اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > منتــدى مُـعـلـمـــي مـصــــــر > منتدى معلمي التربية والتعليم

قديم 12-06-2011, 06:51 PM
الصورة الرمزية Mr.ramy00
Mr.ramy00 Mr.ramy00 غير متواجد حالياً
عضو قدير

Mr.ramy00 is on a distinguished road
Opp ارجو عدم الهجوم على مدرسى الاجر فما حدث خارج عن ارادتهم

اولا انا لست مدرسا بالحصة بل بالعقد المميز حتى لايقول احد انى ادافع عنهم لانى منهم بل لابد وان نعرف ان الموت بيدى الله عز وجل والموظف اللى مات كان بسبب انه مريض بالسكر ولم يتحمل الزحام الشديد ولكننا فى النهاية لابد وان ندعوا له بالرحمة والمغفرة وان يسكنه الله فسيح جناته.
لو عاوزين تلوموا حد تبقى الحكومة هى السبب فى وفاة هذا الرجل الذى ليس له اى ذنب لانهم جعلوا العاملين بالاجر يقوموا بهذا وهم عندهم حق لانهم يطالبون بحقوقهم المسروقة ومازالت الحكومة بتضحك علينا وده مسلسل كبير مش هينتى.
كل واحد فينا معاه فى مدرسته ناس بتعمل بالاجر وعارفين كويس انهم بيتعبوا زينا ومع ذلك يحصلوا على نصف اجرنا
انا كنت عاوز اوضح وجهة نظرى لانى حسيت بهجوم شديد عليهم وده ممكن يسبب فتنة بين المدرسين.

اللَّهُمَّ بَلِّغْنا رَمَضَانَ.. اللَّهُمَّ بَلِّغْنا رَمَضَانَ.. اللَّهُمَّ بَلِّغْنا رَمَضَانَ..
قديم 12-06-2011, 06:57 PM
mr mahmoud mr mahmoud غير متواجد حالياً
عضو نشيط

mr mahmoud is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رامى عامر مشاهدة المشاركة
اولا انا لست مدرسا بالحصة بل بالعقد المميز حتى لايقول احد انى ادافع عنهم لانى منهم بل لابد وان نعرف ان الموت بيدى الله عز وجل والموظف اللى مات كان بسبب انه مريض بالسكر ولم يتحمل الزحام الشديد ولكننا فى النهاية لابد وان ندعوا له بالرحمة والمغفرة وان يسكنه الله فسيح جناته.
لو عاوزين تلوموا حد تبقى الحكومة هى السبب فى وفاة هذا الرجل الذى ليس له اى ذنب لانهم جعلوا العاملين بالاجر يقوموا بهذا وهم عندهم حق لانهم يطالبون بحقوقهم المسروقة ومازالت الحكومة بتضحك علينا وده مسلسل كبير مش هينتى.
كل واحد فينا معاه فى مدرسته ناس بتعمل بالاجر وعارفين كويس انهم بيتعبوا زينا ومع ذلك يحصلوا على نصف اجرنا
انا كنت عاوز اوضح وجهة نظرى لانى حسيت بهجوم شديد عليهم وده ممكن يسبب فتنة بين المدرسين.
صراحة من 7 معايا في المدرسة مفيش غير واحدة بس اللي شغالة بضمير والباقي ييجي يوم ويغيب بقية الاسبوع مع ان معظمهم كليات فما بالك بالدبلومات
مع ان فيه ناس يستحقو في مدرسي الاجر بس للاسف قلة لان معظم الاعداد مؤهلات متوسطة ودا انا شايفه بعيني في كشوف الادارة وراجع الارقام بتاعت محافظة المنيا مثلا هتلاق 16من22 الف مؤهلات متوسطة بالله عليكم الدبلومات هم اللي هيطورو التعليم
قديم 12-06-2011, 07:55 PM
محمد فيثاغورس محمد فيثاغورس غير متواجد حالياً
عضو لامع

محمد فيثاغورس is on a distinguished road

بلاش هجوم على زمايلكم المعلم مش ناقص الاعلام يظيط عليه وهو اصلا متبهدل
قديم 13-06-2011, 02:12 AM
lido20100 lido20100 غير متواجد حالياً
عضو جديد

lido20100 is on a distinguished road

يارب
لك الحمد ولك الشكر على كل حال
قديم 13-06-2011, 02:24 AM
الملعب خورشيد الملعب خورشيد غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

الملعب خورشيد is on a distinguished road

في البداية احب ان اشكر كل المعلمين الذين اسؤاو في حقنا سواء في هذا المنتدي او الذين علقوا في جريدة اليوم السابع
واحب ان اروي لحضارتكم كل ما حدث في التنظيم والادارة بالامس لان هذه هي شاهدة حق لاني كنت معهم من ةاول اليوم الي اخره ما حدث في بداية اليوم اننا وصلنا (محافظة الفيوم ) الي التنظيم والادارة في الساعة 11 لكي نقوم بعمل وقفة سلمية بالتنظيم ولادارة لكي يرد عينا أي مسئول بالتنظيم والادارة لكي نعلم ما هو وضع القرار 75 المهم وصلنا ووجدنا اخوننا من محافظة القليويية والبحيره هناك وفوجئنا بان الباب العمومي مغلق وعندما سئالنا مسؤل الامن قال(عندي تعليمات بكده ولو عايزين تخشو نطو من علي الباب ) (فردت علي احدي السيادات التي كانوا معنا وقالت له (اترضاه لابنتك وامك فلم يرد ) فدخلنا نحن الرجال وكان معنا 20 سيدة تريد الدخول ولايمكن ان يقفزو من علي الباب فنتظراو بالخارج لمدة ساعة ثم حئنا بكرسي لكي يصعدوا من عليه وعندما راؤ ذلك رجال الامن اقسم بالله انهم انهالوا علينا بالضرب وسب الدين اقسم بالله لقد سبوا لنا الدين ثم بعد ذلك دخلنا ولم يرد علينا احد ونحن في الشمس لمدة ساعات ثم جاء المقدم ايهاب من الشرطة العسكرية وطلب منا 5 اشخاص ان يصعدوه مع لكي يعرضوا مشكلتنا وعندما صعدوا قالوا لهم ان الدكتور صفوت غير موجود وردت السكرتيرة علينا بانهم لاتعلم شئ عن القرار 75 ثم نزلوا ولم يستجيب احد لنا وقالت لي اخت من الاخوات انها سمعت بان الموظفين يقولون بانهم سوف يخرج من الباب الخلفي واذا جاء احد من (من المعتصمين سوف ينهالوا علية بالضرب لكي نوقعهم في مشكلة ثانية اكبر ) وبالفعل عندما خرج الموظفين بدء الشجار بين المعصمين انهال علينا الموظفين بالضرب بفروع الشجر والاحزمة واقسم بالله ان في موظفه من التنظيم والادارة رفعت الحذاء وضربت به بعض الاخوات المعتصما هل هذا يعقل ثم جاء الملازم اول محمد رمضان من قسم شرطة مدينة نصر واطلق 4 اعيرة نارية في الهواء عندها سمع الرجل الموظف محمد سالم 55 سنه فني تكييف وهو مريض بالسكر ومع ادخنة اتوبيسات الشركة حدث له اختنق ووقع علي الارض لكن اقسم بالله ان لم يلمسه احد وبشهادة بعض موظفين التنظيم الشرفاء ولكن هناك بعض الموظفين العملاء لصفوت بيه جاءت وشهدت علي اثتيين من هم (محمد حمادة قرني من الفيوم وعاطف الجزار من البحيرة ) واخذتهم النيابة لتحقق معهم مع العلم انهم لم يلمسوا احد (حسبنا الله ونعم الوكيل ) وجاء ضابط الشرطة (محمد رمضان طلع لنا لسنه و كلم بعض الموظفين في التنظيم ليشهدوا ضدنا وجاء النيابة والامن المركزي لتحقق في الواقعة مع العلم انهم لم يأخذوا أي اقوال احد منا نحن المعتصمين ) ثم صعد بعد ذلك اشخاص من مع عميد شرطة عسكرية لم اتذكر اسمه وهو رجل محترم وصعد الي الدكتور صفوت بية ونزلوا بالقرار الاتي (يتم عمل عقد علي بند 2/3 اجور موسمية بنفس القيمة ( 105 ) لمدة ثلاثة سنوات ثم بعدها التثبيت ثم طلبوا منا الخروج والاعتصام في الشارع (لذا نرجو من كل المعلمين ان نقف بجانب اخوتنا محمد وعاطف نترك السلبية التي نحن فيها واترك لكم بعد ذلك الحكم هل نحن كنا بلطجية ام اصحاب حق .
قديم 13-06-2011, 02:38 AM
الصورة الرمزية خالد خلف الله
خالد خلف الله خالد خلف الله غير متواجد حالياً
مُعلم لغة إنجليزية
إعدادي وثانوى

خالد خلف الله is on a distinguished road

نحن كنا بالاجر والحصة كانت والله ب60 قرش فهؤلاء مظلومون اضف الى ذلك النظره المتدنيه لهؤلاء
قديم 13-06-2011, 04:45 AM
احمد محمد عبد المجيد احمد محمد عبد المجيد غير متواجد حالياً
عضو خبير

احمد محمد عبد المجيد is on a distinguished road

يجماعة محدش ياكل فى لحم المعلمين بالحصة

حرام عليكوا
انا مش بالحصة بس حرام اللى بيحصل لهم

ازى يعنى موظفين يطلعوا يضربوهم
قديم 13-06-2011, 04:53 AM
ماهر قطب ماهر قطب غير متواجد حالياً
موقوف

ماهر قطب is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr mahmoud مشاهدة المشاركة
صراحة من 7 معايا في المدرسة مفيش غير واحدة بس اللي شغالة بضمير والباقي ييجي يوم ويغيب بقية الاسبوع مع ان معظمهم كليات فما بالك بالدبلومات
مع ان فيه ناس يستحقو في مدرسي الاجر بس للاسف قلة لان معظم الاعداد مؤهلات متوسطة ودا انا شايفه بعيني في كشوف الادارة وراجع الارقام بتاعت محافظة المنيا مثلا هتلاق 16من22 الف مؤهلات متوسطة بالله عليكم الدبلومات هم اللي هيطورو التعليم
بالله عليك يا راجل المنيا زاى ما انت بتقول 16 من 22 مؤهلات متوسطة ويا ترى بقى المنيا الشرقيه ولا الغربيه ولا بعد متوحدوا انا ملاحظ ان حضرتك قارش ملاحة مدرسين الحصة مش عارف لية
قديم 13-06-2011, 08:49 AM
عضو نشيط

في تلاعب من نوع جديد باسم ثورة التحرير قام فلول الوطني باستخراج تراخيص للعمل بالحصة للأقارب وأقارب الأقارب بحجة أن العمل في حاجة لهم.

تم ذلك بصورة مفجعة بالتعليم الابتدائي بأبو حمص وبتسهيل من مدير التعليم نفسه الذي أصدر كمية تراخيص هائلة وبدون داعي لذلك ولا حاجة لذلك ولكن بحجة الخوف من الاعتصام .

المصيبة الكبرى أن جميع التراخيص للمؤهلات المتوسطة التي يعجز أحدهم عن كتابة اسمه حتي . فهل يتم تعينهم بالتربية والتعليم وهل هؤلاء من سيعدون جيل البناء بعد الثورة . ويعلمون الأولاد . هل هذا التطوير المنشود .

ففي احدي مدارس مجلس قرية جواد حسني هيئة التدريس بها لا تتعدي 20 معلم ومعلمة تم عمل تراخيص للعمل بالحصة لما يزيد عن 50 فرد ممن ليس لهم أية صلة بالتعليم . بل لم يذهب أحد منهم إلي المدرسة بل تم الترخيص وهم جالسون في بيوتهم .

من ينقذ التعليم ومن يضع حدا لهذه المهزلة وهذه الأعداد التي ستحصل علي مكافآت ومرتبات لم تعمل بها من جيب من يتم دفعها . رجاء أنقذوا الثورة أنقذوا التعليم .
http://damnhour.blogspot.com/2011/06...post_5076.html
قديم 13-06-2011, 09:01 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ماهر قطب مشاهدة المشاركة
بالله عليك يا راجل المنيا زاى ما انت بتقول 16 من 22 مؤهلات متوسطة ويا ترى بقى المنيا الشرقيه ولا الغربيه ولا بعد متوحدوا انا ملاحظ ان حضرتك قارش ملاحة مدرسين الحصة مش عارف لية
على فكرة خبرال16الف دا من الصحف مش من دماغي وتقدر تبحث عنه على الاهرام واليوم السابع والدستور
ثانيا انا قلت قبل كده ان فيه ناس من مدرسي الحصة يستاهلو بس من خلال اليه عادلة يعني ليه ما يتعملش مسابقة ويكون الاولوية فيهم للتربوي ولا هم خايفين لان تقديراتهم ضعيفة
اما بالنسبة لحتة قارش ملحتهم فلاني لحد النهاردة سواء وانا طالب او وانا مدرس والله ما شفت غير مدرس واحد بس هو اللي شغال والباقيين كلهم في قمة الفوضي اللي ييجي يوم ويغيب يومين وعمره ماكمل اليوم من اوله لاخره
وغير كده انا حاولت اني اشتغل بالحصه بعد ماتخرجت بس ما كنتش اعرف الموجه ولا اي حد شغال في الادارة عشان كده معرفتش يعني مكنش معايا واسطة وناس كتير زمايلي حاولو ومعرفوش ولما نزلت مسابقة بجد كلنا اتعيننا بتقديراتنا مش بمعرفة الموجه
اخر حاجة ياريت الناس اللي بتقول معانا ما جستير و ................. ما يتملوش عن نفسهم كتير عشان ما يتغروش في نفسهم لان الحمد لله غيرهم معاه برضه
قديم 13-06-2011, 10:37 AM
رحييق رحييق غير متواجد حالياً
عضو خبير وعضو مثالى للعام 2011

رحييق is on a distinguished road

نفسي أسأل سؤال للى اتهم مدرسين الحصة بهذا الشكل
حضراتكم من منكم كان موجود هناك كي تتكلموا هكذا
ليه نتهموهم بالشكل دا أليس مدرسين الحصة دا أخي وأخيك وأختى وأختك؟
كل الموضوعات تتهم وتسب مدرسين الحصة ليه؟
ألست كنت منهم يوما ما هل فعلا كلهم دبلومات فنية!!
ولو ! ما معظم مدرسينا كانوا دبلومات فنية او دبلوم معلمين وعلمونا واتخرجنا صح؟!
نسيتوا شيء مهم قوي الخبرة وعلى فكرة كتير تربويين ولم ولن يطبقوا ماأخذوه
والواسطة في كل مكان ولو عملتم احصائية هتلاقي معظمكم اخدت عقد بالواسطة سواء بشكل مباشر او غير مباشر
وفيه ناس بالحصة اكتر نت 3 سنوات بكتير وبسبب الواسطوطة بقى مازالوا يعملون بالحصة وناس اشتغلوا سنة اتنين واخدوا مميز صح!!!؟؟؟؟
وبعدين فين الموضوعات اللى كانت بتبين أنكم ايد واحدة روح واحدة عقد حصة أجر؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
ولا بننسى
اتقوا الله اتقوا الله اتقوا الله
وكونوا منصفين
والمفروض تقفوا جانب أستذ محمد قرني وأستاذ عاطف الجزار
وبلاش الحزبية والتفرقة دي!!!

على فكرة أنا لا عقد ولا بالحصة مش بشتغل فالتدريس مع ان من الاوائل ومعي شهادات كتييييير
و icdl
ودبلوم عام ف التربية وبرده الاولى وتمهيدي ماجستير وسجلت الحمدلله ماجستير الشهر اللى فات

لكن بجد استفزنى حديث حضراتكم عن المدرسين اللى بالحصة واحزننى حواركم كمربين اجيال

أنا أحب أعترفلكم بحاجة
انا كرهت مهنة التعليم دى
سواء في المدرسة او في الجامعة وبقيت اشوفها بشكل مش حلو من اول مادخلت المنتدى!!!!
قديم 13-06-2011, 11:13 AM
mona bahr mona bahr غير متواجد حالياً
عضو متميز

mona bahr is an unknown quantity at this point

طيب ياسيدي انا موهل عالي علوم كيمياء خاصه تقدير عام جيد جدا مع مرتبة الشرف وحاصل علي ماجستير كيمياء حيوي
وشغال بالحصه منذ 5 سنوات ايه الحل غير لحنا عملنها وكل شغال معي في الادارة موهل عالي
قديم 13-06-2011, 04:03 PM
الصورة الرمزية Mr.ramy00
Mr.ramy00 Mr.ramy00 غير متواجد حالياً
عضو قدير

Mr.ramy00 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رحييق مشاهدة المشاركة
نفسي أسأل سؤال للى اتهم مدرسين الحصة بهذا الشكل
حضراتكم من منكم كان موجود هناك كي تتكلموا هكذا
ليه نتهموهم بالشكل دا أليس مدرسين الحصة دا أخي وأخيك وأختى وأختك؟
كل الموضوعات تتهم وتسب مدرسين الحصة ليه؟
ألست كنت منهم يوما ما هل فعلا كلهم دبلومات فنية!!
ولو ! ما معظم مدرسينا كانوا دبلومات فنية او دبلوم معلمين وعلمونا واتخرجنا صح؟!
نسيتوا شيء مهم قوي الخبرة وعلى فكرة كتير تربويين ولم ولن يطبقوا ماأخذوه
والواسطة في كل مكان ولو عملتم احصائية هتلاقي معظمكم اخدت عقد بالواسطة سواء بشكل مباشر او غير مباشر
وفيه ناس بالحصة اكتر نت 3 سنوات بكتير وبسبب الواسطوطة بقى مازالوا يعملون بالحصة وناس اشتغلوا سنة اتنين واخدوا مميز صح!!!؟؟؟؟
وبعدين فين الموضوعات اللى كانت بتبين أنكم ايد واحدة روح واحدة عقد حصة أجر؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
ولا بننسى
اتقوا الله اتقوا الله اتقوا الله
وكونوا منصفين
والمفروض تقفوا جانب أستذ محمد قرني وأستاذ عاطف الجزار
وبلاش الحزبية والتفرقة دي!!!

على فكرة أنا لا عقد ولا بالحصة مش بشتغل فالتدريس مع ان من الاوائل ومعي شهادات كتييييير
و icdl
ودبلوم عام ف التربية وبرده الاولى وتمهيدي ماجستير وسجلت الحمدلله ماجستير الشهر اللى فات

لكن بجد استفزنى حديث حضراتكم عن المدرسين اللى بالحصة واحزننى حواركم كمربين اجيال

أنا أحب أعترفلكم بحاجة
انا كرهت مهنة التعليم دى
سواء في المدرسة او في الجامعة وبقيت اشوفها بشكل مش حلو من اول مادخلت المنتدى!!!!
جزاك الله كل خير بس مهنة التدريس مهنة عظيمة جدا بس مشكلتنا احنا كمدرسين اننا مش خايفين على بعض وده سبب اللى احنا فيه لاننا لو اتحدنا مع بعض مكنش حصل كل ده شوفى الاطباء عاملين ازاى وبيقفوا مع بعض ازاى ..

اللَّهُمَّ بَلِّغْنا رَمَضَانَ.. اللَّهُمَّ بَلِّغْنا رَمَضَانَ.. اللَّهُمَّ بَلِّغْنا رَمَضَانَ..
قديم 13-06-2011, 04:29 PM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mona bahr مشاهدة المشاركة
طيب ياسيدي انا موهل عالي علوم كيمياء خاصه تقدير عام جيد جدا مع مرتبة الشرف وحاصل علي ماجستير كيمياء حيوي
وشغال بالحصه منذ 5 سنوات ايه الحل غير لحنا عملنها وكل شغال معي في الادارة موهل عالي
طب حضرتك ما تشتغل في مجالك ايه جابك عندنا وتاخد حق خريج تربية ليه مش عارف ليه الناس بتناقض نفسها
اما عن حكاية الدبلومات فانا بتكلم عن واقع شايفه وعايشه واللي اقصدهم بعد استحقاق التعيين اللي اشتغلو الترم الثاني لانهم فعلا زيادة في المدارس وهم دول اللي دبلومات وبالوسايط

العلامات المرجعية