اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 20-07-2011, 01:49 AM
الصورة الرمزية Analyzer.Mn3m55
Analyzer.Mn3m55 Analyzer.Mn3m55 غير متواجد حالياً
Student at Business Admenistration-MIS

Analyzer.Mn3m55 is on a distinguished road
Star هو انا صح ولا غلط !! لازم الكل يدخل هنا !!

يا جماعه انا مقرأتش كل التعليقات على التنسيق فى المنتدى و مش هقراها .. بس اولا نحسبها بالعقل سنه تانيه بعد الامتحانات قالوا فى كل الاخبار اسوأ نتيجة لمرحلة اولى على مر السنين تمام كده يعنى المفروض لو تالته جت مييه بردوا التنسيق ينزل .. قالك هندخل 15 % و لغينا الانتساب يعنى كده التنسيق لازم ينزل بردو .. قالك جابوا مجاميع كبيره طب معلش نحسبها بالعقل تانى سنه 2009 و 2007 و 2006 بالذات امتحانات مرحله اولى وتانيه جت سهله جدا و محدش اشتكى و بردو جه التنسيق معقول يعنى ايه حد ادنى 93.9 يعنى 94 % طب اللى موت نفسه فى تالته و جاب 94 زيى كده و جبت فى الكلى 90 ادخل ايه .. و انا متاكد و مع احترامى لكل الناس بفهم حاجات هندسيه و معمارية احسن من 100 واحد هيدخل القسم ده لمجرد انه بذل مجهود اكتر منى هو التعليم = مجهود دلوقتى !! .. انا اعرف واحد سورى يعى غبى جداا جدا و دايما بيغش و جاب كام !! .. جاب 93 يعنى ده يدخل حاسبات مثلا وانا ادخل معهد ولا اداب لو لحقتها و انا جايب 90 .. حاجة تانيه اللى بيرسم و اللى شاطر برمجه و هندسه ولكن لم يوفق فى الثانوى و جاب مجموع كويس بس مش 98يعنى جبت 90 ادخل كلية ادبيه و ا*** طموحى و واحد بيحفظ يدخل هندسه عشان حفظ جاامد او غش و جاب 95 !! هتقولى طب كنت ذاكر و اعمل مجهود .. يا اخى حصلت ظروف اى حاجة و فى تالته عوضت و جبت ال 94 .. كفايه انى فى الرياضه جبت الدرجه النهائية و اتظلم فى حاجات تانيه توقعنى كده .. بجد تنسيق غير متناسق و ناس بتحفظ محدش بيقيس قدرات حد او يبقى باقى على حاسبات 1 % .. يعنى هو اللى جاب ال 1 % ده عبقرى عنى .. طب اقسم بالله انا برسم رسومات هاتلى واحد فى بكلريوس فنون يعرف يرسمها .. و بعرف اعمل شغل عمارة و بشتغل برمجة من فترة كبيره جافا و معظم لغات البرمجه و مدخلش حاسبات او هندسه بجد تعليم بيقيس الحفظ و المجهود مش التفكير عشان مواد عقيمة و الناس بتحفظ و فيه اللى بيغش و يجيب مجموع الهندسه .. و ارجع اقول عسى ان تحبوا شيئا و هو شر لكم و عسى ان تكرهوا شيئا و هو خير لكم .. و تبقى الكلمة الاخيره .. الحمد لله على كل حااااال !! ور بنا مع الجميع
قديم 20-07-2011, 02:02 AM
rove angel rove angel غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

rove angel is on a distinguished road

للأسف هي دي بلدنا وهو دة التعليم عندنا من سنين
تعليم يب*** الطموح ويخلى الواحد ييأس من حياته ..
حد عمره سمع إن في طالب في أي دوله تانية انتحر بسبب الامتحانات
هل حد عمره شاف الجرايد في اي دولة تانية متحضرة بتعمل اللي بنعملوا ومانشيتات الجرايد في اوقات الامتحانات
بس عموما قدر الله وما شاء فعل وهو دة قدرنا
ربنا يسترها علينا ويعديها على خير بإذن الله ..
ونتمنى إن الأمور تتحسن للأجيال الجاية بإذن الله ..
قديم 20-07-2011, 02:07 AM
diaaly diaaly غير متواجد حالياً
عضو جديد

diaaly is on a distinguished road

والله العظيم كلامك عاقل جدااا وعندك حق فى كل كلمة قولتها
محدش فى البلد دى عارف هو عايز ايه
حتى اللى بيدخلوا طب وهندسة لو سألتهم دخلوها ليه مش هيعرفوا يردوا عليك
ركز انتا بس واعرف انتا عايز ايه بالظبط
وان شاء الله ربنا ينولك اللى فى بالك
قديم 20-07-2011, 02:28 AM
Guitarist Guitarist غير متواجد حالياً
طالب جامعي بكلية الألسن جامعة المنيا

Guitarist is on a distinguished road

rbna ye3awadk la2enni bgd fe nas matesta7a2sh eldaragat de we haya5do makani we makank rbna haygeblk nasebk we sada2ni enta law mada5ltsh handasa la kaddar allah elli enta bet3mlo da hatshtghl beh we ymkn mn delw2ti kaman we tb2a a7sn mn elli da5al mate3rfsh el5er feen we isa hated5olha enta bs 2ol ya rab ed3ili ana ad5ol alson b2a ana da3etlk keter :P :D
قديم 20-07-2011, 02:34 AM
الصورة الرمزية AHEDO
AHEDO AHEDO غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

AHEDO is on a distinguished road

معاك حق فى كل كلمه قولتها !!!
قديم 20-07-2011, 03:07 AM

ربنا يخليكم انا اطمنت ان كلامى صح و انى على حق .. بدات مؤخرا افهم ان مكنش ليا نصيب فى هندسه او حاسبات يمكن غيرى يستحقها او انا الخير مستنينى فى مكان تانى محدش عارف الخير فين .. انا فى كلمة حلوة اوى بقولها بتريحنى .. ( لعل فيه خيراا )
اكيد فرصتى والخير فى كلية تانيه اللى يقسم بيه ربنا انا راضى بيه .. فى النهاية : التحرير مستنينى يوم الجمعه كالعاده وقبله مقر الوزارة معايا لافتات محترمة اسلوبها راقى اعبر عن رايى و اللى جوايا .. اللى معايا يجى يراسلنى هنا و اللى مش هيجى و نفسه يعبر او نفسه ف حق .. يدعليى ..يكفينى الدعاء
قديم 20-07-2011, 03:11 AM
Nesma Mohammed Nesma Mohammed غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Nesma Mohammed is on a distinguished road

سبحان الله كأنك بتتكلم بلسانى أنا نفس الموضوع بالظبط بارسم كويس جدا من وأنا صغيرة وكان نفسى أدخل هندسة مجموعى الكلى 92.7 وبردو خلاص أملى الوحيد دلوقتى بقى تجارة انجلش مع العلم انى بكره كل الكليات النظرية وبصراحة كان عندى أمل ف حاسبات مع انى معرفش حاجة ف الكومبيوتر غير النت بس كنت هادخلها علشان حرام أفرح بيها مامتى وبابايا حتى بجد كل املى كان انى أفرحهم !! .. واضح ان الثورة مغيرتش أى حاجة ف التعليم المصرى وهايفضل التعليم المصرى ف تخلف .. أنا والله تعبت .. قدر الله وما شاء فعل .. المهم دلوقتى مفيش غير ان احنا ندعى لبعض بظهر الغيب ان ربنا يدخلنا الكليات اللى احنا عايزنها ويفرح أهلنا اللى تعبوا معانا بيها
قديم 20-07-2011, 03:17 AM

يا نسمه انا السنه دى كنت بطبق بالايام على الرياضه لحد ما جبت درجتها النهائية و مجموع تالته مقارب ل 95 % و فى الاخر ادخل معهد او اداب !! مش بقلل من شأن كليه بس انا واحد علمى و بحب الرياضه و الحاسبات ليه اتظلم فى كلية مش هتكون حياتى و غيرى حفظ او غش او بأى اسلوب دخل كلية عالية لمجرد ان مجموعه عالى مش شرط يكون بيفهم فيها .. توضيح اخير بس : حاولى تسحبى بكره استمارات فنون تطبيقية و تمتحنى او فكرى فى علوم رياضه ليها اقسام كتير : منها علوم الحاسب وتكنولوجيا المعلومات انا عن نفسى بفكر فيها و يارب تيجى يارب .. بس علوم محتاجه مجهود كبير زيها زى طب و هندسه فى المجهود عشان كلية علمية من الدرجه الاولى !
قديم 20-07-2011, 03:20 AM
عضو نشيط

أنا بردو مقفلة رياضة 2 مع انى نقصت كتير ف رياضة واحد ..... ياريت كان ينفع المشكلة ان أنا من الفيوم ومش هاينفع أسافر كل يو م لفنون مع انى من عشاااااااااااااااق فنون جميلة وفنون تطبيقية وأنا كمان بنت وبابا رافض موضوع السفر تماما وأنا أصلا مكنتش هاعرف أسلك .. ربنا معاييييييييييييييييييييا لسه عندى أمل كبييييييييير ف ربنا
قديم 20-07-2011, 03:33 AM

ربنا يكرمك يا نسمه و يجازيكى خير على مجهود السنه دى .. و يجازى كل اللى تعب بجد .. انتى شكلك حد تفكيره كويس والله ان شاء الله شايلك خير كبير ادعليى ربنا يوفقنى و الحق فنون او علوم رياضه لحسن هتعب نفسيا جداا لو دخلت كلية ادبيه !! يا رب استرها معااااانا
قديم 20-07-2011, 03:35 AM
عضو نشيط

أنا لقيت فيه علوم رياضة دى هنااااااااااااا .. مش عارفة أقولك ايه والله خليت عندى أمل ف علوم رياضة دى وأول ما بابا وماما يصحوا هاقولهم عليها .. بس حضرتك معندكش فكرة بتاخد ف حدود كام؟؟
قديم 20-07-2011, 03:50 AM

والله معظم تنسيقات السنين اللى قبل كده كانت بتاخد 88 او 89 فى الحدود دى مش اقل من 88 اعتقد ان شاء الله تجيلك يا نسمه .. مبروك مقدما بس تذاكرى فى علوم اول ب اول زيها زى طب وهندسه كلية تقيله محتاجه مجهود شوية و بالتوفيق و عاوز هديه عشان ظبطك و قولى لعمو انى قولتلك عليها ههههههههههههههههههههههههه يكفينى دعوه من القلب انى ألحق شئ كويس فى الخير ليا .. و ان شاء الله ربنا يوفقك ..
قديم 20-07-2011, 03:54 AM

اقرى الموضوع ده يا نسمه هتلاقى فيه تحت شرح لاقسام علوم رياضه ..
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=341884
قديم 20-07-2011, 04:05 AM
عضو نشيط

ربنا يكرمك .. ان شاء الله هاحط قسم رياضة ف دماغى لأنى بحب الرياضة جدا .. بس لازم أعرف الأول مجال شغلها كويس ولا لأ لأنى سألت دلوقتى قالولى هاتطلعى منها مدرسة .. ربنا يوفقك
قديم 20-07-2011, 04:09 AM

انا عن نفسى يا نسمه واحد جارى كان فيها و كان شغال فى مجال الحاسبات فى شركة كده و سافر دلوقتى السعودية .. انا مش عاوز اعلقك بيها انا عجبانى عن نفسى و لو جتلى هدخلها ان شاء الله .. انما اسالى تانى و تالت قبل ما تختاريها عشان دراستها مش سهله .. و اى حاجة او سؤال انا موجود ان شاء الله

العلامات المرجعية