اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 30-06-2009, 05:08 AM
جمال سراج جمال سراج غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

جمال سراج is on a distinguished road
Impp خليها فى توقيعك.... علشان ما تتعبش من كتر الكتابة!!!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ما تستغربش من العنوان
من الملاحظ أيها السادة والسيدات الزملاء والزميلات أن هناك من الأعضاء من يختم حديثه فى أى مشاركة
بـ مستر/ ............ أو أستاذ/ ...................
مدرس كذا أو مدرس أول كذا أو معلم أول كذا
ما الداعى لذلك اصلا
هل هى نوع من الدعاية مثلا
او هى نوع من الفزلكة متاسف فى التعبير يعنى!!!!!!!!!!!!!!
او ربما هى البحث عن درس خصوصى بقا من خلال المنتدى
بجد لا اعلم سببا مقنعا!!!!!!!!!!!!
ومع ان الذى يفعل ذلك ربما صار معروفا لدى الكثيرين بالمنتدى!!
ومع العلم بان مشاركته هذه ربما لا تكون لها صلة بمادته اصلااقصد مادة تخصصه الذى يقوم بالدعاية لها!!!
وربما لا توجد له مشاركات فعالة فى مجال تخصصه او حتى فى الاقسام المختلفة بالمنتدى بلاش مادته
ومع العلم ايضا انه يمكنك التعرف على اى زميل او زميلة ( وظيفة - سكن - مشاركات - مواضيع) وغير ذلك من خلال مشاهدة الملف الشخصى
اضغط على اسمه واختار مشاهدة الملف الشخص
انتوا جميعا عارفين كدا!!!
اتعرفت انا شخصيا وربما الكثير منكم - تعرفنا من خلال مشاهدة الملف الشخصى الذى يجب ان تتحرى فيه الدقة والصراحة

* لا وايه كمان تلاقى من يكتب مدرس كذا وكذا ( مادة تانية) مع العلم بان كل الناس بتدرس مادة واحدة بس تخصصها اللهم الا اذا كان هناك عجز مؤقت لبعض الوقت يمكن معالجته وبردوا مش مادتك
وباثتثناء الزملاء بالتعليم الابتدائى ( معلم الفصل) طبعا لا اقصدهم
* ايضا من يكتب سيرة ذاتية عن حياته مثلا وجدت من يستعرض بوضوح - مثلا اللى اتعلم دورة كمبيوتر 3 ايام يقول 3 ايام كمبيوتر بكذا وربع ساعة بالفيديوا كونفرنس و............... حاجة بجد تنقط!!!!!!!!!!!!!!

يا سادة نحن فى منتدى تعليمى أكثر رواده من المعلمين ولسنا فى سوق سمك!!!!!!!!!!!! مثلا يعنى
مع احترامنا لبتوع السمك
يا سادة خلى عملك وموضوعك هو من يتحدث عنك مش اسمك فى نهاية الموضوع هو اللى هيعملك دعاية... دا لو عاوز تعمل دعاية يعنى!!!!!!!!!!!!!!!

يا سيدى ويا سيدتى كن وكونى اكثر تفاعلا وايجابية فى المشاركات وبلاش المواضيع التافهة او الردود التافهة
مش عاوز تعلق بلاش - معندكش رد عادى جدا - بس بلاش 5000 مشاركة وموضوع على وزن مشكووووووووووووووور او حتى جزاك الله خيرا - او حتى فى ميزان حسناتك
مبقولش بلاش
بس خلى قبلها تعليق بسيط يثرى الموضوع - ويضيف جديدا ويدعمه - احيانا مشاركتك بالموضوع تكون افضل من مشاركة كاتب الموضوع نفسه- زى ما بيقولوا صاحب الموضوع نكشك بالكلام !!!!!!!!!!!
يا سادة حاول افادة الطلاب بمادتك باى شىء ممكن
امتحان - مذكرة من اعمالك او حتى منقولة - شرح بسيط - حل امتحان - اجابة سؤال اى حاجة
بلاش الحاجة تطلع فى الدرس بس !!!! وهنا لا
وبلاش تدخل عشان تاخد وخلاص - حاول تفيد زى ما بتستفيد!!!!!!!!!!!! الدنيا خد وهات
ياريت تكون مشاركتنا بمادتنا اكثر من مشاركتنا بغير مادتنا وخصوصا اذا كان جمهورها عريضا - اقصد مش زى طلاب اللغات مثلا اللى عددهم بسيط وقلما حد بيدخل اصلا - مستغنيين اصلا!!!!!!!!!!!! للاسف
فى النهاية عاوز اقول حاجتين
1- لا اقصد مطلقا اى شخص بكلامى هذا - الكلام لكل الناس - خدوا بالكوا لكل الناس
مش الكلام على مين!!!!!!!!!!!!!!!!!!! واللى على راسه بطحة يحسس عليها زى ما بيقولوا!!!!!!!!!!
وكل واحد يقلب الكلام فى دماغة وانا اول واحد هيقلب الكلام باذن الله
2- اعلم جيدا قول القائل صراحتى لم تترك لى صديقا - ولكنى أأمل ان تكسبنا صراحتنا صداقة الجميع بإذن الله
دمتم بكل ود
واليكم جميعا تحياتى

من أقوال أمير المؤمنين عمر بن الخطاب
رضى الله تعالى عنه

آخر تعديل بواسطة جمال سراج ، 30-06-2009 الساعة 03:18 PM
قديم 30-06-2009, 08:06 AM
الصورة الرمزية ayadooo
ayadooo ayadooo غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

ayadooo is on a distinguished road
افتراضي اعترض علي بعض ماجاء في موضوع حضرتك واسمح لي بالاعتراض

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مستر/جمال سراج مشاهدة المشاركة
ما تستغربش من العنوان
من الملاحظ أيها السادة والسيدات الزملاء والزميلات أن هناك من الأعضاء من يختم حديثه فى أى مشاركة
بـ مستر/ ............ أو أستاذ/ ...................
مدرس كذا أو مدرس أول كذا أو معلم أول كذا
ما الداعى لذلك اصلا
هل هى نوع من الدعاية مثلا
او هى نوع من الفزلكة متاسف فى التعبير يعنى!!!!!!!!!!!!!!
او ربما هى البحث عن درس خصوصى بقا من خلال المنتدى
بجد لا اعلم سببا مقنعا!!!!!!!!!!!!
ومع ان الذى يفعل ذلك ربما صار معروفا لدى الكثيرين بالمنتدى!!
ومع العلم بان مشاركته هذه ربما لا تكون لها صلة بمادته اصلااقصد مادة تخصصه الذى يقوم بالدعاية لها!!!
وربما لا توجد له مشاركات فعالة فى مجال تخصصه او حتى فى الاقسام المختلفة بالمنتدى بلاش مادته
ومع العلم ايضا انه يمكنك التعرف على اى زميل او زميلة ( وظيفة - سكن - مشاركات - مواضيع) وغير ذلك من خلال مشاهدة الملف الشخصى
اضغط على اسمه واختار مشاهدة الملف الشخص
انتوا جميعا عارفين كدا!!!
اتعرفت انا شخصيا وربما الكثير منكم - تعرفنا من خلال مشاهدة الملف الشخصى الذى يجب ان تتحرى فيه الدقة والصراحة

* لا وايه كمان تلاقى من يكتب مدرس كذا وكذا ( مادة تانية) مع العلم بان كل الناس بتدرس مادة واحدة بس تخصصها اللهم الا اذا كان هناك عجز مؤقت لبعض الوقت يمكن معالجته وبردوا مش مادتك
وباثتثناء الزملاء بالتعليم الابتدائى ( معلم الفصل) طبعا لا اقصدهم
* ايضا من يكتب سيرة ذاتية عن حياته مثلا وجدت من يستعرض بوضوح - مثلا اللى اتعلم دورة كمبيوتر 3 ايام يقول 3 ايام كمبيوتر بكذا وربع ساعة بالفيديوا كونفرنس و............... حاجة بجد تنقط!!!!!!!!!!!!!!

يا سادة نحن فى منتدى تعليمى أكثر رواده من المعلمين ولسنا فى سوق سمك!!!!!!!!!!!! مثلا يعنى
مع احترامنا لبتوع السمك
يا سادة خلى عملك وموضوعك هو من يتحدث عنك مش اسمك فى نهاية الموضوع هو اللى هيعملك دعاية... دا لو عاوز تعمل دعاية يعنى!!!!!!!!!!!!!!!

يا سيدى ويا سيدتى كن وكونى اكثر تفاعلا وايجابية فى المشاركات وبلاش المواضيع التافهة او الردود التافهة
مش عاوز تعلق بلاش - معندكش رد عادى جدا - بس بلاش 5000 مشاركة وموضوع على وزن مشكووووووووووووووور او حتى جزاك الله خيرا - او حتى فى ميزان حسناتك
مبقولش بلاش
بس خلى قبلها تعليق بسيط يثرى الموضوع - ويضيف جديدا ويدعمه - احيانا مشاركتك بالموضوع تكون افضل من مشاركة كاتب الموضوع نفسه- زى ما بيقولوا صاحب الموضوع نكشك بالكلام !!!!!!!!!!!
يا سادة حاول افادة الطلاب بمادتك باى شىء ممكن
امتحان - مذكرة من اعمالك او حتى منقولة - شرح بسيط - حل امتحان - اجابة سؤال اى حاجة
بلاش الحاجة تطلع فى الدرس بس !!!! وهنا لا
وبلاش تدخل عشان تاخد وخلاص - حاول تفيد زى ما بتستفيد!!!!!!!!!!!! الدنيا خد وهات
ياريت تكون مشاركتنا بمادتنا اكثر من مشاركتنا بغير مادتنا وخصوصا اذا كان جمهورها عريضا - اقصد مش زى طلاب اللغات مثلا اللى عددهم بسيط وقلما حد بيدخل اصلا - مستغنيين اصلا!!!!!!!!!!!! للاسف
فى النهاية عاوز اقول حاجتين
1- لا اقصد مطلقا اى شخص بكلامى هذا - الكلام لكل الناس - خدوا بالكوا لكل الناس
مش الكلام على مين!!!!!!!!!!!!!!!!!!! واللى على راسه بطحة يحسس عليها زى ما بيقولوا!!!!!!!!!!
وكل واحد يقلب الكلام فى دماغة وانا اول واحد هيقلب الكلام باذن الله
2- اعلم جيدا قول القائل صراحتى لم تترك لى صديقا - ولكنى أأمل ان تكسبنا صراحتنا صداقة الجميع بإذن الله
دمتم بكل ود
واليكم جميعا تحياتى

بسم الله الرحمن الرحيم
( وجعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفوا ان اكرمكم عند الله اتقاكم)
صدق الله العظيم
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالالالالالالالالا
حضرتك معظم مرتادي المنتدي العظيم ده ليسوا من ذو المواد الحية بتاعة الدروس (زي مادة حضرتك ) او اللغة الانجليزية
وحتي علي فرض انها مادة حية معظم المارة هنا في المنتدي العظيم برضه ده مش ( بتوع دروس)
وحضرتك الله يخليك ويبارك لنا فيك ذكرتني ...................بالوزير الاسبق ( ال مصر يلزمها عشرات السنيين لتصليح ما افسده)
اي دعاية تقصد اتهام بعض المعلمين بدون ادلة كما فعلها
طيب ما قول حضرتك ان بتوع الدروس ليس لديهم وقت للاسترزاق عبر المنتدي
سترهم الله دنيا واخره هم عباره عن عدد قليل جدا يعد علي صوابع اليد الواحدة في كل مدينة وحي وقرية ونجع وعزبة
واعتقد و لا امبراطور واحد من هؤلاء الاباطرة يفكر مجرد تفكير التجول هنا في اروقة المنتدي للحصول علي معلومة كغالبيه مرتادي هذا المنتدي العظيم
( ليس لديهم وقت)
ما قول حضرتك ان البعض منا يذكراسم المنتدي امام زملائه بالمدرسة ينظروا اليه ( باستهجان وسخرية واستهزاء) لسبب بسيط ان بعض المعلمين
وبعض الطلبة واولياء امورهم ارتبط مفهوم المنتديات والانترنت بمفاهيم خاطئة
اذكر لحضرتك
شيء لدينا ناظرة لا تجيد التعامل مع الحاسب الالي اطلاقا
ياويله وسواد ليله لو وجدت معلم بصورة ما فاتح الحاسب الالي لان ارتبط في ذهنها( بالخيبة والمسخرة وقلة الادب ( وهل الكمبيونر والانترنت كذلك ) كلا والف كلا
مع ان لدينا 75 جهاز حاسب الي
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا
ليس هناك دعاية للبعض اذا كان مقصدك حلال وانا اثق في ذلك
ليس هنا في قسم كادر المعلم
كادر المعلم يرتاده الغالبيه العظمي معلمين محترمين ومعلمات محترمات
يبحثوا عن معلومة عن مشاركاتهم في همومهم و احزانهم
كلام حضرتك اولي به اقسام المواد الحية (بتاعة الدروس )
ووبالنسبة للدعاية والدروس مصر ليست ( القاهرة ولا الاسكندرية) اللهم لا حقد ولا حسد
مصر دي قري ونجوع واحياء فقيرة معدمة وعزب مجهولة
الحصة فيها تقف باقل من 50 قرشا لدينا معلمين في القرية و القري المجاورة فاتحين اوكار الدروس كما يقال عليها
( مجانا)
اقسم بالله العظيم مجانا والاسماء لدي وكفاءة ما بعدها كفاءة والغالبية العظمي الشهر ب 10 جنيهات عدد 12 حصة
وقري باكملها في مصر نهضت علي اكتاف معلم او اثنان من ذوات ( البلوشي ) ومازال العطاء مستمر

لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالالالالالالا
حضرتك .................... انظر لسيادتكم ان حضرتك كبارة هذا المنتدي بفعل مجهوداتك الجبارة وليس بفعل الصورة
لا يا سيدي من قال لدي كذا وكذا وكذا لا تضن عليه بما قال لان ده مجهود وعرق سنين يكفي ان لا الحكومه لا المجتمع كرمه
تكريمه عند الله سبحانه وتعالي
لدينا اساتذة جامعه يرتادوا المنتدي لم ينالوا حقوقهم
بل من حق استاذ الجامعه يرفع قضيه علي من لا يناديه بلقب دكتور ( لان كما يقال الالقاب محفوظه )
لدينا معلم اي فرد يتجرأ ويقول له اسمه بدون لقب يقول له من فضلك استاذ ( فلان الفلاني )
حتي ولو كان وكيل وزارة
معظم الملفات الشخصية لمعظم مرتادي القسم لا تحتوي علي اي معلومة
من يذكر اسمه هنا ووظيفته له كل الحق
وليس بها دعايه ولايحزنون
ده من باب التعارف نحن في قسم كادر المعلم معلم = وظيفة
ده كتر خير المشاركين عند المجاملة بكلمة مشكور لا نه بيحيط الكاتب ان من ذكر كلمه مشكور مر من هنا واهتم
بموضوعه
من باب المجاملة
ونحن كشعوب الارض نحب المجاملات وكفي
حتي قيل ان الكلب ضرب به المثل في شدة الوفاء ووالمجاملة هل تعلم لماذا لانه ( بيطمر فيه )
وعندما يطمر فيه العيش والملح تجده ماذا اقول .................. من حركات هذا الحيوان المسكين
مع الفارق (وحاشا لله )
فالمجامل بكلمه وفاء كثر اللهم من امثالهم لان ( بيطمر فيه)
بيشعر يالامتنان والوفاء لصاحب الموضوع كما طمر في واثنيت علي كل مواضيع حضرتك
بل ملازم حضرتك اصبحت اساليب استرزاق لمعظم مكتبات الجمهورية وليس خط القنال فقط والشرقية
وذكر هذا السيد الوزير ام الكادر امتحاناته اصبحت ( سبوبة ) هل كان يقصد سيادتكم
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا
كان يقصد اصحاب المكتبات باب رزق فاحه الله لهم
وايضا يرتاد القسم ناس كبار مدراء ونظار
بطلوا دروس من بدري
بل لم يتعاطوه
ا اصلا
دي شماعة لا بتقدم ولا بتاخر في العملية التعلمية
مصر مش القاهرة والاسكندرية
مع كل احترام وتقدير لاهل القاهرة والاسكندرية
ولو كانت مصر القاهرة والاسكندرية
كانت انتهت من زماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااان
مصر دي احياء فقير وقري وعزب ونجوع غلابة لا بتوع دروس ولامافيا ولا استرزاق لا بيتركوا المساجد ولا المساجد بتتركهم

ارجو الا تغضب
والحمد لله ملفي الشخصي لا يحتوي علي اشارة واحدة من عن حياتي ولا ولا محل سكني ولا محافظتي ولا اي شيء
لدواعي امنية
واذا ذكرت شيء بيكون في رسائل خاصة لخاصة الخاصة وللاحبة
اما ذكر اسم المادة لا اجد به اي غضاضة
لان كاتب هذه السطور من قريه فقيره افقر قري مصر
ومجهولة والدروس فيها باقل من 10 جنيهات ومعظم الاولاد مجانا لان القريه من شدة فقرها ( بيناسبوا) بعض ختي لا تكون تكاليف الجواز باهظه وبالتالي كلهم اقرباء بعض بفعل النسب
هههههههههههههههههههههههههه
لا تزعل مره اخري
واترك المجال لبعض الزملاء لابداء الراي
قلت ما يمليه علي ضميري
واجري وثوابي عند الله

واعتقد ان كل شيء مباح طالما لا يتعدي ( الدين ولا التقاليد ولا العرف ولا الاخلاق ولاالقيم ولا العادات ولا ضد الوحده الوطتية ولا الانساب ولا العائلات ولا ولا ولا ولا ولا ولا بيهدد امن البلد ................ ولا بيحرض علي الارهاب )
دي اراء تحتمل الصواب والخطأ
من اخطأ له اجر ومن اصاب له اجران
وجل من لايخطيء
وكلنا بنتعلم من حضرتك و من عظماء المنتدي الكبار
سيدي
لاتزعل مرة اخري وارجو ان تتقبل النقد بصدر رحب
(تلاميذنا بنتسول منهم ان ينتقدونا لنعدل من طرقنا واساليبنا امامهم)
وبنتعلم منهم
ابو جهاد عودة
عياد محمد
(توبة اقول اسم المادة تاني )

مدرس أول لغة انجليزية
( أرض الكنانة)

آخر تعديل بواسطة ayadooo ، 30-06-2009 الساعة 08:19 AM
قديم 30-06-2009, 09:23 AM
nabila_banoub nabila_banoub غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

nabila_banoub is on a distinguished road

مستر جمال
فوجئت بقسوتك و هجومك على كل من كتب أسمة و مادتة
أنا أتفق فى الرأى مع الأستاذ عياد
قديم 30-06-2009, 09:39 AM
الصورة الرمزية ayadooo
ayadooo ayadooo غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

ayadooo is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nabila_banoub مشاهدة المشاركة
مستر جمال
فوجئت بقسوتك و هجومك على كل من كتب أسمة و مادتة
أنا أتفق فى الرأى مع الأستاذ عياد
السلام عليكم
استاذة / نبيلة متفق مع رأي حضرتك
قسوة غير مبررة
بس الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية
اعتراف اليوم من دكتور مفيد شهاب ان ليس لدينا معارضة بمعني معارضة( لان حكومتنا الرشيدة بتصادر المعارضة اول بأول زي ال الطفل كل يوم يمر ويقطع جزء من النبته الخضرا القدام بيته علشان لا تكبر ولا تظلل ولا تثمر )
وعليه العوض
بس لسه في امل
احنا بصراحة بنلاقي نفسنا هنا
يعني ثورة الانترنت اتاحت لنا الفضفضة بس ارجو تكون بدون زعل
ابو جهاد عودة
عياد محمد

مدرس أول لغة انجليزية
( أرض الكنانة)

آخر تعديل بواسطة ayadooo ، 30-06-2009 الساعة 09:44 AM
قديم 30-06-2009, 09:47 AM
الصورة الرمزية aly almasry
aly almasry aly almasry غير متواجد حالياً
عضو لامع

aly almasry is on a distinguished road

اخطأت سيدي مع احترامي الشديد
اعرفك بنفسي
معلم اول رياضيات ولم اكتب مرة واحدة ذلك
لكن ذلك لايمنع ان عدم معرفتي لبعض الناس وخصوصا صغار السن بالمنتدى
سبب حرجا كبيرا بالنسبة لي
على سبيل المثال
حدث ان ارسل لي رسالة خاصة بخصوص موضوع ما
وكانت من احدى بنات المنتدى وكانت تطلب اشياء فى قسم ما
المهم خاطبتها بكل ادب حضرتك ممكن وبعد اذنك وما الى ذلك
دفعها ذلك الى فرضية ان من يخاطبها اصغر منها سنا
واخذت فى لهجة حادة من الامر والنهي
يعنى انت لازم تشيل الموضوع ده وتحط الموضوع ده
وكفاية تقصير وما الى ذلك من لهجة حادة مستفزة وجارحة لى

المهم ما اقصده اننا لسنا وحدنا في هذا المنتدى معنا طلبة ولازم تكون لغة الخطاب فيها شىء من الاحترام
بمعنى اخر يعني لو كان هناك تعريف بالاستاذ يكون احسن
وبعدين لازم يكون هناك حسن ظن بالسادة المعلمين وهو حر يكتب ما يحلو له بما لايكون خارجا عن القوانين او العرف او الشرع
تقبل تحياتى
قديم 30-06-2009, 09:56 AM
Khaled Soliman Khaled Soliman غير متواجد حالياً
معلم أول أ لغة إنجليزية

Khaled Soliman has a spectacular aura about

أخي الكريم أنا واحد من الناس لم أقم بتعديل توقيعي إلا بعد أن تبين لي أن بعض الأعضاء قد يعتقد أني قريب منه في السن أو يقوم برفع التكليف ويتخطي الحدود في حواره و من المفروض إن أي مدرس في المنتدي بدون رغبته يكتب تحت أسمه مدرس كذا بدلاً من عضو خبير أو قدوة ألخ لبيان قيمته و قيمة مواضيعه حتي يتعامل معه الإشراف والإدارة والأعضاء علي هذا الأساس.
بارك الله فيك
قديم 30-06-2009, 10:31 AM
الصورة الرمزية Abu Menna Mohamed
Abu Menna Mohamed Abu Menna Mohamed غير متواجد حالياً
عضو قدير

Abu Menna Mohamed is on a distinguished road

مشكووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو وور !
يا سيدي الكلمة الطيبة صدقة , ايه المشكلة اننا نستحسن مجهود اخ فاضل او نعرف انفسنا فالمقصود ان نجد انفسنا في منتدي راق و ايضا من الافضل ان نحسن الظن ببعضنا البعض و عموما جزاك الله كل خير !
قديم 30-06-2009, 10:31 AM
الأستاذة هدى الأستاذة هدى غير متواجد حالياً
كبير مشرفي اقسام التعليم الفنى سابقا

الأستاذة هدى is on a distinguished road

أستاذ جمال
دعنى أتفق وأختلف معك
أما نقطة الاختلاف فهى نقطة الدعاية أعتقد أن الغاية من دخول معظم المعلمين هنا ليس الدعاية
وكتابة اسم المادة فقط ليس من قبيل الدعاية انما هو من قبيل التعريف وهذا ما أؤيده بينما لو ربط التوقيع والاسم وبالمادة واسم المدرسة هنا أتفق معك فى كونها دعاية لا داعى لها

أما المشاركات مشكور وجزاك الله خيرا فهى بالفعل لا تضيف للموضوع وغالبا ما لا أحبذها وبالفعل رأيت مواضيع 80% من المشاركات فيها مشكور وجزاك الله خيرا فكانت مواضيع عجيبة مللت من الدخول والعودة اليها من كثرة المشاركات السلبية لكن ماذا ستشارك فى موضوع نقل ملف مثلا للمنتدى بغير مشكور او جزاك الله خيرا لو أنه موضوع للنقاش لوجدت إضافة بينما نقل ملف يحتاج الشكر من باب (من شكر الناس فقد شكر الله ) أما غير ذلك فأتفق معك فيه حيث كثرة المشاركات من هذا النوع خاصة فى المواضيع التى تحتاج نقاش تكون مشاركات تغيظ الصراحة لكن لا مانع من تقبلها احيانا حسب مقتضى الموقف

وليتقبل الجميع تحياتى

آخر تعديل بواسطة الأستاذة هدى ، 30-06-2009 الساعة 10:38 AM
قديم 30-06-2009, 12:08 PM
الصورة الرمزية السيدحمدى
السيدحمدى السيدحمدى غير متواجد حالياً
عضو ذهبي

السيدحمدى is on a distinguished road

الأخ الفاضل/"لأستاذ جمال
انا اختلف مع حضرتك فيما قلت كما وكيفا
وكما قال الفاضل[ابو جهاد ] أقسم لك عند ذكر اسم المنتدى امام الزملاء
الجميع يكون فى حالة استغراب ونفور بل وتريقه احيانا وهذا ليس تقليل من شأن النتدى
ولكن هذا المكان نحن ننظر اليه نظره اخرى مختلفه تماما عما تراه حضرتك
فهو مكان للفضفضه وازالة بعض الهموم والتعرف على سخصيات جميله ومحترمه
والأستفاده من بعضنا
اسف اخى الفاضل فأنت كنت قاسى جدا فى حكمك والله المستعان
قديم 30-06-2009, 01:59 PM
الصورة الرمزية abou aliaa
abou aliaa abou aliaa غير متواجد حالياً
عضو نشيط

abou aliaa is on a distinguished road

اخواني الأعزاء لا داعي لتحميل الأمور أحكام قاسية

و الأنسان يقدم حسن الظن في المعاملة حتى يظهر غير ذلك
حتى و إن ظهر ما يدل عن غير ذلك ((( فإن الدين النصيحة )))

أنا أظن أن بعض المعلومات عن العضو قد تفيد مثل

معلم أم طالب (( لأن لكل طريقة في الخطاب ))
المادة التي يدرسها (( أصحاب الاهتمام المشترك ))
المحافظة وليس تفاصيل السكن (( لأن لكل أقليم مشاكل و قضايا قد لا توجد في غيره))
قديم 30-06-2009, 02:53 PM
مــٌــعلــم

أولا شاكر جدا مرور حضراتكم وتعليقى باختصار من الآخر للأول متأسف يعنى
1- كما ذكر الجميع اختلاف الرأى لا يفسد للود قضية رأى أى شخص يحترم بأى حال حتى لو كان خطأاا نحترم الشخص ولا نعمل برأيه
2- أنا مطلقا لم أذكر أسماءا ولا أعنى شخصا بعينه.... لماذا اعتبر بعض الأشخاص هذا الكلام موجها اليهم!!!!!!!!!!!!!!
ربما اقصد أشخاصا رحلوا عن هذا المنتدى - أيوة اعنيهم - أشخاصا رحلوا عن المنتدى كانوا شعلة من النشاط والحماس وكثرة المواضيع المهمة - أصبحوا الآن أعضاءا هنا بعد أن كان منهم المشرفين - لذا تجدهم الآن من المتفرجين والمتفرجات ولا اشك ان فيه منهم ناس عاوزة التقليل من شان الناس هنا - لذلك كنت حريصا على عدم التقليد - بلاش نقلد - خلينا دايما على الحياد
لا اشراف يلزمنا ولا التقرب من مدير المنتدى او حتى مؤسس المنتدى يعنينا - يعنينا الزمالة ويعنينا طلابنا فقط
وتصدقوا انا لا اعرف لا مجلس ادارة المنتدى ولا اعرف الا القليل من المشرفين ذو الصلة بمادتى ( الرياضيات)
3- هناك اشخاص زملاء وزميلات افاضل اسىء اليهم او هما فهموا انهم اسىء اليهم ورايى انا الشخصى انه اسىء اليهم من جانب بعض الاشخاص بادارة المنتدى ورحلوا عن الاشراف والمشاركات فى المنتدى كلية وهناك منهم من هو اكثر احتراما وتقديرا عندى - لم يرحل كلية وترك الاشتراك فى المواضيع العامة او الحوارات والنقاشات وظلت علاقته بمادته وطلابه زى الفل اقول زى مين
زى الأستاذة والأخت الفاضلة نداء الجنة ( حد يعرفها)!!!!!!!!!!!! ربنا يبارك لها فى اهلها ونفسها وعافيتها
وهناك من لا يتخلى عن المشاركة فى أحلك ظروفه ولا يبخل بوقته وعلمه على طلابه وايضا زملاءه اقول زى مين
زى أختنا الفاضلة والعزيزة وزى ما تقول قول من أشيك الألفاظ الأستاذة آمال عبد الهادى حتى انها تتابع المنتدى من خارج مصر من الكويت أحيانا مش بس كدا لقد أسىء اليها بمدرستها لانها تفيدنا بعلمها وجهدها ظنا منهم ان فى هذا قال افشاءا لاسرار المدرسة مثلا !!!!!!!!!! حد يعرف كدا!!!!!!!
* يا سادة انا طلبت من شخص مهم جدا بالمنتدى اسمه بيكتب باللون الأحمر !!!يكتب شكرا لبعض الناس بقسم الكادر
لهم الفضل على المنتدى كله - قالى حاضر ولم يفعل!!!!!!!!!! - صدقونى مش هتفرق معايا يكتب او ميكتبش لو كان لنفسى
لكن تفرق لو لزميل له الفضل علينا وعشان كدا انا ايضا احيانا ما يطلب منى اشياء من بعض الاشخاص لا القى لها بالا عملا بالمثل الصحيح الكبر على اهل الكبر صدقةالذى يتفقمع حديث شريف فيما معناه اذا رايتم المتكبر فتكبروا عليه..........
وعلى كل اعضاء مجلس الادارة ومؤسسيه وغيرهم كما قلنا مرارا اننا لا يلزمنا الا زملاءنا وطلابنا حتى لو رحلنا من قريب او بعيد
ولا تعنينا الدعاية ولا الاعلان ولا المنظرة بتاع المواقع التانية اللى فيها 10 عمالين يردوا على بعض ويمزعوا فى بعض
لا وواخدين القاب ومناصب!!!!!!!!!!! حاجات فخمة قوى
* هناك اشخاص لم تعد لها صلة بالاشراف فى بعض الاقسام ورحلت عن المنتدى الا بدور المتفرج والمتابع لمواضيع بعض الاشخاص
وربما لا تزال اسماؤهم موجودة كمشرفين فى الاقسام دى __ طب ليه!!!!!!!!!!!!!!!!!!! طب ليه دى مش اغنية شاهيناز!!!!!!!!!مش اسمها شهيناز بردو

* ربما ناس تقول واحنا مالنا اقولك حقك بس كن على دراية وخلاص وخليك مرن بالمعاملة ومحدش يضحك عليك
احنا ملناش بقصص المنتديات والمزايا المادية والعائد المادى والكلام دا - بس المفروض يبقى لنا دخل ببعض الاشخاص اللى بنتعامل معاهم بالمنتدى - يعنى يرضى الناس ان مشرف مثلا عشان اسمه مشرف وبكذا قسم تبقى مواضيعه مثبته فى كل قسم وربما هناك مواضيع مهمة جدا اهم من مواضيعة اصلا واشيك منها لاعضاء غير مثبته !!!!!!!!!!!!!!! طب ليه عشان مشرف يعنى ولا ايه!!!!!!!
متقولولنا عشان نعمل زيكوا!!!!!!!!!!!!!! ابدا والنعمة ما نفكر نعمل لحد يفتكر سوء فيا!!!!!!!!!!!!! أصل فيه ناس ما بتصدق !!!!!!!!
3- يا سادة انا مقلتش ميكتبش اسمه ولا وظيفته خالص - انا بقول مش فى كل مشاركة
يعنى حضرتك لو رديت عليا هنا يا أخى يا حبيب قلبى يا أستاذ السيد حمدى - لو رديت عليا هنا 5 مرات لازم تكتب فى كل مرة
السيد حمدى - معلم أول أ ثانوى رياضيات - بمدرسة السيدة خديجة الثانوية بنات - بالزقازيق - شرقية- مش صح كدا
خلينا اجيبها فيك لانك حبيبى فى الله ومش هتزعل منى - نحن لم نتلاقى ولكن تلاقت قلوبنا على الخير سيدى الكريم!!!!
اعتقد حضرتك هكتب مرة واحدة بس فى بداية الموضوع او اذا كان تعليقا لا يكرر انما لو على كل تعليق ولنفس الشخص تبقى من وجهة نظرى مبالغ فيها ولا اقبلها شخصيا وانتم جميعا احرار بالتاكيد

بعد كل حاجة - الجميع فوق رأسى من أعلى
أكن للجميع خالص احترامى وتقديرى وحبى صغيرا كان ام كبيرا
كل الناس عندى مهمة - يعنى اذا اعتبر اى شخص أو شعر باهانه من كلامى او موضوعى من اساسه فأنا متأسف له بشدة
وله منى كل الإحترام- انتوا عندى اهم من الموضوع
وهى فضفضة مش أكتر - وجابت نتيجة- نكشتوا واتكلمتوا وطلعتوا اللى عندكوا وانا كمان!!!وانا اتعلمت وبتعلم ولحد ما اموت هتعلم ان شاء الله منكوا كلكوا - الصغير قبل الكبير
بالتاكيد لا احكر على فكر او راى احد كما هو مطلوب من الجميع ايضا ان يحكر على رايى المتواضع الذى قد اكون فيه مخطاا !!!!!!!!!! .............. وربما أيضا قد أكون صائبا
أخيرا اتمنى من التعليقات القادمة ان تعلق على الجديد يعنى لا داعى لاطالة ملهاش لازمة عشان ما نبقاش دخلنا فى شات عالياهو مثلا!!!!!!!!!! - مع احترامى- اتكلم براحتك قول رايك بصراحة
بس بلاش نعيد فى الكلام ونقول انا اقصد وما اقصدش
لا انا بقول انا ما اقصدش اى حد معين - بس خلاص بتاعة شعبولا !!!!!!!!
دمتم بكل ود واليكم تحياتى

رضى الله تعالى عنه

آخر تعديل بواسطة جمال سراج ، 30-06-2009 الساعة 03:10 PM
قديم 30-06-2009, 03:15 PM
الصورة الرمزية قلب صغير2
قلب صغير2 قلب صغير2 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

قلب صغير2 is on a distinguished road

انا مع حريه ان كل واحد يعمل الى هو عايزه
يكتب بياناته او ما يكتبش بياناته
مع انى افضل معرفه البيانات
فالجميع هنا على درجه كبيره منا الوعى والفهم
ولازم نفرض حسن النيه

بس انا احى جدا نقاشكم الجاد وطريقة حواركم
المحترم
فحتى مع الاختلاف يبقى الاحترام والود
قديم 30-06-2009, 03:28 PM
مــٌــعلــم

لاحظوا بس حاجة
الموضوع بتاعى اسمه
خليها فى توقيعك ................ يعنى ما قلتش بلاش ............. اه خليكوا فاكرين
لا وعشان خايف عليكوا من كتر الكتابة لتتعبوا!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بجد شكلها مقبول جدا فى التوقيع مستر / خالد لانها بتبقى حاجة طبيعية بقا مش بتكتب عن قصد كل مرة وجهة نظرى مش اكتر
آه يا مكار يانا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! مش هتخلصوا معايا!!!!!!!!!!!!!!!
تحياتى وحبى لكم جميعا

رضى الله تعالى عنه

قديم 30-06-2009, 03:40 PM
مــٌــعلــم

حاجة تانية مهمة من وجهة نظرى
صاحب الموضوع بالدرجة الأولى هو المعنى بالرد على مشاركات الزملاء فى الموضوع - الكلام دا فى المواضيع التى تكون فيها اختلاف لوجهات النظر - يبقى صاحب الموضوع هو اللى يرد
مش حد يشوف حد يتفق مع رايه يقوم يعلق عليه او حتى يقدم له شكرا!!!!!!!!!!! صاحب الموضوع اعتقد يقدر يرد كويس
اثتثنى المواضيع الهامة التى فيها افادة للآخرين او مساعدتهم - دى عادى رد براحتك انما فيما يتعلق بوجهات النظر صاحب الموضوع الاولى بالرد فقط
لانه ربما يختلف صاحب الموضوع معاك ومع من أيدك بالراى !!!!!!!!!!!!! لا هنعمل بمدأ قالوله بتاع شاهد ماشفش حاجة!!!!!!!!!!!!
دى وجهة نظرى ولا داعى للتعليقات غير المجدية او التى تؤدى الى فرقة
تحياتى

رضى الله تعالى عنه

قديم 30-06-2009, 03:56 PM
Khaled Soliman Khaled Soliman غير متواجد حالياً
معلم أول أ لغة إنجليزية

Khaled Soliman has a spectacular aura about

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مستر/جمال سراج مشاهدة المشاركة
لاحظوا بس حاجة
الموضوع بتاعى اسمه
خليها فى توقيعك ................ يعنى ما قلتش بلاش ............. اه خليكوا فاكرين
لا وعشان خايف عليكوا من كتر الكتابة لتتعبوا!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بجد شكلها مقبول جدا فى التوقيع مستر / خالد لانها بتبقى حاجة طبيعية بقا مش بتكتب عن قصد كل مرة وجهة نظرى مش اكتر
آه يا مكار يانا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! مش هتخلصوا معايا!!!!!!!!!!!!!!!
تحياتى وحبى لكم جميعا
بارك الله فيك أخي الكريم وجعلك عوناً لنا لنسير علي الطريق الصحيح أتفق معك في الكثر من أرائك الرائعة

آخر تعديل بواسطة Khaled Soliman ، 30-06-2009 الساعة 08:08 PM

العلامات المرجعية