اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 02-05-2012, 11:22 AM
ام احلام ام احلام غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ام احلام is on a distinguished road
افتراضي على من سيطبق قانون الثانوية العامة الجديد

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تابعنا ما تم بخصوص قانون الثانوية العامة الجديد وما نتجت عنة المناقشات المكبله فى مجلس الشعب بسلاسل التعنت وعدم الاهتمام بالنتائج والحرص على تحقيق فوز اى ان كاتن توابعه ونتائجه
هل سيتم بعد كل ذلك تطبيق القانون على الصف الثانى ثانوى العام القادم ام على الصف الاول الثانوى بما يعنى هل من العام القادم ستكون الامتحان العام للشهادة للصف الثالث فقط ؟؟؟؟
افيدونا افادكم الله
شكرا لكم جميعا
قديم 02-05-2012, 12:21 PM
الصورة الرمزية مسيو منتصر الجميلي
مسيو منتصر الجميلي مسيو منتصر الجميلي غير متواجد حالياً

مستشار مجلس الادارة

مسيو منتصر الجميلي is on a distinguished road

سيطبق هذا النظام على طلاب الصف الأول الحاليين ان ان العام القادم سيصبحون في الصف الثاني ويمتحنون في المدرسة ترمين في نصف المواد الثمانية ثم يكملون النصف الثاني من المواد في الصف الثالث اي ان العام القادم لن تكون الثانوية اي امتحان الشهادة الثانوية الا في الصف الثالث فقط وهذا طبقا لآخر ما ورد

معلم أول اللغة الفرنسية بمدرسة القصير الثانوية للبنين بالبحر الأحمر

[B]سبحــان الله *** الحمد لله *** لا إله إلا الله *** الله أكبـــــر
قديم 02-05-2012, 12:52 PM
الصورة الرمزية Black..Dove
Black..Dove Black..Dove غير متواجد حالياً
"طالبة بالصف الثانى الثانوى - القسم العلمى"

Black..Dove is on a distinguished road

بس المشكلة هو ليه القرار ماتعمدش لسه؟؟؟
"من قال : لا إله إلا الله ، وحده لا شريك له ، له الملك وله الحمد ، وهو على كل شيء قدير . في يوم مائة مرة ، كانت له عدل عشر رقاب ، وكتبت له مائة حسنة ، ومحيت عنه مائة سيئة ، وكانت له حرزا من الشيطان يومه ذلك حتى يمسي ، ولم يأت أحد بأفضل مما جاء به ، إلا أحد عمل أكثر من ذلك"
قديم 16-07-2012, 10:02 PM
الغيضاني ماث الغيضاني ماث غير متواجد حالياً
عضو لامع

الغيضاني ماث is on a distinguished road
افتراضي اولياء الامور حيارى

طيب ماهو مصير الطالب الراسب هذا العام مرحلة اولى وليس له دور ثان ؟
قديم 22-07-2012, 01:46 PM
الصورة الرمزية annoccc
annoccc annoccc غير متواجد حالياً
عضو نشيط

annoccc is on a distinguished road
Opp

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
خلاصة لما توصلت اليه فى هذا الموضوع ، و بعد أن تابعت بعض الأخبار من الجرايد وخلافه وكذلك اتصلت هاتفياً بكنترول امتحانات الثانوية العامة فقالوا لى أن كل من هم موجودين فى المرحلة الأولى من الثانوية العامة سواء من الموجودين من العام الماضى أو الذين يدخلون لأول مرة لهم الحق فى أن يكملوا دراستهم بأى نظام يختاروه ، مع كتابة اقرار ممضى من ولى الأمر ليكمل الطالب بالنظام الذى يختاره .

و أنا لى وجهة نظر هنا وهى أن الذين يخافون من النظام الجديد لأنه كالمجهول و مواده كثيرة ، فهناك فرصة العمر و هى أن يختاروا ما بين الدراسة بالنظام القديم (السنتين) ، أو على النظام الجديد يعنى كتر المواد وتقلها .
دا أنا كمان كنت سامع ان طلاب سنة ثالثة ثانوى السنة دى لهم أيضا الحق فى أن يختاروا على أى نظام ممكن يدرسوا بيه.

أنا شايف ان هذه فرصة كبيرة وخدوا بالكم ان لما يبقى فيه نظامين ماشين مع بعض هيكون لكل واحد منهم امتحانات مخصوصة بيه ، وتختلف عن امتحانات النظام التانى ، يعنى فيه اختلاف فى درجة صعوبة الامتحانات فى كل منهم ، و أنا رأيى ممكن يخلوا الامتحانات سهلة فى النظام القديم عن النظام الجديد عشان يخلصوا من الناس الموجودة دى و بكدة ترتفع مجاميعهم عن الموجودين فى النظام الجديد [ما هو لسة بيجربوا فيهم هيروحوا منهم فين] ، و بكدة تتأثر المجاميع و كمان يتأثر التنسيق و بالتالى الكليات الى هندخلها باذن الله ، عشان كده أنا إن شاء الله هكمل بالنظام القديم لأنو نظام أنا فاهمه وعارفة كويس ، و كمان الأساتذه احترفوا النظام ده ، و عارفين من أين يؤكل الكتف ولا ايه .
لأجل ذلك فكروا فى الفرصة دى و ما ضيعوهاش من ايديكم لأنها ممكن ما تتكررش تانى و ساعتها نقول ياريت الى جرى ما كان ، والعلم عند الله .

و السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

العلامات المرجعية