اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليه الحاسبات والمعلومات

كليه الحاسبات والمعلومات كليات الحاسبات ونظم المعلومات

قديم 10-08-2011, 02:05 AM
أحمد الدموكسي أحمد الدموكسي غير متواجد حالياً
عضو جديد

أحمد الدموكسي is on a distinguished road
Neww1qw1 اين قيمة حاسبات ومعلومات

ليه الناس بتبص لحاسبات ومعلومات باستهتار كده
أنا لسه داخل الكلية والناس خنقتني منها قبل ما ادخل
كل الناس بتقول هندسة احسن
بس انا حابب المجال ده
الكلية دي المفروض تكون اول كلية واعظم كلية

قديم 10-08-2011, 02:22 AM
فهف فهف غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فهف is on a distinguished road

بص نفض للناس المهم أنت عايز إيه و بعدين دى مجالها و شغلها أحسن من هندسة مليون مره و سيب اللى يقول يقول
للأسف أحنا شعب جاهل بيبص للقب بس يعنى من الأخر لو كانت حاسبات بتاخد مجموع أعلى من هندسه الناس هتقولك حاسبات أحسن و لو حقوق أعلى من طب هيقولك حقوق أحسن
نفض و خليك مع نفسك

A.3Adel
قديم 10-08-2011, 02:37 AM
mohamed yhia mohamed yhia غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

mohamed yhia is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فهف مشاهدة المشاركة
بص نفض للناس المهم أنت عايز إيه و بعدين دى مجالها و شغلها أحسن من هندسة مليون مره و سيب اللى يقول يقول
للأسف أحنا شعب جاهل بيبص للقب بس يعنى من الأخر لو كانت حاسبات بتاخد مجموع أعلى من هندسه الناس هتقولك حاسبات أحسن و لو حقوق أعلى من طب هيقولك حقوق أحسن
نفض و خليك مع نفسك
والله عندك حق احنا شعب القاب
قديم 10-08-2011, 03:17 AM
Eng.Ahmed Hagag Eng.Ahmed Hagag غير متواجد حالياً
طالب بكلية الهندسة

Eng.Ahmed Hagag is on a distinguished road

اولا :خريج حاسبات ملوش نقابة ومش معترف بيه كمهندس رسمي والدليل انهم مش موافقين يدخلهم نقابة المهندسين اما المهندس فده طبعا مقيد في النقابة

ثانيا: حاسبات كلية كويسة جدا بس لو كنت في بلد تانية احنا حظنا إن احنا في مصر اللي مبتقدرش المبرمج
والعمل بيكون متاح للمهندس احسن من خريج حاسبات 100 مرة طبعا لان اقسم هندسة كتير وكده

ثالثا :
هندسة احسن مش عشان هي احسن عشان ظروف بلدك هتقولي يعني إيه ظروف بلدك يعني مصر مفيهاش امكانيات إنك تطلع مبرج وتشتع.ل بسهولة طبعا احنا الفرق بينا وبين اوروبا كتير أوي يعني لو هتسافر اوروبا التعليم في مصر مش هيساعدك حتى إنك تواكب الناس هناك وتقدر تكون زيهم

رابعا :الشركات في مجال البرمجة قليلة في مصر وبلتلي فرص عملك هتكون قليله

خامسا : شوف سوق العمل طالب إيه وأكيد المهندس مطلوب اكتر من خريج الحاسبات لانك مش لازم تكون مهندس متميز عشان تشتع.ل إنما لازم تكون خريج حاسبات كويس جدا عشان تشتع.ل طبعا عشان قلة فرص العمل بتاعت الحاسبات طبعا

سادسا :ممكن واحد ياخد كورسات في حاجة معينة ويكون زيه زيك في الحاجة ديه إنما مش أي حد يقدر يضاهي المهندس بـكورسات ولا أي حاجة

أنا رأي إن حاسبات كويسة بس مش في البلد ده
ويا ريت تتقبلوا رأيي
قديم 10-08-2011, 03:22 AM
Sigma6 Sigma6 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Sigma6 is on a distinguished road

بص يا معلم طالما أنت بتحبها فيبقى طز في كل دول
أنا زيك كده بس بابا متفهم إني بحب الكلية دي وبيقولي في النهاية دي حياتك ومستقبلك وأنا مش هجبرك على حاجة ( أب ديموقراطي )
خالي بقى واخدها هزار وكل ما يشوفني يقعد يقلد الناس العبيطة دي
ويقولي مش كنت تدخل الهندسة كده ولا الفنية العسكرية (بيموت في الجيش على فكرة أي حاجة فيها جيش تبقى عنده ميه ميه)
المهم يا معلم الناس الجاهلة دي بتبقى عايزاك تدخل كلية بعدها تطلع تفتح محل تبيع فيه حاجة
يعني الطب هيفتح عيادة
والصيدلي هيفتح صيدلية
وكده
يا عم ده أنت لو قفلت معاك ممكن تشتغل فري لانسر من البيت على النت عندك وفلوسها مش أي كلام يعني
المهم أنت اخترت ايه وبتحب ايه
وحقق حلمك مش حلم غيرك
مهما الناس تقولك سيبك منهم اللي بيمشي ورا كلام الناس مش بينفع
المهم أنت حاسبات ايه
أنا حاسبات عين شمس
قديم 10-08-2011, 03:26 AM
Sigma6 Sigma6 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Sigma6 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beshooooo مشاهدة المشاركة
اولا :خريج حاسبات ملوش نقابة ومش معترف بيه كمهندس رسمي والدليل انهم مش موافقين يدخلهم نقابة المهندسين اما المهندس فده طبعا مقيد في النقابة

ثانيا: حاسبات كلية كويسة جدا بس لو كنت في بلد تانية احنا حظنا إن احنا في مصر اللي مبتقدرش المبرمج
والعمل بيكون متاح للمهندس احسن من خريج حاسبات 100 مرة طبعا لان اقسم هندسة كتير وكده

ثالثا :
هندسة احسن مش عشان هي احسن عشان ظروف بلدك هتقولي يعني إيه ظروف بلدك يعني مصر مفيهاش امكانيات إنك تطلع مبرج وتشتع.ل بسهولة طبعا احنا الفرق بينا وبين اوروبا كتير أوي يعني لو هتسافر اوروبا التعليم في مصر مش هيساعدك حتى إنك تواكب الناس هناك وتقدر تكون زيهم

خامسا : شوف سوق العمل طالب إيه وأكيد المهندس مطلوب اكتر من خريج الحاسبات لانك مش لازم تكون مهندس متميز عشان تشتع.ل إنما لازم تكون خريج حاسبات كويس جدا عشان تشتع.ل طبعا عشان قلة فرص العمل بتاعت الحاسبات طبعا

سادسا :ممكن واحد ياخد كورسات في حاجة معينة ويكون زيه زيك في الحاجة ديه إنما مش أي حد يقدر يضاهي المهندس بـكورسات ولا أي حاجة

ويا ريت تتقبلوا رأيي
بص يا برنس أنا أحب أقولك كلمة واحدة بس
أنت شايف مثلا إن مجالات الهندسة كتيرة في البلد دي
يعني المصانع ملت مصر كلها والمهندسين مطلوبين
أنت تعرف عدد خريجي الهندسة اللي عندنا في المنطقة ومش لاقيين شغل مش الكل برضو في هندسة بيشتغل زي برضو مش الكل في حاسبات بيشتغل
بس حاسبات قدامه فرصة كويسة مش موجودة عند هندسة الفري لانسر
بس
قديم 10-08-2011, 03:35 AM
الصورة الرمزية AHEDO
AHEDO AHEDO غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

AHEDO is on a distinguished road

معظم الناس فى مصر ماتعرفش غير هندسه و طب و تجاره ... أى كليه تانيه تبقى أى كلام !!!!

لكن أنا شايف ان الكليه دى من اهم و أحسن الكليات والله لأن الحاسب دلوقت بقى أداه من ادوات التقدم و المجال ده اصبح مهم جدا فى حياتنا
قديم 10-08-2011, 04:18 AM
فهف فهف غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فهف is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beshooooo مشاهدة المشاركة

ثالثا :

ويا ريت تتقبلوا رأيي
بالنسبه للشغل بره أحنا الكليه الوحيده على مستوى الجمهوريه المعتمده من بره يعنى لو سافرت مش هتحتاج تعمل معادله او أى وجع دماغ او دراسه
بالنسبه للشغل فى مصر انت عندك شغل كتير انت عندك مايكروسوفت و اوراكل و شركات كتير جدا ده غير الشركات لمصريه اللى محتاجه تصميم مواقع غير البنوك اللى محتاجه انظمه ده غير حاجات كتير جدا
المهندس بيكون متخصص فى الهاردوير بس يعنى تصنيع و صيانه اما المبرمج ده متخصص سوفتوير مفيش مقارنه اصلا
حاسبات هى كمان فيها اقسام زى هندسه فى حوالى 3 اقسام ثابتين فى كل الجامعات ده غير اقسام تانيه بتكون موجوده فى جامعات و جامعات لأ

A.3Adel
قديم 10-08-2011, 11:44 AM
الصورة الرمزية العربي الصغير
العربي الصغير العربي الصغير غير متواجد حالياً
عضو جديد

العربي الصغير is on a distinguished road

في رأيي المتواضع ، ما دام الإنسان بيحب مجال معين يبقى يتخصص فيه مهما الناس قالوا ، لأن رضا الناس غاية لا تدرك ، وبعدين من المعتقدات الغلط اللي للأسف منتشرة في مصر هو وجود كليات معينة هي في نظر الناس هي القمة ، والصح إن القمة هو إن الإنسان يبدع ويتفوق في المجال اللي هو فيه ، مش يدخل كلية من اللي بيقولوا عليها كليات القمة ويكون من جواه مش حاببها وما يبدعش فيها ، ده عمره ما نسميه قمة ، المفروض نبعد قدر الإمكان عن المقارنة بين الكليات ومين أحسن ومين أوحش ، لأن الكلام ده مش هيغير حاجة وبيضيع الوقت على الفاضي ، الصح إن كل واحد فينا يطور نفسه قدر المستطاع وينمي نفسه ، وفي النهاية يتوكل على الله والأرزاق بيد الله
قديم 10-08-2011, 07:52 PM
عضو جديد

لازم نغير البلد دي
وصدقوني احنا الي هنقدم مصر او هناخرها
احنا الي في ايدينا كده
خصوصا حاسبات ومعلومات
قديم 10-08-2011, 07:55 PM
عضو جديد

Icon16 حاسبات وبس

وبعدين انا عديت من اختبار السمات في كلية الشرطة
والاختبار الطبي
ولو كملت هدخل
بس كفاية لحد كده
انا قررت حاسبات وبس
قديم 12-08-2011, 11:53 AM
sygma-zita sygma-zita غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

sygma-zita is on a distinguished road

للعربى الصغير
كلام جميييييل ..... و كلام معقوووووول ...... مقدرش أقول حاجة أكتر من كدههههههه
انت كده صح يا باشمهندس
قديم 14-08-2011, 12:28 AM
mohamedsary mohamedsary غير متواجد حالياً
عضو جديد

mohamedsary is on a distinguished road

تباين فى الاراء بس عجبنى كتير انا عندى تعليق بسيط على (beshooooo) حضرتك بتقول لازم بتاع الحاسبات يكون ممتاز ودة شئ جميل جدا وبتاع الهندسة مش لازم يكون كويس اوى طيب هنا بقا المصيبة لما بتاع هندسة مش كويس اوى ويبنى عمارة او كبرى او اى منشئة هندسية وتقع بعد سنة او10دى مصيبة فى حد ذاتها انتا شكلك فى هندسة بس انا شايف انك تحبب الراجل فى مجالة (احمد ) حاسبات كلية جميلة

احمد دموسكى انتا كليتك فين؟
قديم 14-08-2011, 07:26 PM
heshammmmm heshammmmm غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

heshammmmm is on a distinguished road

بالعكس يا احمد انا لما بقول لحد اني في حاسبات بيصلي بصه فخر كانه بيقول انه دخل عالم التكنولوجيا علي فكره ناس كتير كمان كانوا فاكرين ان حاسبات اعلي من هندسه عايشين علي التنسيق القديم فمش كله بيص للكليه بصه وحشه دي حاجه تاني حاجه بص لسوق العمل اهم حاجه في القصه ديه تخرج تشتغل ايه هيبقي معاك قرش تتجوز بيه ولا لا معلش لما ابقي اسمي مهندس بس مش معايا شقتي وشبكتي هيتقلي طز في الهندسه فالقصه اننا هنتخرج ان شاء الله نشتغل كويس ومع احترامي للجميع في احلي من دراسه الكومبيوتر اللي احنا اعدين عليه ليل نهار اهو حتي نعد عليه بفايده بدل منعمل شات ونتفرج علي افلام واسف علي الاطاله
قديم 15-08-2011, 01:10 AM
عضو جديد

أنا حاسبات المنصورة

العلامات المرجعية