اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإداري > أرشيف المنتدى

أرشيف المنتدى هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 24-07-2011, 02:40 AM
That's Me That's Me غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

That's Me is on a distinguished road
Impp سؤال لمدرسي الانجليزي وكل متفوقيه

السلام عليكم

هناك طالب انهي المرحلة الاولي و قد حصل علي 18.5 في الانجليزي

وهذا الطالب يريد ان يحصل علي 24.5 في المرحلة الثانية

وللعلم هو لدية من حصيلة الكلمات قدر ليس بالسي ولكن الجرامر سئ
والتحدث اسوء واسئلة كالترجمة والبراجراف والقطع قد تعوقه قليلاً

عموما
هو يريد ان يصبح علامة في اللغة الانجليزية

فما نصائحكم له حتي يحصل علي هذه الدرجة

وما الذي يستطيع عمله منذ الان وحتي الامتحانات

وبارك الله فيكم

وشكرا مقدما ً

قديم 24-07-2011, 03:14 AM
toniz7 toniz7 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

toniz7 is on a distinguished road

عزيزى الطالب ..
هل تعلم ان سؤال الchoose * find the mistakes عليهم 7 درجات فقط من 25 درجة و هل تعلم ان اسئلة ال exam skills و هم القطعتين و الترجمة و المواقف و سؤال المتحدثين و الاماكن و البراجراف عليهم 14 درجة و نصف يعنى ببساطة لو واحد ما فتحش المنهج الى هو كما معروف الجرامر و الكلمات طول المنهج و جيه فى اخر شهر ظبط القصة و مهارات الامتحان هيدخل هيجيب 20 من 25 اقل حاجة يعنى هيغلط فى 8 choose و find the mistakes 6 بخمس درجات من 25 درجة طب انا بقول الكلام ده ليه عشان فيه ناس نازله دح و حرت من اول السنة و فى الاخر بيجيبو 19 او 20 من 25 درجة و يتفاجئ فى الامتحان ان هو ولا عارف يكتب براجراف ولا عارف كلمات للترجمة و بيكتب اجابة زبالة فى سؤال المواقف ياخد عليها نص درجة من اصل 50 درجة و المهم انه وارد جدا انه يغلط فى سؤال الجرامر لو كان السؤال صعب طب يااااااااااابن الحلال ماتاخدها جد من اول السنة تخيل و عايزك تسرح بخيالك لو ظبطت مهارات الامتحان و كل يوم بتحفظلك 5 كلمات ترجمة و كل يومين بتقرأ براجراف محلول من اى كتاب خارجى او ملزمة هتبقى على اخر السنة فاجر طب ما احنا لسه فى اول السنة ما تجرب و خليك مرن مش لازم استاذك هو الى يقولك احفظ و ذاكر ده مستقبلك و بعدين انا ما مش بقولك اقعد ذاكر 3 ساعات ده انا بقولك تلت ساعة فى اليوم
قديم 24-07-2011, 03:33 AM
toniz7 toniz7 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

toniz7 is on a distinguished road

بص يا سيدى انا خلصت تانية ثانوى و طالع تالتة السنة ديه و الحمد لله قفلت الانجليزى السنة ديه
اولا انا عايز اسئلك سؤال هو انت ليه عايز تجيب 24 و نص اقصد ليه مش عايز 25 الحكاية مش بالصعوبة الى انت متخيلها اولا لازم تعرف ان الانجليزى بحره واسع جدا ولازم تجتهد فيه جدا مش من اول يوم فى السنة لا من اول ما تقرأ الرد و عشان مايبقاش كلامى كلام نظرى بص يا معلم انت فى الفترة ديه لغاية بداية شهر 8 عايزك تراجع المنهج بتاع تانية كويس علشان هو نص منهج تالتة وعليك بحفظ الكلمات و لازم تفظ الكلمات فى سياقها العام علشان تعرف تستخدمها وقت ما تعوزها يعنى هتلاقى هنا فى المنتدى ملازم كتير لمواضيع التعبير ممكن تنزلها كلها و تبتدى تاخد كل يوم 4 مواضيع و تقراها و تحفظ منها الكلمات انت فى الاجازة و فاضى يعنى مش وراك حاجة ثانيا من اول اسبوع فى شهر 8 عايزك تنزل تسأل عن الكتب الخارجية فى الفجالة انا السنة الى فاتت كنت باستخدم كتاب senior و كتاب surprise بأمانة كتاب senior فاجر مالوش حل عايزك تشتريه لانه بيجيب اسئلة كتاب الطالب و اسئلة كتاب ال work book و بيهتم بكل تفاصيل المنهج و ال exam skills ثالثا وده برده من عوامل التفوق العامة انك لازم تاخد عند استاذ حلو جدا مش حلو بس يعنى يحل نماذج و يمتحنك كل حصة امتحان من 50 درجة اقصد هو الى يشغلك مش انت الى تشغله رابعا يقول زج زجلر : يفشل الناس كثيرا ليس بسبب نقص فى القدرا و انما بسبب نقص فى الالتزام
قديم 10-08-2011, 04:31 AM
golden-a golden-a غير متواجد حالياً
عضو مبتدئ

golden-a is on a distinguished road

it is goooooooooooooooooooooooooooooooooooooooood
قديم 10-08-2011, 04:32 AM
golden-a golden-a غير متواجد حالياً
عضو مبتدئ

golden-a is on a distinguished road

بارك لك اللة نصيحة حد بيفهم......على فكرة انا مدرس انجليزى ......وانت جبت من الاخر اللة يبارك لك
قديم 11-08-2011, 03:40 AM
Eslam shawky(teto--semo) o Eslam shawky(teto--semo) o غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية الهندسة جامعة عن شمس)

Eslam shawky(teto--semo) o is on a distinguished road

هو المفروض ياخد الجرامير على كانه فهم ويحل عليه كثير بالرغم من ان الجرامير لا ياتى فى الامتحان الا قليلا
وبرضو يحفظ كلمات
ويحل كتير مثلا من كتاب خارجى كثير ويكتب براجراف وترجمه .................... والخ
وربنا يوفقه ويحقق احلامه

العلامات المرجعية