اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإداري > أرشيف المنتدى

أرشيف المنتدى هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 21-01-2011, 07:18 PM
وليد فوده وليد فوده غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

وليد فوده is on a distinguished road
Icon114 احنا علية القوم

هناك الكثير على المنتدى يقول اننى دسيسه ولكن احب ان اقول لكم اننى منكم ولا اقبل الظلم واكن انا بقولها صراحة ان يوم الاعتصام دة اللى انتم عاملين عليه ضجه مش هيحصل لان اللى بيقعد يحمس الناس ده اول واحد بيخلع وان هناك اشياء لابد وان توضع فى الاعتبار ان متعاقدى 1/4/2008 بقى على التعاقد لسه 39 يوم حتى تنتهى السنة الثالثة ولكن قبل من ان نتخذ خطوه واحدة لابد وان نعقلها ما الذى نتوقعه من الاعتصام وهو انتم عارفين كيف يتم الاعتصام وترتيباته ولا هى العمليه حماس فقط ويبقى واحد او اثنين هما اللى هايروحوا ويصبحوا كبش فدا لاخرين وساعتها الكل هيخلع احنا لسه ماخلصناش السنة الثالثة وعلى العلم ان التعيين قادم انا عندى زملائى فى المدرسه بيسمنى المتفائل ولكنهم معاكم وانا ايضا واذا قالت الحكومه ان مفيش تعيين هتعملوا ايه دى حاجة لازم ناخد بلنا منها ولازم يتم ابلاغ العديد من القنوات الفضائيه والصحفيين وتحضيرللافتات التى تعبر عنا نحن علية القوم انا فعلا مدرس ومن علية القومولازم اتعمل مع المسمى ده حتى لو المجتمع ما بيعترفشى بهذا ولكنة بداخلى
قديم 21-01-2011, 07:19 PM
Eyad Walid Eyad Walid غير متواجد حالياً
عضو جديد

Eyad Walid is on a distinguished road

يا جماعة ممكن حد يقولى هو الوزير ذنبه ايه فى تثبيتنا او عدم تثبيتنا ؟؟؟؟!!! الراجل بيطبق سياسة دولة يا ريت نقف بجواره و نسانده و بعدين احنا والله فى نعمة الامن و الامان و انا عن نفسى خريج 2002 يعنى اكتر واحد ممكن ازعل !!!! بس انا بشكر رئيس مصر الرئيس مبارك لانه جنبنا كثير من الحروب و يا ريت منخلطش الامور ببعضها احنا بس نساند وزيرنا و الراجل جاى بعد تراكمات عديدة مش هيقدر يخلى الدنيا وردى بين يوم و ليلة و عايز اقول حاجة احنا بنغلط فى الشخص و بنميل لشخصنة الامور مع انى لو اى حد مكان الوزير الحالى كنا هنقول عليه نفس الكلام !!! ادعوكم لضبط النفس و بصو كويس على اللى حاصل فى تونس و العراق و كل الدول العربية المضطربة و انتو هتحمدوا ربنا على نعمة الامان و انا شخصيا معنديش مانع اشتغل بعقد طوال حياتى طالما انى باصص لمهنة المعلم على انها رسالة !!!!!! و بعدين الترقية هتكون من هنا و رايح بالكفاءة
قديم 21-01-2011, 07:24 PM
الصورة الرمزية أحمد قلانه
أحمد قلانه أحمد قلانه غير متواجد حالياً
مُعلم التربية الرياضية

أحمد قلانه is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eyad walid مشاهدة المشاركة
يا جماعة ممكن حد يقولى هو الوزير ذنبه ايه فى تثبيتنا او عدم تثبيتنا ؟؟؟؟!!! الراجل بيطبق سياسة دولة يا ريت نقف بجواره و نسانده و بعدين احنا والله فى نعمة الامن و الامان و انا عن نفسى خريج 2002 يعنى اكتر واحد ممكن ازعل !!!! بس انا بشكر رئيس مصر الرئيس مبارك لانه جنبنا كثير من الحروب و يا ريت منخلطش الامور ببعضها احنا بس نساند وزيرنا و الراجل جاى بعد تراكمات عديدة مش هيقدر يخلى الدنيا وردى بين يوم و ليلة و عايز اقول حاجة احنا بنغلط فى الشخص و بنميل لشخصنة الامور مع انى لو اى حد مكان الوزير الحالى كنا هنقول عليه نفس الكلام !!! ادعوكم لضبط النفس و بصو كويس على اللى حاصل فى تونس و العراق و كل الدول العربية المضطربة و انتو هتحمدوا ربنا على نعمة الامان و انا شخصيا معنديش مانع اشتغل بعقد طوال حياتى طالما انى باصص لمهنة المعلم على انها رسالة !!!!!! و بعدين الترقية هتكون من هنا و رايح بالكفاءة
انت تانى
يا اخى فكك بقا من الكلمتين اللى انت حافظهم دوول وداير ترد بيهم على المواضيع فى المنتدى
برضو مش عنتنازل عن قرارنا
موعدنا 30 يناير 2011
قديم 21-01-2011, 07:24 PM
الصورة الرمزية aleman
aleman aleman غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

aleman is just really nice

هو ده الكلام الصح
الله ينور عليكوا
وده رايى كمان احمدوا ربنا انك بتشتغلوا ودخلتوا معلم مساعد كمانننننننن مش معلم ب104ج الاول ثم معلم مساعد
قديم 21-01-2011, 07:25 PM
الصورة الرمزية اميمة طه
اميمة طه اميمة طه غير متواجد حالياً
عضو متألق

اميمة طه is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وليد فوده مشاهدة المشاركة
هناك الكثير على المنتدى يقول اننى دسيسه ولكن احب ان اقول لكم اننى منكم ولا اقبل الظلم واكن انا بقولها صراحة ان يوم الاعتصام دة اللى انتم عاملين عليه ضجه مش هيحصل لان اللى بيقعد يحمس الناس ده اول واحد بيخلع وان هناك اشياء لابد وان توضع فى الاعتبار ان متعاقدى 1/4/2008 بقى على التعاقد لسه 39 يوم حتى تنتهى السنة الثالثة ولكن قبل من ان نتخذ خطوه واحدة لابد وان نعقلها ما الذى نتوقعه من الاعتصام وهو انتم عارفين كيف يتم الاعتصام وترتيباته ولا هى العمليه حماس فقط ويبقى واحد او اثنين هما اللى هايروحوا ويصبحوا كبش فدا لاخرين وساعتها الكل هيخلع احنا لسه ماخلصناش السنة الثالثة وعلى العلم ان التعيين قادم انا عندى زملائى فى المدرسه بيسمنى المتفائل ولكنهم معاكم وانا ايضا واذا قالت الحكومه ان مفيش تعيين هتعملوا ايه دى حاجة لازم ناخد بلنا منها ولازم يتم ابلاغ العديد من القنوات الفضائيه والصحفيين وتحضيرللافتات التى تعبر عنا نحن علية القوم انا فعلا مدرس ومن علية القومولازم اتعمل مع المسمى ده حتى لو المجتمع ما بيعترفشى بهذا ولكنة بداخلى

احييك على عقلك وطريقة تفكيرك
قديم 21-01-2011, 07:26 PM
عضو جديد

قديم 21-01-2011, 08:02 PM
المعلم الحزين المعلم الحزين غير متواجد حالياً
مُعلم رياضيات

المعلم الحزين is on a distinguished road

وَآخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلاً صَالِحاً وَآخَرَ سَيِّئاً عَسَى اللَّهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
المصدر : file:///C:/Documents%20and%20Settings/Administrator/My%20Documents/%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%91%D9%86%D8%B2%D9%8A%D9%84%D 8%A7%D8%AA/showthread.php.htm - 100fm6.com
قديم 21-01-2011, 08:05 PM
عضو جديد

يا جماعة محدش يفهمنى غلط انا اول واحد هروح الاعتصام و محدش يعرف انى تقدمت بالعديد من الشكاوى بسبب اوضاعنا السيئة القديمة بس انا قصدى ان احنا منغلطش فى اى ولى امر لينا و لا ده مش اللى بيدعو ليه ديننا الحنيف و بعدين ممكن اسأل سؤال واحد و عايز حد يرد عليا باجابة مقنعة ( لو الحكومة بكرة قالت ان المتعاقد مرتبه هيبقى 2000 جنيه مثلا و لو اتثبت هيقل مرتبه ايه اللى هيحصل ؟) وهل هتفضلو التثبيت و لا التعاقد ؟؟؟؟ يا جماعة المشكلة مش فى التثبيت او عدمه ياريت نركز مطالبنا فى الحياة الكريمة و انى الاجور تتماشى مع الاسعار علشان نعرف نربى اولادنا و نطالب الوزير بمحاولة تصحيح اوضاعنا المعيشية ككل مش بس نبص تحت رجلينا أظن أنا وضحت وجهة نظرى و شكرا للاستاذ / أحمد
قديم 21-01-2011, 08:08 PM
المعلم الحزين المعلم الحزين غير متواجد حالياً
مُعلم رياضيات

المعلم الحزين is on a distinguished road

ولما يكون ولي امرك ظالم يا افندي ولما يكون اللي بيعمله ظلم لينا ايه حلك معاه فيه حد هيقول علي حد ظالم من غير ما يكون ظالم ولا انت مش معايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 21-01-2011, 08:12 PM
عضو جديد

ماشى بس انت معايا فى التركيز على مطالبنا بتصحيح اوضاعنا ككل ؟؟ و شكرا جزيلا على اهتمامك على فكرة انت حزين ليه ؟ تفاءل يا راجل ان شاء الله بكره احلى !!!
قديم 21-01-2011, 08:13 PM
عضو جديد

Icon111

بس لسه محدش رد على سؤالى لسه ؟؟؟
قديم 21-01-2011, 09:23 PM
الصورة الرمزية علي عضاضلي
علي عضاضلي علي عضاضلي غير متواجد حالياً
مشرف قسم المعلمين الجدد & تمهيدي ماجستير(طرق حديثة في تدريس العلوم)

علي عضاضلي is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eyad walid مشاهدة المشاركة
يا جماعة محدش يفهمنى غلط انا اول واحد هروح الاعتصام و محدش يعرف انى تقدمت بالعديد من الشكاوى بسبب اوضاعنا السيئة القديمة بس انا قصدى ان احنا منغلطش فى اى ولى امر لينا و لا ده مش اللى بيدعو ليه ديننا الحنيف و بعدين ممكن اسأل سؤال واحد و عايز حد يرد عليا باجابة مقنعة ( لو الحكومة بكرة قالت ان المتعاقد مرتبه هيبقى 2000 جنيه مثلا و لو اتثبت هيقل مرتبه ايه اللى هيحصل ؟) وهل هتفضلو التثبيت و لا التعاقد ؟؟؟؟ يا جماعة المشكلة مش فى التثبيت او عدمه ياريت نركز مطالبنا فى الحياة الكريمة و انى الاجور تتماشى مع الاسعار علشان نعرف نربى اولادنا و نطالب الوزير بمحاولة تصحيح اوضاعنا المعيشية ككل مش بس نبص تحت رجلينا أظن أنا وضحت وجهة نظرى و شكرا للاستاذ / أحمد
التثبيت من حقنا ...دة اولا
ثانيا فيه حاجة اسمها مهم وحاجة تانيه اسمها الاهم
المهم مرتباتنا تزيد وعيشتنا تتحسن...لكن الاهم اننا نتثبت..
يعني ممكن تاخد 2000ج بكرة ..وبعد بكرة يقولك شكرا خليك في بيتكو ..النهاردة مش عايزين !!
قديم 21-01-2011, 09:59 PM
الصورة الرمزية ريهمسة
ريهمسة ريهمسة غير متواجد حالياً
عضو متواصل

ريهمسة is on a distinguished road

ياجماعة ده هم اللي حطوا القانون يعني السنة التالته دي للي مانجحوش يعي احنا المفروض متعيينين وواخدين الكادر

من زماااان زي الاساسيين اللي يدبلومات اظن انتوا حافظيين قانون الكادر

دانا شغاله من 2008 كم شهر اجر والحمد لله كان وشي حلو عالعقود القديمه بقينا كلنا عقد مميز وامتحنا وزاد الانجليزي

واتدربنا وامتحنا icdl وصرفنا كتيير قوي د احنا عملنا حاجات في اسنتيين دول اكتر مناللي شغال من 30 سنة
د زميلتي شغالة من 2001 يبقي حرام ولا حلال د انا زهقت منهم لله هم اللي اخترعوا القانون ده وعشمونا ودلوقتي هربوا

اتثبيت حق لنا التثبيت التثبيت مش هننتنازل عن التثبيت

الحمد لله الحمد لله الحمدلله
الحمد لله الحمد لله
الحمد لله
قديم 21-01-2011, 09:59 PM
احمدمسعود احمدمسعود غير متواجد حالياً
عضو نشيط

احمدمسعود is on a distinguished road

اولا ياريت اللى مش عاوز يشارك فى الاعتصام يلتزم الصمت حتى يوم 1/2/2011 وبعد كدة يتكلم وبعدين احب اقول للاخ وليد فودة واياد وليد 39 يوم اية ياعم اقراء القانون 155 لعام 2007 المادة 73 كويس وبعدين اعرف ردك
قديم 21-01-2011, 10:05 PM
amirahmed amirahmed غير متواجد حالياً
عضو قدير

amirahmed is on a distinguished road

يا جماعة اولا عدم الثبيت الى الان فية ظلم كبير , فى كذا طريقة مش لازم اعتصام , وكمان الاستاذ اللى بيقول اننا نحمد ربنا اننا لاقين وظيفة ايوة طبعا الحمد لله على كل حال بس انت كنت عايزنا كمان ما نخدش ال 100 جنية اللى ملهمش هما وال300 جنية اى لازمة , لا الوظيفة والتعين دا حق واحنا المفلروض اننا اتعينا من سنوات لابد كمان ناخد تعويض عن الاهانة والاذلال اللى احنا فية, لكن انا راى ان لا نعالج مشكلة بخلق مشاكل لابد ان نتوجة لبرامج التلفيزيون وجرائد المعارضة للحصول على اجابات محددة وواضحة ونهائية

العلامات المرجعية