اهمية النقابة طبعا ,, انا طالبة في حاسبات الشروق ,, ونفسي اكيد يبقا لينا نقابة

بس ميبقاش الموضوع واخد حيز كبير من تفكيرك ,,, طالما انت شغال ماشاء الله تمام وزي الفل خلاص ربنا معاك ...

وادعيلنا بقا يا باشمهندس ,,,
قديم 02-09-2012, 05:58 AM
coming_soon1986 coming_soon1986 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

coming_soon1986 is on a distinguished road

انت مشكلتك اية يا زميلى
قديم 02-09-2012, 06:03 AM
عضو جديد

Impp مشكلتي

مشكلتي ان لما يفتحو النقابة مش هاخد عضوية فيها بعد رحلة التعليم الجاد دة والعمل المحترم برة يعني بيقللو مني مع اني مش هقول احسن من حد بي احسن من ناس كتيرة في حكومة لاني دورت واتعلمت كوسات كتيرة اوي يني لما اشتغل في شركة محترمة ومرتب محترم تبقا دلولتي مش معترفة بيا ما هو دا الي بطفشنا من البلد
قديم 02-09-2012, 06:06 AM
ahmed-r ahmed-r غير متواجد حالياً
عضو جديد

ahmed-r is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miss shado مشاهدة المشاركة
شخصيا شايفة ان النقابة ملهاش اي لازمة ,,

طب ما انا والدي مهندس وفي نقابة المهندسين ولحد النهاردة مشوفناش حاجه من النقابة دي

انا مش بنكر اهمية النقابة طبعا ,, انا طالبة في حاسبات الشروق ,, ونفسي اكيد يبقا لينا نقابة

بس ميبقاش الموضوع واخد حيز كبير من تفكيرك ,,, طالما انت شغال ماشاء الله تمام وزي الفل خلاص ربنا معاك ...

وادعيلنا بقا يا باشمهندس ,,,
تمام هو ده اللى بقوله وكمان الشغل مابيعتمدش على نقابة حاليا يعنى بيعتمد على امكانياتك فى المقام الاول يعنى انت لو متقدم مع واحد فى وظيفة وهو خريج حكومة وانت خاص بس انت معاك لغة بيفضلوك طبعا
يعنى احنا اللى فى ادينا الافضلية بعد ربنا طبعا عن طريق انى احنا نطور من امكانياتنا

بس ياااااارب الحق طيبة او الاكاديمية الحديثة علوم حاسب انا جايب 77.6 تفتكروا هلحق وهل هيكونوا اتملوا فى الفرق البسيط ده انا بجد قلقان جدا وخايف ربنا يستر
قديم 02-09-2012, 06:08 AM
adelnobel adelnobel غير متواجد حالياً
عضو جديد

adelnobel is on a distinguished road

يا حاج النقابة ما اتعملتش اساسا ولسه ادامها مصايبة سودة عشان تتعمل وعقبات بالعبيط!!
وما تقلقش لما تتعمل هتضم خريجي الجامعات الخاصة زيها زي النقابات التانية
قديم 02-09-2012, 06:10 AM
عضو جديد

افتراضي ربنا معاك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed-r مشاهدة المشاركة
تمام هو ده اللى بقوله وكمان الشغل مابيعتمدش على نقابة حاليا يعنى بيعتمد على امكانياتك فى المقام الاول يعنى انت لو متقدم مع واحد فى وظيفة وهو خريج حكومة وانت خاص بس انت معاك لغة بيفضلوك طبعا
يعنى احنا اللى فى ادينا الافضلية بعد ربنا طبعا عن طريق انى احنا نطور من امكانياتنا

بس ياااااارب الحق طيبة او الاكاديمية الحديثة علوم حاسب انا جايب 77.6 تفتكروا هلحق وهل هيكونوا اتملوا فى الفرق البسيط ده انا بجد قلقان جدا وخايف ربنا يستر
ربنا معاك متخفش ان شاء الله هتلحق وعشان تطمن بص علي تنسيق السنة الي قبلك
قديم 02-09-2012, 07:00 AM
coming_soon1986 coming_soon1986 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

coming_soon1986 is on a distinguished road

النقابة المصرية لمهندسى البرمجيات هتضم فى عضويتها خريجى كليات الحاسبات و المعلومات الحكومى و الخاص بدون اى تفريق
قديم 05-09-2012, 09:00 PM
bebo 5 bebo 5 غير متواجد حالياً
عضو جديد

bebo 5 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة i love computer مشاهدة المشاركة
انا دلوقتي خريج حسبات ومعلومات جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا واخذت اقوي قرصات تتخيلها في كل حاجة وبتقدير جيد جدا وكنت جايب مجموع وحش في ثانوية لاني كنت بحب الكمبيوتر ومافيش حاجة بندرسها متعلقة بالكمبيوتر ومسافر دلوقتي في الامارات بمرتب18الف درهم وبقالي سنتين ولسة ببحث اكتر في عالم الكمبيوتر لاني بعشقة دلوقتي قالو انهم هيعملو نقابة بعض الناس مش عايزة تخلينا ننضم للنقابة مش حرام ولا لا يعني دا ذنبي ان الثانوية بتعتنا مفهاش حاجة للكمبيوتر فجبت مجموع مش كويس هما قالو انهم هيضمو الجمعات الحكومية والخاصة وبعض الناس الي بتحقد بتنخرم عشان ميعملوش كدة وشكرا
بسم الله ماشاء الله
قديم 06-09-2012, 05:20 AM
الصورة الرمزية Eng.Mo'men
Eng.Mo'men Eng.Mo'men غير متواجد حالياً
مشرف متميز قسم كلية الحاسبات والمعلومات

Eng.Mo'men is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة coming_soon1986 مشاهدة المشاركة
النقابة المصرية لمهندسى البرمجيات هتضم فى عضويتها خريجى كليات الحاسبات و المعلومات الحكومى و الخاص بدون اى تفريق

اذا كانت شهادتك الجامعية علوم حاسب وداخل كليتك من علمي رياضة يبقا هتنضم للنقابة "المهنية" اذا كانت غير كدا يبقا مستحيل تنضم للنقابة وممكن تنضم لأي نقابة "عمالية" موجودة زي المبرمجين او التكنولوجيين , من الآخر المهنية غير الحرفية .
المهنية : شغلك بشهادتك الجامعية .
الحرفية : شغلك بمهارتك وهواياتك دون امتلاك اي شهادة جامعية فى المجال دا .

العلامات المرجعية