اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 02-09-2009, 09:31 PM
الصورة الرمزية تامر الرفاعى
تامر الرفاعى تامر الرفاعى غير متواجد حالياً
معلم لفة فرنسية

تامر الرفاعى is on a distinguished road
News2 مستشارة اللغه الفرنسيه

عندى اقتراح وهو ان يقوم احد المدرسين الذى على صله بمستشارة الماده باقناعها بالمشاركه فى المنتدى وتقوم مشكوره بالرد على اسئلة المدرسين وذلك بالطبع بعد النجاح العظيم للمنتدى
قديم 02-09-2009, 09:48 PM
محمود الألفي محمود الألفي غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

محمود الألفي is on a distinguished road

كل عام و إدارة و اعضاء المنتدي العزيز بخير
قديم 02-09-2009, 11:10 PM
الصورة الرمزية monsieur.eslam2009
monsieur.eslam2009 monsieur.eslam2009 غير متواجد حالياً
مدرس اللغة الفرنسية

monsieur.eslam2009 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامر الرفاعى مشاهدة المشاركة
عندى اقتراح وهو ان يقوم احد المدرسين الذى على صله بمستشارة الماده باقناعها بالمشاركه فى المنتدى وتقوم مشكوره بالرد على اسئلة المدرسين وذلك بالطبع بعد النجاح العظيم للمنتدى
اخي العزيز أ. تامر الرفاعي
كل عام وانت بخير
اؤيدك في طلبك جدا واقتراح رائع حقا
ذلك لان هناك بعض النقاط الذي نختلف فيها نحن مدرسي اللغة الفرنسية سويا
فيكون الراي الحاسم للمستشارة مع الاخذ في الاعتبار ان المنتدي يحتوي علي افضل نخبه من المدرسين
قديم 03-09-2009, 09:17 AM
enghlish lovers _2 enghlish lovers _2 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

enghlish lovers _2 is on a distinguished road

جزاك الله خيرا
قديم 03-09-2009, 05:23 PM
الصورة الرمزية moumen2008
moumen2008 moumen2008 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

moumen2008 is on a distinguished road

أؤيدك الرأي أخي العزيز
وأتمني أن يحدث ذلك
قديم 03-09-2009, 10:19 PM
معلم لفة فرنسية

اتمنى ان لو فى حد يعرف المستشاره يعرض عليها الامر ...ان سمعت انها انسانه طيبه جدا واسمها ا/فتحيه البهى ياترى دى معلومه صح؟
قديم 04-09-2009, 01:37 AM
بهاء هاشم بهاء هاشم غير متواجد حالياً
مدرس اللغة الفرنسية

بهاء هاشم is an unknown quantity at this point

ان تشارك المستشاره فى المنتدى اهلا وسهلا بها بين زملائها وابنائها الطلبه ولكن فكرة ان تحسم الخلاف بين المدرسين فانا ارى ان اى معلم جاد للغة الفرنسية يستطع ان يحسم اى خلاف وما علاقه انها انسانه طيبة بمشاركتها فى المنتدى؟ ان المنتدى مفتوح للجميع وقسم اللغة الفرنسية على الاخص مفتوح امام كل مهتم باللغة الفرنسية ومن يريد الدخول اهلا وسهلا به وكلنا هنا فى المنتدى سواسية والافضل لمن يقدم خدماته لابنائنا وبناتنا الطلاب
قديم 04-09-2009, 03:01 AM
الصورة الرمزية leprince2010
leprince2010 leprince2010 غير متواجد حالياً
معلم اللغة الفرنسية

leprince2010 is on a distinguished road

الرد محذوفـــــــــــــــــــــــــ

آخر تعديل بواسطة بهاء هاشم ، 04-09-2009 الساعة 06:12 PM
قديم 04-09-2009, 01:19 PM
الصورة الرمزية مسيو الحسينى احمد
مسيو الحسينى احمد مسيو الحسينى احمد غير متواجد حالياً
معلم لغة فرنسية لغات

مسيو الحسينى احمد is on a distinguished road

اقتراح رائع
قديم 04-09-2009, 02:11 PM
معلم لفة فرنسية

انا حاسس بكبرياء عالى جدا من الاستاذ بهاء وياريت حضرته يعرف ان الحمد الله احنا مش محتاجين المستشاره علشان تشرحلنا او تفهمنا والمقصود بفض الخلاف حضرتك: هو ان فى بعض المواضيع الغير واضحه داخل الكتاب وده راجع لان الكتاب لم يتغير منذ عام 1989 ومن اهم الاختلافات هو سؤال ابواب الجرايد واللى كلتا كمدرسين بنقف قدام بعض محتارين يا ترى الجمله دى باب مجتمع ولا بيئه او جمل اخرى بنقول دى باب احداث متنوعه ولا مجتمع ولا فن ولا وفيات وهل اصلا باب الوفيات موجود فى الكتاب ولا لا وكل مدرس بيحاول يجتهد ويقول اجابه....فيكون الفيصل هنا راى المستشاره لانها هى من تضع نموذج الاجابه....وقصدى بكونها طيبه اى انها ان شاء الله لن ترفض ....
mort du yossef chahine(décès-société-nécrologie)
la population égyptienne a attaint 80 millions en 2009 et une peur de la hausse des prix des prouduits alimentaire(société-économie)
les arabes ont inventé le chiffre zéro.(sciences- société-faits divers)
l'état a annoncé la création d'un prix littéraire.( société- art et lettres)
Explosion d'une bombe à Gaza.(politique-faits divers)
La pollution cause beaucoup de maladies(santé-environnement)
وانا مش كاتب الجمل دى علشان حد يحلها انا اقدر اقنع اى حد ان كل الاجابات صح وده لان الموضوع غامض فى الكتاب وهديلك لكل اجابه الف مبرر.
نتكلم بعد كده عن البرقيه:*
مدرس يقول للطالب اكتب البرقيه majuscule ومدرس تانى يقول للطالب اكتب اول حرف بس كبير والباقى minuscule ومدرس ثالث يقول للطالب كله صلح وده بسبب غموض الموضوع فى الكتاب...واللى يشوف البرقيه اللى فى الكتاب هيشوف التناقض.
نتكلم عن القواعد:
كتير جدا من المدرسين بيصر ان الجمله الاستفهاميه لا يجوز انهائها بفعل être بس والله ده مش ضرورى لان شوفتها فى اكثر من موقع متخصص فى grammaire ناهى الجمله الاستفهاميه بفعل être
Ex; comment la classe est?
وكل الحاجات ده مش هيحسمها الا المستشاره لانها من تضع نموذج الاجابه.
وفى النهايه فى جمل كتيره يا استاذ بهاء بتعمل خلاف بين اساتذة الجامعات نفسها يعنى الجمله دى وجهتها لاثنين من اكبر اساتذة اللغة الفرنسيه فى مصر والعالم ومش هذكر اساميهم بس انجازات كل واحد منهم تعمل كتاب وكل واحد منهم جاوب بشكل مختلف على السؤال
Je suis fort….tennis(au-en)
ولو عايزين اقولكم الاف الاختلافات انا مستعد ... وانا مستنى رد الساده الزملاء....merci d'avance
قديم 04-09-2009, 02:13 PM
معلم لفة فرنسية

محذوفـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــ

آخر تعديل بواسطة بهاء هاشم ، 04-09-2009 الساعة 06:14 PM
قديم 04-09-2009, 02:16 PM
معلم لفة فرنسية

وفى النهايه لن انسى ان اشكر الاستاذ le prince ولاستاذ جوهر لدفاعهم عن الفكره وكل عام وهم والاستاذ بهاء بالف خير...
قديم 04-09-2009, 06:39 PM
بهاء هاشم بهاء هاشم غير متواجد حالياً
مدرس اللغة الفرنسية

بهاء هاشم is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامر الرفاعى مشاهدة المشاركة
انا حاسس بكبرياء عالى جدا من الاستاذ بهاء وياريت حضرته يعرف ان الحمد الله احنا مش محتاجين المستشاره علشان تشرحلنا او تفهمنا والمقصود بفض الخلاف حضرتك: هو ان فى بعض المواضيع الغير واضحه داخل الكتاب وده راجع لان الكتاب لم يتغير منذ عام 1989 ومن اهم الاختلافات هو سؤال ابواب الجرايد واللى كلتا كمدرسين بنقف قدام بعض محتارين يا ترى الجمله دى باب مجتمع ولا بيئه او جمل اخرى بنقول دى باب احداث متنوعه ولا مجتمع ولا فن ولا وفيات وهل اصلا باب الوفيات موجود فى الكتاب ولا لا وكل مدرس بيحاول يجتهد ويقول اجابه....فيكون الفيصل هنا راى المستشاره لانها هى من تضع نموذج الاجابه....وقصدى بكونها طيبه اى انها ان شاء الله لن ترفض ....

mort du yossef chahine(décès-société-nécrologie)

la population égyptienne a attaint 80 millions en 2009 et une peur de la hausse des prix des prouduits alimentaire(société-économie)

les arabes ont inventé le chiffre zéro.(sciences- société-faits divers)
l'état a annoncé la création d'un prix littéraire.( société- art et lettres)
Explosion d'une bombe à Gaza.(politique-faits divers)
La pollution cause beaucoup de maladies(santé-environnement)

وانا مش كاتب الجمل دى علشان حد يحلها انا اقدر اقنع اى حد ان كل الاجابات صح وده لان الموضوع غامض فى الكتاب وهديلك لكل اجابه الف مبرر.

نتكلم بعد كده عن البرقيه:*

مدرس يقول للطالب اكتب البرقيه majuscule ومدرس تانى يقول للطالب اكتب اول حرف بس كبير والباقى minuscule ومدرس ثالث يقول للطالب كله صلح وده بسبب غموض الموضوع فى الكتاب...واللى يشوف البرقيه اللى فى الكتاب هيشوف التناقض.
نتكلم عن القواعد:
كتير جدا من المدرسين بيصر ان الجمله الاستفهاميه لا يجوز انهائها بفعل être بس والله ده مش ضرورى لان شوفتها فى اكثر من موقع متخصص فى grammaire ناهى الجمله الاستفهاميه بفعل être
Ex; comment la classe est?
وكل الحاجات ده مش هيحسمها الا المستشاره لانها من تضع نموذج الاجابه.
وفى النهايه فى جمل كتيره يا استاذ بهاء بتعمل خلاف بين اساتذة الجامعات نفسها يعنى الجمله دى وجهتها لاثنين من اكبر اساتذة اللغة الفرنسيه فى مصر والعالم ومش هذكر اساميهم بس انجازات كل واحد منهم تعمل كتاب وكل واحد منهم جاوب بشكل مختلف على السؤال
Je suis fort….tennis(au-en)
ولو عايزين اقولكم الاف الاختلافات انا مستعد ... وانا مستنى رد الساده الزملاء....merci d'avance
هو انا نفسى افهم حاجة هو سيادتك يا استاذ تامر انت والاخ le prince لم تقرأو كلامى ولا انتم عايزين تعملوا موضوع من غير داع انا لو متكبر سيادتك مكنتش قولت فى كلامى اننا جميعا سواسية والافضل لمن يقدم خدماته للقسم ولابنائنا الطلاب سواء كان مستشار او غيره وبعدين سيادتك يا استاذ تامر مش بس المستشاره هى التى يكون معها نموذج الاجابة اى مدرس يقوم بالتصحيح فى الثانوية العامة يطلع على نموذج الاجابة وبالتالى يقوم بحسم الاجابة الصحيحة من واقع خبرته واطلاعه على نماذج الامتحانات ولدينا منهم الكثير من امثال الاستاذ اسامة الباذ والاستاذ منتصر الجميلى وغيرهم يبقى انا سعاتك مغلطش ارجوا الا نضيع الوقت فى مهاترات وكنت اتمنى من سيادتك انت والاستاذ le prince الذى اتهمنى بانى لا اصلح مشرفا للقسم بان تقدموا اعمالكم والا تغرقوا القسم بمثل هذه الموضوعات التى لا تأتى بثمارها ولا تسمن ولا تغنى من جوع
أود ان اقول لحضراتكم ان كونى مشرف للغة الفرنسية ليس بتشريف وانما هو تكليف واخذت على عاتقى ان ارعى مصالح هذا القسم و اى رد غير لائق سيقابل بحزم من قبل الادارة وأدعوا اخوانى مشرفى القسم الى حذف اى موضوع غير جاد وان نترك القسم فقط للمادة العلمية بدلا من انه ساحه للدعاية والاعلان والافكار التى لاتنتهى
قديم 04-09-2009, 07:03 PM
الصورة الرمزية ashrafsat
ashrafsat ashrafsat غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ashrafsat is on a distinguished road

اخوانى الزملاء عفوا نحن هنا فى خدمه بعضنا البعض وليس الهجوم على بعضا كل شخص يقول راى يجب ان يحترم ولو خطا
وفى النهايه الاستاذه المستشارة على درايه بالموقع وتدخل المنتدى باستمرار للوقوف على نبض اسرة اللغه الفرنسيه وهى انسانه خلوقه وعلى استعداد للرد على استفساراتكم ولو رغبتم فى ذلك انا معى الاميل بتاعها على الياهو ومستعد ان اكتبة لكم هنا للتحاور المباشر معها ولكن بعد اذنكم اتصل بها واساذن منها بوضع الاميل على المنتدى ولكم منى الف تحية

العلامات المرجعية