اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 03-02-2010, 10:16 AM
alkateem12 alkateem12 غير متواجد حالياً
عضو قدير

alkateem12 is on a distinguished road
Impp المعلم المساعدسرق البساط من تحت امشرفى النشاط

صدقوا بالله أننا معرفينش أى حاجة فى أى حاجة آيه أخبار الفتاوى والكادر والبدر الى هيطل علينا بنورة الساطع الى هيرجع كل الأمور لنصابها الحقيقى يعنى العملية نامت نومة واحدة والكلام كلة الآن على المعلم المساعد والمعلمين الى بحق وحقيق ومازالوا يعملوا بجداول حصص حتى الآن محدش قايل فى حقهم كلمة واحدة موش هما دول مشرفى النشاط الى درسوا هؤلاء المعلمين المساعدين والا نسيتوا يا ظلمة الوزارة من مستشارين وأصحاب قرار أنا ذكرت فى مداخلة سابقة أن كل من له أبن أو أبنه قام بتدريسه مشرفى النشاط الغير مؤهلين لهذا العمل والغير معترف بهم من وزارتهم بعملهم بالتدريس والتى كانت تكلفهم فى السنوات السابقة ومازالت بالعمل بالتدريس وتلزمهم بذلك من واقع جميع مكاتبات الوزارة لكافة المديريات والأدارات ولكافة المدارس وكانت تعطيهم أجر الحصص الزيادة عن النصاب القانونى لجدول الحصص ولكن الوزارة الآن تجردت من تلك المسئوليات وتنصلت من هذة الألتزامات وتخلت عن أبنائها الذين كانوا شايلين الوزارة فى السنوات الماضية بسبب قلة المدرسين والعجز الصارخ فيهم ونحن أصبح عملنا طوال تلك السنوات مخالف للقانون ولكن شوفوا العجب والعجاب الآن أصبح من لدية مؤهل عالى من خريجى كلية التربية أو الاداب أكثر من الهم على القلب وموش لاقيين شغل وأصبحت كلية التربية الى بيدخلها لازم يكون حاصل على فوق ال 90 % فى الثانوية العامة بقسميها ولكن التحصيل قليل جدا" أسوة بالذين حاصلين على هذة الكليات أيام ما كانت هذة الكليت بتأخذ الطالب الحاصل على 55% ويمكن أقل من طلبة الثانوية العامة بقسميها أيضا" بس شوفوا الفرق الواضح والصارخ أيامها كانوا بيتخرجوا مدرسين بحق وحقيق موش زى هذة الأيام كله أصبح غمض عينك توحشنى
ونحن أصبحنا ضحية سياسات خاطئة. ناس بتظلم ناس بدون أى مبررات وحسبى الله ونعم الوكيل
أبوفيــــــــــاض
قديم 03-02-2010, 11:11 AM
المصرى المصرى غير متواجد حالياً
عضو فعال

المصرى is on a distinguished road
افتراضي المحلة

1. معك حق يا استاذ كل ما نعمل حاجة يقولوا لنا انتم بالعقد حاجة تنقط:abdoog8:
قديم 03-02-2010, 12:45 PM
قاهر الاسود قاهر الاسود غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

قاهر الاسود is on a distinguished road

ايه تد اللى انت بتقوله ((( كلة الآن على المعلم المساعد والمعلمين الى بحق وحقيق ومازالوا يعملوا بجداول حصص حتى الآن محدش قايل فى حقهم كلمة واحدة موش هما دول مشرفى النشاط الى درسوا هؤلاء المعلمين المساعدين))
وكمان((
ولكن شوفوا العجب والعجاب الآن أصبح من لدية مؤهل عالى من خريجى كلية التربية أو الاداب أكثر من الهم على القلب وموش لاقيين شغل وأصبحت كلية التربية الى بيدخلها لازم يكون حاصل على فوق ال 90 % فى الثانوية العامة بقسميها ولكن التحصيل قليل جدا" أسوة بالذين حاصلين على هذة الكليات أيام ما كانت هذة الكليت بتأخذ الطالب الحاصل على 55% ويمكن أقل من طلبة الثانوية العامة بقسميها أيضا" بس شوفوا الفرق الواضح والصارخ أيامها كانوا بيتخرجوا مدرسين بحق وحقيق موش زى هذة الأيام كله أصبح غمض عينك توحشنى)))
يا راجل حراااااااااام عليك
نشاط ايه بس
بتوع النشاط والله مابيعملو اى حاجة وكل حصصهم ((لو ادو حصص حقيقى مش جداول وهمية على الورق بس علشان الكادر ))مبتدرسش وكله بيتسف اوراق وبس
المجالات والمكتبة والالعاب كلها على الواقع العااااااااب ومثل الحصص الاحتياطى المدرس يقعد ويخرج التلاميذ العاب
احنا مدرسين العقود والله اللى شيلين الجداول الواحد بياخد 40 حصة وباقى المثبتين ((وخاصة النشاط مقضينها شاى وبيقعدو فى الشمس بيتشمسو )) انت بتضحك علينا ولا على نفسك!!!!!!!!
بتوع تربية هم الاحق من اى حد فى وظيفة معلم مع احترامى للجميع
ــ وانت مدام شايف الحكاية ((غمض عينك توحشنى))خد المؤهل العالى لو تقدر ورينا!!!!!!
ــ مين دول اللى بتقول عليهم مدرسين بحق وحقيق هههههههه
والله المناهج الجديدة فى الصف الثالث والرابع مبيعرفو يحلو تدريباتها هم وكمان الموجهين انا من المدرسين المتعاقدين خرجت تدريب على منهج رياضيات رابعة وخامسة وشفت فضايح ناس مش عارفة تحل مسائل رياضية للصف الرابع مع انى بحلها بمنتهى البساطة اللى يوجع انهم مدرسين اوائل والمصيبة كمان الموجهين كمان زيهم والتلاكيك دى رياضة حديثة ههههههه اخرهم جمع وضرب فقط ولو المسئلة فيها فكرة يقولك اصلها رياضة حديثة
حرااااااااااااااااااام عليك
الايام اللى جاية بتاعتنا نحن خرجيين التربية وهنكون احنا الكوادر القيادية كمان كفاية بقى للدبلومات كدة العهد اللى جاى مش بالاقدمية بل للاكفاء وهتشووووووووووف
قديم 03-02-2010, 12:48 PM
عضو ممتاز

Impp

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المصرى مشاهدة المشاركة
  1. معك حق يا استاذ كل ما نعمل حاجة يقولوا لنا انتم بالعقد حاجة تنقط:abdoog8:
ياعم انت
على حق ايه بس
اقرا اللى هو كاتبه
ده واحد بتاع نشاط وبيعتبرنا مش معلمين بحق وحقيق
اقرا وبعدين رد
حسبى الله ونعم الوكيل
قديم 03-02-2010, 01:01 PM
الصورة الرمزية ttt_zzz2010
ttt_zzz2010 ttt_zzz2010 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

ttt_zzz2010 is on a distinguished road
Icon14

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قاهر الاسود مشاهدة المشاركة
ايه تد اللى انت بتقوله ((( كلة الآن على المعلم المساعد والمعلمين الى بحق وحقيق ومازالوا يعملوا بجداول حصص حتى الآن محدش قايل فى حقهم كلمة واحدة موش هما دول مشرفى النشاط الى درسوا هؤلاء المعلمين المساعدين))
وكمان((ولكن شوفوا العجب والعجاب الآن أصبح من لدية مؤهل عالى من خريجى كلية التربية أو الاداب أكثر من الهم على القلب وموش لاقيين شغل وأصبحت كلية التربية الى بيدخلها لازم يكون حاصل على فوق ال 90 % فى الثانوية العامة بقسميها ولكن التحصيل قليل جدا" أسوة بالذين حاصلين على هذة الكليات أيام ما كانت هذة الكليت بتأخذ الطالب الحاصل على 55% ويمكن أقل من طلبة الثانوية العامة بقسميها أيضا" بس شوفوا الفرق الواضح والصارخ أيامها كانوا بيتخرجوا مدرسين بحق وحقيق موش زى هذة الأيام كله أصبح غمض عينك توحشنى)))
نشاط ايه بس
بتوع النشاط والله مابيعملو اى حاجة وكل حصصهم ((لو ادو حصص حقيقى مش جداول وهمية على الورق بس علشان الكادر ))مبتدرسش وكله بيتسف اوراق وبس
المجالات والمكتبة والالعاب كلها على الواقع العااااااااب ومثل الحصص الاحتياطى المدرس يقعد ويخرج التلاميذ العاب
احنا مدرسين العقود والله اللى شيلين الجداول الواحد بياخد 40 حصة وباقى المثبتين ((وخاصة النشاط مقضينها شاى وبيقعدو فى الشمس بيتشمسو )) انت بتضحك علينا ولا على نفسك!!!!!!!!
ــ وانت مدام شايف الحكاية ((غمض عينك توحشنى))خد المؤهل العالى لو تقدر ورينا!!!!!!
والله المناهج الجديدة فى الصف الثالث والرابع مبيعرفو يحلو تدريباتها هم وكمان الموجهين انا من المدرسين المتعاقدين خرجت تدريب على منهج رياضيات رابعة وخامسة وشفت فضايح ناس مش عارفة تحل مسائل رياضية للصف الرابع مع انى بحلها بمنتهى البساطة اللى يوجع انهم مدرسين اوائل والمصيبة كمان الموجهين كمان زيهم والتلاكيك دى رياضة حديثة ههههههه اخرهم جمع وضرب فقط ولو المسئلة فيها فكرة يقولك اصلها رياضة حديثة
الايام اللى جاية بتاعتنا نحن خرجيين التربية وهنكون احنا الكوادر القيادية كمان كفاية بقى للدبلومات كدة العهد اللى جاى مش بالاقدمية بل للاكفاء وهتشووووووووووف
ربنا يكرمك قولت اللى عايز اقوله واكتر
قديم 03-02-2010, 01:01 PM
عبدالهادى محمد عبدالهادى محمد غير متواجد حالياً
مشرف نشاط مكتبات

عبدالهادى محمد is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قاهر الاسود مشاهدة المشاركة
وكمان((ولكن شوفوا العجب والعجاب الآن أصبح من لدية مؤهل عالى من خريجى كلية التربية أو الاداب أكثر من الهم على القلب وموش لاقيين شغل وأصبحت كلية التربية الى بيدخلها لازم يكون حاصل على فوق ال 90 % فى الثانوية العامة بقسميها ولكن التحصيل قليل جدا" أسوة بالذين حاصلين على هذة الكليات أيام ما كانت هذة الكليت بتأخذ الطالب الحاصل على 55% ويمكن أقل من طلبة الثانوية العامة بقسميها أيضا" بس شوفوا الفرق الواضح والصارخ أيامها كانوا بيتخرجوا مدرسين بحق وحقيق موش زى هذة الأيام كله أصبح غمض عينك توحشنى)))
نشاط ايه بس
ياقاهرالاسود
انت معلم وهو مشرف نشاط هناك فرق لاانت تقدر على النشاط (مكتبات )لانه ليس تخصصك ولا هو يقدر يدرس مواد حية لانه ليس تخصصة
هناك سوء تفاهم وارجو ان يكون هناك ادب الحوار واقول للاخ ابو فياض لاتنفعل ولاتغضب وتخرج عن شعورك وان شاء الله كل واحد سياخذ حقه
قديم 03-02-2010, 01:41 PM
mr_mostafa84 mr_mostafa84 غير متواجد حالياً
مدرس لغة انجليزية

mr_mostafa84 is on a distinguished road

استاذ ابوفياض حضرتك مش واخد حقك من الدوله
ذنب المعلم المساعد ايه تقحمه فى الموضوع و انه مش مدرس بحق و حقيق
يا استاذ صفى قلبك و انت تاخد حقك لأن الانسان بياخد على اد نيته
و سيب المعلم المساعد فى حاله لانه مش ناقص
قديم 04-02-2010, 09:42 AM
alkateem12 alkateem12 غير متواجد حالياً
عضو قدير

alkateem12 is on a distinguished road

أولا" للأخوة أنصاف المعلمين الى الواحد منهم ناسى أسمة النهارة آية بتوع المؤهلات العليا عاوز واحد فيهم يعرفنى مين درسله فى المرحلة الأبتدائية أنا من جهتى طوال سنوات عملى بالوزارة بعمل بجدول وبدرس رياضيات للصفوف رابع وخامس وسادس وبكمل بمواد ثقافية حتى العام الدراسى 2008/2009 ولدى كل الأثباتات وقد أرسلتها لمجلس الدولة وكذلك هناك نسخة منها فى الشئون القانونية بالوزارة وبها كافة مايثبت أنى بدرس ومستعد أنزلهالك على الموقع علشان تحط لسانك فى بوقك أنت وأمثالك ومتقلش نشاط آية ومكتبات آيه أحنا كنا بندرس وأنت كان أبوك لسة مفكرش يتزوج أمك فعيب عليك هذة الوقاحة وبعدين أنا لم أقصد أن أسىء للمعلم المساعد ولكن بعقب لزملائى لكى يتحركوا ويعملو مداخلات لكى نستطيع توصيل صوتنا للمسئولين لكى نحصل على مستحقاتنا فى دولة كثر فيها الظلمة ولو هناك حق وحقيق مكنش واحد من أمثالك تفوة بهذا الكلام وتحدث عن زملائة ورؤسائة فى العمل بحكم الأقدمية بأنهم مهمشين وملهمش لازمة وقاعدين عالة على الوزارة وبيضيعوا وقت فى شرب الشاى ولعب الكرة والسيجة مع العلم نأن أسمك لسة بالقلم الرصاص وتتعدى على الى علموك وخلوك صاحب شهادة ولما تقول حاول تحصل على المؤهل العالى هناك ناس وكتاب وعمالقة فى مصر وأسمائهم محفورة بحروف من ذهب ولم يحصلوا على المؤهل العالى بتاعكم بتاع موضة اليومين دول و90% منكم ميعرفوش حاجة وعالة على الوزارة وهتشوفوا نتجة الكادر هتعمل فيكم آية هتشرد نصفكم والنصف الآخر يبقى يقبلنى فى ال icdl مع علمك أن مجموع درجاتى فى المرحلة الأعدادية كان متفوق على الثانوية العامة ولكن أهلى أرادو دخولى التعليم الفنى وأنا فى حينها كنت طفل ولم أعرف معنى أو قيمة ذلك ولكن الحمد لله ربنا سوف يعوضنى فى أبنائى والحمد لله هم من الأوائل فى مدارسهم وسوف أفكرك بنتائجهم قريبا"
أبوفيــــــــــــاض
قديم 04-02-2010, 11:52 AM
amirahmed amirahmed غير متواجد حالياً
عضو قدير

amirahmed is on a distinguished road

والله انت انسان معقد زى ما قالوا ربنا يهديك, ولو انتم رفعتم مستوى التعليم ما كنش بقى حال الناس كدة ويا جماعة يا مدرسيين مساعدين بلاش تتكلموا مع اى حد غير المعلم المساعد
مجال التربية والتعليم مليان بلطجية وسبارسجية ومدعيين ارجو لا نرد على احد غير المعلم المساعد
قديم 04-02-2010, 12:01 PM
mokaip mokaip غير متواجد حالياً
عضو جديد

mokaip is on a distinguished road

ايه كل الحقد اللى جواك ده هو المعلم المساعد خطق لقمه منك
ياريت تعرف الحقيقية وبلاش تعترف بيها هنا احتفظ بيها لنفسك
انتم من أفستدم التعليم وخاصة الابتدائى منه أسف انى أقول كدة بس هيا دية الحقيقة
قديم 04-02-2010, 12:54 PM
mr_mostafa84 mr_mostafa84 غير متواجد حالياً
مدرس لغة انجليزية

mr_mostafa84 is on a distinguished road

يا اخوانا متردوش عليه
كل واحد عارف نفسه على ايه و خلاص
مش عايزين نغلط نفس غلطته و نعمم الامور
مع انى مقابلتش الى الان مشرف نشاط عمره فى حياته مسك طباشيره ولا و انا تلميذ ولا و انا مدرس بس ده ميخلنيش اخد الكل بذنب حالة فردية شاذة
كفايه الاخطاء الاملائية فى كلامه ترد عليه
و ربنا يخليلة اولاده و يطلعو للدنيا يلاقوا فيه تثبيت و حياة ورديه عشان يدخل هنا يعايرنا بيهم
قديم 04-02-2010, 03:31 PM
عضو ممتاز

ما تيجو نحلل كلام المحترم 1ــ (((أولا" للأخوة أنصاف المعلمين الى الواحد منهم ناسى أسمة النهارة آية بتوع المؤهلات العليا عاوز واحد فيهم يعرفنى مين درسله فى المرحلة الأبتدائية أنا من جهتى طوال سنوات عملى بالوزارة بعمل بجدول وبدرس رياضيات للصفوف رابع وخامس وسادس وبكمل بمواد ثقافية حتى العام الدراسى 2008/2009 ولدى كل الأثباتات وقد أرسلتها لمجلس الدولة وكذلك هناك نسخة منها فى الشئون القانونية بالوزارة وبها كافة مايثبت أنى بدرس ومستعد أنزلهالك على الموقع علشان تحط لسانك فى بوقك أنت وأمثالك ومتقلش نشاط آية ومكتبات آيه أحنا كنا بندرس وأنت كان أبوك لسة مفكرش يتزوج أمك فعيب عليك هذة الوقاحة))
2ــ((
وبيضيعوا وقت فى شرب الشاى ولعب الكرة والسيجة مع العلم نأن أسمك لسة بالقلم الرصاص وتتعدى على الى علموك وخلوك صاحب شهادة ولما تقول حاول تحصل على المؤهل العالى هناك ناس وكتاب وعمالقة فى مصر وأسمائهم محفورة بحروف من ذهب ولم يحصلوا على المؤهل العالى بتاعكم بتاع موضة اليومين دول و90% منكم ميعرفوش حاجة وعالة على الوزارة وهتشوفوا نتجة الكادر هتعمل فيكم آية هتشرد نصفكم والنصف الآخر يبقى يقبلنى فى ال icdl مع علمك أن مجموع درجاتى فى المرحلة الأعدادية كان متفوق على الثانوية العامة ولكن أهلى أرادو دخولى التعليم الفنى وأنا فى حينها كنت طفل ولم أعرف معنى أو قيمة ذلك ولكن الحمد لله ربنا سوف يعوضنى فى أبنائى والحمد لله هم من الأوائل فى مدارسهم وسوف أفكرك بنتائجهم قريبا")))
نرد
1ــ احنا انصاف معلمين لا احنا الوحيدين اللى نستحقو لقب معلم وبالقانون بحكم اننا خريجيين تربية وبعيدا عن الوظيفة بالعقد ولا تثبيت دى ظروف حكومة موضوع التثبيت وعدمه ونحن بالقانون اعلى من الدبلوم رتبة نحن مؤهلات عليا وهم مؤهلات متوسطة عندك اعتراض
2ــ انا قلت بتوع النشاط ((مقضينها شاى وفى الشمس بيتشمسوا))
وانت زودت من عندك ((لعب الكرة والسيجة))
شوفت الحقيقة ظهرت على لسانك من غير ماتشعر
3__ ((احنا بالرصاص ومجاميع 90% موضة اليومين دول ومنعرفش حاجة وعالة على الوزارة))
حرام انت بتقول بالرصاص وكمان عالة يعنى عقد ومش عاجبك وكمان عالة
انا مثلا بدرس لغة عربية ودين وعلوم وحاسب الى
40حصة وعامل 1050 ملف انجاز غير تصحيح 1000كتاب و1000 كشكول وكراسة واضرب فى 8 العربى 5فروع (قراءة ونحو وتعبير واملاء)(الدين والعلوموالحاسب)غير امتحان العملى (علوم وحاسب)
ويشهادة جميع الموجهين ورئيس القطاع من اكفأ من درس هذه المواد وبشهادة التلاميذ واولياء الامور والحمد لله لا اعطى دروس خصوصية لا معتبر التعليم رسالة ونحن ورثة الانبياء وممكن ابعتلك ورق بهذا واحنا امتحنا الكادر بتقرير من مدير المدرسة والموجهين يشهدوا فيه بما يرضى الله اننا اكفأ.
4__ نتيجة الكادر هتشرد نصفنا واقبل فى الicdl
ههه عايز تشمت((عندك اولاد)) انا حاصل على الicdl اقابلك فين هههه
5_ ((
مع علمك أن مجموع درجاتى فى المرحلة الأعدادية كان متفوق على الثانوية العامة ولكن أهلى أرادو دخولى التعليم الفنى وأنا فى حينها كنت طفل ولم أعرف معنى أو قيمة ذلك ولكن الحمد لله ربنا سوف يعوضنى فى أبنائى والحمد لله هم من الأوائل فى مدارسهم وسوف أفكرك بنتائجهم قريبا"))
يعنى انت وصغير مكنتش عارف معنى وقيمة ذلك سبحان الله انت متناقض يعنى احنا انصاف معلمين وانت على الرغم من ذلك دلوقتى عرفت قيمة التعليم العالى وعايز تعوض ده فى اولادك
مش هيظهر لاولادك من يقول لهم
انتوا من موضة 90% ((ده لو عرفو يجيبو 90% علشان هى لعبة الثانوية العامة)) وانتو انصاف معلمين وانتوا نصفكم هيشرد
كله سلف ودين وكما تدين تدان ولو انت هتشمت فينا احنا اكرم منك وهنقول لا ولادك اللهم لا شماته وربنا يوفقكم
وموضوع الحق ده حظكم ودى ظروف اقتصادية للبلد
6ــ الحصول على الثانوية بالمجاميع العالية 90% مش ممكن يكون بالغش اللى بيغش ينجح فقط وده صعب فى الثانوية العامة
اما بالنسبة للدبلومات فى ناس وخدها بالفلوس ومتعرفش تقرأ وتكتب حتى وهات اى حد قال او مجنون وقوله الفرق بين الدبلوم او الثانوية فى الامتحانات انت بتكلم ناس من الهند
7_ ورق ايه اللى انت عايز تقدمه احنا الناظر مستف للوكلاء وبتوع النشاط جداول وهمية ودى حقيقة وانا شاكى فيها وموصلها للوزير والرقابة الادارية والنيابة الادارية ويجرى فيها التحقيق من يوم 22/12/2009
8__ علمتونا ايه يا بتوع النشاط
كل بتوع النشاط((مكتبةـ مجالات اوغيرهما))والله كل حصصهم العاب ومفيهم واحد دخل فصل يدرسحصة واحدة
9ــ وقاحة !!!!الوقاحة ذكر كلام مثلا كلامك اللى لايليق بجاهل((
علشان تحط لسانك فى بوقك أنت وأمثالك ـــ أحنا كنا بندرس وأنت كان أبوك لسة مفكرش يتزوج أمك ))
قديم 04-02-2010, 04:42 PM
عضو ممتاز

أحد موضوعات ابو فياض ((عبد الرحمن الاسيوطى))طيب مش تقول انك من اسيوط
(( ظلم الوزارة لأبنائها
بسم الله الرحمن الرحيم
إلى كل من يقرأ هذا الموضوع سواء كان بالتربية والتعليم أو خارج التربية والتعليم
أرجو من يقرأ تلك السطور يجيب ويرد بالرد المقنع
من عام 1987 وانا اعمل بالوزارة بوظيفة مشرف نشاط هناك حالات مثلى كثيرة سواء كانت أقدم منى أو احدث منى المهم طوال مدة خدمتى أعمل بالتدريس ولا أعرف ماهو عمل مشرف النشاط تحديدا" وأعمالى التى كنت أكلف بها هو التدريس بجدول ونصاب قانونى 24 حصة والحصص الزيادة كنت أتقاضى عنها أجر وكنت احصل على دورات تدريبية على أعمال التدريس للمواد التى أدردسها وكذلك الحاسب الآلى لأنى عملت أخصائى تطوير 10 سنوات بجوار الأعمال السابقة وكنت أقوم بتقدير درجات مواد الشهادة الأبتدائية بحكم عملى فى تدريس تلك المواد الأساسية
وعندما أصدر السيد الفاضل رئيس الجمهورية تعليماته بضرورة وضع كادر للمعلمين من خلال برنامجة الأنتخابى وتم بالفعل تنفيذ تلك التعليمات بموجب القانون 155
صرفت بدل المعلم بعد السادة المدرسين بشهرين بالرغم بأن عملى هو نفس العمل المكلفين به وهو التدريس بالحرف الواحد لا أكثر ولا أقل حتى فى توزيع حصص المدرس الغائب والأشراف اليومى
مع العلم أنى صرفت بدل المعلم على أساس أنى امين المكتبة لوجود مكتبة نموذجية بالمدرسة وأقوم بتدريس حصص المكتبة حتى الآن طبعا" لأن جداول هذا العام تم عملها ووزعت على السادة المعلمين ...وتقدمت لأختبارات المرحلة الثانية للكادر فى تخصص أمناء المكتبات والحمد لله أجتزت هذا الأختبار بنجاح وجاء دور صرف فلوس الكادر وتم أستبعادى لأنى مشرف نشاط
وبعد مرور حوالى 5 أشهر أصدر مجلس الدولة فتوى بأحقية المشرف الأجتماعى ومشرف النشاط فى الصرف ولكن طبعا" هناك أشخاص فى الوزارة لايوجد لديها عمل سوى التفنيط والبحث فى قطع أرزاق الغلابة أمثالنا لأنه ليس لنا حول ولا قوة
وتم أرسال فاكسات للمديريات بصرف الكادر للمشرف الأجتماعى ولكن لم يذكروا مصير مشرفى الأنشطة وكأننا وصمة عار فى تلك الوزارة
ولا ندرى ماهو السبب طالما مشرف النشاط لا يستحق الكادر وهو من وظائف المعلمين لماذا يكلف بالتدريس طوال تلك السنوات ..وطالما مشرف النشاط ليس لهو أى أهمية ولادور لماذا كانت الوزارة تعتمد علية فى السابق ولماذا كانت الوزارة تقوم بتعيين مدرسين بالحصة من حملة الدبلومات الفنية والله العظيم والله على ما أقول شهيد بحق هذا الشهر الفضيل أنا شخصيا" تم تعيينى مدرس بالحصة تحديدا" فى العام الدراسى 1982 / 1983 وأشتغلت عام كامل مدرس بالحصة قبل تعيينى بأربعة سنوات كاملة وطوال السنوات السابقة
طيب لماذا هذا الظلم والتعنت بالرغم من علم الوزارة وكافة مستشاريها بهذة الأمور
هل لكى يحرموا المشرفين من حقهم المشروع بمجرد قرار تعيينهم بمهنة مشرف نشاط وطالما تلك الوظيفة ليس لهاأهمية تذكر وهى وظيفة من وظائف التعليم لماذا كانت الوزارة تقوم بتعيينهم من أصلة
لماذا هذة التفرقة والظلم بين أبناء البيت الواحد . أجيبونى ارجوكم هل هذا عدل
نرجو بل نتمنى التوضيح من أى مسئول أو زائر أو قارىء لتلك السطور
أخيكم
عبدالرحمن حسين محمد
أسيوط
طيب مش تقول انك من اسيوط كده الحقد اللى عندك طبيعى تجاه كل الناس
ردى هو اللهم اضرب الظالمين بالظالمين واخرجين من بينهم غانمين
ومن اعمالكم سلط عليكم
قديم 04-02-2010, 08:33 PM
amirahmed amirahmed غير متواجد حالياً
عضو قدير

amirahmed is on a distinguished road

خلاصة الكلام الوزير يسرى الجمل قال فى احد تصريحاتة ان دفعة المعلميين المساعديين سوف تحدث نقلة نوعية فى التعليم
وستدفع بالتعليم الى افاق عالية وذلك لانهم خريجى كليات تربية او مؤهلات عليا معهم تربوى واخذوا شهادةicdl بالاضافة الى اتقانهم اللغة الانجليزية مما يتح لهم استخدام الوسائل الحديثة فى التعليم ومواكبة العصلر بالاضافة الى حصولهم جمعا على تقديرات مرتفعة من المديريين والموجهيين فى الاداء المهنى .هذا كلام وزير التعليم فى مصر وصدقونى هذة الدفعة الوزارة مهتمة بها لكى ترفع مكانة المدر س المصرى التى تدنت فى الدول العربية
قديم 04-02-2010, 09:26 PM
الصورة الرمزية الأستاذ محمود عبد الفتاح
الأستاذ محمود عبد الفتاح الأستاذ محمود عبد الفتاح غير متواجد حالياً
مدرس رياضيات إعدادي بالأزهر الشريف

الأستاذ محمود عبد الفتاح will become famous soon enough

والله مذلولين بكلمه عقد

العلامات المرجعية