اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 22-03-2011, 12:22 AM
أحمد جودة3 أحمد جودة3 غير متواجد حالياً
عضو فعال

أحمد جودة3 is on a distinguished road
افتراضي ايه الحل يا معلمى الحصة.... حراااااااااام فعلا

القرار بتاع البيه الوزير عدى عليه 20 يوم وحتى الان لم يتم اتخاذ اى قرار ايجابي خاص بتثبيت معلمي الحصة
وكأننا انكتب علينا الظلم دايما وكل شوية نلاقي قرارات جديدة وافتكاسات للعاملين بالادارات ومنها بعض الادارات التعليمية بالقليوبية فمثلا تم اتخاذ قرار بضرورة ان يكون المعلم على اشتغل 3 سنوات وشرط اساسي على راس العمل طيب اشتغل 3 سنوات دى معانا ولله الحمد
طيب نفترض واحد اشتغل ست سنوات وانقطع عن العمل لانه كان غير مجزى له بالمرة وكلنا عارفين كنا بنقبض كام
فترك العمل وانتقل لعمل اخر علشان يقدر يصرف على نفسه وعلى اسرته لو كان متجوز .......نقوم نعاقبه بضياع كل السنوات دى هدر من غير ما ياخذ اقل حق من حقوقه وهو التثبيت شوفوا الظلم وصل بينا لحد فين وبنقول ثورة وهينصلح حالنا يعنى اولها ظلم واخرها ظلم ...
حسبي الله ونعم الوكيل

قديم 22-03-2011, 12:48 AM
sherif4766923 sherif4766923 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

sherif4766923 is on a distinguished road

يعنى يا اخى انت بالحصة عاوز فجاءة تنط وتبقى اساسي بدون انك تمر بمرحلة العقد طبعا مش هيحصل وكل اللى بالحصة اخرهم يبقوا بالعقد تثبيت مباشرة مش هيحص وافهموا القرار صح يقصد بكلمة التثبيت منحك الدرجة الاعلى منن التى انت بها مش تنط درجتين يعنى الى بالحصة يبقى عقد 3 سنين واللى بالعقد يبقى معلم وغير كدة مهيحصلش والايام بيننا
قديم 22-03-2011, 01:32 AM
ناجى اسماعيل عبد النبى ناجى اسماعيل عبد النبى غير متواجد حالياً
عضو نشيط

ناجى اسماعيل عبد النبى is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif4766923 مشاهدة المشاركة
يعنى يا اخى انت بالحصة عاوز فجاءة تنط وتبقى اساسي بدون انك تمر بمرحلة العقد طبعا مش هيحصل وكل اللى بالحصة اخرهم يبقوا بالعقد تثبيت مباشرة مش هيحص وافهموا القرار صح يقصد بكلمة التثبيت منحك الدرجة الاعلى منن التى انت بها مش تنط درجتين يعنى الى بالحصة يبقى عقد 3 سنين واللى بالعقد يبقى معلم وغير كدة مهيحصلش والايام بيننا
انت عامل مفتح وحدىئ وانت مش فاهم حاجة يابنى التنظيم والادارة حولت كل الناس اللى شغالة بالحصة الى باب2 2اجورموسمية يعنى اكنو متعاقد فهمت يامفتح وبعدين اللى بالعقد هاياخد المسمى الوظيفى معلم والتثبيت هو عقد دائم
قديم 22-03-2011, 11:58 AM
عضو فعال

اقتباس:
البلد مش هتنضف طول ما فيها ناس زيك للأسف ال........... حب لأخيك ما تحب لنفسك
قديم 22-03-2011, 01:54 PM
ahmedsasa ahmedsasa غير متواجد حالياً
عضو جديد

ahmedsasa is on a distinguished road

مش عارف بجد يه الناس دى حاجة تقرف والله
اهى النوعيه الدى اللى كالنت نايمه ف بيوتها ولا تعرف حاجة عن الثورة ولا عن الناس اللى راحو
يا اخى اتمنى الخير للناس كلها عشان ربنا يكرمك
قديم 22-03-2011, 03:08 PM
midoo353 midoo353 غير متواجد حالياً
موقوف

midoo353 is on a distinguished road

ربنا يسهلكم ياعم و\تاخدوا اللى انتم عايزينه
قديم 22-03-2011, 03:30 PM
أستاذة سارة أستاذة سارة غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

أستاذة سارة is on a distinguished road

ياجماعة اذا كنا بنتكلم عن الحق والعدالة واحدة مخلصة تربية بتقدير ممتاز مع مرتبة الشرف والاولي علي الكلية بجميع شعبها الثلاثة ومشتغلتش معيدة علشان مش عايزيين من الشعبة بتاعتى اشتغلت بالحصة دى السنة الثانية لي وأخذت الicdl بحق ربنا مليش حق اتثبت تقديرا لي حتي. طيب حتقولوا لازم 3 سنين طيب فين التميز هنا اذا كنا بنقول عايزيين البلد يتصلح حالها فين مبدأ التكافؤ
قديم 22-03-2011, 03:34 PM
sherif4766923 sherif4766923 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

sherif4766923 is on a distinguished road

حب الخير للغير يا اخويا منك لة مش معناه انك تاخد حق غيرك وبعدين تحويل العقود الموسمية اللى بالحصة لبند 2 اجور مش معناة انك بقيت زيك زي العقد المميز وإلا كانوا وحدوا المرتب ولغوا واحد من الاتنين وبعدين اللى بيتكلم عن الثورة معتقدش ان الثورة جت عان تخلى الدنيا فوضى زى ما انتم عاوزين وعالعمود عشان تعرفوا ان انا على حق وانتم على باطل يا اللى عملينى فيها زعماء الثورة مفيش واحد بالحصة هيبقى اساسى مباشرة وهنشوف والايام بيننا
قديم 22-03-2011, 04:05 PM
عضو فعال

اقتباس:
حب الخير للغير يا اخويا منك لة مش معناه انك تاخد حق غيرك وبعدين تحويل العقود الموسمية اللى بالحصة لبند 2 اجور مش معناة انك بقيت زيك زي العقد المميز وإلا كانوا وحدوا المرتب ولغوا واحد من الاتنين وبعدين اللى بيتكلم عن الثورة معتقدش ان الثورة جت عان تخلى الدنيا فوضى زى ما انتم عاوزين وعالعمود عشان تعرفوا ان انا على حق وانتم على باطل يا اللى عملينى فيها زعماء الثورة مفيش واحد بالحصة هيبقى اساسى مباشرة وهنشوف والايام بيننا

قلة الرد عليك احسن
لان كل اناء ينضح بما فيه
قديم 22-03-2011, 04:20 PM
أستاذة سارة أستاذة سارة غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

أستاذة سارة is on a distinguished road

اذا كان اللى بقالوا3سنين حيتعمله عقد امال اللى 2 وفي حالتى اللى قلتلكم عليها قبل شوية حيفضل زى ماهو لحد ميحنوا عليه ويقولولو لما تكمل 3 سنين ياشاطر وياعالم بقي ساعتها حيطاعوا قانون ايه ربنا ينتقم من اللى لغى قانون تعيين العشرة الاوائل أنا بقالي سنتين حاسة انى مهضوم حقي .(الاحساس بالظلم قاتل)
قديم 23-03-2011, 06:16 PM
eeee eeee غير متواجد حالياً
عضو جديد

eeee is an unknown quantity at this point

اقتباس:
احب ان الفت نظر حضرتك ان كثير من الحاصلين على العقود المميزة حصلوا عليها ايام الكوسة والظلم كان على عينك يا تاجر فأنا مثلا حاصلة على كلية التربية عام وحاصلة على دبلوم مهني و دبلوم خاص و أعمل منذ ثماني سنوات و حاصلة على icdl و أعمل في المرحلة الابتدائية فمن له الحق في التعيين ، من عمل بعقد مميز بالكوسة منذ سنتين أم من هم مثلي ، وللعلم فمن مثلي كثيرون ، وعلى فكرة أنا تقديري في الكلية كان جيد وفي الدبلومات جيد جدا
قديم 23-03-2011, 09:57 PM
جنى الجنة جنى الجنة غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

جنى الجنة is on a distinguished road

السلام عليكم جميعا الاول دى اول مشاركة لية معاكو يعنى انا عايزة اعرف فى النهاية هنتثبت ولا هناخد عقد انا بشتغل من 2001
قديم 23-03-2011, 10:04 PM
الصورة الرمزية aleman
aleman aleman غير متواجد حالياً
عضو مجلس الإدارة ( الأقسام العامة )

aleman is just really nice

ربنا معاكم يارب ومعانا اجمعين

قديم 23-03-2011, 10:41 PM
الصورة الرمزية تيجروود
تيجروود تيجروود غير متواجد حالياً
عضو نشيط

تيجروود is on a distinguished road
Angry

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eeee مشاهدة المشاركة
احب ان الفت نظر حضرتك ان كثير من الحاصلين على العقود المميزة حصلوا عليها ايام الكوسة والظلم كان على عينك يا تاجر فأنا مثلا حاصلة على كلية التربية عام وحاصلة على دبلوم مهني و دبلوم خاص و أعمل منذ ثماني سنوات و حاصلة على icdl و أعمل في المرحلة الابتدائية فمن له الحق في التعيين ، من عمل بعقد مميز بالكوسة منذ سنتين أم من هم مثلي ، وللعلم فمن مثلي كثيرون ، وعلى فكرة أنا تقديري في الكلية كان جيد وفي الدبلومات جيد جدا
أوفقكى الرأى أختى الكريمة
وأرجو من كل زميل بألايرد على الأخ المدعو (sherif4766923)جزاه الله خيراً فأمثاله هم من وضعونا فيما نحن به من الفوضى والفساد الإدارى.
نحن كبيرون بأخلاقنا
قديم 09-04-2011, 06:26 AM
الصورة الرمزية Mr Amrooo
Mr Amrooo Mr Amrooo غير متواجد حالياً
عضو خبير

Mr Amrooo is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اما بعد
اعلم ان كل المعلمين بالاجر الان فى ضيق وكرب ويريدون مخرجا
اقول لهم جميعا اتقوا الله يجعل لكم مخرجا من كل ضيق وكرب
قال تعالى ومن يتق الله يجعل له مخرجاويرزقه من حيث لا يحتسب
اكثروا من قول لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين