اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 04-09-2009, 02:43 AM
علي11 علي11 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

علي11 is an unknown quantity at this point
New اتحاد طلبة طب طنطا

السلام عليكم :
كل عام وانتم بخير
فى سؤال محيرنى انا الحمد الله اولى طب طنطا بس نفسى حد يقولى ازاى اشترك فى اتحاد الطلبة وعلى اساس ايه بيختاروهم
وياريت لو حد فيه يقولى هو مضيع للوقت ولا لا ويقولى ايه مميزاته وكده
ياريت تردوا
قديم 05-09-2009, 12:54 AM
عضو مجتهد

انا زعلان منكم عشان محدش رد عليا
قديم 05-09-2009, 05:28 PM
الصورة الرمزية amaaas
amaaas amaaas غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

amaaas is on a distinguished road

على فكرة انا اولى طب طنطا برده معاك وحضرت يوم كان اتحاد الطلبة هو اللى مرتبه وقعدو يفرجونا الكليه وكدة بس معجبنيش العالم دول بصراحة مش طايقاهم وعلى فكرة انا سمعت ان اتحاد الطلاب دول محدش بيسمع عن مواعيد الانتخابات بتاعتهم ولا اى حاجة عنهم لانهم بالواسطة والكلام ده مع ان الموضوع مش مستاهل والله وسمعت كمان ان بتوع الاتحاد مبيجيبوش تقديرات
والله اعلم ايه الصح وايه اللى مش صح بس نصيحة بلاش تدخل احسن
قديم 05-09-2009, 06:51 PM
الصورة الرمزية dr-rana
dr-rana dr-rana غير متواجد حالياً
عضو نشيط

dr-rana is on a distinguished road

احم احم لنا لسة داخلة أولى طب طنطا باذن الله

وماعرفش أي حاجة عن اتحاد الطلبة دول والحمد لله

ومش ناوية أعرف عشان انا بحس الحاجات دي كلها نشاطات لتضييع الوقت

والفاضي يعمل قاضي
قديم 05-09-2009, 08:47 PM
الصورة الرمزية 7abiby el-awlany
7abiby el-awlany 7abiby el-awlany غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

7abiby el-awlany is on a distinguished road

صح كل اللي اتقال صح

كبر دماغك يا راجل

اتحاد ايه وبتاع ايه ؟

ده انت في طنطا بلد الوسايط

والله اعلم .. باي
قديم 06-09-2009, 02:18 AM
عضو مجتهد

شكرا على ردودكم ياجماعة
ع فكرة ياamaaas
انا كنت فى الكلية اليوم ده وحضرت معاكم فى قاعة بن سينا
حسبى الله ونعم الوكيل دول شويه عيال عايزين يعقدونا فى طب وكان ناقص عليهم شويه ويقواونا ايه اللى دخلكم طب يلابلا قرف اطلعوا بره روحوا خشوا تجارة احسن انتوا جايين تقرفونا
واللى غاظنى اكتر لما قلولنا ان الطب مش كسب مادى شوفوا الكدب ولا رئيسة قسم الجراحة حقول ايه ولا ايه ع العموم انا حعمل توبيك عن الموضوع وحاحكى كل حاجة بالتفصيل ع عشان نبقى ع نور وعارفين نية الناس ديه واتمنى ان انتوا تنورونى فيه
قديم 06-09-2009, 11:02 PM
الصورة الرمزية amaaas
amaaas amaaas غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

amaaas is on a distinguished road

على فكرة اصلا انا مشيت وسبتهم وهما بيفرجوكو على الكلية
اصلى كنت تعبانة اوى وعاوزة اروح ودول عالم مايساهلش الواحد يسمع نصايحهم اساسا عاملين نفسهم دكاترة مفيش منهم
يلا ابعد عن الشر وغنيله احسن والله انا اختى معيدة فى الهستولوجى لسه جديدة وقالتلى مالكيش دعوة بالكلام الفاضى ده
قديم 07-09-2009, 01:40 AM
الصورة الرمزية dr.nour
dr.nour dr.nour غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

dr.nour is on a distinguished road

اتحاد الطلبة حاجه مملة اوووووى لانهم معدوش بيعملوا اى حاجة فى الكلية
قديم 08-09-2009, 01:06 PM
الصورة الرمزية wanted-man
wanted-man wanted-man غير متواجد حالياً
عضو جديد

wanted-man is on a distinguished road

أنا مش فاهم ايه وجه الاعتراض على اتحاد الطلبة بس..وبعدين عشان تكونو ف الصورة اتحاد الطلبة مش كله وسايط زي منتو متخيلين ده كلام غير مظبوط ....
بس انتو هتحسو بكده ف الاول انهم خنقة شوية بعد كده ممكن تلاقو الموضوع مش فارق معاكم خالص
عضو ف اتحاد طلبة واللجنة العلمية بالكلية
قديم 08-09-2009, 03:17 PM
الصورة الرمزية dr-rana
dr-rana dr-rana غير متواجد حالياً
عضو نشيط

dr-rana is on a distinguished road

wanted-man

احنا كلنا متفقين على ان الحاجات دي مضيعة وقت وخلاص فهل هي كده فعلا؟؟

بما انك عضو يعني هتفيدنا كتير
قديم 08-09-2009, 03:25 PM
عضو جديد

والله يا د/رنا.....أنا هقولك هي مش هتبقى مضيعة للوقت لو نظمتو وقتكم لا اتحاد الطلبة فعلا واعضاؤه بيرحبو بأي عضو جديد من غير وسايط زي منتو متوقعين...اي نعم فيه بعض المناصب كده بس الاغلبية مش محتاجة واسطه يا جماعه وبعدين انتو مش هتكونو قاعدين ف مقر الاتحاد علطول..عادي هتمارسو كليتكم عادي كل ما ف الامر ان اي حاجه بتدور ف الكلية غالبا بيكون ليكو علم بيها زي المؤتمرات بتكونو من المشرفين عليها والرحلات ومواعديها ومثلا تجمعوا الامتحانات بتاعت السنين اللي فاتت وتجمعوها للطلبة الجدد زي محنا بنحاول نخلصها اليومين دول ف الكليةو أنشطة زي دي مش مضيعة للوقت خالص وبعدين دي اختيار مش اجبار يعني لو حد عايز يشارك ف المؤتمر ده مثلا بيظبط كل حاجه ممع رئيس الاتحاد يعني مش شرط طالما عضو يبقى ف كل الانشطه بس يعني..وده طبعا ومثلا عندكو حملات التبرع بالدم وكده تبع اتحاد الطلبة تحت اشراف د/أحمد الجوهري رئيس الاتحاد
قديم 09-09-2009, 04:34 AM
عضو مجتهد

شكرا ليك ياد /wanted-man وياد/رنا وياد /amaaas وياد/نور على ردودكم والف مليون مبروك لأختك ياد/amaaas وربنا يوفقنا جميعا ونبقى زيها .
بس عايز اسأل حضرتك سؤال ياد/wanted-man اكيد حضرتك كنت موجود يوم اللى كنا فيه فى الكلية انا عايز رأيك بصراحة فى الكلام اللى انتوا قلتوهولنا وان الطب ديه كلية صعبةوالكلام التانى وحسستونا ان الكلية ديه جحيم وع فكرة مش انا بس اللى بقول كده وظالمكم معظم اللى حضروا قالوا كده واهاليهم اتفقوا ان انتوا اعداء النجاح وقالولنا ان انتوا مش عايزين حد يبقى احسن منكم وده اللى انتوا اثبتوه فى اليوم ده
ثانيا انا اعرف ان اتحاد الطلبة بيتصرف عليه مبالغ اد كده بتروح فين الفلوس ديه واكيد طبعا وحدة ضمان الجودة بيجيلها برده مبالغ عشان يطوروا الجامعة وافتكر لما كنا هناك د/أحمد الجوهرى قال انه عنده امتحان ولادة بعد يومين فبالعقل كده مش معقولة انه يسيب مذاكرته ويجى عشان بيحبنا وخايف ع مصلحتنا ويورينا الكلية اكيد اكيد فى عائد مادى
ثالثا ايه موضوع كل شويه هو انتوا دخلتوا طب ليه ماخلاص دخلنا وحصل اللى حصل انا لو كنت فى الإتحاد كنت حاحبب الطلبة فى طب وافهمهم ان الكلية ديه مش صعبة وارحم من كليات تانيةكتير زى علوم وصيدلة
اخيرا:بعد كل الكلام الحلو ده ياريت تقول حضرتك اشتركت فى اتحاد الطلبه ده ازاى وايه الجمعية العلمية ديه احسن فى اليوم ده فى دكتورة سألت ايه هى الجمعية العلمية وفى واحد جاوبها من اتحاد الطلبة بس محدش فينا فهم اى حاجة برده.
قديم 09-09-2009, 03:00 PM
عضو جديد

أولا شكرا على مشاركتك يا دكتور على.....ثانيا أحب اقول لحضرتك ان وجودي بالمنتدى اصلا جزء من نشاطنا وهو مساعدة الطلية الجدد ف الكلية بقدر الامكان عشان محدش يبقى تايه وهو داخل الكلية ومش أنا لوحدي أي منتدى او موقع عليه طلية لسه ف بداية الكلية هتلاقي فيه عضو من اتحاد الطلية هناك بيقوم بنفس الدور متفقين؟؟
ثالثا::الكلام اللي اتقال ف اليوم ده اولا محدش مننا بيشترك فيه الا رئيس الاتحاد د\أحمد الجوهري ونائب رئيس الاتحاد فقط والكلام ده والله مش زي منتو فاهمين كده الموضوع ابسط من كده بكتير بس الموضوع ده بس لمجرد اثبات ان الكلية مش سهلة وعايزة مجهود جامد ومذاكره كتير يعني الموضوع مش موضوع تعقيد ولا حاجه ولا اعداء النجاح ولا حاجه بالعكس ده اي حاجه ممكن تلاقوها ف الكلية هتلاقوها من تنفيذ اتحاد الطلية مثلا مذكرة امتحانات او مثلا جداول الكلية اي حاجه تفيد الطلية من اتحاد الطلية مش اعداء النجاح ولا حاجه بس أنا متفق معاك ان بعض الكلام كان فيه نسبة من الخطأ ومش كله صح بس عادي يعني..
رابعا:حكاية العائد المادي ده منكرش انه موجود بس بنسبة بسيطه مش زي محضرتك متخيل كده يعني بس ده بيتم تحت اشراف من الكلية مش حاجه وحشة يعني أما وحدة تطوير الجوده دي تبع ادارة الجامعة والمبالغ اللي بتجيلها مينفعش حد يتدخل فيها لانها بتجيها من الجامعة مباشرة ولا حتى كليتنا تنفع تتدخل انما ممكن تاخد نسبة مثلا لتطوير بعض الاجهزة مش اكتر يعني كل الحكاية تبع الجامعة وبعدين فعلا د\أحمد الجوهري كان عنده امتحان نساء وولادة زي مقالكو مكدبش يعني عشان لعلم حضرتك الفرقة الخامسة عبارة عن سنة ونص والفرقة السادسة عبارة عن سنة ونص برضو عشان كده من المنطقي ان أحمد الجوهري بيمتحن دلوقتي متفقين..
أما موضوع اللجنة العلمية دي..هي لا تتبع إتحاد الطلبة أصلا بس عي عبارة عن جمعية بتشارك ف كل المؤتمرات اللي ف الكلية أو الندوات اللي بتعقد أو مثلا وجود وفد من الطلية اللي جايين ياخدو تدريب من بره اوك,.....
وأي استفسار تاني أنا موجود ان شاء الله
قديم 09-09-2009, 03:28 PM
عضو مجتهد

شكرا ع ردك بس انا عايز اوضح نقطة حضرتك فهمتها غلط انا مكنتش اقصد ان الدكتور احمد الجوهرى بيكدب ساعة اما قال ان عنده امتحان ولاده بس انا كان قصدى ان واحد عنده امتحان ولاده وانا اعرف ان عليه درجات كتير ايه اللى يجيبه اكيد مش عشان خاطرنا بس هى ديه النقطة اللى انا عايز اوضحها
وحضرتك برده ماجاوبتش ع السؤال هو حضرتك ازاى اشتركت ف اتحاد الطلبة
قديم 09-09-2009, 04:04 PM
عضو جديد

سوري مخدش بالي من السؤال ده ...بص يا دكتور الاشتراك ف اتحاد الطلبة ده سهل جدا
لمجرد انك تدخل الكلية اصلا هيتعرض عليك من أعضاء الاتحاد إذا كنت عايز تشترك ولا لا؟؟أو ممكن تروح بنفسك تسجل اسمك هناك ف مقر الاتحاد داخل الكلية سهل اوي العملية يعني.....وطبعا هياخدو اسمك وعنوانك ورقم موبايلك....لا فيه منصبين بس اللي بيحتاجو انتخابات منصب رئيس الاتحاد ونائب رئيس الاتحاد أوك؟

العلامات المرجعية