اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 27-11-2008, 12:42 PM
الصورة الرمزية Kareem Ahmed
Kareem Ahmed Kareem Ahmed غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية علوم)

Kareem Ahmed is an unknown quantity at this point
Icon114 الفرقة الاولى علوم اسكندرية

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

طلبة الفرقة الاولى علوم اسكندرية ازيكم يا رب تكونوا بخير انا بس كنت عاوز اطمن عليكم انتم عملتم اية فى العملى بتاع الكيمياء الامتحان الفاينل اللى كان الاسبوع دة يا رب تكونوا حليتو كويس فية إن شاء الله
الأسكندرية

قديم 28-11-2008, 01:59 PM
الصورة الرمزية محمد.فوكس
محمد.فوكس محمد.فوكس غير متواجد حالياً
عضو قدوة

محمد.فوكس is on a distinguished road

ازيك يا معلم..و الله طبعا زي ما انت عارف الواحد ميقدرش يعرف هو طلع الملح صح و لا لأ.بس انا حاسس ان حصلت معايا لخبطة شوية.انا طلعت الملح الاول Acidic و Basic و الملح التاني Acidic بس.الملح الاول كان شكله مميز شبه ملح اشتغلته قبل كده في المعمل فاشتغلت عادي بس كنت حاطط في دماغي انه ممكن يطلع اللي في دماغي هو طلع تقريبا هو اللي في دماغي يعني الاسيديك شغال .. البيزيك مش عارف لما اشتغلته قبل الامتحان كان منجنيز او ماغنيسيوم بس انا طلعلي في الامتحان ماغنيسيوم.الملح التاني بقى كان الوقت في آخره فعملته سلق كده بسرعة يا رب يطلع صح.ربنا يستر ..هو لو الواحد عك شوية في المتحان ده هيضيع مع العلم ان لسه فيه اورجانيك.و قالو كمان في امتحان تحريري في العملي الاسبوع الجاي . كل سكشن كيمياء يطلعلنا امتحان كفاية بقى زهقنا.مقولتش انت شعبة ايه يا مان يمكن نتعرف حتى لو شعبة مختلفة.
قديم 29-11-2008, 07:52 AM
one way one way غير متواجد حالياً
عضو نشيط

one way is on a distinguished road

هو انا حتحاسب على 3 ولا 4 radicals
طيب انا اعرف واحدة طلعت النواتج بتوع الاربع مركبات غلط وجابت 16 من 20 عايزة اعرف ازاى بيحاسبونا على النواتج انا سمعت واحدة بتقول ان الناتج زى معادلة الرياضة يعنى بيصححوا الخطوات وبيدونا درجة عليها بالغرم انى ممكن اكون مطلعة الناتج غلط يا ريت حد يفيدنى فى الموضوع ده بسرعة وعايزة اعرف هو النظرى الاسبوع ده ان شاء الله عليه كام درجة وشكرا
قديم 29-11-2008, 12:55 PM
طالب جامعى (كلية علوم)

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد.فوكس مشاهدة المشاركة
ازيك يا معلم..و الله طبعا زي ما انت عارف الواحد ميقدرش يعرف هو طلع الملح صح و لا لأ.بس انا حاسس ان حصلت معايا لخبطة شوية.انا طلعت الملح الاول acidic و basic و الملح التاني acidic بس.الملح الاول كان شكله مميز شبه ملح اشتغلته قبل كده في المعمل فاشتغلت عادي بس كنت حاطط في دماغي انه ممكن يطلع اللي في دماغي هو طلع تقريبا هو اللي في دماغي يعني الاسيديك شغال .. البيزيك مش عارف لما اشتغلته قبل الامتحان كان منجنيز او ماغنيسيوم بس انا طلعلي في الامتحان ماغنيسيوم.الملح التاني بقى كان الوقت في آخره فعملته سلق كده بسرعة يا رب يطلع صح.ربنا يستر ..هو لو الواحد عك شوية في المتحان ده هيضيع مع العلم ان لسه فيه اورجانيك.و قالو كمان في امتحان تحريري في العملي الاسبوع الجاي . كل سكشن كيمياء يطلعلنا امتحان كفاية بقى زهقنا.مقولتش انت شعبة ايه يا مان يمكن نتعرف حتى لو شعبة مختلفة.

اهلا بيك يا محمد و شكرا لمرورك و الحمد لله انك حليت كويس فى الامتحان و عبقال الامتحان النظرى الاسبوع الجاى ان شاء الله و بالنسبة للامتحانات اللى كل شوية لا نملك الا كلمة و احدة (( حسبى الله و نعم الوكيل )) و انا على فكرة شعبة جيولوجيا و انا اسمى كريم
الأسكندرية

قديم 29-11-2008, 01:00 PM
طالب جامعى (كلية علوم)

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة one way مشاهدة المشاركة
هو انا حتحاسب على 3 ولا 4 radicals
طيب انا اعرف واحدة طلعت النواتج بتوع الاربع مركبات غلط وجابت 16 من 20 عايزة اعرف ازاى بيحاسبونا على النواتج انا سمعت واحدة بتقول ان الناتج زى معادلة الرياضة يعنى بيصححوا الخطوات وبيدونا درجة عليها بالغرم انى ممكن اكون مطلعة الناتج غلط يا ريت حد يفيدنى فى الموضوع ده بسرعة وعايزة اعرف هو النظرى الاسبوع ده ان شاء الله عليه كام درجة وشكرا

هما على العموم بيعلموا على اساس 3 نواتج بس بس على حد علمى انهم بيصححوا على اساس الخطوات اي نعم بس الناتج طبعا هو اللى علية الدرجة الاكبر لان مش ممكن يديكى درجات على الخطوات و انتى عملها غلط اصلن و على اساس الخطوات دى بيديكى الدرجة على الناتج الاخير اللى بيطلع و يمكن تكون صحبتك دى حلة النواتج صح و الله اعلم و اعلى فكرة الامتحان النظرى اللى الاسبوع دة حيكون علية 10 درجات ان شاء الله و شكرا لمرورك و اهلا بيكى و يا رب تكونى حليتى كويس و ربنا يوفقك ان شاء الله
الأسكندرية

آخر تعديل بواسطة Kareem Ahmed ، 29-11-2008 الساعة 01:12 PM
قديم 30-11-2008, 10:20 PM
الصورة الرمزية Nogha
Nogha Nogha غير متواجد حالياً
عضو خبير

Nogha is on a distinguished road

انا الحمد لله اظن انى حليت كويس
انا طلعت 3 radicals
Acidic & Basic
&
than
Basic

انا طبعا معرفش انا مطلعاهم صح و اللا لأ
بس انا مشيت عالسكيم و محصليش لخبطة فى النص الحمد لله

اقتباس:
يا سبحااااااااااان الله
قديم 01-12-2008, 11:46 AM
طالب جامعى (كلية علوم)

الحمد لله و من أحسن لاحسن إن شاء الله
الأسكندرية

قديم 14-12-2008, 05:40 PM
عضو نشيط

على فكرة انا امتحان العملى عليه 20 وامتحان النظرى عليه 15 درجة بالتوفيق ان شاء الله للجميع
قديم 17-12-2008, 01:17 AM
hamo ashraf hamo ashraf غير متواجد حالياً
عضو جديد

hamo ashraf is on a distinguished road

السلام عليكم انا اسمى محمد اشرف اولى بيولوجى ممكن اتعرف عليكوا وكنت عايز اسال هو امتحان الجينتك امتى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 18-12-2008, 11:23 PM
عضو نشيط

هو فى امتحان جينتك ميد ترم ؟؟؟!!فى بس امتحان عليه 5 درجات الدكتور بيمتحن عليه فى السكشن لان الامتحان ده بدل امتحان الشفوى الاساسى اتمنى ان يكون هو ده المقصود وشكرا

العلامات المرجعية