اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 25-04-2011, 05:34 PM
ابوعمادمصطفى ابوعمادمصطفى غير متواجد حالياً
مُعلم اللغة الانجليزية

ابوعمادمصطفى is on a distinguished road
افتراضي سؤالين مهمين جدا ارجو الافادة

في الحقيقة عندي سؤالين هامين جداً أطرحهم على الأخوة الزملاء أعضاء و مشرفي المنتدى و أرجو منهم ألا يبخل أحد بالرد على هذا الموضوع للإستفادة من خبرة و آراء الجميع:
السؤال الأول:
طلبت الادارة التعليمية عندنا من ناظر المدرسة ارسال تقرير صلاحية بعد ستة اشهر من تاريخ التعيين على اساس اننا معينين تحت الاختبار لمدة ستة أشهر
فهل يجوز ان يسري هذا الكلام علينا مع العلم اننا تعاقدنا لسنوات طويلة و بكافة اشكال و انواع و مسميات و الوان العقود التي كانوا يخترعوهها لنا كل عام . ألم تكن كل هذه السنوات تحت الاختبار؟ و هل سنستمر لستة أشهر اخري تحت رحمة تقارير صلاحية من الناظر؟ و ماذا لو خضعت هذه التقارير للأهواء و المصالح الشخصية؟

و السؤال الثاني:
عملنا اجتماع نحن المعلمين الجدد و دعونا بعض المعلمين القدامى و اتفقنا في النهاية على منع الغش في الامتحانات بأي شكل و قد اشترط علينا هؤلاء المعلمين القدامى ان ننجح الطلاب في التصحيح ظناً منهم ان المدرسة سوف تمون نتيجتها ضعيفة جدا لو لم يحدث ذلك و وافقنا (مضطرين) على هذا الشرط على اساس ان يكون ذلك خطوة على طريق الاصلاح ( و ما لا يدرك كله لا يترك كله ) ، و لكن المشكلة ان ناظر المدرسة ( الغير فاهم ) و معه مجموعة كبيرة من المعلمين القدامى ( اللي مثله ) رفضوا هذا الكلام جملة و تفصيلاً ظناً منهم ان هذا يعتبر تآمر على المدرسة ، فهم يريدون ان تستمر مهزلة كل عام و ان تكتب اجابات الأسئلة كاملة على السبورة ( حتى سؤال التعبير تصوروا ) و قد هددنا ناظر المدرسة بأنه سوف يكتب في تقرير الصلاحية للتعيين النهائي الذي سوف يرسله بعد ستة أشهر " غير صالح للتعيين لأنه غير متعاون مع ادارة المدرسة"
و نحن نعلم ان هذا قد يكون مجرد تهديد و لكن لو حدث هذا فماذا نفعل؟
أفيدونا بالله عليكم بالرد
قديم 25-04-2011, 05:40 PM
مُعلم اللغة الانجليزية

أشعر ان هذه المشكلة تواجه الكثيرين ممن يعملون بالمرحلة الابتدائية لأن ادارات هذه المدارس كما تعلمون جميعا مش فاهمين حاجه و يعتقدون ان الغش يفيد الطلاب فما العمل.........................؟
قديم 25-04-2011, 06:21 PM
الصورة الرمزية علي عضاضلي
علي عضاضلي علي عضاضلي غير متواجد حالياً
مشرف قسم المعلمين الجدد & تمهيدي ماجستير(طرق حديثة في تدريس العلوم)

علي عضاضلي is on a distinguished road

ابو عماد.. أولا لك تحياتي ..

بالنسبة للنقطة الاولي:
: تقرير الصلاحية اللي المدير بيتكلم عنه بيتوقف على ضم المدد السابقة لك .. بمعني إذا تمت اضافة المدد السابقة فلا ينطبق عليك الـ 6 شهور تحت الاختبار .. لان في هذة الحال أنت لست تعيين جديد.. و للاسف بعض المديرين يستغل عدم معرفة اللي قدامه بحقوقه ..!!وعشان تعرف المدد تمت اضافتها ولا لسه .. روح التنظيم والادارة عندكم في المحافظة اللي حضرتك تابع ليها ..او اسأل في قسم الموازنة بالمديرية.

بالنسبة للنقطة الثانية:
الغش موضوع كلنا نعاني منه .. لكن (إن الله لا يغيّر ما بقوم حتر يغيروا ما بأنفسهم ).. الثورة غيّرت حاجات كتييير لازم احنا برضة نتغير علشان نحس فعلا انها أثّرت فينا .. وبالتأكيد مينفعش العملية تتم مرة واحدة لكن في النهاية لازم تتم (منع الغش).. فمنع الغش والتساهل حبة في التصحيح يمكن يكون أنسب الحلول حاليا في الوقت الراهن (ودي وجهة نظري)..
وفقنا الله جميعا لما يحبه ويرضــاه ،،،

آخر تعديل بواسطة علي عضاضلي ، 25-04-2011 الساعة 06:26 PM
قديم 25-04-2011, 08:18 PM
مُعلم اللغة الانجليزية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علي عضاضلي مشاهدة المشاركة
ابو عماد.. أولا لك تحياتي ..

بالنسبة للنقطة الاولي:
: تقرير الصلاحية اللي المدير بيتكلم عنه بيتوقف على ضم المدد السابقة لك .. بمعني إذا تمت اضافة المدد السابقة فلا ينطبق عليك الـ 6 شهور تحت الاختبار .. لان في هذة الحال أنت لست تعيين جديد.. و للاسف بعض المديرين يستغل عدم معرفة اللي قدامه بحقوقه ..!!وعشان تعرف المدد تمت اضافتها ولا لسه .. روح التنظيم والادارة عندكم في المحافظة اللي حضرتك تابع ليها ..او اسأل في قسم الموازنة بالمديرية.

بالنسبة للنقطة الثانية:
الغش موضوع كلنا نعاني منه .. لكن (إن الله لا يغيّر ما بقوم حتر يغيروا ما بأنفسهم ).. الثورة غيّرت حاجات كتييير لازم احنا برضة نتغير علشان نحس فعلا انها أثّرت فينا .. وبالتأكيد مينفعش العملية تتم مرة واحدة لكن في النهاية لازم تتم (منع الغش).. فمنع الغش والتساهل حبة في التصحيح يمكن يكون أنسب الحلول حاليا في الوقت الراهن (ودي وجهة نظري)..
وفقنا الله جميعا لما يحبه ويرضــاه ،،،
جزاكم الله كل خير يا أستاذ على ، فقد كنت انتظر ردك لأنه يهمني جداً
, انتظر ايضاً رد باقي الأخوه الزملاء أعضاء المنتدى و مشرفية الذين اعتدنا دائما ان نجد عندهم الحلول و لكم جميعً مني كل الشكر و التقدير و الاحترام
قديم 25-04-2011, 09:53 PM
الصورة الرمزية ammhhe
ammhhe ammhhe غير متواجد حالياً
عضو لامع

ammhhe is on a distinguished road

النقطة الاولى انه لا يستطيع باى حال من الاحوال ان يقول انه لا يصلح والا يحول وانمت للتحقيق ولابد ان يثبت ويقول الاسباب

النقطة الثانية انت ناسى بتوع الدروس لو قلت بلاش غش يقولو ثورة مضادة ويحصل منهم فصول ولا فى الاحلام وتدخل الناصح السجون
انا عن نفسى باعمل نفسى قفل وبامنع الغش فى لجنتى لذلك بيقللو من دخولى اللجان
وثانيا لا اذود نمر ودرجات حد لذلك بيدونى السؤال الذى لا يحتمل تاويل
ملاحظة انا محبوب جدا من المدرسين والطلاب
وازن نفسك وامورك
قديم 26-04-2011, 03:00 PM
الصورة الرمزية monamode
monamode monamode غير متواجد حالياً
مُعلم اللغة الانجليزية

monamode is on a distinguished road

انا من راي خد بعضك وامشي من المدرسه دي كلها مشاكل
قديم 26-04-2011, 03:34 PM
المعلم الحزين المعلم الحزين غير متواجد حالياً
مُعلم رياضيات

المعلم الحزين is on a distinguished road

اولا طبعا واضح من كلامك انك غلباااااااااااااااااااااااااان جدا وللاسف مش قاري والناظر بتاعك استغل طيبتك وخوفك عشان يمارس عليك الاعيبه وضغوطه هل تعلم ياسيدي الفاضل انه لا احدا يملك لك ضرا ولا نفعا غير الله وتذكر رفعت الاقلام وجفت الصحف ثانيا يا اخي الكريم ابقي اتعب واقرا شويه وبعدين تقرير نهائي ايه اللي هيبعته فيك ويقول لا يصلح وعلي اي اساس هيبعت كده اذا كان اصلا هو بدلوم الزراعه اللي واخده بقي الناظر بتاعك واصبح يصلح وانت ببكالوريوسك او ليسانسك وشهادتك هتصبح لا تصلح اسمحلي انا زعلت قوي عليك لما قريت كلامك ياخي الكريم انا لو الناظر بتاعي قالي الكلمتين اللي اتقلولك اقسم بالله همرمت بكرامته الارض بتاع الملعب ياخي ضايقتني تقرير ايه اللي هيكتبه فيكي اشهر ايه اللي بتتكلم عنها طيب خد عندك انت تعيين كام شهر 3 مثلا وانت داخل علي 5 يبقي عدي كام شهر 3.4.5 ثلاث شهور انتهوا ههههههههههه وعندك 3 شهور اجازة يبقي انت عديت وعيب لما تخاف من الناظر بتاعك وعيب لما تخلي واحد واخد دبلوم يسوقك ياخي حرام معلهش انا ناشف معاك شويه في الاسلوب بس انت حرقت دمي وعليت الضغط بتاعي
طيب تعالي نفرض جدلا انك لاتصلح حسب تقريره كيف كان مقعدك تشتغل وتادرس طول السنين اللي فاتت رد عليه انت الموجه مثلا بتاعك ملاحظش عليك انك فاشل ولا مرة التلاميذ لم يشتكوا ياخي تعبتوني وعليتوا الضغط والسكر ياخي اعرفوا حقوقكم عشان محدش يضحك عليكم ياخي علي الطلاق اني اتضايقت لما قريت كلامك ده هل تعرف ان مديرين ونظار التعليم الابتدجائي وضعهم غير قانوني يعني حسب القانون 155 لسنة 2007 في احد بنوده وابقي هات القانون كله واقراه في احد بنوده انه لايجوز ان يقود موهل متوسط حملة موهلات عليا
قديم 26-04-2011, 10:22 PM
مُعلم اللغة الانجليزية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المعلم الحزين مشاهدة المشاركة
اولا طبعا واضح من كلامك انك غلباااااااااااااااااااااااااان جدا وللاسف مش قاري والناظر بتاعك استغل طيبتك وخوفك عشان يمارس عليك الاعيبه وضغوطه هل تعلم ياسيدي الفاضل انه لا احدا يملك لك ضرا ولا نفعا غير الله وتذكر رفعت الاقلام وجفت الصحف ثانيا يا اخي الكريم ابقي اتعب واقرا شويه وبعدين تقرير نهائي ايه اللي هيبعته فيك ويقول لا يصلح وعلي اي اساس هيبعت كده اذا كان اصلا هو بدلوم الزراعه اللي واخده بقي الناظر بتاعك واصبح يصلح وانت ببكالوريوسك او ليسانسك وشهادتك هتصبح لا تصلح اسمحلي انا زعلت قوي عليك لما قريت كلامك ياخي الكريم انا لو الناظر بتاعي قالي الكلمتين اللي اتقلولك اقسم بالله همرمت بكرامته الارض بتاع الملعب ياخي ضايقتني تقرير ايه اللي هيكتبه فيكي اشهر ايه اللي بتتكلم عنها طيب خد عندك انت تعيين كام شهر 3 مثلا وانت داخل علي 5 يبقي عدي كام شهر 3.4.5 ثلاث شهور انتهوا ههههههههههه وعندك 3 شهور اجازة يبقي انت عديت وعيب لما تخاف من الناظر بتاعك وعيب لما تخلي واحد واخد دبلوم يسوقك ياخي حرام معلهش انا ناشف معاك شويه في الاسلوب بس انت حرقت دمي وعليت الضغط بتاعي
طيب تعالي نفرض جدلا انك لاتصلح حسب تقريره كيف كان مقعدك تشتغل وتادرس طول السنين اللي فاتت رد عليه انت الموجه مثلا بتاعك ملاحظش عليك انك فاشل ولا مرة التلاميذ لم يشتكوا ياخي تعبتوني وعليتوا الضغط والسكر ياخي اعرفوا حقوقكم عشان محدش يضحك عليكم ياخي علي الطلاق اني اتضايقت لما قريت كلامك ده هل تعرف ان مديرين ونظار التعليم الابتدجائي وضعهم غير قانوني يعني حسب القانون 155 لسنة 2007 في احد بنوده وابقي هات القانون كله واقراه في احد بنوده انه لايجوز ان يقود موهل متوسط حملة موهلات عليا
يا اخ المعلم الحزين ارجو ان يكون كلامك بطريقة مهذبة و ألا تهاجم الأخرين بهذه الطريقة ال...............فقد قال رسول الله صلى الله عليه و سلم في نهاية الحديث الشريف ( ......فليقل خيراً أو ليصمت ).
أولاً: أنا الحمد لله واثق من نفسي جداً و واثق انني قرأت أكثر منك مليون مرة و أعي جداً ما قرأته و ليس عيباً في ان يكون الناظر بتاعي واخد دبلوم زراعة كما تدعي حضرتك و لكن العيب في نظام الدولة اللي خلاه ناظر عليا و كأنك بتحسسني ان الناظر بتاعك معاه 3 ماجستير و 7 دكتوراه .............
ثانياً: واضح جداً انك جاهل بقوانين بلدك و لا تعرف ان موظف يتم تعيينه اولاً ستة أشهر تحت الاختبار و هذا مكتوب لنا في جواب التعيين و في قرار النعيين اللي استلمناه بعد جواب التعيين بحوالي شهرين.
ثالثاً: هناك فرق يا أخي العزيز بين ما يجب أن يكون ، و ما هو كائن بالفعل ، فأنا أتحدث عن الواقع و أنت تتحدث عما يجب أن يكون ولكنه لا يحث.
رابعاً انت بتقول ان الناظر بتاعك لو قالك كده انك هتمرمط بيه الحوش و أنا أراهن أنك ما تقدر تقول له تلت التلاتة كام و ممكن كمان يكون بيشطب عليك و انت موجود بالمدرسة و ما تقدرش ترد عليه.
خامساً: اذا كان موضوعي جاب لك الضغط فيا عم الحزين انت اسمك لوحده عملي احباط و جاب لي السكر
سادساً: سادساً انت بتقولي : ههههههههههههههه عدى 3 شهور و باقي 3 شهور من السته و ناسي ان التقرير سوف يكتب بعد الامتحانات أي بعد هذه المشادة مباشرة.
سابعاً : كلامك بيناقض نفسه ، ازاي مش معترف بتقرير الصلاحية للتعيين النهائي و في نفس الوقت بتقولي فات 3 شهور و باقي 3
ثامناً: انا حقاً حزين على نفسي لأنه تم استدراجي للحديث بهذا الأسلوب.
قديم 26-04-2011, 10:51 PM
مستر دابودي مستر دابودي غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

مستر دابودي is on a distinguished road

الأخوة الأعزاء
أبو عماد مصطفى & المعلم الحزين
رجاء رفقاً ببعضنا البعض فنحن في هذا المنتدى نهدف لحل مشاكلنا والاستماع لاراء زملائنا والاستفادة منها دون أى سخرية أو تهكم أو حتى توبيخ وتقليل من شأن الاخرين
ففي النهاية نحن جميعا في مركب واحدة اما ان ننجح معاً أو نغرق معاً . ولنكون قدوة لغيرنا فنحن أصحاب أشرف مهنة في الوجود
وشكرااااااااااااااااا
قديم 27-04-2011, 12:21 AM
مُعلم اللغة الانجليزية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مستر دابودي مشاهدة المشاركة
الأخوة الأعزاء
أبو عماد مصطفى & المعلم الحزين
رجاء رفقاً ببعضنا البعض فنحن في هذا المنتدى نهدف لحل مشاكلنا والاستماع لاراء زملائنا والاستفادة منها دون أى سخرية أو تهكم أو حتى توبيخ وتقليل من شأن الاخرين
ففي النهاية نحن جميعا في مركب واحدة اما ان ننجح معاً أو نغرق معاً . ولنكون قدوة لغيرنا فنحن أصحاب أشرف مهنة في الوجود
وشكرااااااااااااااااا
أخي الكريم مستر دابودي شكراً جزيلاً على كلامك الرائع
و أود أن أقول لك أن هذا ما أردت أن أقوله تماماً
و أعتذر لك و لجميع الأخوة الأفاضل أعضاء المنتدى الرائع فقد كان يجب علي أن أملك نفسي أكثر من ذلك ولكن أقول أيضاً أن النصيحة يجب أن تكون بالحسنى
قديم 27-04-2011, 03:19 PM
tsbeeh tsbeeh غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

tsbeeh is on a distinguished road
Opp حسبنا الله وهو نعم الوكيل

أخى العزيز
اطمن محدش يقدر يضرك لأنه لو كتب اى شىء سىء هو كمان هيضر فيها
وبعدين يضرب دماغه فى الحيطة لأنك متعين بأقدمية العقود السابقة
ودائماً ضع نصب عينيك كلام المولى عز وجل
"وما هم بضارين به من أحد الا باذن الله "
اما بالنسبة للغش فهذه مهزلة اكثر مدارس الابتدائى ان ما كنشى كلها
ربنا يعنا ونتصدى لفساد الامتحانات
قديم 27-04-2011, 05:37 PM
الصورة الرمزية علي عضاضلي
علي عضاضلي علي عضاضلي غير متواجد حالياً
مشرف قسم المعلمين الجدد & تمهيدي ماجستير(طرق حديثة في تدريس العلوم)

علي عضاضلي is on a distinguished road

زملائي الافاضل الاستاذ (ابو عماد مصطفى ) ، (المعلم الحزين ):
الرجاء تقبل الرأي والرأي الاخر بدون تجريح ودون التطرق لشخصية صاحب الموضوع ..ولنتكتسب جميعا - وانا معكم- ثقافة كيف نختلف .. فالجميع هنا أسرة واحدة ولايجمعنا سوى الحب في الله والمصلحة المشتركة..
وفقنا الله جميعا لما يحبه ويرضاة ،،،،
قديم 27-04-2011, 05:51 PM
Miss Ola Miss Ola غير متواجد حالياً
عضو فعال

Miss Ola is on a distinguished road

انا سمعت برضو انهم هيعملو اجتماع قبل الامتحانات يقولولنا فيه اننا نغشش
بس بعينيهم
ويعملو اللى يعملوه
مش هغشش برضو
عـــندمـا يُـحيَــط بـــك آلاحـــبآط ويـدفعــــك آلعآلـــــمـ ـ لتـسَقــط ..أغتنــــمـ الفــرصَة لـتسجُــــد .. وتدعـــــو الله آن يمنحــــــك كل مــــآ تـرغــــــبُ. اللهم رضني بما قضيت لي وعافني فيما أبقيت حتى لا أحب تعجيل ما أخرت ولا تأخير ما عجلت. آمين آمين
قديم 27-04-2011, 07:51 PM
مُعلم اللغة الانجليزية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علي عضاضلي مشاهدة المشاركة
زملائي الافاضل الاستاذ (ابو عماد مصطفى ) ، (المعلم الحزين ):

الرجاء تقبل الرأي والرأي الاخر بدون تجريح ودون التطرق لشخصية صاحب الموضوع ..ولنتكتسب جميعا - وانا معكم- ثقافة كيف نختلف .. فالجميع هنا أسرة واحدة ولايجمعنا سوى الحب في الله والمصلحة المشتركة..
وفقنا الله جميعا لما يحبه ويرضاة ،،،،
و الله يا أستاذ على انت رجل محترم و كل يوم تزداد ثقتي بشخصك و آرائك ، بارك الله فيك و زادك علماً و خلقاً
يجب فعلاً ان يتقبل الجميع الرأي و الرأي الآخر بصدر رحب و لكن مع الأسف يوجد قلة من الجهلاء يتحولون من مناقشة الموضوع المطروح إلى الهجوم على شخص كاتب الموضوع وذلك لأنهم فعلاً لا يعروفون شيئاً اسمه ثقافة الاختلاف في الرأي
على اي حال ربنا يهدي الجميع و يشفي اصحلب الأمراض النفسية المستعصية
قديم 27-04-2011, 07:57 PM
مُعلم اللغة الانجليزية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miss ola مشاهدة المشاركة
انا سمعت برضو انهم هيعملو اجتماع قبل الامتحانات يقولولنا فيه اننا نغشش
بس بعينيهم
ويعملو اللى يعملوه
مش هغشش برضو
بارك الله فيك يا مس علا ، هذا هو الكلام الواقعي المحترم و احنا كلنا ان شاء الله يد واحدة من اجل القضاء على هذه الظاهرة من اجل مستقبل افضل لوطننا الحبيب و من اجل ابناءنا
و مشكورة جداً على هذا الرأي المحترم

العلامات المرجعية