اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 24-08-2006, 02:01 PM
mohamed_oweis mohamed_oweis غير متواجد حالياً
عضو متواصل

mohamed_oweis is an unknown quantity at this point
Question

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
لفت انتباهى مؤخرا وجود الكثير من الفتاوى على صفحات الانترنت بتحريم اشياء كثيرة لا تكاد تخلو منها تصرفاتنا و اعمالنا...فحرصت على تجميع بعضها إليكم....انناقشها دون تعصب...
<span style="color:#6600CC">..حكم حلق اللحية.....</span>
حلق اللحية محرم لأنه معصية لرسول الله صلى الله عليه وسلم، فإن النبي صلى الله عليه وسلم قال: « أعفوا اللحى وحفوا الشوارب » ولأنه خروج عن هدي المرسلين إلى هدي المجوس والمشركين، وحد اللحية كما ذكره أهل اللغة هي شعر الوجه واللحيين والخدين بمعنى أن كل ما على الخدين وعلى اللحيين والذقن فهو من اللحية، وأخذ شيء منها داخل في المعصية أيضا لأن الرسول صلى الله عليه وسلم قال: « أعفوا اللحى » و « أرخوا اللحى .. » « ووفروا اللحى.. » و « أوفوا اللحى.. » وهذا يدل على أنه لا يجوز أخذ شيء منها لكن المعاصي تتفاوت. فالحلق أعظم شيء منها لأنه أعظم وأبين مخالفة من أخذ شيء منها. ....
.فى فتاوى اخرى كتير...لكن يكفى هذا القدر....
قديم 24-08-2006, 02:03 PM
اسلام رشوان اسلام رشوان غير متواجد حالياً
عضو قدوة

اسلام رشوان is an unknown quantity at this point

اللي اعرفه ان *** اي روح حرام

طالما مفيش ضرر منه عليك

و الله اعلم
قديم 24-08-2006, 03:03 PM
الصورة الرمزية basmala
basmala basmala غير متواجد حالياً
عضو متألق

basmala is an unknown quantity at this point

..حكم *** الحشرات مثل النمل و الصراصير..

مش معقوله يعنى هسيب صراصار بيتمشى فى المطبخ ومش ه***ه لأنه مش من النضافه ..ولا النمل حتى هسيبه لأنه بياكل الاكل

لكن لو ماشى فى الشارع او فى مكان زراعى خلاص

بالنسبه للجرايد القديمه احنا كتير اوى بنستعملها فى البيت ..وهى كده كده فى الاخر هتترمى فى الشارع ...يعنى مظنش ان ليها استخدام تانى بعد القرأه

وجزاك الله خير على تفسير الموضوع
قديم 24-08-2006, 03:19 PM
عضو متواصل

<div class='quotetop'>إقتباس(اسلام رشوان @ Aug 24 2006, 03:03 PM) [snapback]200062[/snapback]</div>
اقتباس:
اللي اعرفه ان *** اي روح حرام

طالما مفيش ضرر منه عليك

و الله اعلم
[/b]
شكرا إسلام لمرورك و حضورك الطيب...
الرسول صلى الله عليه و سلم..حدد الحشرات و الحيوانات الضارة التى يحل ***ها فى جميع الأحيان..وهى الغراب والحدأة والفأرة والعقرب والكلب العقور...وإضافة أليهم كل ما يسبب الضرر عليك
جزاك الله خيرا
<div class='quotetop'>إقتباس(basmala @ Aug 24 2006, 04:03 PM) [snapback]200112[/snapback]</div>
اقتباس:
..حكم *** الحشرات مثل النمل و الصراصير..

مش معقوله يعنى هسيب صراصار بيتمشى فى المطبخ ومش ه***ه لأنه مش من النضافه ..ولا النمل حتى هسيبه لأنه بياكل الاكل

لكن لو ماشى فى الشارع او فى مكان زراعى خلاص

بالنسبه للجرايد القديمه احنا كتير اوى بنستعملها فى البيت ..وهى كده كده فى الاخر هتترمى فى الشارع ...يعنى مظنش ان ليها استخدام تانى بعد القرأه

وجزاك الله خير على تفسير الموضوع
[/b]
بالنسبة ل*** الصرصار فمدام هو يسبب أذى ( طبيعى ) ...ف***ه حرام ..والكلام موجود ضمنيا فى الفتوى..

<div class='quotetop'>إقتباس(mohamed_oweis @ Aug 24 2006, 03:01 PM) [snapback]200059[/snapback]</div>
اقتباس:
. وهذا الحديث الصحيح عن النبي صلى الله عليه وسلم يدل على شرعية *** هذه الأشياء المذكورة وما في معناها من المؤذيات كالنمل والصراصير والبعوض والذباب والسباع دفعا لأذاها ، أما إذا كان النمل لا يؤذي فإنه لا ي*** ، لأن النبي صلى الله عليه وسلم نهى عن *** النملة والنحلة والهدهد والصرد ، وذلك إذا لم يؤذ شيء منها . أما إذا حصل منه أذى فإنه يلحق بالخمس المذكورة في الحديث . والله ولي التوفيق .
[/b]
انما النمل و النحل و الهدهد و الصرد ...فالضرر منهم قليل و محدود لذلك نهى الرسول صلى الله عليه و سلم عن ***هم دون أذى
..بالنسبة الجرائد....فالكلام بخصوص الجرائد المذكور فيها كلام الله و أحاديث و ما شابه ذلك...وبلا شك لا يجوز الأكل عليها أو رميها فى القمامة ..واكيد هى ليها طرق افضل فى التخلص منها >>> مثل الحرق أو الدفن فى أرض طيبة.........
جزانا الله و إياكم خيرا
قديم 24-08-2006, 04:04 PM
الصورة الرمزية zizo2_2
zizo2_2 zizo2_2 غير متواجد حالياً
عضو قدوة

zizo2_2 can only hope to improve

جزاكم الله خيرا

قديم 24-08-2006, 04:33 PM
عضو متواصل

<div class='quotetop'>إقتباس(zizo2_2 @ Aug 24 2006, 05:04 PM) [snapback]200192[/snapback]</div>
اقتباس:
جزاكم الله خيرا
[/b]
جزانا الله و إياكم خيرا
شكرا أستاذ زيزو لمرورك...
استكمالا للفتاوى و الأحكام...
حكم الإحتفال بأعياد الميلاد

يقول ابن العثيمين إنه ممنوع؛ لأنه ليس في الإسلام عيد لأي مناسبة سوى عيد الأضحي، وعيد الفطر من رمضان، وعيد الأسبوع وهو يوم الجمعة، وفي سنن ‏النسائي عن أنس بن مالك رضي الله عنه قال كان لأهل الجاهلية يومان في كل سنة يلعبون فيهما، فلما قدم النبي صلى الله عليه وسلم المدينة قال: ((كان لكم ‏يومان تلعبون فيهما وقد بدلكم الله بهما خيرًا منهما: يوم الفطر ويوم الأضحى)). ولأن هذا يفتح بابًا إلى البدع مثل أن يقول قائل: إذا جاز العيد لمولد المولود ‏فجوازه لرسول الله صلى الله عليه وسلم أولى، وكل ما فتح بابًا للممنوع كان ممنوعًا. والله الموفق.

مجموع فتاوى ورسائل فضيلة الشيخ محمد صالح العثيمين - (2/ 302)‏
قديم 24-08-2006, 10:40 PM
الصورة الرمزية أحمد2025
أحمد2025 أحمد2025 غير متواجد حالياً
عضو متواصل

أحمد2025 is an unknown quantity at this point

أنا مش عارف يامحمد أنت ليه كده
هقولك حاجه فى كتاب اسمه (صغائر استهان بها الناس)
ده لو قرأته هتحس إن حياتك كلها خطأفى خطأ يعنى داخل النار داخل
قدام إحنا مبنعصيش ربنا خلاص
قديم 24-08-2006, 11:09 PM
fethaghors fethaghors غير متواجد حالياً
عضو قدوة

fethaghors is an unknown quantity at this point

يا سيدى انا لو شوفت صرصار ماشى فى الشارع ملوش دعوه بحد بموته أما لو فى بيتى فانا يا ريتنى بموته بس وبعدين الصراصير والحاجات دى حاجات مقرفه المفروض متدخلش البيوت تيجلنا نقولها اتفضلى أصل حرام ن***ك
قديم 24-08-2006, 11:19 PM
عضو متواصل

<div class='quotetop'>إقتباس(أحمد2025 @ Aug 24 2006, 11:40 PM) [snapback]200456[/snapback]</div>
اقتباس:
أنا مش عارف يامحمد أنت ليه كده
هقولك حاجه فى كتاب اسمه (صغائر استهان بها الناس)
ده لو قرأته هتحس إن حياتك كلها خطأفى خطأ يعنى داخل النار داخل
قدام إحنا مبنعصيش ربنا خلاص
[/b]
احمد انا بوريلك أراء علماء كبار زى ابن باز و ابن العثيمين فى امور احنا بنعملها كل يوم...وهم بيقولوا انها حرام و معاهم أدله و سند من الأحاديث و القران...يعنى فى نظرهم ان احنا كدة بنعصى...وانا موافقهم فى اغلب الفتاوى اللى فوق دى

<div class='quotetop'>إقتباس(fethaghors @ Aug 25 2006, 12:09 AM) [snapback]200524[/snapback]</div>
اقتباس:
يا سيدى انا لو شوفت صرصار ماشى فى الشارع ملوش دعوه بحد بموته أما لو فى بيتى فانا يا ريتنى بموته بس وبعدين الصراصير والحاجات دى حاجات مقرفه المفروض متدخلش البيوت تيجلنا نقولها اتفضلى أصل حرام ن***ك
[/b]
شكرا هشام لمرورك...بس كدة انت شرانى زيادة صرصار ماشى فى الشارع فى حاله..هو دة اللى يبقى ***ه حرام لأنه مش بيأذيك..وبعدين ربنا مخلقوش عشان احنا ن***ه دون داعى....انما لو فى بيتك و بيأذى يبقى ت***ه و هنا يبقى حلال...وعلى فكرة انا سمعت ان اللى ي*** الحشرة الضارة من مرة واحدة أجره اكبر من اللى بي***ها على مرتين و هكذا.....فموتها موتها حلوة كدة من مرة واحدة لما تاذيك....فى بيتك
مش عارف لية كل اللى ردوا مركزين على اول فتوتين بس...أنا اللى محيرنى موضوع التصوير و حلق اللحية و عيد الام...لإن دول بقى كلنا بنعملهم تقريبا

العلامات المرجعية