اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإداري > أرشيف المنتدى

أرشيف المنتدى هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 23-10-2008, 01:04 PM
الصورة الرمزية القطه
القطه القطه غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

القطه is on a distinguished road

على فكره سنه اولى سهله جدا الصعب فى سنه تانيه بس لو المهندس ندل روح خد عنده احسن نصيحه حتى لو فاهم الماده
قديم 23-10-2008, 10:44 PM
الصورة الرمزية المحب لله
المحب لله المحب لله غير متواجد حالياً
عضو قدير

المحب لله is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القطه مشاهدة المشاركة
على فكره سنه اولى سهله جدا الصعب فى سنه تانيه بس لو المهندس ندل روح خد عنده احسن نصيحه حتى لو فاهم الماده

والله اكترهم اندال ومنهم بتاع الرسم مفيش شرح يدخل يقول المسائل الى قدامكم تنحل وتتسلم وهو ده غياب المحاضره وحيتحط عليها درجات وطول المحاضره زعيق وشتايم وسحب كرنيهات وسفاله وقله ادب. بس انتى كان ايه اخبار اعمال السنه كنتى بتاخديها كامله ولا ايه ؟ وياريت توضحى ايه نظامك ليه مش حتعملى معادله ؟ راى انك تاخدى بالاسباب وان شاء الله ربنا يكرمك

واغفر لى يوم يبعثون .
قديم 24-10-2008, 10:16 PM
الصورة الرمزية القطه
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المحب لله مشاهدة المشاركة
والله اكترهم اندال ومنهم بتاع الرسم مفيش شرح يدخل يقول المسائل الى قدامكم تنحل وتتسلم وهو ده غياب المحاضره وحيتحط عليها درجات وطول المحاضره زعيق وشتايم وسحب كرنيهات وسفاله وقله ادب. بس انتى كان ايه اخبار اعمال السنه كنتى بتاخديها كامله ولا ايه ؟ وياريت توضحى ايه نظامك ليه مش حتعملى معادله ؟ راى انك تاخدى بالاسباب وان شاء الله ربنا يكرمك
فعلا المهندسين سورى اندال ومعفنين بتوع فلوس بس مش كلهم الحق يتقال فى مهندسين والله كانوا بيعملونا ذى ولادهم
فاكر 11 نصيحه اللى كتبهم قبل كده امشى عليهم طول السنتين وانتا تفلح يمكن فى حاجات نسيت اكتبها
او عدت عليا مش مهم المهم انك تعمل بالموجود اوكى
اعمال السنه بالنسبالى يعنى كانت حسب ضمير المهندس لو انسان محترم وبيخاف ربنا يدينى حقى على قد ما تعبت اما بقا لو المهندس ندل ومعفن مهما عملت يدينى صفر بل والشباب زياده شويه يديهم ذى ما انتا شايف شوفت
اهو دا جزاء اللى ميخدش كورس وممكن يوصلك انك تتجنن ذى ما انتا شايف
اما المعادله الناس مخوفنى ومخلينى مرعوبه لدرجه انى مش قادره اخد قرار عمرى ما كنت ضعيفه كده

آخر تعديل بواسطة القطه ، 24-10-2008 الساعة 10:22 PM
قديم 25-10-2008, 06:01 PM
الصورة الرمزية المحب لله
عضو قدير

اما المعادله الناس مخوفنى ومخلينى مرعوبه لدرجه انى مش قادره اخد قرار عمرى ما كنت ضعيفه كده[/quote]

عندك حق فى مهندس بيدينى فى الكورس كنا منتكلم فبقوله فى معادله قام طالع فيا وقالى معادله ايه ونيله ايه دى صعبه ودى ودى ....... بيقولى هى مواد ثانويه عامه بس انا لو منك والله لاعملها طالما فى فرصه جربى وربنا يكرمك

واغفر لى يوم يبعثون .
قديم 28-10-2008, 08:36 PM
الصورة الرمزية المحب لله
عضو قدير

معلش يا قطه عايز اخد رايك فى حاجه انا بصراحه مش مستريح لقسم مدنى لان كله عملى وعايز واحد ينزل

مواقع عشان يفهم والمهندسين بيشرحوا على الهوا وكل او اكتر الى فيه من صنايع قسم بناء او خرسانه فهما

تمام وماشين لان الحاجات دى واخدنها من قبل واى تقارير رسم يعملوها وانا اتبهدل وفى الاخر معرفش اعملهم وحتى مهندسين مدنى مزبله جدا

وانا سمعت ان قسم كهرباء شبكات قسم حلو وسهل وحتى عندهم يوم اجازه وجدولهم مريح ايه رايك احول ؟

ولو تعرفى اى حاجه عن كهرباء ياريت تقوليلى ومعلش طولت عليكى ولكى جزيل الشكر

واغفر لى يوم يبعثون .

آخر تعديل بواسطة المحب لله ، 28-10-2008 الساعة 08:44 PM
قديم 30-10-2008, 04:31 PM
الصورة الرمزية القطه
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المحب لله مشاهدة المشاركة
معلش يا قطه عايز اخد رايك فى حاجه انا بصراحه مش مستريح لقسم مدنى لان كله عملى وعايز واحد ينزل

مواقع عشان يفهم والمهندسين بيشرحوا على الهوا وكل او اكتر الى فيه من صنايع قسم بناء او خرسانه فهما

تمام وماشين لان الحاجات دى واخدنها من قبل واى تقارير رسم يعملوها وانا اتبهدل وفى الاخر معرفش اعملهم وحتى مهندسين مدنى مزبله جدا

وانا سمعت ان قسم كهرباء شبكات قسم حلو وسهل وحتى عندهم يوم اجازه وجدولهم مريح ايه رايك احول ؟

ولو تعرفى اى حاجه عن كهرباء ياريت تقوليلى ومعلش طولت عليكى ولكى جزيل الشكر
لا عادى انا تحت امرك
بص يا سيدى انا اللى اعرفه ان ممنوع التحويل من قسم لاخر يمكن النظام اتغير عموما اتاكد
ولو فى تحويل مدام انتا مرتاح للقسم ده روحه بس تصلى استخاره قبل ما تعمل اى حاجه
بالنسبه لقسم الكهرباء انا سمعت انه سهل بس برده اتاكد من كلامى لانى مكنتش على اتصال بحد من القسم ده الصراحه
بالنسبه لقسم المدنى انا عارفه انه متعب لان اكتر ناس بيتعبوا هما عماره ومدنى لان الدراسه بتاعته جامده شويه عن الاقسام التانيه وعندنا العملى مهم جدا ومتعب
وعاوزه اقولك حاجه انا كنت ذيك ويمكن اصعب لانى مكنش عندى فكره خالص عن البناء يعنى انا ابتديت من الصفر وكنت بعانى ان الشباب كانوا شطار جدا لانهم درسوا الكلام ده ومع مرور الوقت اتعوت وبقا عادى وكمان بقيت اشطر من ناس كتير
انتا حاول انك تذاكر اول باول ياريت تشوف واحد صنايع شاطر يكون صحبك وتذاكروا سوا على فكره اسهل سنه تعرف تجيب فيها تقدير سنه اولى والله سهله والمواد مش جامده ذى سنه تانيه انتا شد حيلك واصبر واستحمل
بس هوا ايه الصعب بالنسبالك مواد ايه يعنى الانجليزى سهل جدا الرياضه تافه اكيد درستها فى الثانوى
ماده خواص مواد عايزه حفظ ماده الدرسات البيئيه انا عارفه انها كلها كلام متكرر وبيعيد نفسه بس هيا فى الاخر بتتكلم عن التلوث لخص الكتاب باسلوبك واحفظه اما الرسم ده محتاج تركيز فى المحاضره والتطبيق فى نفس اليوم وتسليم اللوح وماده تكنولوجيا المعلومات بتتكلم عن الكمبيوتر حاجات تافه كلنا عرفنها برنامج الاكسل والبوربوينت واعراض الفيرس الخ حاجات انتا اكيد عرفها ومن السهل تطبيقها
والورشه محتاجه الحضور المستمر وعمل التقارير المطلوبه وسهل انك تعملها من على النت
لو عندك اى استفسار قوله علشان احتمال بعد كده متخلش الا قليل جدا انا فى الخدمه
حضرتك ممكن تراجعى القوانين الخاصه بالمنتدى مثبته فى قسم إقترحات ومشاكل
قديم 30-10-2008, 04:38 PM
الصورة الرمزية القطه
عضو مجتهد

لو فى ماده مش عارف تذكرها ازاى قولى وانا اقولك تعمل ايه انا عوزاك تجيب امتياز لان لو جبت امتياز فى اولى هتجيب امتياز فى تانيه
ولو جبت جيد جدا هتجيب ذيه فى تانيه علشان كده لازم تجيب امتياز بنسبه عاليه
قديم 31-10-2008, 07:55 AM
الصورة الرمزية المحب لله
عضو قدير

شكرا لردك والله المواد مش صعبه جامد بس فى مواد غتته اوى منها الدراسات البيئيه ماده زباله والمهندس

معلش بقى ازبل يدخل يشرح لو حد اتكلم يسيب الجزء الى كان بيشرحه ويدخل على الى بعده ويقول لو اتكلمتم

تانى حسيب المحاضره والدرس اتشرح . المواد الباقيه عاديه بس الورش انا مش قد كده فيها عايزه واحد نازل

مواقع وشايف عملى عشان يفهم ده المهندسين بيدوهنا نظرى كله تعريفات .الرسم بقى كورسات شرحه سئ

جدا وطول المحاضره زعيق وشتايم وت.م لسه مخدناش ولا درس فيها او انا الى مخدش حاجه فيها مقسمنا اربع

مجاميع وانا فى الرابعه الساعه 12.45 اروح فى الميعاد يقولى احنا خلصنا خلاص شغل استهبال فى استعباط.

وبعدين المهندسين مش حلوين فى شرحهم ضميرهم مواعيدهم يلا عموما ربك يكرم هى سنه ولا اكتر وانا

خلاص قررت مفيش تحويل حذاكر الى عليا وربك ييسر وبعدين دى اعراض اى واحد يمر بيها لانها مواد جديده بس والله لما كلمتك كنت فعلا ححول ورحت للاداره وسالت .

و التحويل بيقولولى ممنوع معرفش ليه المهم شكرا لردك جدا وطمنينا عليكى شغاله معادله ولا ايه ودخلتى تعليم صناعى ولالا؟ معلش طولت جامد سلام

واغفر لى يوم يبعثون .

آخر تعديل بواسطة المحب لله ، 31-10-2008 الساعة 07:57 AM
قديم 31-10-2008, 11:13 PM
الصورة الرمزية القطه
عضو مجتهد

ممنوع التحويل علشان كل شعبه ليها عدد معين للطلبه ومينفعش يزيد عن العدد المحدد وغير كده كمان هما بيحبوا ينفذوا الاومر اللى ذى دى بحيث يجبلك احباط وما شابه ذلك وبالنسبه ليا مش عرفه اعمل ايه ادعيلى
دايما الجمله دى فى بالى((انت تريد....... وانا اريد.......... والله يفعل ما يريد))
الخير فيما يختاره الله
ادعيلى يا محب
قديم 01-11-2008, 08:13 PM
الصورة الرمزية محمد.فوكس
محمد.فوكس محمد.فوكس غير متواجد حالياً
عضو قدوة

محمد.فوكس is on a distinguished road

ايه يا جماعة اخباركوا ..
ايه يا تنسيم .. ايه الاخبار ؟
لسه في الحيرة ولا ايه؟
ربنا معاكوا.. و معايا
قديم 01-11-2008, 08:18 PM
الصورة الرمزية المحب لله
عضو قدير

ربنا يوفقك يا تسنيم يارب ويقدر لكى الخير حيث كان

ازيك يامحمد عامل ايه وايه اخبار العلوم ربنا معانا كلنا

واغفر لى يوم يبعثون .
قديم 30-12-2008, 10:28 AM
bosee bosee غير متواجد حالياً
عضو جديد

bosee is on a distinguished road
Icon111

انا كنت فى ثانوى عام فى سنة تانية ادبى اللى هى سنة2004 طبعا كلكم سمعتوا عن الامتحانات فى السنة دى كان مجموعى فى السنة دى 61%وقررت وقتها انى احول وحولت تمريض وانا لسة متخرجة من التمريض السنة دى وبشتغل بقالى 10 شهور وعايزة اكمل الثانوية العامة اية رايكم حد يفيدنى ياجماعة ارجوكووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو

انا بوسى

العلامات المرجعية