اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 11-03-2011, 01:24 PM
الصورة الرمزية امل اليكس
امل اليكس امل اليكس غير متواجد حالياً
معلم لغة عربية

امل اليكس is on a distinguished road
افتراضي Impp االاعتصام الموحد لجميع مدارس مصرالاثنين14-3-2011

الاعتصام يوم الاثنين القادم 14-3-2011
اثناء اليوم الدراسي
ومن داخل المدارس
يتجمع المدرسين في فناء المدرسه والاعلان عن عدم دخول الحصص
عندها سيتحرك الجميع واولهم الوزير الذي استهتر بنا ورفض مقابلتنا واستخف بمطالبناوسيحضرون الينا
وعندها نرفض محاورته ونصمم علي التحاور مع رئيس الوزراء
لقد اصدرنا في الشرقيه بيان المعلمين رقم 1
والذي يدعو للاضراب يوم الاثنين القادم14-3-2011
وتم توزيعه علي 90% من مدارس المحافظه وجاري استكمال توزيعه غدا وبعد الغد
برجاء المساهمه في نشر البيان بتصويره وتوزيعه علي المدارس القريبه منك وباعلام كل الزملاء للمساهمه
ملحوظه وجدنا ان تصوير البيان وتوزيعه علي المدارس افضل واسرع من النت وذلك لان ليس بالضروره كل مدرس بيدخل علي النت وان كان هيبقه مش عنده وقت براء الاهتمام والتواصل

منقول من قسم معلمى التربية و التعليم باسم العضو

islam_el2000

قديم 11-03-2011, 01:38 PM
فوزىالمنياوى فوزىالمنياوى غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فوزىالمنياوى is on a distinguished road
افتراضي كفاية مصر فى خطر

يا من تريد عمل اعتصام اسمع كلام د - جودت الملط رئيس الجهاز المركزى للمحاسبات { الدين الداخلى لمصر 888 مليار جنيه والخارجى 1050 مليار جنية } وهو يمثل 89.5 % من الدخل المصرى وخسائر مصر من بعد الثورة 6.5 مليار جنية بسبب الاعتصامات والمطالب الفئوية زميلى العزيز انا احترم رايك ولك الحق فى كل ما تقول ولكن هل الان .... ؟ انا مثلك تمام متعاقد ولكنى صابر علشان حال البلد وعارف ان الفرج قريب باذن الله .
عزيزى الحراميه سرقوا البلد ونحن نطلب بأخد الباقى وماذا نترك للبلد............ ! كتير منكم هيتهمنى بانى عميل او خائن او دخيل لا والله انا كنت اشد الكارهيين للنظام السابق والان انا مستعد اعيش بنصف المرتب كى تستقر مصر وتتقدم - نحن نطلب التعيين من اجل الاستقرار ونحن الان بحمد الله نتقدم نحو الاستقرار بوزير الماليه ورئيس الوزراء الذى اعتذر (للملط ) عما اشابهه من اسائه من بعض الناس عزيزى المدرس امتحان الكادر القادم هو تحصيل حاصل ( من وجهة نظرى ) علشان الكل يتعين . ليه بنقدم سوء النيه ونستعجل ونعمل اعتصامات واضرابات ................................
مع كامل احترامى لكل مطالب .......................
قديم 11-03-2011, 01:43 PM
الصورة الرمزية امل اليكس
امل اليكس امل اليكس غير متواجد حالياً
معلم لغة عربية

امل اليكس is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فوزىالمنياوى مشاهدة المشاركة
يا من تريد عمل اعتصام اسمع كلام د - جودت الملط رئيس الجهاز المركزى للمحاسبات { الدين الداخلى لمصر 888 مليار جنيه والخارجى 1050 مليار جنية } وهو يمثل 89.5 % من الدخل المصرى وخسائر مصر من بعد الثورة 6.5 مليار جنية بسبب الاعتصامات والمطالب الفئوية زميلى العزيز انا احترم رايك ولك الحق فى كل ما تقول ولكن هل الان .... ؟ انا مثلك تمام متعاقد ولكنى صابر علشان حال البلد وعارف ان الفرج قريب باذن الله .
عزيزى الحراميه سرقوا البلد ونحن نطلب بأخد الباقى وماذا نترك للبلد............ ! كتير منكم هيتهمنى بانى عميل او خائن او دخيل لا والله انا كنت اشد الكارهيين للنظام السابق والان انا مستعد اعيش بنصف المرتب كى تستقر مصر وتتقدم - نحن نطلب التعيين من اجل الاستقرار ونحن الان بحمد الله نتقدم نحو الاستقرار بوزير الماليه ورئيس الوزراء الذى اعتذر (للملط ) عما اشابهه من اسائه من بعض الناس عزيزى المدرس امتحان الكادر القادم هو تحصيل حاصل ( من وجهة نظرى ) علشان الكل يتعين . ليه بنقدم سوء النيه ونستعجل ونعمل اعتصامات واضرابات ................................
لو سمحتم احنا ميش جهلة احنا معلمين و فاهمين اللى بيحصل كويس و كلام جودت الملط سمعته امبارح بالتفصيل

احنا ميش جهلة عشان كل شوية حضرتك تعرضه لنا و انت لو فهمت الكلام كويس هتعرف ان المليارات دى كلها سراقها الحرامية

من فضلكم يا جماعة اللى ميش هيشارك يمتنع عن الرد و احنا هنعرف انه ميش هيشارك معنا
قديم 11-03-2011, 01:47 PM
هبه جاد هبه جاد غير متواجد حالياً
عضو جديد

هبه جاد is on a distinguished road

حرام عليكم باه يا معلمين اهدوا واشتغلو واتقو الله فى عملكم وفككوا من حكاية الاعتصام و استمعوا للقول الشعراوى فى خطبة الثائر الحق وانا مدرسة زيكم وارفض الاعتصام وهدخل واشتغل حصصى
قديم 11-03-2011, 02:06 PM
الصورة الرمزية mahmmoud_sakr
mahmmoud_sakr mahmmoud_sakr غير متواجد حالياً
مشرف الرياضيات للمرحلة الاعدادية

mahmmoud_sakr is on a distinguished road

المفروض الوزير يطلع للاعلام زى باقى الوزرا ويرد على المطالب ويقول ايه الى مش هيقدر يعملوا فى حاجات احنا مش شايفنها هما شيفنها يوضحها لينا لكن الهروب مرفوض
ياريت يتحرك من على الكرسى شويه وميفرحش بيه وباين من تصريحاته فى الصحف اهتمامه باجور دكاترة الجامعات الى زيه وبمرتباتهم
ويهمل مطالب المدرسين عشان كده قلنا الى يمسكها لازم يكون استخدم تباشيره ودرس لطلاب فى المدرسه وعارف مطالب الكل حتى الطلاب فاهم مشكلاتهم

قديم 11-03-2011, 02:39 PM
محمود محمد كامل الاسيوطى محمود محمد كامل الاسيوطى غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمود محمد كامل الاسيوطى is on a distinguished road

الغريبة انهم بيقولوا اعتصام فى جميع مدارس مصر من انت حتى تتكلم عن جميع مدارس مصر من انت حتى تحكم على الجميع بالاعتصام لن يحدث اعتصام ابدا ولن تتوقف البلد ولو الدنيا كلها عملت اعتصامات انا هادخل حصصى واتكلم مع الطلاب لاننا فى وقت نحتاج فيه لمجهود كل المعلمين وليس للاعتصامات او المطالب الفئوية التى تكاد تحرق الاخضر واليابس كما ذكر الشيخ محمد حسان ارحمونا ياجماعة علشان خاطر ربنا لله لله ارحمونا احنا فى خطر حقيقى احنا بينا وبين الانهيار شعرة رفيعة جدا انا لا اتكلم هكذا خوفا من الاعتصام الذى تنادى لاننى اعلم ان المعلمين الشرفاء اكثر من امثالك
قديم 11-03-2011, 02:44 PM
المعلم الاستاذ المعلم الاستاذ غير متواجد حالياً
موقوف

المعلم الاستاذ is on a distinguished road
افتراضي سياسه القطيع

الى كل من يدعو الى اعتصام
اولا: مع رفضى التام لتجاهل الوزير لمطالب المعلمين ورفضه حتى مقابله المعلمين
ثانيا: مع مشروعيه تلك المطالب واهميه ان يحدث الاستقرار للمعلمين ورفع مستواهم المادى والادبى.

الا اننى ارى ان مصلحه البلد اهم من مطالبنا الفئويه.... لذا ارجو من الجميع عدم اتباع سياسه القطيع والانتظار حتى يتحقق الاستقرار ثم نطلب ما نريد
قديم 11-03-2011, 02:47 PM
الاستاذ محمود حميد الاستاذ محمود حميد غير متواجد حالياً
عضو قدوة

الاستاذ محمود حميد is on a distinguished road

الي هؤلاء المتشدقون بهذا الكلام الرتيب الذي اصابنا بالملل واقصد هؤلاء الذين يطالبوننا بالسكوت وعدم الاعتصامات بدعوي ان البلد في ظروف صعبة اقول ان هذا الملط كان رئيس الجهاز المركزي للمحاسبات منذ عهد الطاغية مبارك ومع ذلك لم يحرك ساكناً حتي هؤلاء المسئوليين كانوا يتجاهلون مطالب المتعاقدين بدعوي ان اقتصاد البلد يمر بظروف حرجة وان الرئيس مبارك قد انجز برنامجة الانتخابي بتعيين 5 مليون شاب ( لعلهم يقصدون حتي هؤلاء الذين يسرحون بالبطاطا والترمس يحسبونها فرصه عمل )
والي الاخ الذي سيكتفي بنصف راتبة من اجل مصر هل فعل كبار المسئولين هذا ؟ هل سمعت ان وزيراً في مصر تبرع بنصف مرتبة من اجل الظروف الاقتصادية الصعبة التي تمر بها مصر ؟؟؟ هل تعلم لماذا لا يفعلون ذلك ؟؟؟ لان اقتصاد مصر مازال بخير رغم هذه الارقام الضخمة التي يعلنها الملط , مصر خسرت 10 مليار جنية في حين ان ثروة مبارك 70 مليار دولار يعني بالجنية تقريباً 420 مليار جنية غير الثروات التي يمتلكها احمد عز والعادلي والمغربي وحسين سالم وزهير جرانة وهي تفوق كثيراً ثروة مبارك كانوا ينهبون البلد في الوقت الذي كانا يعلنون فيه ان اقتصاد مصر يمر بظروف صعبة والحكومة لا تستطيع ان تعين هذه الاعداد الكبيرة من الخرجيين رغم ان هذه الاعداد لن يبلغ دخلها الشهري مجتمعه 10 % مما يملكة هؤلاء اللصوص الذين نهبوا الشعب
وسؤال اخير وارجوا الاجابة بشكل عملي هل اعتصام مدرس في مدرستة سيوقف عجلة الانتاج في مصر!!!!!!
رغم ان الاعتصامات والاضرابات في اوربا شيء يحدث كل يوم ومع ذلك اقتصاد بلادهم قوي
اخوتي واخواتي اعضاء المنتدي اعتصام المدرسين داخل مدارسهم او في الشارع بحثا عن مطالبهم لن يوقف عجلة الانتاج ولكنه يسبب صداع لهؤلاء المسئولين الذي لم يعتادوا ان يرفع احداً صوتة في وجههم مطالبا بحقة هم فقط يريدوننا ان نسكت ولا نطالبهم بشيء
لن يصدق احد بعد الان كلام هؤلاء المسئولين ففي الوقت الذي كانوا يطالبوننا فيه بالسكوت عن مطالبنا كانوا ينهبون هم فيه المليارات
قديم 11-03-2011, 02:53 PM
الصورة الرمزية teacher_2
teacher_2 teacher_2 غير متواجد حالياً
مدرس الرياضيات وعضو مثالى 2011

teacher_2 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فوزىالمنياوى مشاهدة المشاركة

يا اخى هو المصايب فى الإقتصاد دى
حصلت النهارده فقط؟
ولا بسبب الحرامية اللى كانو فاكرينها عزبة ابوهم
شوية اغبياء حكمو البلد ورجعوها للخلف
كل همهم يملو بطونهم وجيوبهم
وبصراحة مش شايف امل فى الحاليين
لان الفساد جذوره بداخلهم حتى فى الروتيين

وزير المالية مطلوب منه تحديد قانون للمرتبات لكافة العاملين بالدولة
مش واحد يقبض 200 جنيه وواحد تانى يقبض مليون فى اى وزارة
مطلوب عدالة وبسرعة فى الخارج من وزارة المالية للمرتبات

وزير التعليم فى سلبيات كتير جدا فى التعليم الفعلى
اقصد بالتعليم الفعلى داخل الفصل
هيبة المعلم فين؟
هيبة المعلم تبدأ بتحديد مرتب يكفيه لحياة كريمة لكى يعطى داخل الفصل
عاوز تجرم الدروس جرمها
كل اللى شغالين دروس عندهم استعداد يبطلوها لو وجدو المرتب الكافى لحياة كريمة

الغش فى امتحانات ابتدائى خصوصا
العيال بتطلع اعدادى مبيعرفوش يقرأو ولا يكتبو
ممنوع الغش
ولو طالب مجح بالغش الهيئة كلها تتحاسب
لازم قرارات حاسمة
بلاش قرارات مايعة

الناس اللى كانو فى امن الدولة واتفك وفى الشرطة وبيقبضو دون عمل
يتجمعو تحت اى مسمى اخر لخدمة امن البلد
وتأمين العاملين والمواطنين ضد اى بلطجى
قديم 11-03-2011, 02:53 PM
عضو مجتهد

افتراضي رسالة إلى أمل اليكس

امل اليكس تطالب بالحرية فى الاعتصام و تحجر على اراء الاخرين هى ده الحرية يا معلمة الاجيال .
قديم 11-03-2011, 03:11 PM
رشادي رشادي غير متواجد حالياً
عضو مشارك

رشادي is on a distinguished road

متزعلش يا استاذ فوزي اصل الديمقراطية عندهم هي مصلحتي والبلد تخرب .طيب احنا عرفنا الطريق ،نهدي وفي ظروف أخري نعمل ما يطيب لنا ووقتها لا يتهمنا احد في وطنيتنا
قديم 11-03-2011, 03:13 PM
الصورة الرمزية المريسي
المريسي المريسي غير متواجد حالياً
عضو قدوة
الفائز بمسابقه قسم ابداعات الاعضاء للأسبوع الرابع

المريسي is on a distinguished road

والله يامس امل انا حاسس ان حتي الاعتصام مش حيجيب نتيجة
قديم 11-03-2011, 03:16 PM
عضو مجتهد

افتراضي نصيحة

أ / رشادى ..
تقوم قناة الحياة بإذاعة جزء من خواطر الشيخ الشعراوى بعنوان ( الثائر الحق ) أنصحك بسماعها ثم أفعل ما تريد .
قديم 11-03-2011, 03:30 PM
الصورة الرمزية البرشومى
البرشومى البرشومى غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

البرشومى is on a distinguished road

[quote=teacher_2;3208808]
يا اخى هو المصايب فى الإقتصاد دى

حصلت النهارده فقط؟
ولا بسبب الحرامية اللى كانو فاكرينها عزبة ابوهم
شوية اغبياء حكمو البلد ورجعوها للخلف
كل همهم يملو بطونهم وجيوبهم
وبصراحة مش شايف امل فى الحاليين
لان الفساد جذوره بداخلهم حتى فى الروتيين

وزير المالية مطلوب منه تحديد قانون للمرتبات لكافة العاملين بالدولة
مش واحد يقبض 200 جنيه وواحد تانى يقبض مليون فى اى وزارة
مطلوب عدالة وبسرعة فى الخارج من وزارة المالية للمرتبات

وزير التعليم فى سلبيات كتير جدا فى التعليم الفعلى
اقصد بالتعليم الفعلى داخل الفصل
هيبة المعلم فين؟
هيبة المعلم تبدأ بتحديد مرتب يكفيه لحياة كريمة لكى يعطى داخل الفصل
عاوز تجرم الدروس جرمها
كل اللى شغالين دروس عندهم استعداد يبطلوها لو وجدو المرتب الكافى لحياة كريمة

الغش فى امتحانات ابتدائى خصوصا
العيال بتطلع اعدادى مبيعرفوش يقرأو ولا يكتبو
ممنوع الغش
ولو طالب مجح بالغش الهيئة كلها تتحاسب
لازم قرارات حاسمة
بلاش قرارات مايعة

الناس اللى كانو فى امن الدولة واتفك وفى الشرطة وبيقبضو دون عمل
يتجمعو تحت اى مسمى اخر لخدمة امن البلد
وتأمين العاملين والمواطنين ضد اى بلطجى
[/
كلامك سليم جدا
واضح الاستهانه بالمعلمين من الوزارة ومن النقابة فالمعلمون مثل الأيتام على موائد اللئام
كان يجب ان يوضح الوزير رؤيته المستقبليه ( بدلا من استهانته بالمعلمين ورفض مقابلتهم ) ولو على سنين لتحسين العملية التعليمية والتى اساس انهيارها هو تدنى المستوى الاجتماعى والمادى للمعلم
فالمعلم المظلوم لا يستطيع بناء مجتمع قوى ولا تربية جيل حر مستنير والخاسر هو المجتمع لان المعلم سيبحث عن مصدر لرفع مكانته اما بعمل آخر أو الدروس الخصوصية أو حتى عدم تأدية دوره طالما ان المجتمع قد ظلمه
المعلم لا يحتاج الا استرداد كرامته
وحسبى الله ونعم الوكيل
قديم 11-03-2011, 03:33 PM
bakkar101 bakkar101 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

bakkar101 is on a distinguished road

الرجاء تنزيل صورة للبيان حتى نطبعها ونوزعهاعلى المدارس فى جميع المحافظات

العلامات المرجعية