اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 19-08-2011, 09:46 PM
أبو الزهراء83 أبو الزهراء83 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

أبو الزهراء83 is on a distinguished road
Impp انا كنت مع المظاهرات

والله العظيم انا كنت مع التظاهر لاخذ حقوقنا كاقراننا فى الوزارات الاخرى بس من النهاردة انا ضدها لان بلدى اغلى من اى فلوس ولو على حساب حقى ومن وجهة نظرى اللى يعمل مظاهرات -على الرغم انى عارف انه حق لنا- بس بيضر البلد
وبعدين ما انا صابر من 2004 وكنت باخد 100 جنيه وعمرى ما كنت مثبت ابدا الا بعد الثورة المجيدة
اصبر كمان سنة ولا سنتين
واحنا حلمنا الاول مش مال ولا اى حاجة قبل زوال اسرائيل انشاء لله امريكا خلاص بأت فى الانهيار ومش فاضيه لاسرائيل
دى بداية النهاية

قديم 19-08-2011, 09:51 PM
الصورة الرمزية alaa20022003
alaa20022003 alaa20022003 غير متواجد حالياً
عضو خبير

alaa20022003 is an unknown quantity at this point

الكرامة أولا

احترام المعلم

حقوق المعلم
قديم 19-08-2011, 10:02 PM
marsho marsho غير متواجد حالياً
عضو نشيط

marsho is on a distinguished road

"اللهم كن معنا ولا تكن علينا"

بس ياريت يكون فى رد قوى وشديد اللهجة من المجلس العسكرى وبلاش الكلام اللى مبيجبش ولا يودى

"اللهم انصرنا على اعدائنا "
قديم 19-08-2011, 10:09 PM
الصورة الرمزية سعد المحلاوي
سعد المحلاوي سعد المحلاوي غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

سعد المحلاوي is on a distinguished road

مصــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــ أولاً ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــر
قديم 19-08-2011, 11:09 PM
صبربر صبربر غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

صبربر is on a distinguished road
Question

نا كنت مع الاعتصام قبل كده
لكن بعد هجوم اسرائيل ،بقيت مع الاعتصام والثورة اكتر من الاول
لما المعلم القدوة يفقد مكانتة الاجتماعية والمالية والمؤسسية ( لازم اسرائيل تتهجم علي ستها)
لما متبات الفراشين والممرضات والعمال تكون اكتر من المعلمين ( يبقي لازم اسرائيل تسوق فيها)
لما اسرائيل تخلي هدغها الاول التعليم والبنية البشرية واحنا في البطاطا ( لازم تفرد عضلاتها علينا)
لما القضاه يطالبوا في المانيا بالمساواه بالمعلمين واحنا في مصر نطالب بالمساواه بالفراشين(يبقي علي الدنيا السلام)
يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااه حتي الكلام مستكترينه علينا
انا احترت والله انا تعبت انا فرحان لان عند المعلمين وطنية
بس كونك تتخلي عن حقك بدافع شهامة ولاد البلد يبقي كده بتقوووووول للظلم استمر وانا مسامحك علشان خاطر مصر
وعمرنا ما هنحقق حلم معلم متميز او طالب محترم او بحث علمي يليق باسم مصر
لو انا مخطي ياريت تصححلي كلامي
لاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااابد من الاضراب
بص انا عاوز اعتراف بحقي علي الدولة ومش عاوزه بس اقول اني انا اتخليت عن حقي في حب مصر
اضراب اضراب اضراب اضراب .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. ..........................................ز

أبلغ عن مخالفة
قديم 19-08-2011, 11:53 PM
محمد مدحت حسنين محمد مدحت حسنين غير متواجد حالياً
عضو خبير

محمد مدحت حسنين is on a distinguished road

مصر اولا يامعلمى مصر واضراب فى بداية العام الدراسى
قديم 20-08-2011, 12:13 AM
الصورة الرمزية محمد حسين الشربينى
محمد حسين الشربينى محمد حسين الشربينى غير متواجد حالياً
مشرف سابق ومدرس دراسات اجتماعية

محمد حسين الشربينى is on a distinguished road

يا جماعة الآن مصر أولاً حتى تهدً الامور وهذا ما اتفقنا عليه فى معظم الجروبات التعليمية على الفيس بوك
بعد الاحداث التى تحدث فى سيناء الحبيبة
مع العلم اننى ادمن ولست مشارك فقط فى الكثير من الجروبات التعليمية على الفيس بوك
قديم 20-08-2011, 12:27 AM
basyoni basyoni غير متواجد حالياً
عضو نشيط

basyoni is an unknown quantity at this point

وجميع المعلمين الشرفاء بيقولوا ايد واحدة والبلد الاول طبعا وحقنا كدا كدا انشاء الله هنحصل علية والله المستعان
قديم 20-08-2011, 12:28 AM
ahmad2006771 ahmad2006771 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ahmad2006771 is on a distinguished road

من السبت ليوم الاربعاء تكون فرجت وبانت الرؤية وعلى العموم بكره تشوفوا الاعتصامات والمظاهرات الفئويه لسه برضه شغاله على ودنه رغم ما يحدث في سيناء والناس مشغوله بالكوره والاهلي والزمالك والاسماعيلي والتوأم حسام وابراهيم وشيكابالاو البرامج الهايفه والمسلسلات الهايفة العارية بينما المعلمين عايشين في دور الوطنيه كاننا في حالة حرب رغم ان هناك معاهدة سلام مع اسرائيل ليس من مصلحتها نقضها والدخول معنا في حرب كما ان هناك قوات دولية على الحدود المصريه الاسرائيليه ومن المستحيل قيام حرب او اعتداء لأي طرف على الطرف الاخر في وجود هذه القوات لان نكسة 67 لم تحدث الا بسبب اغلاق خليج العقبة في وجة الملاحة الاسرائيلية وطرد القوات الدوليه التي كانت على الحدود

ووزير التعليم مهيصدق الفرصه جاتله لحد عنده ويطنش مطالب المعلمين بل وستمادى في اذلالهم
يجب ان نتماسك ونتمسك بحقوقنا قبل ان يبدأ العام الدراسي ويضيع حقنا في حياة كريمة لان الحد الادنى للاجور المفترض انه 1200 جنيه حسب قرار المحكمه ثم قالت الحكومه 700 جنيه فقط ورضينا بذلك يعني رضينا بالهم والهم مش راضي بينا
ارجو من الجميع الاصرار على الاعتصام يوم الاربعاء القادم ومن لم يشارك من قبل فعليه ان يشارك هذه المره ويشجع الاخرين على المشاركه لكي نحافظ على كرامتنا التى اهدرها وزير التعليم ويصر على الاستمرار في اهانتنا مما شجع شخصا مزورا و هو احمد شوبيرالذي اعترف بتزوير الانتخابات يقوم هذا السافل بمهاجمة المعلمين و انهم اغنياء بسبب الدروس الخصوصية وان مطالبنا غير مشروعه

نحن لا نطالب بشيء غيرمشروع ولا نصادر حق احد اننا فقط نطالب بحقنا الذي حرمنا منه دون غيرنا وتعليق الاعتصام لن يفيد الوطن في شيء فلا داعي لتخوين المعلم الذي يطالب بحقه في حياه كريمة

ان شاء الله يوم الاربعاء القادم تكون الامور قد هدأت واستقرت وأطمأننا على أمن الوطن لأننا لينا عو خارجي هو اسرائيل وأعداء في الداخل وهم فلول النظام السابق الذين لا يريدون اعطائنا الفرصة لبناء الوطن بناءا علميا سليما يرتكز على اصلاح التعليم والذي يتطلب بدوره ضرورة حترام المعلم وتوفير حياه كريمة له لكي يتفرغ لتعليم النشء ويغرس فيه حب الوطن

بلاش تشنج وتخوين وادعاء بطوله وهميه احنا مش في حالة حرب ولو مش مصدق افتح التليفزيون وشوف التليفزيون المصري وهو لسه بيذيع المسلسلات والبرامج الهايفه ولو الحرب قامت احنا اول ناس هتدافع عن البلد انا بقول ان شاء الله يوم الاربعاء تكون الامور استقرت وعاد الهدوء مره اخرى ونكمل الاعتصام لاننا لابد ان نتخلص من هذا الوزير الفاسد وننال حقوقنا الملسوبه
قديم 20-08-2011, 12:36 AM
ahmad2006771 ahmad2006771 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ahmad2006771 is on a distinguished road

كرامة المعلم
نكون اولا نكون
القرار هذه المره بيدنا وليس بيد وزير التعليم وليس بيد مجلس الوزراء وليس بيد رئيس الجمهوريه لكي نستجديه ونستعطفه مثل كل عام ونسأله المنحه ياريس
الجميع في هذا الوطن اخذ حقه بينما المعلم مازال يصرخ من الظلم
حقكم بيدكم وانتم من تقرروا الاستمرار في المطالبه به او تضييعه وربنا يديكوا طولة العمر حتى تأتي فرصه اخرى لكم لتطالبوا به
قديم 20-08-2011, 01:13 AM
marwasamy marwasamy غير متواجد حالياً
معلمة الحاسب الالى المرحلة الاعدادية

marwasamy is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد دارامى مشاهدة المشاركة
والله العظيم انا كنت مع التظاهر لاخذ حقوقنا كاقراننا فى الوزارات الاخرى بس من النهاردة انا ضدها لان بلدى اغلى من اى فلوس ولو على حساب حقى ومن وجهة نظرى اللى يعمل مظاهرات -على الرغم انى عارف انه حق لنا- بس بيضر البلد
وبعدين ما انا صابر من 2004 وكنت باخد 100 جنيه وعمرى ما كنت مثبت ابدا الا بعد الثورة المجيدة
اصبر كمان سنة ولا سنتين
واحنا حلمنا الاول مش مال ولا اى حاجة قبل زوال اسرائيل انشاء لله امريكا خلاص بأت فى الانهيار ومش فاضيه لاسرائيل
دى بداية النهاية

الله ينور عليك ايوة كدة لازم نثبت اننا شرفاء حتى لو لينا حق نصبر ياجماعة احنا اللى اتقال فينا
شمعة تحترق من اجل الاخرين . بجد ان حقيقى حسيت ان لسة فى امل بكلامك دة واننا مش هنكون السبب فى ضيا ع البلد

بجد يا مستر انت كبرت فى نظرى جدا ربنا يكثر من امثالك ويهدى الناس اللى مش قدرة تحترم مهنتها وتعرف انها بتثمثل مهنة اذا فشلت فشل كل شئ
قديم 20-08-2011, 01:49 AM
محمدطعيمة محمدطعيمة غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

محمدطعيمة is on a distinguished road

بارك الله فيك
قديم 20-08-2011, 02:15 AM
مصري13 مصري13 غير متواجد حالياً
عضو فعال

مصري13 is on a distinguished road

فداكي يامصر
قديم 20-08-2011, 04:29 AM
طه حسين رأفت طه حسين رأفت غير متواجد حالياً