اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 29-06-2009, 06:11 AM
الصورة الرمزية احمد رضا
احمد رضا احمد رضا غير متواجد حالياً
عضو قدوة

احمد رضا is an unknown quantity at this point
افتراضي دكان شحاته .. صرخة استغاثه : نظرة احمد رضا

" دكان شحاته .. صرخة استغاثه "

اقتباس:
مش باقي مني غير شوية لحم في كتافي .. بلاش يتبعتروا في البحر ْ
مش باقي مني غير شوية لحم في كتافي .. بلاش يتحرقوا في قطر الصعيد في العيد
بلاش لكلب الصيد تناوليهم .. خدي اللي باقي من الأمل فيهم

علي مر مُتابعتي للساحة الفنية والأدبية والفكرية راصداً كل ماهو ثورى يُخاطب العقلَ والشعورَ معاً .. لم أجد أفضل من " الناصريين " في إجادة ذلك وإخراجه بإتقان تام .. " صلاح أبو سيف – ناصري " – " يوسف شاهين – ناصري " – " دريد لحام – ناصري " – " نزار قباني – ناصري " - " عبد الرحمن الأبنودى - ناصري " والكثير والكثير ممن هم مميزون للغاية ليس لأنهم ناصريون .. بل لأنهم أصحاب فِكرْ وعلي وعى عالي بقيمة الوجود الإنساني ..

هل قلت إخراج ؟ نعم قلتُ إخراج ؟ إذن فلِزاماً علىّ أن أذكر تجربة المُخرج (خالد يُوُسف) الأكثر نضجاً ألا وهى " دكان شحاته " ...

رائعٌ أي عمل يجعلك تشعرُ به ! .. والأروع أن يبقي معك ولا يزول بمجرد خروجك من قاعة السينما او بضغطة زر علي التلفاز .. وهذا ما تحقق في فيلم " دكان شحاته " ..

أقولُ دائماً " إن الفيلم الجيد هو قصة ومضمون في البداية وتمثيل وإخراج في النهاية " ولا شئ جديد في ذلك فهى بديهية لدى العقلاء ممن ينظرون للعمل الدرامي نظرة عقلية لا مُجرد كائنات مُتحركة تملأ الشاشة .. " دكان شحاته " من أجمل الروايات التي قد تُقرأ للكاتب والسيناريست " ناصر عبد الرحمن " ..

تأتي قصة " دكان شحاته " مُكملة لـرواية " حينَ ميسرةْ " لتكتمل الرؤية ولنُدرك ما يرنو إليه هذا الرائع " ناصر عبد الرحمن " بأعماله السابقة .. حيث أن " هي فوضي " كان يدور بحي بسيط من أحياء القاهرة وبالنسبة لـ " حين ميسرة " فكان بحي عشوائي جداً أما " دكان شحاته " فهى نظرة جديدة تدور في حى راقٍ او شبه راقٍ لتُعبر عن مدى حصار الفوضي التي ستعم تلك البلاد المُستضعفة من كل مكان ْ..

ولن ننسي أبداً " الشاعر جمال بخيت – الناصري " حين يقول بصوت الشجى " أحمد سعدْ " ..
مش باقي مني غير شوية ضي في عنيا .. انا مش عايزهم لو كنت يوم هلمحك في معركة مفيهاش لا طيارات ولا جيش .. وانتي في طابور العيش .. بتبوسي ايد الزمان ينولك لقمة .. من حقك المشروع ياحلمنا الموجوع من المرور ممنوع مستني لما يمر موكب سلاطينك ! "

ولن ننسي أيضاً عندما أطلق " أحمد سعد " العنان لصوته العذب ليعطي المشهد تأثيراً رهيباً " السجن عشش في جلبي .. وماشي في شوارعك .. نفس اللي باعني وخدعني بالرخيص بايعك .. هشيل حمولي أنا .. ولا هشيل حملك ! " ..

وكطبيعة أي عمل يُثيرُ الجماهير ويُلهب حماستهم فكان من المنطقي جداً ثورة المتاجرين بالدين ضده بحجة " أن الفيلم يُسئ للدين الإسلامي ويدعو للفسق والفجور " الفيلم لم يتعرض للدين الإسلامي سوى باحد المشاهد التي اقتربت من جماعة من الصوفيين الذين تابعوا سيقان " بيسه " اثناء تأرجحها بإحدي مراجيح المولد .. مثل هؤلاء لا يستحقون الرد فالتعبير عن بعض الفساد الذي يحدث في مثل تلك الفرق المُتطرفة مُهم جداً لجعل الصورة واضحة للعيان .. لكن دائماً الحقيقة مؤلمة وتمثل سوطاً علي الحمقى ! الذين يتخذون عقول المصريين الطيبين المُتدينين بطبيعتهم .. ولو فكرنا بالامر بعين العقل لوجدنا ان في الحكاية اعتبارات أخري !

بالنسبة للمشاهد الجنسية لم تتعدى الاثنين او الثلاثه .. المشهد الأول والثانى لم يعدو كونه ثواني أقل بكثير من أن نصفها بجنسية .. المشهد الثالث اعترض عليه لطول مدة عرضه التي قاربت علي الـ 20 ثانيه او الـ 30 ثانيه .. ولكن يُعذر لمعاملته المصريين بتلك الطريقة حتي يجذبهم بمثل تلك الطرقْ ..

قد يعيبُ عليه النُقاد لهذا الزخم المُتشائم من الأحداث حيث نوه عن أحداث العبّارة وحريق بني سويف وطوابير العيش وماإلي ذلك .. فهل أصبح التشاؤم هو رؤية الواقع والتحذير منه بالتنويه عن مدي خطورته ونتائجه ؟ أم علي خالد يُوُسف أن يتجه لإنتاج فيلم آخر عن مصر كدولة عُظمي وهذا ما سيحدث في ثلاث أيام وربع ؟!

من رأيي المتواضع الذي لا يعدو كونه رأي مُشاهد يهتم بالسينما الهادفة " فهو علامة سنيمائية يُحسد عليها الناصري " خالد يُوُسفْ " ..
واهْرَبي مني ... إلىّ !

آخر تعديل بواسطة احمد رضا ، 29-06-2009 الساعة 06:28 AM
قديم 29-06-2009, 06:15 AM
الصورة الرمزية احمد رضا
عضو قدوة

مُلخص الفيلم

يبدأ الفيلم بخروج شحاته " عمرو سعد " من السجنْ واستلامه ما تبقي من حياته قبل الدخول " سيرة أبو زيد الهلالي / بطاقة أبيه " حجاج – محمود حميدة " / ومُفتاح الدُكان " حيث تكمن قيمة الفيلم ..

تدور احداث الفيلم بعام 2013 م مُنذراً بقيام أزمة وفوضي عارمة قد عرضها " خالد يُوُسف " من خلال التلفاز الموجود بغرفة المأمور حيث أعلن المُذيع وصول أزمة الغذاء والبطالة في مصر لدرجة وصفها المرقبون بالخطيرة .. يُنهى ( شحاته ) إجراءات خروجه ويتجه للخارج ليبحث عن ما تبقي من رائحة أبيه " إخوات شحاته – أولاد الحج حجاج " فيتفاجئ بالفوضي العارمة التي حدثت بالفعل جراء إعتراض أهالي البلدة لقطار القمح وسرقة معظمة أمام ضعف من قوات الأمن .. ليسأل نفسه " عمرو سعد " – " إيه اللي بيحصل في البلد ده ؟ "

تتوالي أحداث الفيلم او لنكن أكثر دقة نتعرف علي الحاج ( حجاج – محمود حميدة ) بتنقية الفلاش باك التي تعجبني كثيراً حيث تدور الاحداث الأولي "بالصعيد" حيث تصف لحظة مولد شحاته والتي تَعَثرت كثيراً وموت أمه ليتحدد مصير شحاته بإنضمامه لإخواته الثلاثة ( ولدين وبنت ) من الزوجة القاهرية التي فرت من ( حجاج ) وفي اللحظات الأولي يظهر الإضطهاد ناحية شحاته لإهتمام الأب الزائد به " ربما لأن أمه صعيدية أصيلة " وكهدية وتقدير من صاحب الفيلا اليساري المثقف " عبد العزيز مخيون – الدكتور " قد منّ علي الأب الصديق والجنايني الخدوم بدُكان ولأن شحاته هو " وش السعد " فكان الدكان " دُكان شحاته – مُعبراً عن الوطن " ..

تمر الأيام وكَبُرَ أولاد الحاج ( حجاج ) ولم يتركهم البغض والكراهية لشحاته فعظم معهم وتمكن من قلوبهم باستثناء ( البنت ) الطيبة الضعيفة " نجاح – غادة عبد الرازق " ولم يقل إهتمام الأب بابنه صعيدي الأب والأم منذ ولادته فكان المُدلل دائماً .. يتعرض ( شحاته ) للظلم والإضطهاد من إخوته ولكنه لم يتخلي عن قول " دول إخواتي " طوال الأحداث .. ولن ننسي هذا الأب " الناصري " عندما قال له " حُط صورة الريس ( جمال عبد الناصر ) عشان تداري الشرخ " فيرد ( شحاته ) " الشرخ كبير أوي يابا " ليُنهى المشهد بـجملة " أهي تداري اللي تقدر عليه يابني ! "

تطور الاحداث سريعاً ويموت الأب ويبدأ الظلم الأكبر من الإخوة حيث زجوا بأخيهم " صعيدي الأم " بالسجن بتهمة تزوير ختم والده وبيعه لأملاكه .. والأمر لم يكن عبثاً بل كان يدفعه عرضاً مُغرياً من ابن صاحب الفيلا المهاجر الذي أتي من " أمريكا " بعد موت والده ليُنهى مسألة الميراث ويقوم ببيع الفيلا بما فيها " دُكان شحاته " الذي قُدِرَ بـ " 1.200.000 " جنية .. وليت الظلم يتوقف عند هذا الحد فالظلم قد شَمَلَ قلب شحاته المتمثل بـ ( بيسه – هيفاء وهبي – التي تُمثل أحلام الشعب المصري وطموحاته ) وحُبه الأكبر .. حيث قام الاخ الأكبر لشحاته بالزواج منها قهراً بالإتفاق مع اخيها " كرم غباوة " .. وتتوالي الميلودراما المُتمثلة في شاكلة أفلام ( خالد يُوُسف ) ويخرج ( شحاته ) من السجن .. قد تعتقدون أنه مثل جميع الأفلام " ينتقم .. ويحظي بحبيبته .. او ينتقم ولا يحظي بحبيبته " بل ما يُثير الأعصاب هُنا هو مدى مُسالمة وسلبية " عمرو سعد " في الإنتقام ممن نكلوا به ! فقد خرجَ ليبحث عن ما ذكرناه في البداية " ما تبقي من رائحة أبيه – إخواته "

تعلم " بيسه " بذلك فتذهب حامله " ابنها – ابن اخوه " علي صدرها وتذهب إليه لتملأ عيونها بحبيبها الغائب وسرعان ما تفيق من هذا الوهم .. فتحكى له ماحدث وقصتها ومحاولتها في الانتحار تاره بمحاولة حرقها لنفسها .. وتاره أخري بقفزها من الدور السابع .. وزوجها من شخص .. منَ الشخص ؟ شحاته لم يكن يعلم حتي الآن ؟ قد ننسي شخصية " صبي غباوة – برص " الذي أصبح فتوة بدلاً من " غباوه " بعد رحيله وتقاسمه ثمن الدُكان .. وما فعله شحاته من أجله حيث انقذه من الموت نتيجة لمشادة بينه وبين عدة بلطجية .. ليلتفت الجمهور لشحاته كشخص قوى مما يُثير الحقد في قلب " بُرص " .. هذا الشخص هو نفسه من كان السبب بأن يعرف شحاته أن أخوه " سالم " قد تزوج خطيبته " بيسه " ومن خلال مراقبته لها يُمكنه الوصول لإخوته

ثار " شحاته " واتجه لبيت اخته التي عثرت عليه بعدما أخبرتها ( بيسه ) ليشاركهم بعض الغداء ويُمسك بصورة ( جمال عبد الناصر ) الملقية بجانب الأريكة ويمسح الغُبار عنها مُردداً " الله يرحمك يابا " ثم يعود ليسألها عن إخوته فترفض ذلك .. يأتي ( بُرص ) بالعنوان لـ ( شحاته ) كوفاءاً بالجميل ويُعلمه مكان إخويه الخائنين الحاقدين دائماً

ليجد فرح الابن الأكبر للأخ الأصغر ( طِلِبْ ) قائماً بالفعل مع جو من اللهو وطرقعات الرصاص الذي يُحيي العروسين .. يتجه ثائراً نحو أخيه الأصغر " ويضع يده بجيبه ليُخرج " السيرة الهلالية / بطاقة أبوه / مُفتاح الدُكان " ويبتسم بوجه ( طِلِبْ ) فيبادله الإبتسامه .. بينما يأتي أخيه الاكبر ( سالمْ ) من الخلف ليُشاهده علي تلك الوضعية فيُخرج مُسدسه ويضربه طلقة بظهره ! يقف الجمع مذهولاً وشحاته ينظر للخلف ليري أخيه يُمسك مُسدسه ليتلقي الرصاصة الثانيه بقلبه والثالثه بظهره مره أخري .. هُنا ينفجر الأخ الأصغر وأخو " بيسه " و " اخته " وينتحبون قائلين " لييييه بس ياساااااالم مكانش عايز حاجة .. ده معهوش سلاح ده معاه بطاقة ابوك ومفتاح الدُكان " يسقط شحاته أرضا حاملاً إياه أخيه الأصغر

تعلو أصوات نحيبهم تتجه الأخت للأخ الأكبر سالم الذي وقف مذهولاً كل ما يفعله سيل من الأقلام يميناً ويساراً من اخته .. تسمع " بيسه " ( معهوش سلاح ياسااااالم ليه ت***ه ) فتهبط مسرعة لتحتضنه بشوق الحبيبة .. يدخل " بُرص " ومعه مجموعة من البلطجية ليُمسك بيد شحاته ويقول له " بُرص جه عشان ياخدلك بتارك ياشحاته " فيرد شحاته " أوعي " حتي يُقاطعه " بُرص " " ياعم دول ضاربينك بالنار " فيرد تبقي فيه من ابتسامة " أوعي تجربلهم .. دول إخواتي ياابن الكلب " يُعطيه ( برص ) شئ مُخدر ليضعه تحت لسانه كي لا يشعر بالألم .. يموت " شحاته " وتنطفئ عيونه بين أحضان الحبيبة والأخت والأخ الأصغر ( طِلِبْ ) .. تُشيعه صرخات تُفجر القلب .. يصرخ ( بُرص ) " أبقي مره لو سبت فيهم حد عايش " تُفتح الأسلحة البيضاء ويتعالي زئير البلطجية " !

بقلم / أحمد رضا
أسف لو فيه أخطاء فالرؤية وليدة اللحظة ومتعرضتش للتنقيح
واهْرَبي مني ... إلىّ !

آخر تعديل بواسطة اوركيديا ، 30-06-2009 الساعة 03:08 AM
قديم 29-06-2009, 07:57 AM
الصورة الرمزية A.ra7man1
A.ra7man1 A.ra7man1 غير متواجد حالياً
Electrical Engineering Dept - HTI

A.ra7man1 is on a distinguished road

انا مش فاهم هوّ حضرتك بتدعونا ان احنا نشوف الفلم واقعى ولا ايه؟؟
والله انا مش فاهم لو حد فا هم يفهمنى

قديم 29-06-2009, 10:14 AM
الصورة الرمزية سيف عبد العظيم
سيف عبد العظيم سيف عبد العظيم غير متواجد حالياً
عضو قدير

سيف عبد العظيم is on a distinguished road

ياريت لو لقيت حد فهمك ارجو انك تخليه يفهمنى معاك

كم كنت اتمنى ان اراكى يوماااااااااااااااااا
قديم 29-06-2009, 12:12 PM
الصورة الرمزية حـHoSaMـسام
حـHoSaMـسام حـHoSaMـسام غير متواجد حالياً
عضو خبير

حـHoSaMـسام is on a distinguished road

فلم أهبل وتافه وهدفه زي كتير من افلام مخرجه فضح المصريين في الدول العربيه وكفاية انه من اخراج واحد زي خالد يوسف وفيه واحده ساقطة زي هيفا ربنا ياخدهم ونرتاح

آخر تعديل بواسطة حـHoSaMـسام ، 29-06-2009 الساعة 12:18 PM
قديم 29-06-2009, 12:24 PM
الصورة الرمزية Travel
Travel Travel غير متواجد حالياً
عضو قدوة

Travel is on a distinguished road

احم احم
سين/سؤال
هو انت شفت الفيلم ولا قريت الرواية

عجبتني كلمة من كلام الورق .. النور شرق من بين حروفها و برق حبيت أشيلها ف قلبي .. قالت حرام

ده أنا كل قلب دخلت فيه اتحرق
قديم 29-06-2009, 12:41 PM
الصورة الرمزية _GUIDE_
_GUIDE_ _GUIDE_ غير متواجد حالياً
نجم العطاء
نائب مدير المنتدى سابقا

_GUIDE_ is on a distinguished road

انا شوفت اجزاء من الفيلم يا احمد وبصراحة الفيلم واضح ان قصته هادفة وجميلة وبتتنبأ بالمستقبل
لان احنا حاليا فعلا مبقاش فى مصر غيرة طبقة فقيرة وطبقة غنية بعد اختفاء الطبقة الوسطى
واصبح 80% منها من الفقراء
وال20% هما اللى استطاعوه الصعود بالفعل للطبقة الغنية
بالنسبة لسرد قسة الفيلم انت بيعيب عليك عدم ذكر السلبيات
لان اى عمل مهما كانت درجة اتقانه لزم يكون فيه سلبيات
انت قمت بوضع نقد ايجابى لقصة الفيلم
ومتناسش ان الفيلم نقد فترة حكم السادات من خلال كلام عبد العزيز مخيون
وهو بيقول على السادات فى معناه (انه خرب البلد ) وطبعا عصر مبارك اللى حصلت فيه المجاعات والازمة الاقتصادية
لكنه اشبع العصر الناصرى انه هو كان عصر ازدهار وحرية وده منافى للوقائع التاريخية
لان معروف ان المعتقالات فى العهد الناصرى كانت موجوده بشكل كبير وكان معظم روادها من الاساتذة والمثقفين وطلبة الجامعات
لكن الفيلم فى مجمله جديد وفيه جراءة غير معهودة
وبالنسبة لنقدك للفيلم هو نقد جيد لدرجة كبيرة واحييك على اجتهادك فيه

آخر تعديل بواسطة _GUIDE_ ، 29-06-2009 الساعة 12:51 PM
قديم 29-06-2009, 02:23 PM
الصورة الرمزية احمد رضا
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdo4101 مشاهدة المشاركة
انا مش فاهم هوّ حضرتك بتدعونا ان احنا نشوف الفلم واقعى ولا ايه؟؟
والله انا مش فاهم لو حد فا هم يفهمنى
خد بالك من العنوان
انا بقول نظرة مش بقول دعوة
وبعدين انا أدعوك ليه ؟
حضرتك حر تعمل اللي انت عايزه

شكرا لمرورك الهادف
واهْرَبي مني ... إلىّ !
قديم 29-06-2009, 02:24 PM
الصورة الرمزية احمد رضا
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف عبد العظيم مشاهدة المشاركة
ياريت لو لقيت حد فهمك ارجو انك تخليه يفهمنى معاك
ويفهمني معاكم بردو
مليش نفس انا يعني
واهْرَبي مني ... إلىّ !
قديم 29-06-2009, 02:25 PM
الصورة الرمزية احمد رضا
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TRAVEL مشاهدة المشاركة
احم احم

سين/سؤال
هو انت شفت الفيلم ولا قريت الرواية

الاتنين

هههههه
منورة ياترافيل
واهْرَبي مني ... إلىّ !
قديم 29-06-2009, 02:50 PM
الصورة الرمزية احمد رضا
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة _تملى غتيت_ مشاهدة المشاركة
انا شوفت اجزاء من الفيلم يا احمد وبصراحة الفيلم واضح ان قصته هادفة وجميلة وبتتنبأ بالمستقبل

لان احنا حاليا فعلا مبقاش فى مصر غيرة طبقة فقيرة وطبقة غنية بعد اختفاء الطبقة الوسطى
واصبح 80% منها من الفقراء
وال20% هما اللى استطاعوه الصعود بالفعل للطبقة الغنية
بالنسبة لسرد قسة الفيلم انت بيعيب عليك عدم ذكر السلبيات
لان اى عمل مهما كانت درجة اتقانه لزم يكون فيه سلبيات
انت قمت بوضع نقد ايجابى لقصة الفيلم
ومتناسش ان الفيلم نقد فترة حكم السادات من خلال كلام عبد العزيز مخيون
وهو بيقول على السادات فى معناه (انه خرب البلد ) وطبعا عصر مبارك اللى حصلت فيه المجاعات والازمة الاقتصادية
لكنه اشبع العصر الناصرى انه هو كان عصر ازدهار وحرية وده منافى للوقائع التاريخية
لان معروف ان المعتقالات فى العهد الناصرى كانت موجوده بشكل كبير وكان معظم روادها من الاساتذة والمثقفين وطلبة الجامعات
لكن الفيلم فى مجمله جديد وفيه جراءة غير معهودة
وبالنسبة لنقدك للفيلم هو نقد جيد لدرجة كبيرة واحييك على اجتهادك فيه

متفق معاك ياإسلام باشا ولكن أنا عايز منك نظرة تانيه .. يمكن أنا قرأت كذا حاجة تاريخية عن العصور دى
ومُتفق مع السناريست في حته ان " السادات دخلنا في مصيبة مش هنطلع منها " .. ودي مُشكلة التاريخ
اللي بيعرضه محمد حسنين هيكل بشوفه مُقنع جداً والمشكلة انه بيأيده بناس عايشين بالفعل مش ناس ماتوا
وده بيخلي كفه هيكل تترجح بالنسبالي وزي ما انت عارف ان هيكل ناصري .. علي فكرة مُشكلة عبد الناصر من وجهه نظري إنه كان عايز يغير الدُنيا من يوم وليلة ويعمل أمة عربية ف يوم وليلة بردو .. وده طبعاً له نتائج ميدانية زي الزفت ودوقنا مرارتها .. لكن هذكرلك حاجة من التاريخ القديم واكيد هتعرفها .. فاكر الحجاج بن يوسف الثقفي لما كان بيحكم العراق .. وكان استفشي الزنا .. فطلع ع المنبر ومن غير ما يسلم ولا يقول بسم الله الرحمن الرحيم حتي .. قال اللي هشوفه في الشارع بعد صلاة العشاء هقطع رقبته .. اول يوم قطع رقبة 500 .. تاني يوم قطع رقبة 300 .. تالت يوم محدش خرج أصلا فلما سألوه انت كدا ظالم وبتاخد عاطل بباطل فرد وقال " لن نصل للحق حتي نخوض الباطل خوضاً " .. عبد الناصر كان عنده استعداد لاعتقال أي واحد يعارض خطة تنمية .. وف وقت زي ده " طبعاً ده غلط وانا مقتنع " .. بس أكيد كان بيعملها للخير .. لاكان له ملف في المخابرات الأمريكية .. ولا كان عايز مصلحة .. ده امر باعتقال عمه ياراجل بالرغم من انه كان مُقرب له .. أما اعتقاله للإخوان فطبعاً لا يخفي عليك الإخوان كانوا عايزين ايه بعد توليه الحكم .. لدرجه انهم عملوا مناهج الحكم وخطط الحكم وقدموها لعبد الناصر .. أي حكم إخواني من خلال عبد الناصر وده كان يتنافي مع ثقافة عبد الناصر ونظرته للتنمية .. بس قولي جبت معلومة الاعتقالات كانت للمثقفين دي منين ؟
فيه نقطة تانيه عايز أكلمك فيها أحسب ان عبد العزيز مخيون كان يقصد الإنفتاح اللي حصل في عصر السادات
علي فكرة يااسلام لغاية 1971 كان إيجار الفيلا 17 جنيه .. ولولا بردو نظرة عبد الناصر وسعيه مكنتش هتتعلم بالمجانى
بس انا مُقتنع ان فعلا عبد الناصر اخطأ كتير بسبب حماسه ومشاعره حول التنمية والوحدة
شكرا للمناقشة الجميلة
وعلي فكرة ده مش نقد
دي مجرد نظرة معجبة برواية الفيلم وإخراجه
واهْرَبي مني ... إلىّ !

آخر تعديل بواسطة احمد رضا ، 29-06-2009 الساعة 02:52 PM
قديم 29-06-2009, 03:04 PM
الصورة الرمزية احمد رضا
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hosamelmasry مشاهدة المشاركة
فلم أهبل وتافه وهدفه زي كتير من افلام مخرجه فضح المصريين في الدول العربيه وكفاية انه من اخراج واحد زي خالد يوسف وفيه واحده ساقطة زي هيفا ربنا ياخدهم ونرتاح
وجهه نظرك
شكرا لمرورك
واهْرَبي مني ... إلىّ !
قديم 29-06-2009, 03:11 PM
الصورة الرمزية _GUIDE_
_GUIDE_ _GUIDE_ غير متواجد حالياً
نجم العطاء
نائب مدير المنتدى سابقا

_GUIDE_ is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة برومثيوس مشاهدة المشاركة
متفق معاك ياإسلام باشا ولكن أنا عايز منك نظرة تانيه .. يمكن أنا قرأت كذا حاجة تاريخية عن العصور دى
ومُتفق مع السناريست في حته ان " السادات دخلنا في مصيبة مش هنطلع منها " .. ودي مُشكلة التاريخ
اللي بيعرضه محمد حسنين هيكل بشوفه مُقنع جداً والمشكلة انه بيأيده بناس عايشين بالفعل مش ناس ماتوا
وده بيخلي كفه هيكل تترجح بالنسبالي وزي ما انت عارف ان هيكل ناصري .. علي فكرة مُشكلة عبد الناصر من وجهه نظري إنه كان عايز يغير الدُنيا من يوم وليلة ويعمل أمة عربية ف يوم وليلة بردو .. وده طبعاً له نتائج ميدانية زي الزفت ودوقنا مرارتها .. لكن هذكرلك حاجة من التاريخ القديم واكيد هتعرفها .. فاكر الحجاج بن يوسف الثقفي لما كان بيحكم العراق .. وكان استفشي الزنا .. فطلع ع المنبر ومن غير ما يسلم ولا يقول بسم الله الرحمن الرحيم حتي .. قال اللي هشوفه في الشارع بعد صلاة العشاء هقطع رقبته .. اول يوم قطع رقبة 500 .. تاني يوم قطع رقبة 300 .. تالت يوم محدش خرج أصلا فلما سألوه انت كدا ظالم وبتاخد عاطل بباطل فرد وقال " لن نصل للحق حتي نخوض الباطل خوضاً " .. عبد الناصر كان عنده استعداد لاعتقال أي واحد يعارض خطة تنمية .. وف وقت زي ده " طبعاً ده غلط وانا مقتنع " .. بس أكيد كان بيعملها للخير .. لاكان له ملف في المخابرات الأمريكية .. ولا كان عايز مصلحة .. ده امر باعتقال عمه ياراجل بالرغم من انه كان مُقرب له .. أما اعتقاله للإخوان فطبعاً لا يخفي عليك الإخوان كانوا عايزين ايه بعد توليه الحكم .. لدرجه انهم عملوا مناهج الحكم وخطط الحكم وقدموها لعبد الناصر .. أي حكم إخواني من خلال عبد الناصر وده كان يتنافي مع ثقافة عبد الناصر ونظرته للتنمية .. بس قولي جبت معلومة الاعتقالات كانت للمثقفين دي منين ؟
فيه نقطة تانيه عايز أكلمك فيها أحسب ان عبد العزيز مخيون كان يقصد الإنفتاح اللي حصل في عصر السادات
علي فكرة يااسلام لغاية 1971 كان إيجار الفيلا 17 جنيه .. ولولا بردو نظرة عبد الناصر وسعيه مكنتش هتتعلم بالمجانى
بس انا مُقتنع ان فعلا عبد الناصر اخطأ كتير بسبب حماسه ومشاعره حول التنمية والوحدة
شكرا للمناقشة الجميلة
وعلي فكرة ده مش نقد
دي مجرد نظرة معجبة برواية الفيلم وإخراجه

هيكل لا غبار عليه
انا يمكن معظم معرفتى بهيكل من خلال برنامجه على قناة الجزيرة اللى متابعه
بس المعروف ان هيكل يعتبر الى حد ما مؤرخ لانه حضر المالكية والجمهورية فى مصر وتواله عليه 3 روساء وملك
يعنى رجل تاريخ ومعظم كلامه بيكون مرثق باوراق وشهادت
انما لو اتكلمنه على عبد الناصر
انا قريت كتب كتير بتشتم عبد الناصر وفى كتب بتمجده
انما كا وجهة نظر ليا
عبد الناصر بالنسبة ليا كان عامل زى بتوع الافلام القديمة
لما كنت تلاقى فى مستشفى المجانين الشخص المجنون عنده قدر كبير من الحكمة
انا بعتبر ان جمال عبد الناصر كان مجنون لكنه حكيم فى نفس الوقت
ولو رجعنا للفيلم الفيلم قبل عرضه بيقوله ان عده على اكتر من جهة رقابية
ده غير ان جهة سيادية من مكتب الرئيس نفسه شافت الفيلم
ولو كان فى كلمة وحده عن مبارك فى الفيلم مكنش الفيلم ده هيزاع
ولو اخدت بالك هو ذكر عام 2011 ده السنة اللى هيجى فيها رئيس جديد لمصر على فكرة
واللى 90% مش هيكون مبارح
لان الترشيحات بتصب لصالح اتنين جمال مبارك او عمر سليمان ولو انى اعتقد ان عمر سليمان هو الاوفر
لانه يعتبر الرجل الاقوى فى مصر حاليا ودى حقيقة مش كلام
بس نرجع واقول انى برضه متفق معاك فى كلامك عن الفيلم
قديم 29-06-2009, 03:14 PM
ymymym ymymym غير متواجد حالياً
طالبة جامعية

ymymym is on a distinguished road

انا فعلا شفت الفيلم
هو فيلم جميل ومأثر فعلا وعجبني قوي كفايه اني عيطت في الاخر
بس برضه الي حد ما مقتنعه بكلامك بس مش قوي
ليا عوده ان شاء الله
قديم 29-06-2009, 03:14 PM
المجاهد فى سبيل الله المجاهد فى سبيل الله غير متواجد حالياً
مدرس دراسات اجتماعية

المجاهد فى سبيل الله is an unknown quantity at this point

اقتباس:

بالنسبة للمشاهد الجنسية لم تتعدى الاثنين او الثلاثه .. المشهد الأول والثانى لم يعدو كونه ثواني أقل بكثير من أن نصفها بجنسية .. المشهد الثالث اعترض عليه لطول مدة عرضه التي قاربت علي الـ 20 ثانيه او الـ 30 ثانيه .. ولكن يُعذر لمعاملته المصريين بتلك الطريقة حتي يجذبهم بمثل تلك الطرقْ ..

انا مش مصدق
ان دا كلام احمد رضا
طب وايه راى معليك يا استاذ احمد
مش دا كلامك
يعنى فى لقطات جنسية
ياخى واقسم بالله يكفى ان فى بنت زى هيفاء دى فيه
عايزه يبقى ازاى
طريقة الكلام ازاى
طريقة الفلم وعرضه ازاى
انت فاهم انت بتقول ايه
اسف يا احمد
انت نزلت من نظرى كتير
لان مش احنا الى نعمل ونكتب الكلام دا
ونهاجم علشان حد اعترض ونقول عليهم متطرفين برغم ان انت ذكرت ان فى مشاهد جنسية وياسبحان الله ذكرت مدتهم كمان
لو المدة بتاعت المشاهد الجنسية دى مش حرام يبقى الفلم مفهوش حاجه
ولا حتاخد بحديث النبى الاولى لك و الثانية عليك
على اساس انى دى اولى ولا انت داخل فلم ومش عارف ايه الى فيه
ولا البوستر بتاعه لا احييك حييك على الموضوع

العلامات المرجعية