اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 18-08-2011, 07:42 PM
ساندرا تامر ساندرا تامر غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ساندرا تامر is on a distinguished road
Impp لو حد قبل قانون 155 لسنة 2007 هاااااااام وعاااااجل

من فضلكم لو حد كان قبل قانون الكادر 155 لسنة 2007 ولم يحصل على العقد المميز لالالالالالالالالالالالازم يراسلنى علشان حقنا الى ضاع و الامتحان الى ضاع والتعين الى ضاع والفلوس الى ضاعت علشان نتكاتف ونعمل اى حاجة او نقوم قضية المهم نشوف هنعمل اية المهههههههههم التعاون وطبعا انا من القاهرة

قديم 18-08-2011, 07:43 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ساندرا تامر مشاهدة المشاركة
من فضلكم لو حد كان قبل قانون الكادر 155 لسنة 2007 ولم يحصل على العقد المميز لالالالالالالالالالالالازم يراسلنى علشان حقنا الى ضاع و الامتحان الى ضاع والتعين الى ضاع والفلوس الى ضاعت علشان نتكاتف ونعمل اى حاجة او نقوم قضية المهم نشوف هنعمل اية المهههههههههم التعاون وطبعا انا من القاهرة
معلش لازم يكون موهل عالى
قديم 18-08-2011, 08:03 PM
ايهاب90 ايهاب90 غير متواجد حالياً
عضو قدوة

ايهاب90 is on a distinguished road

ربنا يوفقك
قديم 18-08-2011, 08:05 PM
marsho marsho غير متواجد حالياً
عضو نشيط

marsho is on a distinguished road

انا معاكى انا تعاقد 2006 ولم احصل على عقد مميز وانا محافظة القاهرة ورحت كذا مرة المدرية طبعا لقيت اسمى مكتوب فى كشف ومكتوبة علية عقد مميز جديد والكلام دة من 4 شهور ولما سالت قالت مستنيين موقفت الوزير ومحدش بعت يطلب الاسامى فبطلت اروح وانا معاكى
قديم 18-08-2011, 08:13 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marsho مشاهدة المشاركة
انا معاكى انا تعاقد 2006 ولم احصل على عقد مميز وانا محافظة القاهرة ورحت كذا مرة المدرية طبعا لقيت اسمى مكتوب فى كشف ومكتوبة علية عقد مميز جديد والكلام دة من 4 شهور ولما سالت قالت مستنيين موقفت الوزير ومحدش بعت يطلب الاسامى فبطلت اروح وانا معاكى
احنا ان شاء اللة اكيد فى يوم هيجلنا العقد المميز فى يوم وندخل امتحان الكادر لكن المدة الى فاتت لازم تتاخد باثر رجعى علشان يكون تاريخ تعينا زى باقى زملاءنا ودة يكون عن طريق محامى دا انا كمان بكالوريوس تربية هو انتى محافظة اية وادارة اية
قديم 18-08-2011, 10:23 PM
عضو نشيط

اقتباس:
احنا ان شاء اللة اكيد فى يوم هيجلنا العقد المميز فى يوم وندخل امتحان الكادر لكن المدة الى فاتت لازم تتاخد باثر رجعى علشان يكون تاريخ تعينا زى باقى زملاءنا ودة يكون عن طريق محامى دا انا كمان بكالوريوس تربية هو انتى محافظة اية وادارة اية

محافظة القاهرة ادارة السلام هو انتى اخر مرة رحتى المدرية امتى او سمعتى حاجة عن العقود المميز ولا لا
قديم 19-08-2011, 01:02 AM
صلاح محمد على سلامة صلاح محمد على سلامة غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

صلاح محمد على سلامة is on a distinguished road

الساهر2011 عضو مجتهد

تثبيت المعلمين المتعاقد معهم بالحصة أو بالمكافأة، والقائمين بخدمة العملية التعليمية
  • في إطار جهود السيد الأستاذ الدكتور/ أحمد جمال الدين موسى : وزير التربية والتعليم، لاستقرار العملية التعليمية وأهمها الاهتمام بأوضاع المعلمين المتعاقدين أو الذين يعملون بالحصة أو بالمكافأة والقائمين بخدمة العملية التعليمية ومحاولة الوصول إلى حل مقبول لهذا الموضوع سبق أن أصدرت الوزارة القرار رقم 75 لسنة 2011 بعد التشاور مع وزارة المالية والجهاز المركزي للتنظيم والإدارة، وتضمن الموافقة على تثبيت المعلمين المتعاقد معهم بالحصة أو بالمكافأة الموجودين على رأس العمل، طالما مضي علي تعيينهم ثلاث سنوات على الباب الأول .
  • هذا وعقدت عدة اجتماعات وزارية بوزارة التخطيط والتعاون الدولي تناولت هذا الموضوع وانبثق عنها لجنة برئاسة الدكتور صفوت النحاس: رئيس الجهاز المركزي للتنظيم والإدارة وانتهت إلي الموافقة على طلبات وزارة التربية والتعليم، وقد عرضت تلك التوصيات على مجلس الوزراء بجلسة 4/8/2011 وتم الموافقة عليها وهي:
  • الموافقة علي تثبيت المعلمين المتعاقد معهم بالحصة أو بالمكافأة الموجودين علي رأس العمل في تاريخ تطبيق القانون رقم 2007/155علي وظيفة معلم مساعد أو تعيينهم على درجات دائمة في وظيفة مدرس ثالث وتتخذ لاحقا اجراءات دخولهم لكادر المعلمين
  • الموافقة علي تعيين المعلمين المتعاقد معهم بالحصة أو بالمكافأة أو علي بدل أجازة بدون مرتب أو بدل معار أو بدل مجند والموجودين علي رأس العمل بعد تاريخ تطبيق القانون رقم 155/2007 علي درجات دائمة في وظيفة مدرس ثالث طالما مضي علي تعيينهم ثلاث سنوات.
  • الموافقة علي تعيين الشاغلين لوظائف تعليمية المتعاقد معهم بالمكافأة بند 3/2 – مؤهل متوسط وفوق متوسط - والموجودين علي رأس العمل في وظيفة دائمة – فني تعليم رابع- متي مضي علي تعاقدهم ثلاث سنوات علي الأقل.
  • تعديل الشكل التعاقدي للمعلمين المتعاقد معهم بالحصة من بند 10/3مكافآت تدريس إلي تعاقد سنوي علي بند 2/3 اجور موسمين، وكذا القائمين بخدمة العملية التعليمية لمن لم يمضي عليه ثلاث سنوات

المصدر : موقع وزارة التربية والتعليم على الفيس بوك
قديم 19-08-2011, 02:06 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صلاح محمد على سلامة مشاهدة المشاركة
الساهر2011 عضو مجتهد

تثبيت المعلمين المتعاقد معهم بالحصة أو بالمكافأة، والقائمين بخدمة العملية التعليمية

• في إطار جهود السيد الأستاذ الدكتور/ أحمد جمال الدين موسى : وزير التربية والتعليم، لاستقرار العملية التعليمية وأهمها الاهتمام بأوضاع المعلمين المتعاقدين أو الذين يعملون بالحصة أو بالمكافأة والقائمين بخدمة العملية التعليمية ومحاولة الوصول إلى حل مقبول لهذا الموضوع سبق أن أصدرت الوزارة القرار رقم 75 لسنة 2011 بعد التشاور مع وزارة المالية والجهاز المركزي للتنظيم والإدارة، وتضمن الموافقة على تثبيت المعلمين المتعاقد معهم بالحصة أو بالمكافأة الموجودين على رأس العمل، طالما مضي علي تعيينهم ثلاث سنوات على الباب الأول .
  • هذا وعقدت عدة اجتماعات وزارية بوزارة التخطيط والتعاون الدولي تناولت هذا الموضوع وانبثق عنها لجنة برئاسة الدكتور صفوت النحاس: رئيس الجهاز المركزي للتنظيم والإدارة وانتهت إلي الموافقة على طلبات وزارة التربية والتعليم، وقد عرضت تلك التوصيات على مجلس الوزراء بجلسة 4/8/2011 وتم الموافقة عليها وهي:
  • الموافقة علي تثبيت المعلمين المتعاقد معهم بالحصة أو بالمكافأة الموجودين علي رأس العمل في تاريخ تطبيق القانون رقم 2007/155علي وظيفة معلم مساعد أو تعيينهم على درجات دائمة في وظيفة مدرس ثالث وتتخذ لاحقا اجراءات دخولهم لكادر المعلمين
  • الموافقة علي تعيين المعلمين المتعاقد معهم بالحصة أو بالمكافأة أو علي بدل أجازة بدون مرتب أو بدل معار أو بدل مجند والموجودين علي رأس العمل بعد تاريخ تطبيق القانون رقم 155/2007 علي درجات دائمة في وظيفة مدرس ثالث طالما مضي علي تعيينهم ثلاث سنوات.
  • الموافقة علي تعيين الشاغلين لوظائف تعليمية المتعاقد معهم بالمكافأة بند 3/2 – مؤهل متوسط وفوق متوسط - والموجودين علي رأس العمل في وظيفة دائمة – فني تعليم رابع- متي مضي علي تعاقدهم ثلاث سنوات علي الأقل.
  • تعديل الشكل التعاقدي للمعلمين المتعاقد معهم بالحصة من بند 10/3مكافآت تدريس إلي تعاقد سنوي علي بند 2/3 اجور موسمين، وكذا القائمين بخدمة العملية التعليمية لمن لم يمضي عليه ثلاث سنوات
المصدر : موقع وزارة التربية والتعليم على الفيس بوك

معلش يعنى بس الناس دى بتنيمنا عارف لية لانهم خدوا موافقة مبدائية من مجلس الوزراء يعنى لازم وزير المالية يوافق وهو مش هيوافق لان مفيش ميزانية يعنى بيضحكوا علينا لانهم لو عاوزين يعملوا حاجة مش محتجين يعلنوا المهم التنفيذ زى القرارات اللى فاتت وملهاش لازمه ومتنفذتش

الحمد لله
قديم 19-08-2011, 06:46 AM
ا.هانى عبد الواحد ا.هانى عبد الواحد غير متواجد حالياً
عضو جديد

ا.هانى عبد الواحد is on a distinguished road

انا متعين 2009 بعقد 2/3 اجور يخصنى الكلام دا؟؟
قديم 19-08-2011, 12:21 PM
عضو مجتهد

Question

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marsho مشاهدة المشاركة
محافظة القاهرة ادارة السلام هو انتى اخر مرة رحتى المدرية امتى او سمعتى حاجة عن العقود المميز ولا لا
انا كل شوية فى الوزارة وعرفت ان العقد المميز مش بيجى بالتخصص وانا بشتغل من سنة 2005 ولكن الة يسامحها بتاعة الادارة الى ما عملتليش عقد مميز من 2007 وهو مش القرار دة نزل بعد الثورة مباشرا ولسة ما اتنفذش ويعن اية جملة على وظيفة دائمة او على وظيفة معلم مساعد ارجووووووووووووووو التوضيح
قديم 19-08-2011, 02:55 PM
عضو نشيط

اقتباس:
انا كل شوية فى الوزارة وعرفت ان العقد المميز مش بيجى بالتخصص وانا بشتغل من سنة 2005 ولكن الة يسامحها بتاعة الادارة الى ما عملتليش عقد مميز من 2007 وهو مش القرار دة نزل بعد الثورة مباشرا ولسة ما اتنفذش ويعن اية جملة على وظيفة دائمة او على وظيفة معلم مساعد ارجووووووووووووووو التوضيح

الكلام دة من المدرية مش من الوزارة وفى ناس مجالهومش عقد مميز او معلم مساعد زينا وكمان القرارات اللى كانت بعد الثورة دة ملهاش لزمة مش هتتنفز خالص
قديم 19-08-2011, 03:13 PM
أحمد سعيد عبد العظيم أحمد سعيد عبد العظيم غير متواجد حالياً
عضو نشيط

أحمد سعيد عبد العظيم is on a distinguished road

يا جماعة اتهدوا دول ثيتوكم علي الورق علشان الأمور تمشي

ليس لكم رقم تأميني ولا إجازات ولا معاشات

ده احنا في الأزهر منذ 2005

مسابقة - تقديرات عالية أنا الحمد لله جيد جدا

مافيش حزب واطي اتوسط لنا ولا حاجة

تربويين - نجحنا في الكادر

ورغم كل ده لسه التثبيت ما خلصش من الزفت التظيم والادارة

خدوا الأمور بعقلانية

لسه أمامكم دبلومات تربوية لغير التربويين

وكادر لازم تنجحوا فيه

وما فيش فلوس - الخزانة فاضية بسبب أبوكم حسني واعوانه
يعني حكاية 3 سنسن تاني
قديم 19-08-2011, 05:24 PM
شريف كنان شريف كنان غير متواجد حالياً
عضو جديد

شريف كنان is on a distinguished road

انا معاكم لانى خريجة 2003 واشتغلت 2003 2004 -2004 2005و رجعت تانى للعمل بالحصة فى 2009
قديم 19-08-2011, 06:44 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف كنان مشاهدة المشاركة
انا معاكم لانى خريجة 2003 واشتغلت 2003 2004 -2004 2005و رجعت تانى للعمل بالحصة فى 2009

و انتى من 2003 كنتى شغالة بالحصة ولا عقد مكافاة شاملة على فكرة انا كان كلامى عقد مكافاة شاملة الى هو كان 104 جنية وعلى فكرة انا خريجة بكالوريوس تربية 2001
قديم 19-08-2011, 10:55 PM
ahmed Elnahas ahmed Elnahas غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ahmed Elnahas is on a distinguished road

انا بقول نتثبت الاول وبعدين نفكر فى باقى حقوقنا على فكرة انا من 2006 عقد مكافئة شاملة

العلامات المرجعية