اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 02-10-2011, 07:47 PM
naser012 naser012 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

naser012 is on a distinguished road
Impp الاضراب لاقاله الوزير

مش عاوزين زيادات مش عاوزين فلوس عاوزين يبقى لنا كلمه وتحترم عاوزين يبقى لنا كيان المظاهرة القادمه لاقاله الوزير فقط وليخرج كل معلم حر فى 8/10 وليجلس فى بيته كل متخاذل ارتضى لنفسه ان يلبس ثوب النساء وتبرأ من ثوب الرجوله كلنا ايد واحده لاقاله الوزير

قديم 02-10-2011, 09:06 PM
amrmohamad amrmohamad غير متواجد حالياً
عضو قدير

amrmohamad is on a distinguished road

كلام حضرتك ليس له أى منطق الوزير ده كويس جداً هو يعنى الحل هو اقالته ، هو يعنى لو جه وزير جديد معنى كده كل المشكلات هتحل والمعلم هياخد اعلى مرتب فى الدولة للأسف البعض يستغل مناخ الديمقراطية والحرية بعد الثورة بشكل خاطى وفوضوى فليس من المنطقى ان تحل مشكلات 30 عاما من الفساد والظلم فى شهور قليلة فعلينا أن نصبر خاصة حدثت بعض الأمور الطيبة فى الوزارة بعد الثورة ومنذ مجىء الدكتور أحمد جمال الدين وزير التعليم مثل تعيين المعلمين وزيادة إلى حد ما مرضية فى الأجور كبداية فى ظل الظروف الصعبة التى تمر بها البلاد وأن كنا نأمل فى الزيادة فى المستقبل القريب .
قديم 02-10-2011, 10:05 PM
عضو نشيط

وزير بيستهبل ازاى يوافق على حرمان المعلم اول أ من الزياده الجديده ده ماشى بمبدأ فرق تسد وشرف نفسه عديم الشرف
قديم 02-10-2011, 10:11 PM
meedo76 meedo76 غير متواجد حالياً
عضو فعال

meedo76 is on a distinguished road

احنا عايزين الوزير لحد اما يعدل قانون الكادر وبعدين نشوف علشان هو أصلا السبب فيه
قديم 02-10-2011, 10:13 PM
عضو نشيط

صدقونى كلهم شله حراميه وماصدقوا خلصوا من شيخ المنصر
قديم 02-10-2011, 10:27 PM
khaled1968 khaled1968 غير متواجد حالياً
عضو خبير

khaled1968 is an unknown quantity at this point

هو يعنى ظلم ال30 سنة مايجيش الا على دماغ المعلم ما كل الناس زادت وكل الفئات زادت الا المعلم اين العدالة وكل من يدافع عن الظلم ظالم
قال معقل بن يسار المزني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول (ما من عبد يسترعيه الله رعية يموت يوم يموت وهو غاش لرعيته إلا حرم الله عليه الجنة).المصدر: صحيح مسلم.
قديم 02-10-2011, 10:32 PM
khaled1968 khaled1968 غير متواجد حالياً
عضو خبير

khaled1968 is an unknown quantity at this point

ماكل المصالح تحسنت الا المدرسين يعنى عند المدرسين البلد بتمر وتمر وتمر وكل المصالح اصبحت افضل من التربية والتعليم واصبح العاملين فى هذه الوزارة اقل فئة فى المجتمع واللى عاوز يعرف شوف مرتب الزراعة ومرتب المدرس

بلاش فضايح
قديم 02-10-2011, 10:59 PM
amorpoet amorpoet غير متواجد حالياً
عضو نشيط

amorpoet is on a distinguished road

الفئات التى لم تزد تستاهل

لأنهم قيادات المدارس

وهم من أفسدوا الإضرابات حرصا على ظهور مدارسهم أنها تمام يا أفندم

مدير مدرستى اليوم تعصب لما عرف حقيقة الموضوع

و بيقول هنعمل اضراب

بس اللى وضح لى أن هيئة التدريس استرخت خلاص

!!!!!
قديم 02-10-2011, 11:10 PM
khaliddd79 khaliddd79 غير متواجد حالياً
عضو جديد

khaliddd79 is on a distinguished road

اتقوا اللة يامدرسين احنا فى ظروف صعبة
قديم 02-10-2011, 11:13 PM
elkahateeb elkahateeb غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

elkahateeb is on a distinguished road

البلد تسير الى الوراء بنفس المنطق مشى حسنى جاء شرف ويا قلب لا تحزن
قديم 02-10-2011, 11:24 PM
معلم مش موجود معلم مش موجود غير متواجد حالياً
عضو جديد

معلم مش موجود is on a distinguished road

المشكلة مش في إقالة الوزير هيجيبوا وزير نفس العينة ونفس الدماغ ونفس السياسة ويبقى الاسم تغير شخص وخلاص المهم الناس اللي مستفدتش دي أصايها الضرر كمان انا واحد من الناس مش هترقي من الدرجة التانية للأولى لاني بعد ماخد دورة الترقية ومصاريف وبهدلة ومواصلات واختبار وبعدين ندخل الكادر للدرجة الأولى وسفر وتدريب وبهدلة وبعدين يشيل مني 25 % من أساسي 1/ 7 / 2011 وبعدين يعطيهم لي في الكادر على أساسي العام الماضي 1 / 7 /2010 ونفس الكلام لأصحاب الدرجة التالتة اللي هيدخلوا الدرجة التانية !!!!! بالذمة ده كلام حد عاقل ؟ حد في الدنيا أو في أي مصلحة بيترقى يدخل امتحانين !! وبعدين يقل في المرتب !! يا خبر اسود على العقول .
قديم 02-10-2011, 11:47 PM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amorpoet مشاهدة المشاركة
الفئات التى لم تزد تستاهل

لأنهم قيادات المدارس

وهم من أفسدوا الإضرابات حرصا على ظهور مدارسهم أنها تمام يا أفندم

مدير مدرستى اليوم تعصب لما عرف حقيقة الموضوع

و بيقول هنعمل اضراب

بس اللى وضح لى أن هيئة التدريس استرخت خلاص

!!!!!
هما بقيه المدرسين مخدوش حقهم كمان استرخوا على ايه
قديم 02-10-2011, 11:53 PM
zatoon zatoon غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

zatoon is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة naser012 مشاهدة المشاركة
مش عاوزين زيادات مش عاوزين فلوس عاوزين يبقى لنا كلمه وتحترم عاوزين يبقى لنا كيان المظاهرة القادمه لاقاله الوزير فقط وليخرج كل معلم حر فى 8/10 وليجلس فى بيته كل متخاذل ارتضى لنفسه ان يلبس ثوب النساء وتبرأ من ثوب الرجوله كلنا ايد واحده لاقاله الوزير
اولا انا فرحان جدا من ردود الناس عليك بالمنطق والعقل...العاقلين ابتدوا يظهروا ويزيدوا في المنتدى
ثانيا يا أخ ناصر انت عندك مشكلة في لغتك...لسانك دايما يحدف شمال...يعني انا مش نازل الاعتصام ده...انا كده في نظرك متخاذل البس ثوب النساء؟ ( ربنا اعلم باللي انا لابسه دلوقتي)
ثالثا قوللي يا سيادة الكولونيل ناصر...انت فاهم ديناميكيات العمل في موازنة الدولة ولا لأ ؟ يعني هل تعرف مثلا حدود كل وزير في الانفاق على وزارته؟ هل تعرف صلاحيات كل مسئول فيما يتعلق بباب الاجور في الموازنة؟
طيب هل شفت وزير قبل كده فتح كل الملفات المحظورة او معظمها قبل هذا الوزير؟
مين قبل كدة اتكلم في ضرورة وجود كادر للمعلم؟مين اتكلم في عدم جواز قيام المعلم بأعمال تشغله عن التدريس زي الامن وخلافه؟مين قضى على العقاب الفوري للمعلم دون تحقيق لمجرد خبر في وسائل الاعلام عن ضرب تلميذ او ما شابه؟
نفسي تقارن بين الوزير ده ومن سبقه : احمد زكي بدر بتاع فضيحة مدرسة حلوان - يسري الجمل اللي خرب مشروع قانون الكادر - حسين كامل بهاء الدين اللي عمل مرة جايزة 10 جنيه للطالب اللي يبلغ عن معلم مدخن...يبقى المعلم مجرم والطلبة بصاصين - احمد فتحي سرور اللي شوه التاريخ وجعل من مبارك باني مصر الحديثة ...كأن محمد علي ده قضى عمره بيلعب طاولة
ثم قوللي لو مشي جمال الدين ممكن الموازنة تتحرك والتضخم ينزل؟
عارف لو مشاكلنا كلها او شوية منها سببها جمال الدين والله انا كنت طالبت انه يتعلق على فلقة قدام الناس...لكن المسألة أكبر من كده ومش هتتحل في يوم...أمريكا اخدت 18 سنة لاصلاح تعليمها ومعلميها ...تفتكر احنا محتاجين نصبر قد ايه؟
قديم 03-10-2011, 12:21 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zatoon مشاهدة المشاركة
اولا انا فرحان جدا من ردود الناس عليك بالمنطق والعقل...العاقلين ابتدوا يظهروا ويزيدوا في المنتدى
ثانيا يا أخ ناصر انت عندك مشكلة في لغتك...لسانك دايما يحدف شمال...يعني انا مش نازل الاعتصام ده...انا كده في نظرك متخاذل البس ثوب النساء؟ ( ربنا اعلم باللي انا لابسه دلوقتي)
ثالثا قوللي يا سيادة الكولونيل ناصر...انت فاهم ديناميكيات العمل في موازنة الدولة ولا لأ ؟ يعني هل تعرف مثلا حدود كل وزير في الانفاق على وزارته؟ هل تعرف صلاحيات كل مسئول فيما يتعلق بباب الاجور في الموازنة؟
طيب هل شفت وزير قبل كده فتح كل الملفات المحظورة او معظمها قبل هذا الوزير؟
مين قبل كدة اتكلم في ضرورة وجود كادر للمعلم؟مين اتكلم في عدم جواز قيام المعلم بأعمال تشغله عن التدريس زي الامن وخلافه؟مين قضى على العقاب الفوري للمعلم دون تحقيق لمجرد خبر في وسائل الاعلام عن ضرب تلميذ او ما شابه؟
نفسي تقارن بين الوزير ده ومن سبقه : احمد زكي بدر بتاع فضيحة مدرسة حلوان - يسري الجمل اللي خرب مشروع قانون الكادر - حسين كامل بهاء الدين اللي عمل مرة جايزة 10 جنيه للطالب اللي يبلغ عن معلم مدخن...يبقى المعلم مجرم والطلبة بصاصين - احمد فتحي سرور اللي شوه التاريخ وجعل من مبارك باني مصر الحديثة ...كأن محمد علي ده قضى عمره بيلعب طاولة
ثم قوللي لو مشي جمال الدين ممكن الموازنة تتحرك والتضخم ينزل؟
عارف لو مشاكلنا كلها او شوية منها سببها جمال الدين والله انا كنت طالبت انه يتعلق على فلقة قدام الناس...لكن المسألة أكبر من كده ومش هتتحل في يوم...أمريكا اخدت 18 سنة لاصلاح تعليمها ومعلميها ...تفتكر احنا محتاجين نصبر قد ايه؟
هو انت منهم بتوع امريكا هو خرب مصر الا امثالكم اللى عاوزين يقلدوا امريكا عشان كده عمال تقول كولونيل وموازنه منكم لله خربتم البلد انت وامثالك
قديم 03-10-2011, 12:30 AM
zatoon zatoon غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

zatoon is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة naser012 مشاهدة المشاركة
هو انت منهم بتوع امريكا هو خرب مصر الا امثالكم اللى عاوزين يقلدوا امريكا عشان كده عمال تقول كولونيل وموازنه منكم لله خربتم البلد انت وامثالك
هههههههههه....ايه الحلاوة دي؟؟؟
انت كشفتني ازاي؟؟ دا أنا يا أخي متخفي وواخد اسم مستعار و بشتغل مدرس للتمويه عشان محدش يعرف اني من بتوع أمريكا...دا حتى الهامبورجر والعياذ بالله قاطعته...وبعد ده كله تيجي انت وتكشفني
بص بقى انا خلاص تعبت ولازم اعترف
انا تنظيم امريكاني اسعى لتدمير التعليم المصري من خلال الكوكاكولا ووجبات الهوت دوج ونشر البنطلونات الجينز بين المعلمين بالتقسيط
ربنا يكرمك ما يحرمك...وينعم عليك باللي في بالي ... ويرحم تلاميذك
يارب اشوفك زي ما أنا عاوز

العلامات المرجعية