اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 28-07-2013, 01:47 PM
the king11 the king11 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

the king11 is on a distinguished road

للأسف الاضطراب الى انت فية مش كويس يعنى على مدار سنين الى انت درستها كلها مقدرتش تحدد ميولك اكتر للرياضيات او الاحياء !!!!!! لازم يبقى ليك طموح مش بس انك تخش كلية قمة تبقى نجحت نصيحتى ليك خوش الى بتحب دراستة اكتر و سيبها على الله يعنى متبقاش زى 90% من طلبة ثانوية فى مصر الى بيقولوا لو جبت اكتر من 98% هحول علوم عشان الحق طب رغم انة ممكن يكون متميز فى الرياضيات اكتر اكررهالك تانى شوف بتحب دراسة اية احسن بدل ما تاخد رياضيات 2 و انت كارهها او تدرس احياء و مش فاهمها و ربنا يكتبلك الى فية الخير بأذن الله تعالى
قديم 28-07-2013, 05:35 PM
الصورة الرمزية Bahy_Ahmed
Bahy_Ahmed Bahy_Ahmed غير متواجد حالياً
Faculty Of Medicine,Aswan University

Bahy_Ahmed is on a distinguished road

انا طبعا اتفق مع السادة الاعضاء اللي ردوا دول بصراحة كفوا وزادوا بارك الله فيهم انا بس عندي شوية ملاحظات
-انت بتقول انك لو قفلت في الفيزياء والاحياء :انا من رايي تقفيل المادة صعب اوي اليومين دول بالذات الاحياء لاني رغم اني جبت فيها 50 بس انا عارفها مادة شديدة وصعبة جداا وانا رايي لو انت عايز كليات في الشعبة الطبية (ممكن بشري لو حصلتها اسنان صيدلة )يبقي توكل علي الله وادخل احياء لكن لو مش عايز غير بشري في ظل التنسيق ده يبقي حوول رياضة احسن لانك مش ضامن بشري حتي لو قفلت علي حد قولك رغم ان رياضة 2 شديدة جدا ومش اي حد يعدي فيها وعايزة حل كتييييييير لكن اهم حاجة يكون ليك هدف وبتحب المادة اللي بتدرسها لانك انت اللي حتلبس الحكاية في النهاية مفيش كلام . والسلام ختام

دخول..........م.ت.ق.ط.ع
قديم 28-07-2013, 06:09 PM
محمد احمد شوقى عبد اللطيف محمد احمد شوقى عبد اللطيف غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمد احمد شوقى عبد اللطيف is on a distinguished road

مفيش حاجة اسمها غلطة صغيرة تنقص 4 درجات فى الرياضيات
قديم 28-07-2013, 06:27 PM
الصورة الرمزية Asa7be Wawa
Asa7be Wawa Asa7be Wawa غير متواجد حالياً
Faculty of Engineering, Ain Shams University

Asa7be Wawa is on a distinguished road

هو فى حاجه أسمها أحول رياضه علشان ألحق هندسة !!!

انت شوف ميولك ايه و أدخل اللى انت بتحبوا مش أى كليه و خلاص

Problem ؟
قديم 28-07-2013, 09:55 PM
محمود حسب الله محمود حسب الله غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمود حسب الله is on a distinguished road

شكرا على ردودكم الايجابية و الموضوع بدأ يوضح شوية .. بس حتة الميول للعلوم او الرياضة بصراحة مش فارقة معايا .. انا حاسس اني كويس في الرياضيات و ممكن امشي فيها بسهولة ... و انا السنة دي شوفت الاحياء و كانت صعبة بالنسبة ليا في المزاكرة ... بس انا متأكد لو زاكرتها هجيب فيها درجة كويسة ... المشكلة مش موضوع حيرة ... المشكلة ايه المادة ال هتريحني في المزاكرة ... و الطب و الهندسة عندي سواء ... و شكرا مرة تانيه على نصائحكم
قديم 28-07-2013, 10:12 PM
روضة السماء روضة السماء غير متواجد حالياً
عضو جديد

روضة السماء is on a distinguished road

انا زيك بالظبط انا ماجلة فيزيا و احياء ولو قفلتهم هجيب 98.7 بس الصراحة انا خايفة من التنسيق عشان انا سمعت ان طب ممكن تقبل من 99 وهيجيبوا الامتحان صعب
انت ف امتحان الاحياء روح اللجنة ومحلتشى ولا كنت غايب ؟
اصل دى تفرق لو عايز تحول لرياضة
قديم 28-07-2013, 10:19 PM
محمود حسب الله محمود حسب الله غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمود حسب الله is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة روضة السماء مشاهدة المشاركة
انا زيك بالظبط انا ماجلة فيزيا و احياء ولو قفلتهم هجيب 98.7 بس الصراحة انا خايفة من التنسيق عشان انا سمعت ان طب ممكن تقبل من 99 وهيجيبوا الامتحان صعب
انت ف امتحان الاحياء روح اللجنة ومحلتشى ولا كنت غايب ؟
اصل دى تفرق لو عايز تحول لرياضة
انا كنت غايب فيها ... مشكلتي مع الاحياء اني مكنتش عارف ازاكرها ازاي ... طب و انتي اجلتيها ليه ؟؟؟
قديم 28-07-2013, 10:23 PM
ashrafahmed1997 ashrafahmed1997 غير متواجد حالياً
عضو جديد

ashrafahmed1997 is on a distinguished road

و الله دي حاجة بتاعتك انت بس انصحك انك لو مش قوي ف الرياضة و ملكش صبر عليها يبقي ادخل علوم اكيد لان الرياضة مميتة ف الثانوية العامة بس ربنا معاك ف كل الاحوال و دي حاجة ف الاول و الاخر ترجعلك انت
و دا ايميلي علي الفيس بوك لو عزت حاجة
fb/anaoag
قديم 28-07-2013, 10:28 PM
عضو جديد

انا قررت ااجل الفيزيا ف الاول
بس لقي السنة كلها هتبقى فيزيا وانا بمل بسرعة اصلا يعنى مقدرش اذاكر اليوم كله فيزيا فسبت الاحيا معاها
بس الاحياء احلى بكتيييير من الفيزيا وعايزة كتابة ودش كتييير ف الامتحان يعنى 80% من الاحياء حفظ وانا تقريبا مذاكزة الاحيا دلوقتى
قديم 28-07-2013, 10:28 PM
amothman123 amothman123 غير متواجد حالياً
عضو قدوة

amothman123 is on a distinguished road

موضوع التقفيل دة ماتقلقش منه إن شاء الله
سهل أوى بعون الله تقفل الفيزياء و الأحياء
أنت بس اعمل الى عليك في المادتين و ربنا هايكرمك بمقدار مجهودك بإذن الله
أنا كنت واخد أحياء طبعاً .. و مذكراتها مش صعبة ولا حاجة هى بس عايزة مجهود زيادة حبتين علشان المعلومات الى فيها كثيرة شوية إنما مادة لذيذة جداً و هاتستمتع بيها لو فهمتها .. فيها حاجات و الله و الله و الله لو فهمتها هاتحفظها لوحدك
قديم 28-07-2013, 10:36 PM
الصورة الرمزية ehabelsapa
ehabelsapa ehabelsapa غير متواجد حالياً
طالب بكلية هندســـ المنصورة ـــه دفعـــ 2013 / 2014 ـــة

ehabelsapa is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ghost_lionel andres mess مشاهدة المشاركة
والله انا زيك كدة بس علم نفس واحياء . بص استخير ربنا بس هو عشان تبقى عارف التنسيق بنسبة كبيرة هينزل وانت اكيد مش هتخرج عن طب او اسنان او صيدلة . انا نفسى اخش صيدلة لانى حببها ربنا يسهل بس .
لو إنت حبيت الرياضة كملها بس عشان تبقى عارف الرياضة صعبة وامتحاناتها مدمرة يعنى غلطة صغيرة تلاقى نفسك ناقص 4 درجات ولا حاجة (انا مش بخوفك والله) بس بعرفك لانك احتمال كبير هتبقى لوحدك فى اللجنة وربنا يعنا كلنا يــــارب

حول لفلسفة ومنطق " مادة هايفة موووووووووت ومش كبيرة " لكن فى الامتحان لما تيجي تجاوب على اسئلة الفلسفة متكتفيش بالاجابات اللى مديهالك المدرس لكن اكتب اجابة المدرس اللى مديهالك وزود عليها كتير لكن تكون بتكتب فى نفس الموضوع يعني ارغ فى فى الموضوع ولو محتار اكتب اجابة المدرس اللى مديهالك بتاعت السؤال واجابة السؤال اللى بعده اللى مديهالك فى الكراسة ولو عاوز تزود زود "
يعني مثلا جالك سؤال عن المعتزلة مثلا فاكتب اجابة السؤال اللى هو طالبه وبعدين اكتب كل ما يخص بالمعتزلة اللى الاستاذ مديهولك فى الكراس
ولو فيه سؤال مش فاهمة مثلا سؤال مش فاهمه عن سارتر مثلا فاكتب كل حاجة تخص بسارتر
والفلسفة كلها بتتكلم عن اراء الفلاسفة وحاجات كدا تافهة جدا جدا لان دا كلام كله عامى ممكن انت لو قريته مرة تفهم الكلام وتحفظه علاطول بسهولة لانه كلام عامى مفهوم
وكل ما تزود فى الكلام اكتر كل ما تكون فى الضمان يا كبير
وكل ما تراجع المادة اكتر كل ما الكلام تلاقيه بيخرج من بقك سهل كدا وتحس انها مادة هايفة فحت

والمنطق هاااااااايف موووووووووووت وبيعوز فهم مش قووي يعني فهمه عادى واجابته صغيرة لكن انت افهم المنطق ومتحفظهوش لانك لو فهمته لما تيجي فى الامتحان تجاوب على سؤال ما هتجاوب السؤال بسهولة وهتزود كتير كمان وهتلاقي الحكاية زي الفل وكل ما تزود فى الكلام اكتر كل ما تكون فى الضمان يا كبير
ممكن يكون الفصل السابع دا بس اللى فيه حفظ ولو فهمته هيمشى معاك زي الفل وكله كلام عامى وحاجات كوسة كدا
وكل ما تراجع المادة اكتر كل ما الكلام تلاقيه بيخرج من بقك سهل كدا وتحس انها مادة هايفة فحت

اهم حاجة تكتب كتير يعني كل سؤال على الاقل تكتب اجابة له صفحة وتكبر خطك ولو عاوز تكتب صفحتين اكتب مفيش مشاكل عشان بس تاخد الدرجة كاملة اما لو كتبت اجابات صغيرة مش هيديك الدرجة الكاملة
يعني ارغى كتييييييييييييييييييييييييير موووووووووووووووووووووت لانه ساعات بيديك اسئلة بتبقي عليها تلات درجات مثلا وانت الاستاذ مديك لها اجابة معينة وتلاقي فى نموذج الاجابة حاطط على اجابة استاذك دي مثلا درجة ومزود مثلا اجابتين كمان لكل سؤال غير اللى انت كاتبه ومدي علي اجابة درجة وبالتالى كدا ضاع منك درجتين فى كل سؤال اما لو كتبت الاجابة بتاعت استاذك وكتبت كمان اجابات كمان من اسئلة تانية فى الكراسة بتاعت استاذك بس يكون الرغي ضمن الموضوع بتاخد كدا الدرجة الكاملة
ومتزهقش والتلات ساعات عندك بيكفوا وبيفيضوا كمان
اللَّهُــــــــمّے صَــــــلٌ علَےَ سيدنا مُحمَّــــــــدْ •°´¯´°• و علَےَ آل سيدنا مُحمَّــــــــدْ •° ´¯´°•كما صَــــــلٌيت علَےَ سيدنا إِبْرَاهِيمَ •°´¯´° و علَےَ آل سيدنا إِبْرَاهِيمَ •°´¯´°• وبارك علَےَ سيدنا مُحمَّــــــــدْ •°´¯´°• و علَے آل سيدنا مُحمَّــــــــدْ •°´¯´°• كما باركت علَےَ سيدنا إِبْرَاهِيمَ•°´¯´°• و علَےَ آل سيدنا إِبْرَاهِيم•°´¯´°• فى الْعَالَمِين إِنَّك حَمِيدٌ.
ادعولي بالتوفيق

قديم 28-07-2013, 10:57 PM
الصورة الرمزية prince of scientists
prince of scientists prince of scientists غير متواجد حالياً
( كلية الطب جامعة الزقازيق )

prince of scientists is on a distinguished road

انا شخصيا متفق مع كل اللى قالو ليك ان فكرة تقفيل المادتين هتبقي صعبة وبالتالى احتمالية طب برده هتبقي صعبة .. محدش بيقول انها مستحيلة هيا صعبة بس ممكن .. والاهم من وجهة نظرى انك تكون مقتنع بوجود بدائل زى صيدلة وعلاج طبيعي عشان لاقدر الله لو ملحقتش طب تبقي مجهز نفسك لحاجة من الاتنين دول .. بلاش تعمل زى معظم الناس اللى بتحط هدف واحد وتقف لاما هو لا بلاش وبالتالى لو مجموعهم مجابش الهدف ده بيبقي عندهم حالة من اللامبالاة وبيختارو اى حاجة ويرجعوا يندموا .. الخلاصة لو متقبل فكرة وجود كذا بديل زى صيدلة وعلاج طبيعي وهتبقي Flexible لو مجاش ليك طب كمل علمى علوم ... مش هتقدر تعمل كده .. زى ما كل اللى قالولك حول رياضة وبلاش مجازفة
قديم 29-07-2013, 06:26 AM
عضو جديد

والافضل انك تاخد اقتصاد واحصاء مادة تافهة سهلة جدا ومش محتاجة مجهود خالص ف المذاكرة انا مذاكرتهاش الا ف شهر 5 و الحمد لله قفلتها مش هتتعبك زى علم النفس و الفلسفة
قديم 29-07-2013, 07:51 AM
shimaa_7 shimaa_7 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

shimaa_7 is on a distinguished road

بلعكس علم آلاجتماع مادة تافه جدا الي ابعد حد ، انا مكنتش بفتحها طول السنة و باخر اسبوعين زكرتها و جبت 47.5 يعني انا لو كنت شديت حيلي فيها بس يومين كمان كنت قفلت 50 مع العلم اني داخلة من غير مزاكرة اخر باب

و ربنا يوفقك يا رب آنت و الجميع
قديم 31-07-2013, 05:01 PM
GHOST_LioNeL AndRes MesS GHOST_LioNeL AndRes MesS غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

GHOST_LioNeL AndRes MesS is on a distinguished road

ربنا يوفقنا يا رب ونخش اللى عاوزينة لان تاجيل السنة صعب جدا والله مفيش حد عارف او حاسس بس دة صعب جدا

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
استفسار