اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعي > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 23-04-2011, 05:45 PM
الصورة الرمزية شيماء2020
شيماء2020 شيماء2020 غير متواجد حالياً
عضو جديد

شيماء2020 is on a distinguished road
Question الى ذوى القلوب الرحيمة(نفسى اذاكر بقى)

انا تعبانه اوى اوى من كتر الاكتئاب .. انا مكتئبة جدا حتى عملت اختبار نفسى وطلع عندى اكتئاب مرضى يعنى معدتش عارفة اضحك
بس مش دى المشكلة دلوقتى مش مهم الاكتئاب دا خلاص انا عدت بحس انه حاجة لازم تبقى موجودة او حاجة بقت من طباعى .. بس دا بيأثر على المذاكرة لدرجة انى مش عارفة انظم وقت لنفسى حتى ومش عارفة اذاكر امتى
ارجوكم نفسى اطلع من الاكتئاب دا .. اكيد لما اذاكر واجيب مجموع كويس هحس ان الدنيا بقت احلى شوية خصوصا ان انا السنا دى لو مجبتش مجموع هيبقى ضيعت كل السنه والسنين اللى قبلها كمان وخصوصا عشان انا كنت شاطرة و دلوقتى بقيت خايبه جدا وانا دخلت ادبى عشان اجيب سياسة واقتصاد فعاوزه اثبت للناس كلها انى ادها وادود واكيد لما احس بكدة من اللى حواليا هيرجعلى ثقتى بنفسى وهطلع من الاكتئاب .. ولا ايه؟؟؟
على فكرة الاكتئاب دا لعدة اسباب منهم الثانوية وصعوبتها والخوف من انا مجبش مجموع فيبقى ضيعت نفسى و كمان اهلى منفضنلى ع الاخر اخواتى لو جيت اقولهم كلمة يقولولى مش فاضينلك و مامتى وبابايا كويس اصلا انهم لسا منسوش اسمى وانا بقى الحيوانه الفاشلة اللى فى البيت وكمان ماليش اصحاب خالص فكأن عندى اغتراب

انا ياجماعه مش قادرة افكر اعمل جدول حتى ومش عارفة اذاكر امتى لما بقول هقوم الصبح بكسل ومحدش يقولى خلى مامتك تصحيكى لان هنا محدش معبرنى ولو قولت هسهر بترعب بليل وهما نايمين لو سمعت صوت خدش كدة بس فى السقف بترعب ودا طبعا عشان عمرى ماحسيت بالامان فى البيت دا .. مش عارفة اذاكر امتى ومن كتر الاكتئاب مش عارفة اعمل جدول وانظم نفسى ابدا ومش عارفة الشهر الجاى اعمل لكل مادة اسبوع و لا اعمل الاسبوع فى كل المواد

طبعا دلوقتى اكيد بتقولولى من الاخر عاوزه ايه يامقرفة
... انا عاوزه اذاكر الشهر اللى فاضلى دا جايز ربنا يوفقنى واكيد طبعا بدأنا مراجعة فى الدروس واكيد طبعا كنت بقرأ وانا راحة و خلاص واجيب درجات وحشة
فانا عايزه من حضراتكم حد يقولى اذاكر الصبح ولا بليل وحد يعملى جدول بشهر 5 اذاكر فيه كل يوم اللى هتكتبهولى + اللى هيبقى عليا فى الدروس .. وربنا يقدرنى يارب .. بس يوم الاتنين والخميس بيبقى عليا دروس كتيرة طول النهار فهذاكر فيهم رياضة كويس باذن الله
ويوم الجمعه بيبقى برضو دروس كتير بس ممكن اذاكر فيه برضو بس مش كتير اوى
وانا فى 2 ثانوى وادبى وواخدة علم نفس
ودا المنهج
--------
عربى
16 فصل
7 قراءة
بلاغة
10نصوص
ادب
نحو
--------
علم النفس والاجتماع
5علم نفس
4علم اجتماع
----------
الفرنساوى
16 وحدة
الجرامر
المواقف والاشخاص وكدة
----------
الانجليزى
15وحدة
8chapter
كلمات الترجمة والبرجراف
--------

ياترى حد هيساعدنى
؟
بجد نفسى اذاكر والله حاسه انى مشتاقة للمذاكرة عشان مذاكرتش كويس من زمان
نفسى حد يجاوبنى على اللى قولته دا وباذن الله هنفذ

انا جديدة فى المنتدى ومعرفش الموضوع دا احطه فى اى قسم
وبشكر الادارة جدا جدا لمساعدتها ليا فى التسجيل

قديم 23-04-2011, 06:04 PM
نقاء الروح نقاء الروح غير متواجد حالياً
طالبة جامعية
عضو مثالي لعام 2011

نقاء الروح is on a distinguished road

اهلا بيك فمنتدانا
وان شاء الله تقضي وقت كويس معانا وتستفيدي وتفيدي
وموضوعك مكانه اجتماعيات طالب ياقمر ..

وفيه هناك موضوعين كويسين جدا

دا الاول http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=70388
والتاني http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=185069

وهتلاقي مواضيع تانية كويسة جدا
وربنا يوفقك ..
لكن اهم حاجة ابدأي من دلوقتي مش مهم باقي قد ايه
المهم تبدأي وربنا معاكِ يارب
دعواتي ليكِ
قديم 23-04-2011, 06:10 PM
mano 4 ever mano 4 ever غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

mano 4 ever is on a distinguished road

اذكرى الله وصلى انشاء الله ربنا هيسهلك الامور

كن ... سيد ارادتك ...وعبدا لضميرك
قديم 23-04-2011, 06:29 PM
الصورة الرمزية شيماء2020
عضو جديد

مانو فور ايفر \
باذن الله ويارب يسهل الامور

نقاء الروح \
شكرا لحضرتك جدا جدا
انا مكنتش اعرف مكانه وباذن الله الادارة تنقله
وشكرا جدا عالموضوعات الجميلة هقرأها دلوقتى
قديم 23-04-2011, 07:00 PM
الصورة الرمزية شيماء2020
عضو جديد

لو حد يقدر يعملى الجدول ياجماعه ميبخلش عليا ارجوكم
قديم 23-04-2011, 07:17 PM
الصورة الرمزية شيماء2020
عضو جديد

لو حد يقدر يعملى الجدول ياجماعه ميبخلش عليا ارجوكم
قديم 24-04-2011, 12:08 AM
sad nono sad nono غير متواجد حالياً
طالبة بالصف الثالث الثانوي ( علمي علوم )

sad nono is on a distinguished road

السلام عليكم ..
بصي يا حبيبتي انا مش هقدر اقول اني حاسة بيكي 100% لان اكيد محدش حاسس الاحساس الانتي حاساه غيرك لكن يارب يكون في كلامي ولو نسبة بسيطة اوي من تقدير لموقفك وظروفك ..
بس انا حابة افكرك بحاجة صغنطووطة انتي بتقولي باباكي بعيد عنك ومامتك بعيدة واخواتك محدش مهتم بيكي وملكيش اصحاب بس انتي نسيتي اهم حد في الدنيا ممكن يعوضك عن كل الانتي بتتكلمي فيه دا نسيتي ربنا نسيتي اللي لو لجأتيله بجد مش هيقولك لا بالعكس هتحسي بدفء وحنان وحب وكل حاجة انتي مفتقداها .. والله بس جربي تلجئي لربنا يااااااااااه بجد احسا عظيم اوي
انا حاسة اني بجد نفسي اساعدك بكل اللي اقدر عليه بس اوعديني تمشي معايا للآخر ومتمليش في النص .. ها اتفقنا
بصي يا ستي اول حاجة زي ما قلتلك جربي تلجئي لربنا فضفضيله همومك واتكلمي معاه والله مفيش اريح من ان الواحد يلجأ لربه في وقت شدة هو ربنا لي حط المؤمنين اساسا في وقت شدة بالرغم ان هما مؤمنين بيه ؟؟ طبعا انا مش هسبب اسباب على ربنا بس اكيد اكيد لو لجأتي لربنا مش هيعمل زي اخواتك وميرضاش يرد عليك او هيهملك زي اي حد تاني صدقيني بجد مفيش اي حد اقربلك من ربنا في كل الكوووون دا شفتي ان حلك بسيط اوي اوي ربنا موجود في كل حتة وفي كل مكان وهيسمعك وشايفك وهو الوحيد اللي عارف انتي بتفكري ازاي وفاهمك منغير ما تتكلمي بس انتي الجئيله ووالله اللعظيم مش هتندمي ..
بالنسبة للمذكرة بصي يا جميل انا في اولى ثانوي ومعرفش المناهج بتاعتك لكن انتي حاطة التقسيمة وانا دلوقتي ان شاء الله هنقلها على ورق واحاول انظمهالك في جدول واقولهلك وان شاء الله ربنا ينفعك
بس انتي بردو لازم تستعيني بالله في الشهر دا يعني انتي بتقولي مذاكرتيش طول السنة مفيش وقت بقا تقولي ياريتني كنت ذاكرت ادامك شهر يا بعديه هتقولي ياريتني كنت ذاكرت الشهر دا يا اما هتقولي الحمد الله اني استغليت الشهر دا احسن استغلال .. انتي اللي هتختاري الكلام اللي هتقوليه بعد النتيجة .. ها معايا ولا فصلتي ؟؟
المهم نرجع ،،
انا عاوزاكي الشهر دا تبذلي كل اللي تقدري عليه كل حاجة كل حاجة ويا ستي انتي مش لاقية حد يصحيكي اعملي منبه صغير اد كدا لو مش بتسمعيه وانتي نايمة وتوكلتي على ربنا وحطيتي نيتك ليه هتسمعيه وهيصحيكي والله ( والله حقيقة مش في الاحلام)
خلاص بقا اكتئاب ايه اللي انتي حاطاه في دماغك دا ربنا معاكي اي الكلام الفارغ دا هو ربنا هيوقع حد توكل عليه ولجأله وفضفضله همومه وعاهده انه هيبذل كل الي يقدر عليه في الشهر اللي جاي ؟؟
سوري في السنة والشهر الجايين
انتي قدامك كمان سنة تالتة تقدري تعوضي بقا كلللل اللي حصل السنادي وتقدري تجيبي 100% والله تقدري بس توكلي على ربنا
وهو اكيد مش هيضيعك ولا مش عندك ثقة ؟ لا لا متفكريش استغفر الله كلنا عندنا ثقة في ربنا وان شاء الله ربنا هيوفقك ياااارب ..
قديم 24-04-2011, 01:21 AM
sad nono sad nono غير متواجد حالياً
طالبة بالصف الثالث الثانوي ( علمي علوم )

sad nono is on a distinguished road
Fdf

السلام عليكم
انا عملت جدول يارب تنتفعي بيه هو مش مضغووط خالص بس انتي اللي لازم تضغطي نفسك شوية ( تضغطي على مذاكرتك مش على اعصابك ) وتعب يوم ولا تعب كل يوم .. بصي يا قمر
الجدول بادئ من يوم 25\4 يعني من بعد بكرا طبعا المفروض تبدئيه من ساعت ما تقرئي الموضوع علطول متستنيش التاريخ وامشي معاه يوم بيوم وطبعا لو حاسة ان يوم مضغوط ويوم فاضي رتبي الانتي عاوزاه انا بس حابة اساعدك باقتراح بسيط للجدول ان شاء الله ينفعك بجد يااارب :
طبعا انتي عارفة ان افضل وقت للمذاكرة هو بعد الفجر عشان كدا احسن حاجة لو صحيتي كل يوم الفجر تصلي الفجر وتدعي ربنا يوفقك قبل المذاكرة وتبداي علطولل
25\4
مذاكرة الوحدة (1،2) من مادة الفرنساوي بكل الجرامار والمواقف بتاعتها وكل ما يخصها من تدريبات وامتحانات .
26\4
مذاكرة الوحدة (3،4) من مادة الفرنساوي بكل الجرامار والمواقف بتاعتها وكل ما يخصها من تدريبات وامتحانات .
27\4
مذاكرة الوحدة (5،6) من مادة الفرنساوي بكل الجرامار والمواقف بتاعتها وكل ما يخصها من تدريبات وامتحانات .
28\4
مذاكرة الوحدة (7،8) من مادة الفرنساوي بكل الجرامار والمواقف بتاعتها وكل ما يخصها من تدريبات وامتحانات .
29\4
مذاكرة الوحدة (9،10) من مادة الفرنساوي بكل الجرامار والمواقف بتاعتها وكل ما يخصها من تدريبات وامتحانات .
30\4
مذاكرة الوحدة (11،12) من مادة الفرنساوي بكل الجرامار والمواقف بتاعتها وكل ما يخصها من تدريبات وامتحانات .
1\5
مذاكرة الوحدة (13،14) من مادة الفرنساوي بكل الجرامار والمواقف بتاعتها وكل ما يخصها من تدريبات وامتحانات .
2\5 ( يوم عيد ميلادي )
مذاكرة الوحدة (15،16) من مادة الفرنساوي بكل الجرامار والمواقف بتاعتها وكل ما يخصها من تدريبات وامتحانات .
3\5
مراجعة على كل مادة الفرنساوي بكل جزئياتها والتركيز على اللي صعب بانسبالك وحل امتحانات نهائية ( كحد ادني 9 امتحانات ) (( توكلي على ربنا بس وقولي ان شاء الله )) ومذاكرة شوية أدب في العربي .
4\5
مذاكرة الوحدة (1،2) من علم نفس .
5\5
مذاكرة الوحدة (3،4) من علم نفس .
6\5
مذاكرة الوحدة (5) من علم نفس . ومراجعة الفصول كلها .
7\5
اعادة المراجعة على كل فصول علم النفس وحل اختبارات على علم النفس فقط ( كحد ادنى 10 امتحانات )ومذاكرة أدب في العربي .
8\5
مذاكرة الوحدة (1،2) من علم اجتماع.
9\5

مذاكرة الوحدة (3،4) من علم اجتماع .
10\5

مذاكرة الوحدة (5) من علم اجتماع ومراجعة الفصول كلها .
11\5
اعادة المراجعة على كل الفصول بتاعت علم الاجتماع وحل امتحانات على علم النفس والاجتماع امتحانات نهائية كاملة. (كحد ادنى 12 امتحان ) ومذاكرة شوية بلاغة في العربي تطري الجو .
12\5
الوحدة ( 1،2 ) من الانجليزي وكل ما يخصهم من جرامار وكلمات وامتحانات .
13\5
الوحدة ( 3،4 ) من الانجليزي وكل ما يخصم من جرامار وكلمات وامتحانات .
14\5
الوحدة ( 5،6 ) من الانجليزي وكل ما يخصم من جرامار وكلمات وامتحانات .
15\5
مراجعة الوحدات من 1 الى 6 وحل امتحانات عليهم .
16\5
الوحدة ( 7،8 ) من الانجليزي وكل ما يخصم من جرامار وكلمات وامتحانات .
17\5
الوحدة ( 9،10 ) من الانجليزي وكل ما يخصم من جرامار وكلمات وامتحانات .
18\5
الوحدة ( 11،12 ) من الانجليزي وكل ما يخصم من جرامار وكلمات وامتحانات .
19\5
مراجعة الوحدات من 7 الى 12 ومذاكرة شوية بلاغة في العربي .
20\5
مراجعة الوحدات من 1 الى 12 من الانجليزي وحل امتحانات عليهم .
21\5
الوحدة ( 13،14 ) من الانجليزي وكل ما يخصم من جرامار وكلمات وامتحانات .
22\5
الوحدة ( 15،16 ) من الانجليزي وكل ما يخصم من جرامار وكلمات وامتحانات .
23\5
شابتر ( 1 ، 2 ،3 ) من الانجلش .
24\5
شابتر ( 4 ، 5 ،6 ) من الانجلش .
25\5
شابتر ( 7 ، 8 ) من الانجلش .
26\5
مراجعة من شابتر 1 الى 8 مراجعة كاملة
27\5 مراجعة جرامار الوحدات كلها وحل تمارين وكلمات ترجمة ومواقف انجليزي .وشوية بلاغة صغنطاطين .
28\5 ، 29\5
حل جبر وتفاضل وثوية نحة في العربي .
30\5 حل هندسة وشوية نحو صغنطاطين .
31\5
الفصل ( 1،2،3،4) من قصة العربي .
1\6
الفصل ( 5،6،7،8) من قصة العربي .
2\6
الفصل ( 9،10،11،12) من قصة العربي .
3\6
الفصل ( 13،14،15،16) من قصة العربي .
4\6
مراجعة كل فصول القصة وحل اسئلة عليها . + الدرس ( 1، 2 ) من القراءة .
5\6
الدرس ( 3،4،5) من القراءة + مذاكرة نحو .
6\6
(6،7) من القراءة + (1،2،3) نصوص .
7\6 الدرس ( 4،5،6) نصوص + ادب .
8\6
(7،8،9) نصوص + أدب .
9\6
(10) نصوص + انهاء الادب + بلاغة .
10\6
انهاء النحو + انهاؤ البلاغة .
11\6
مراجعة نحو + بلاغة + أدب وكل الجزئيات المنسية من المنهج وحل امتحانات .

،، وفي الاول والآخر متنسيش الدعاء واللجوء لربنا
والسلام عليكم ،

قديم 24-04-2011, 11:01 AM
الصورة الرمزية EZEL coming
EZEL coming EZEL coming غير متواجد حالياً
طالب بإدارة اعمال

EZEL coming is on a distinguished road
Smile هذا هو الحل

السلام عليكم انا طالب فى الصف الثانى الثانوى ادب واخد علم نفس بردو انا عايزك يكون عندك ثقة فى نفسك وفى ربنة وخليكى معى ربنة على طول واقرائى هذة النصيحة
(تبسم
فإن الله ماأشقاك إلا ليسعدك وماأخذ منك إلا ليعطيك وماأبكاك إلا ليضحكك
وماحرمك إلا ليتفضل عليك وماابتلاك إلا لأنه أحبك بحبـــــــك يارب) انا جبت ليكى جدول انشاء الله هيفيدك كتير جدا وهتخلصى المنهج قبل ما شهر خمسة يخلص انا عامل حسابى ان يوم الاثنين والخميس انتى مش فاضية والجمعة ممكن تذكرى شوية والجدول كالاتى من يوم 26 /4 العربى النصوص اختيار الصديق والربيع والادب العصر العباسي الاول والقراءة العدل وثقافتنا من الشافية والقصة الفصل الاول والثانى والبلاغةوالنحو نموذك لكل منهما تذكرى نصف اليوم عربى والنصف الثانى من اليوم مذكرة علم النفس الباب الاول 4/27 عربى النصوص بين المتنى وسيف الدولة والادب كتاب الاغانى والقراءة من الادب النبوى وادب الرحلات والقصة الفصل الرابع والخامس والبلاغة نموذج لكل منهما ونصف الثانى من اليوم الباب الاول علم اجتماع 4/29 دة يوم جمعة تكميل الباب الاول علم اجتماع 4/30 العربى النصوص رثاء لابن الرومى وشكوى اسير والادب العصر العباسى الثانى والقراءة اصالة القصة العربية والقصة الفصل السادس والسابع والثامن والبلاغو النحو نموذج لكل منهما و الباب اثانى علم نفس 5/1 العربى النصوص المقامة الحلوانية ومناجاة من الغربة والادب كتاب الذخيرة والادب فى العصر الاندلسى والقراءة الكلام والصمت وبين البيئة والانسان والقصة الفصل التاسع والعاشر والحادى عشر والبلاغة والنحو نموذج لكل منهما و الباب الثانى علم اجتماع هنقسمة على يومان 5/3 اليوم الخامس النصوص تربية الابناء ومصر جنة الحسن والادب فى مصر الاسلامية والقصة الفصل الثانى عشر والثالث والرابع والخامس والسادس عشر والبلاغة والنحو نموذك لكل منهما وتكملة الباب الثانى علم اجتماع 5/4 حل امتحانات عربى + الباب الثالث علم نفس وهنقسمة على يومين 5/6 دة بقى يوم جمعة انتى بتخدى دروس تكملى الباب الثالث علم نفس 5/7 انجليزى 3 وحدات +حل امتحانات عربى 5/8 انجليزى 3 وحدات +الباب الثالث علم اجتماع ودة هنقسنة على يومان 5/10 فرنساوى 3 وحدات +تكملة الباب الثالث علم اجتماع 5/11 انجليزى 3 وحدات +حل امتحانات عربى 5/13 الباب الرابع علم نفس هنقسمة على يومان 5/14 فرنساوى 3 وحدات +تكملة الباب الرابع علم نفس 5/15 انجليزى 3 وحدات +حل امتحانات عربى 5/17 فرنساوى 3 وحدات +البال الرابع علم اجتماع 5/18 انجليزى 3 وحدات +الباب الخامس علم نفس 5/20 دة يوم جمعة تكملة الباب الخامس علم نفس 5/21 فرنساوى 3 وحدات + وبكدة احنا خلصنا العربى والانجليزى وعلم النفس والاجتماع والفرنساوى خلص كل المواد خلصت بعد كدة حل امتحانات فى كل المواد والرياضة انتى بتقولى كويسة فيها وانا هقول ليكى الحجات المحذوفة من مواد الصف الثانى الثانوى العربى المحذوف منة الادب فى المغر العربى وبطولة صاح الدين والادب والثقافة فى مصر الاسلامية ومشهد من مسرحية محمد على بك الكبير اما الانجليزى الوحدة 11 و14 و17 اما الفرنساوى الوحدة 16 و revisions 5.6.7.8 وعلم النفس الوحدة الربعة النمو والارتقاء تم حذف موضوع النمو والارتقاء الاجتماعى من ص52 حتى ص 53 والوحدة الخامسة الشخصية والاتجاهات من الموضوع الاول الشخصية تم حذف من البداية (الملاحظة والقياس حتى نهاية الفقرة ما الذى ادى الية المنهج التجريبى ) من ص 63 حتى ص 64 تحذف الفقرة بعنوان اين نحن من عوامل ايزنك حتى نهاية الشكل الذى يوضح توزيع افراد المجتمع على الانبساط والعصبية من ص 66 حتى ص 67 الموضوع الثانى تحذف الفقرة بعنوان الاتجاهات ص 70 والتى تبداء بلفظ معنى هذا وحتى فى اى وقت اخر وتحذف الفقرة بعنوان اتساق مكونات الاتجاة التى تبدا يحدث احيانا وحى طريقة ايجابية اما علم الاجتماع الوحدة الثانية علم الاجتماع و قضايا الفرد والجماعة تم حذف الموضوع الثالث بالكامل وهو بعنوان قيمة الوقت واستخدامة بالكامل من ص 121 حنى 126 والوحدة الرابعة علم الاجتماع وقضايا المجتمع الدولى تم حذف الموضوع الثانى بالكامل وهو بعنوان علم الاجتماع والمستقبل ص 155 وانتى ممكن تتاكدى من هذة الحذف من المدرسين وهذة كلة من موقع الوزارة http://manahg.moe.gov.eg/Delete_General.aspx
قديم 24-04-2011, 11:13 AM
طالب بإدارة اعمال

وعلى فكرة انتى لازم تتعبى شوية لان دة اخر شهر معلش اضغطى على نفسك شوية وربنة معاكى وانا كمان من اول السنة مذكرتش كويس ربنة يقوينا
قديم 24-04-2011, 05:56 PM
الصورة الرمزية شيماء2020
عضو جديد

Thumbs up

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad nono مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ..
بصي يا حبيبتي انا مش هقدر اقول اني حاسة بيكي 100% لان اكيد محدش حاسس الاحساس الانتي حاساه غيرك لكن يارب يكون في كلامي ولو نسبة بسيطة اوي من تقدير لموقفك وظروفك ..
بس انا حابة افكرك بحاجة صغنطووطة انتي بتقولي باباكي بعيد عنك ومامتك بعيدة واخواتك محدش مهتم بيكي وملكيش اصحاب بس انتي نسيتي اهم حد في الدنيا ممكن يعوضك عن كل الانتي بتتكلمي فيه دا نسيتي ربنا نسيتي اللي لو لجأتيله بجد مش هيقولك لا بالعكس هتحسي بدفء وحنان وحب وكل حاجة انتي مفتقداها .. والله بس جربي تلجئي لربنا يااااااااااه بجد احسا عظيم اوي
انا حاسة اني بجد نفسي اساعدك بكل اللي اقدر عليه بس اوعديني تمشي معايا للآخر ومتمليش في النص .. ها اتفقنا
بصي يا ستي اول حاجة زي ما قلتلك جربي تلجئي لربنا فضفضيله همومك واتكلمي معاه والله مفيش اريح من ان الواحد يلجأ لربه في وقت شدة هو ربنا لي حط المؤمنين اساسا في وقت شدة بالرغم ان هما مؤمنين بيه ؟؟ طبعا انا مش هسبب اسباب على ربنا بس اكيد اكيد لو لجأتي لربنا مش هيعمل زي اخواتك وميرضاش يرد عليك او هيهملك زي اي حد تاني صدقيني بجد مفيش اي حد اقربلك من ربنا في كل الكوووون دا شفتي ان حلك بسيط اوي اوي ربنا موجود في كل حتة وفي كل مكان وهيسمعك وشايفك وهو الوحيد اللي عارف انتي بتفكري ازاي وفاهمك منغير ما تتكلمي بس انتي الجئيله ووالله اللعظيم مش هتندمي ..
بالنسبة للمذكرة بصي يا جميل انا في اولى ثانوي ومعرفش المناهج بتاعتك لكن انتي حاطة التقسيمة وانا دلوقتي ان شاء الله هنقلها على ورق واحاول انظمهالك في جدول واقولهلك وان شاء الله ربنا ينفعك
بس انتي بردو لازم تستعيني بالله في الشهر دا يعني انتي بتقولي مذاكرتيش طول السنة مفيش وقت بقا تقولي ياريتني كنت ذاكرت ادامك شهر يا بعديه هتقولي ياريتني كنت ذاكرت الشهر دا يا اما هتقولي الحمد الله اني استغليت الشهر دا احسن استغلال .. انتي اللي هتختاري الكلام اللي هتقوليه بعد النتيجة .. ها معايا ولا فصلتي ؟؟
المهم نرجع ،،
انا عاوزاكي الشهر دا تبذلي كل اللي تقدري عليه كل حاجة كل حاجة ويا ستي انتي مش لاقية حد يصحيكي اعملي منبه صغير اد كدا لو مش بتسمعيه وانتي نايمة وتوكلتي على ربنا وحطيتي نيتك ليه هتسمعيه وهيصحيكي والله ( والله حقيقة مش في الاحلام)
خلاص بقا اكتئاب ايه اللي انتي حاطاه في دماغك دا ربنا معاكي اي الكلام الفارغ دا هو ربنا هيوقع حد توكل عليه ولجأله وفضفضله همومه وعاهده انه هيبذل كل الي يقدر عليه في الشهر اللي جاي ؟؟
انتي قدامك كمان سنة تالتة تقدري تعوضي بقا كلللل اللي حصل السنادي وتقدري تجيبي 100% والله تقدري بس توكلي على ربنا
وهو اكيد مش هيضيعك ولا مش عندك ثقة ؟ لا لا متفكريش استغفر الله كلنا عندنا ثقة في ربنا وان شاء الله ربنا هيوفقك ياااارب ..
عندك حق والله العظيم فى كل كلمة قولتيها
و كمان ربنا اسمه الرحمن الرحيم
و اكيد عمره ما هيخذل عبده له فى احتياج له ابدا

انتى كلامك جميل اوى يانونو ومتشكرة على كلامك الرقيق زيك
وكلامك فائلنى جدااااا
وحسسنى ان ممكن حد يحس بيا
عشان لما بقول لاى حد اى حاجة بيقولولى انتى بتدلعى وكدة
ربنا يخليكى يارب ويوفقك

انا متشكرة اوى
اقتباس:
السلام عليكم
انا عملت جدول يارب تنتفعي بيه هو مش مضغووط خالص بس انتي اللي لازم تضغطي نفسك شوية ( تضغطي على مذاكرتك مش على اعصابك ) وتعب يوم ولا تعب كل يوم .. بصي يا قمر
الجدول بادئ من يوم 25\4 يعني من بعد بكرا طبعا المفروض تبدئيه من ساعت ما تقرئي الموضوع علطول متستنيش التاريخ وامشي معاه يوم بيوم وطبعا لو حاسة ان يوم مضغوط ويوم فاضي رتبي الانتي عاوزاه انا بس حابة اساعدك باقتراح بسيط للجدول ان شاء الله ينفعك بجد يااارب :
طبعا انتي عارفة ان افضل وقت للمذاكرة هو بعد الفجر عشان كدا احسن حاجة لو صحيتي كل يوم الفجر تصلي الفجر وتدعي ربنا يوفقك قبل المذاكرة وتبداي علطولل
25\4
مذاكرة الوحدة (1،2) من مادة الفرنساوي بكل الجرامار والمواقف بتاعتها وكل ما يخصها من تدريبات وامتحانات .
26\4
مذاكرة الوحدة (3،4) من مادة الفرنساوي بكل الجرامار والمواقف بتاعتها وكل ما يخصها من تدريبات وامتحانات .
27\4
مذاكرة الوحدة (5،6) من مادة الفرنساوي بكل الجرامار والمواقف بتاعتها وكل ما يخصها من تدريبات وامتحانات .
28\4
مذاكرة الوحدة (7،8) من مادة الفرنساوي بكل الجرامار والمواقف بتاعتها وكل ما يخصها من تدريبات وامتحانات .
29\4
مذاكرة الوحدة (9،10) من مادة الفرنساوي بكل الجرامار والمواقف بتاعتها وكل ما يخصها من تدريبات وامتحانات .
30\4
مذاكرة الوحدة (11،12) من مادة الفرنساوي بكل الجرامار والمواقف بتاعتها وكل ما يخصها من تدريبات وامتحانات .
1\5
مذاكرة الوحدة (13،14) من مادة الفرنساوي بكل الجرامار والمواقف بتاعتها وكل ما يخصها من تدريبات وامتحانات .
2\5 ( يوم عيد ميلادي )
مذاكرة الوحدة (15،16) من مادة الفرنساوي بكل الجرامار والمواقف بتاعتها وكل ما يخصها من تدريبات وامتحانات .
3\5
مراجعة على كل مادة الفرنساوي بكل جزئياتها والتركيز على اللي صعب بانسبالك وحل امتحانات نهائية ( كحد ادني 9 امتحانات ) (( توكلي على ربنا بس وقولي ان شاء الله )) ومذاكرة شوية أدب في العربي .
4\5
5\5
6\5
7\5
اعادة المراجعة على كل فصول علم النفس وحل اختبارات على علم النفس فقط ( كحد ادنى 10 امتحانات )ومذاكرة أدب في العربي .
8\5
9\5

10\5

11\5
اعادة المراجعة على كل الفصول بتاعت علم الاجتماع وحل امتحانات على علم النفس والاجتماع امتحانات نهائية كاملة. (كحد ادنى 12 امتحان ) ومذاكرة شوية بلاغة في العربي تطري الجو .
12\5
13\5
14\5
15\5
16\5
17\5
18\5
19\5
20\5
21\5
22\5
23\5
24\5
25\5
26\5
27\5 مراجعة جرامار الوحدات كلها وحل تمارين وكلمات ترجمة ومواقف انجليزي .وشوية بلاغة صغنطاطين .
28\5 ، 29\5
31\5
1\6
2\6
3\6
4\6
5\6
6\6
8\6
(7،8،9) نصوص + أدب .
9\6
10\6
11\6

والسلام عليكم ،

[center][size="5"]الله
الجدول جميل جدا جدا
بسم الله ماشاء الله عليكى
وعلى فكرة انا هذاكر دول كل يوم بيومه + اللى بيبقى واجبات للدرس وكدة
يعنى هصحى الصبح الساعه 4 اذاكر اللى قولتيلى عليه فى الجدول وبعدين ابقى اعمل اللى عليا فى الدرس
بس طبعا هخلى الاولويه والاتقان للى فى الجدول
وجدول يوم الاتنين والخميس هخلص منه شوية يوم الاحد و شوية فيه ولو ماخلصش برضو يبقى الشوية الباقيين فى يوم التلات
يعنى باذن الله هخلص يعنى هخلص
انا متشكرة ليكى اوى
حاسه انه حمل اتشال من عليا
وباذن الله هذاكر وانا نفسى اذاكر اصلا والله
شكراااااااااااااا اووووووووووووووووى
واسفه لتعبك معايا
قديم 24-04-2011, 05:58 PM
الصورة الرمزية شيماء2020
عضو جديد

Thumbs up

اقتباس:
السلام عليكم ..
المهم نرجع ،،
عندك حق والله العظيم فى كل كلمة قولتيها
و كمان ربنا اسمه الرحمن الرحيم
و اكيد عمره ما هيخذل عبده له فى احتياج له ابدا

انتى كلامك جميل اوى يانونو ومتشكرة على كلامك الرقيق زيك
وكلامك فائلنى جدااااا
وحسسنى ان ممكن حد يحس بيا
عشان لما بقول لاى حد اى حاجة بيقولولى انتى بتدلعى وكدة
ربنا يخليكى يارب ويوفقك

انا متشكرة اوى
اقتباس:
السلام عليكم
25\4
26\4
27\4
28\4
29\4
30\4
1\5
2\5 ( يوم عيد ميلادي )
3\5
4\5
5\5
6\5
7\5
8\5
9\5

10\5

11\5
12\5
13\5
14\5
15\5
16\5
17\5
18\5
19\5
20\5
21\5
22\5
23\5
24\5
25\5
26\5
28\5 ، 29\5
31\5
1\6
2\6
3\6
4\6
5\6
6\6
8\6
(7،8،9) نصوص + أدب .
9\6
10\6
11\6

والسلام عليكم ،

[center][size="5"]
الله
الجدول جميل جدا جدا
بسم الله ماشاء الله عليكى
وعلى فكرة انا هذاكر دول كل يوم بيومه + اللى بيبقى واجبات للدرس وكدة
يعنى هصحى الصبح الساعه 4 اذاكر اللى قولتيلى عليه فى الجدول وبعدين ابقى اعمل اللى عليا فى الدرس
بس طبعا هخلى الاولويه والاتقان للى فى الجدول
وجدول يوم الاتنين والخميس هخلص منه شوية يوم الاحد و شوية فيه ولو ماخلصش برضو يبقى الشوية الباقيين فى يوم التلات
يعنى باذن الله هخلص يعنى هخلص
انا متشكرة ليكى اوى
حاسه انه حمل اتشال من عليا
وباذن الله هذاكر وانا نفسى اذاكر اصلا والله
شكراااااااااااااا اووووووووووووووووى
واسفه لتعبك معايا
قديم 24-04-2011, 06:09 PM
الصورة الرمزية شيماء2020
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sadek1234 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم انا طالب فى الصف الثانى الثانوى ادب واخد علم نفس بردو انا عايزك يكون عندك ثقة فى نفسك وفى ربنة وخليكى معى ربنة على طول واقرائى هذة النصيحة
(تبسم
فإن الله ماأشقاك إلا ليسعدك وماأخذ منك إلا ليعطيك وماأبكاك إلا ليضحكك
وماحرمك إلا ليتفضل عليك وماابتلاك إلا لأنه أحبك بحبـــــــك يارب) انا جبت ليكى جدول انشاء الله هيفيدك كتير جدا وهتخلصى المنهج قبل ما شهر خمسة يخلص انا عامل حسابى ان يوم الاثنين والخميس انتى مش فاضية والجمعة ممكن تذكرى شوية والجدول كالاتى من يوم 26 /4 العربى النصوص اختيار الصديق والربيع والادب العصر العباسي الاول والقراءة العدل وثقافتنا من الشافية والقصة الفصل الاول والثانى والبلاغةوالنحو نموذك لكل منهما تذكرى نصف اليوم عربى والنصف الثانى من اليوم مذكرة علم النفس الباب الاول 4/27 عربى النصوص بين المتنى وسيف الدولة والادب كتاب الاغانى والقراءة من الادب النبوى وادب الرحلات والقصة الفصل الرابع والخامس والبلاغة نموذج لكل منهما ونصف الثانى من اليوم الباب الاول علم اجتماع 4/29 دة يوم جمعة تكميل الباب الاول علم اجتماع 4/30 العربى النصوص رثاء لابن الرومى وشكوى اسير والادب العصر العباسى الثانى والقراءة اصالة القصة العربية والقصة الفصل السادس والسابع والثامن والبلاغو النحو نموذج لكل منهما و الباب اثانى علم نفس 5/1 العربى النصوص المقامة الحلوانية ومناجاة من الغربة والادب كتاب الذخيرة والادب فى العصر الاندلسى والقراءة الكلام والصمت وبين البيئة والانسان والقصة الفصل التاسع والعاشر والحادى عشر والبلاغة والنحو نموذج لكل منهما و الباب الثانى علم اجتماع هنقسمة على يومان 5/3 اليوم الخامس النصوص تربية الابناء ومصر جنة الحسن والادب فى مصر الاسلامية والقصة الفصل الثانى عشر والثالث والرابع والخامس والسادس عشر والبلاغة والنحو نموذك لكل منهما وتكملة الباب الثانى علم اجتماع 5/4 حل امتحانات عربى + الباب الثالث علم نفس وهنقسمة على يومين 5/6 دة بقى يوم جمعة انتى بتخدى دروس تكملى الباب الثالث علم نفس 5/7 انجليزى 3 وحدات +حل امتحانات عربى 5/8 انجليزى 3 وحدات +الباب الثالث علم اجتماع ودة هنقسنة على يومان 5/10 فرنساوى 3 وحدات +تكملة الباب الثالث علم اجتماع 5/11 انجليزى 3 وحدات +حل امتحانات عربى 5/13 الباب الرابع علم نفس هنقسمة على يومان 5/14 فرنساوى 3 وحدات +تكملة الباب الرابع علم نفس 5/15 انجليزى 3 وحدات +حل امتحانات عربى 5/17 فرنساوى 3 وحدات +البال الرابع علم اجتماع 5/18 انجليزى 3 وحدات +الباب الخامس علم نفس 5/20 دة يوم جمعة تكملة الباب الخامس علم نفس 5/21 فرنساوى 3 وحدات + وبكدة احنا خلصنا العربى والانجليزى وعلم النفس والاجتماع والفرنساوى خلص كل المواد خلصت بعد كدة حل امتحانات فى كل المواد والرياضة انتى بتقولى كويسة فيها وانا هقول ليكى الحجات المحذوفة من مواد الصف الثانى الثانوى العربى المحذوف منة الادب فى المغر العربى وبطولة صاح الدين والادب والثقافة فى مصر الاسلامية ومشهد من مسرحية محمد على بك الكبير اما الانجليزى الوحدة 11 و14 و17 اما الفرنساوى الوحدة 16 و revisions 5.6.7.8 وعلم النفس الوحدة الربعة النمو والارتقاء تم حذف موضوع النمو والارتقاء الاجتماعى من ص52 حتى ص 53 والوحدة الخامسة الشخصية والاتجاهات من الموضوع الاول الشخصية تم حذف من البداية (الملاحظة والقياس حتى نهاية الفقرة ما الذى ادى الية المنهج التجريبى ) من ص 63 حتى ص 64 تحذف الفقرة بعنوان اين نحن من عوامل ايزنك حتى نهاية الشكل الذى يوضح توزيع افراد المجتمع على الانبساط والعصبية من ص 66 حتى ص 67 الموضوع الثانى تحذف الفقرة بعنوان الاتجاهات ص 70 والتى تبداء بلفظ معنى هذا وحتى فى اى وقت اخر وتحذف الفقرة بعنوان اتساق مكونات الاتجاة التى تبدا يحدث احيانا وحى طريقة ايجابية اما علم الاجتماع الوحدة الثانية علم الاجتماع و قضايا الفرد والجماعة تم حذف الموضوع الثالث بالكامل وهو بعنوان قيمة الوقت واستخدامة بالكامل من ص 121 حنى 126 والوحدة الرابعة علم الاجتماع وقضايا المجتمع الدولى تم حذف الموضوع الثانى بالكامل وهو بعنوان علم الاجتماع والمستقبل ص 155 وانتى ممكن تتاكدى من هذة الحذف من المدرسين وهذة كلة من موقع الوزارة h
النصيحة بتاعتك دى جميلة اوى اوى اوى
وعندك حق
ربنا مفيش احن منه على عباده
بس انا زعلانه جدا دلوقتى عشان الجدول دا تقيل اكيد مش عليا بس بس على اى حد
اصل لو عاوزه انفذ جدول زى دا يبقى اعد من الدروس خالص عشان مش هلاقى وقت اذاكر فيه ليهم
بس زعلانه عشان اكيد اعدت تفكر فيه وكتبته واخدت وقت وكدة
وفى الاخر مش هعرف انفذه
انا اسفه اوى اوى بس بتيألى مش هعرف انفذه
بس الحاجات الملغيه دى قليله يعنى ضحكو علينا والله
بس بما انك زى وفى 2ثانوى و ادبى علم نفس
ايه رأيك لو مش عامل لنفسك جدول الايام الجاية نبدأ من بكرة الجدول اللى عملاهولنا نونو وننفذه انا وانت وعيبقى عندك وقت تنفذه و تعمل واجبات الدروس وتروحها كمان
ايه رأيك؟؟؟؟؟؟؟
عشان يبقى فى روح منافسه وتشجيع وكدة
و كل لما تبقى خلصت اللى عليك و هتدخل نت حتى لو على فترات متباعده جدا تدخل الموضوع تقول نفذت ولا لاء وانا كذلك
ونصحى برضو الساعه 4 الصبح انا وانت
يارب تبقى تدخل الموضوع وتقولى رأيك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sadek1234 مشاهدة المشاركة
وعلى فكرة انتى لازم تتعبى شوية لان دة اخر شهر معلش اضغطى على نفسك شوية وربنة معاكى وانا كمان من اول السنة مذكرتش كويس ربنة يقوينا
يارب يوفقنا
واكيد لازم اتعب وجدا كمان الشهر دا
وربنا معانا
قديم 24-04-2011, 06:13 PM
الصورة الرمزية شيماء2020
عضو جديد

انا جيت ابعتلك رسالة يانونو عشان اعبرلك فيها عن شكرى بس منفعش عشان انا لسا جديدة و مكملتش 50 مشاركة
قديم 25-04-2011, 09:54 AM
طالب بإدارة اعمال

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شيماء2020 مشاهدة المشاركة
النصيحة بتاعتك دى جميلة اوى اوى اوى
وعندك حق
ربنا مفيش احن منه على عباده
بس انا زعلانه جدا دلوقتى عشان الجدول دا تقيل اكيد مش عليا بس بس على اى حد
اصل لو عاوزه انفذ جدول زى دا يبقى اعد من الدروس خالص عشان مش هلاقى وقت اذاكر فيه ليهم
بس زعلانه عشان اكيد اعدت تفكر فيه وكتبته واخدت وقت وكدة
وفى الاخر مش هعرف انفذه
انا اسفه اوى اوى بس بتيألى مش هعرف انفذه
بس الحاجات الملغيه دى قليله يعنى ضحكو علينا والله
بس بما انك زى وفى 2ثانوى و ادبى علم نفس
ايه رأيك لو مش عامل لنفسك جدول الايام الجاية نبدأ من بكرة الجدول اللى عملاهولنا نونو وننفذه انا وانت وعيبقى عندك وقت تنفذه و تعمل واجبات الدروس وتروحها كمان
ايه رأيك؟؟؟؟؟؟؟
عشان يبقى فى روح منافسه وتشجيع وكدة
و كل لما تبقى خلصت اللى عليك و هتدخل نت حتى لو على فترات متباعده جدا تدخل الموضوع تقول نفذت ولا لاء وانا كذلك
ونصحى برضو الساعه 4 الصبح انا وانت
يارب تبقى تدخل الموضوع وتقولى رأيك

يارب يوفقنا
واكيد لازم اتعب وجدا كمان الشهر دا
وربنا معانا
ماشى حلو الاتفاق دة والمنافسة تخلينا نحقق احلامنا ونوصل لهدفنا ان شاء الله

العلامات المرجعية