اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 30-12-2016, 12:49 PM
Hanaa Mohamad Hanaa Mohamad غير متواجد حالياً
عضو جديد

Hanaa Mohamad is on a distinguished road
Icon111 مساعدة ارجوكم حلمى بيضيع

السلام عليكم

اولا: انا طالبة بالصف الثالث الثانوى للاسف ماذكرتش من اول السنة كنت مبضينة بمعنى الكلمة كنت قبل اما اروح الدرس ببص على كلمتين وخلاص

هل القطار كدة فاتنى ومش هلحق بالكلية الى بحلم بيها مع العلم انى عايزة ادخل طب الموضوع متناقض شوية معايا

ثانيا: هل لو بدات دلوقتى هلحق اجيب مجموع الى يدخلنى الكليه ؟ ولا اقضيها حلم فى احلامى
مع العلم انى ضايعة فى معظم المواد زى الفيزيا والعربى والكميا والجيو وانا للاسف بردو ما بحلش خالص فى الكتب . مهو اكيد واحدة مش مذاكرة هتحل ازاى

ثالثا : انا لما اجى اذاكر وربنا يفتح عليا الحمدلله ما بكملش ساعة بيصبنى حاجة من اتنين لو كان الصبح بحس بالملل ولو كان باليل نفسى بنوزنى على النوم وللاسف بطاوعها . والنوم دا مصيبة بياكل اليوم والوقت
ومعرفش ابدا اتغلب على نفسى هى الى بتغلب فى الاخر بجد مش عارفة اعمل ايه

رابعا: انا فى حيرة من امرى مش عارفة اذاكر الجديد الى باخده فى الدرس ام اذاكر القديم الى ماذكرتهوش
حتى لو قولتولى ذاكرى ال2 مع بعض طب اعملها ازاى والمواد كتيرة ؟

ياريت لو حد اكبر منى وعدى ب3ث يفيدنى اعمل ايه مافضلش بالضبط غير 5 شهور ازاى استغلهم
الله يكرمكوم شوفولى حل انا مش عايزة اخيب امل ابويا وامى وكل عائلتى حطا امل فيا كبير
ياريت حد يحطلى خطة امشى عاليها وانا راضيه بكل الى هتقولوه وانا عارفة واحدة شكلى المفروض تقلل ساعات النوم عشان تنجز وبالنسبة للمواد الى ضايعة فيها اعمل فيها ايه

وجزاكم الله خيرا
من فرج عن أخيه كربة من كرب الدنيا فرج الله عنه كربة من كرب يوم القيامة ، والله في عون العبد ما كان العبد فى عون اخيه

قديم 01-01-2017, 12:40 PM
الصورة الرمزية ران نيتشان
ران نيتشان ران نيتشان غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الطب البشري جـامعـة المنصورة

ران نيتشان is on a distinguished road

ما تضايقيش نفسك خالص مفيش قطر فات ولا حاجة لسه بدري ما تقلقيش .
...ردي بس ع الخاص
هي دي البدايه وفي وقتها ✊👏
قديم 03-01-2017, 01:27 AM
الصورة الرمزية عبد المقصود مصطفى
عبد المقصود مصطفى عبد المقصود مصطفى غير متواجد حالياً
chemistry
الحاصل على المركز الثالث فى مسابقة المعلومات العامة أغسطس 2016

عبد المقصود مصطفى is on a distinguished road

بصى يابنتى انا هقولك حاجة تاخدى بالك منها كويس اوى !!!!
مفيش ذرة تعب هتتعبيها وتروح ابدا ااابدا ااااابدا ....طيب ازاى ؟؟
يعنى مثلا انتى بتققولى انك مزاكرتيش خالص لا مش دى المشكلة...اى ؟؟ اومال المشكلة فين بقا ؟؟
المشكلة الوحيدة انك تتغلبى على عداتك اللى بتقولى عليها الايام دى وتبداى بداية صح اللى هيا النوم وانك تزهقى والكلام دا ...طيب اتغلب عليه ازااى؟؟
بصى تتغلبى على الحجات دى بالشغف
يعنى انتى قد اى عندك شغف توصلى بقدر انك ممكن تضحى براحتك وتتحملى الالم علشانه

مفيش حاجة فاتتك ولا حاجة انتى لسه قدامك فترة ياااااه تعملى فيها حجات كتير اوى اوووى اوووووى كمان
...اما حكاية انا زهقت دى وهاخد بريك لا يبقى لازم تضغطى على نفسك عما توصلى للى عيزاه ....علشان توصلى اتحملى الم المعافرة والاجتهاد
والوقت لسه كبير جدا تلحقى تلمى القديم وتعملى فى الجديد ..وعلفكرة حكاية النوم دى مبتجيش من اول مرة بتيجى بالتعود يعنى انتى انسى النوم لما يكبس عليكى مرة واحدة كدهوون وافتكرى ساعتها بس انتى لسالك اى فى الحجات اللى هتعمليها لسه معملتهاش بتاعت اليوم دا

وقررى تصحى علشان انتى وراكى مستقبل مستنياه دا ميخوفكيش بالعكس دا يكون دافع ليكى
اما حكاية ازااى هعمل الجديد مع القديم فدا بقا لازم تنظميله وقتك شوفى وقتك فى اليوم اكيدبيضيع فى حجات لازم تستغليه فى القديم دا
والجديد طبعا امشى مع المدرس زى ما هوا ماشى مع الحل
اما القديم فدا شغلك بقا الساعات الاضافية اللى مش هتناميها دى اشتغلى على نفسك انك تزاكرى فيها القديم وكمان تحلى عليه ....اهم حاجة الحل تمام ؟؟
وبكرر تانى كل ذرة تعب ومجهود هتاخدى تمنها باذن الله ...متقوليش تعبى هيضيع ولا اى لازمة التعب بدام مكنش من اول السنة ..مفيش حاجة من دى ليها اى معنى ولا اهمية الا انها بتديكى طاقة سلبيه بس ..اما اللى هيفرق معاكى انك تبدأى ومتسبيش اى حد يحبطك
...انسى كل حاجة ممكن توقفك فاتت وابداى من جديد ...واالنوم اكرر برده بالتعود وبانك فعلا عايزة تكونى حاجة او لا
ربنا يوفقكم يارب
بالتوفيق
ياريت اكون افدتك بجد
قديم 15-01-2017, 08:01 AM
الصورة الرمزية aleman
aleman aleman غير متواجد حالياً
عضو مجلس الإدارة ( الأقسام العامة )

aleman is just really nice

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanaa mohamad مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

اولا: انا طالبة بالصف الثالث الثانوى للاسف ماذكرتش من اول السنة كنت مبضينة بمعنى الكلمة كنت قبل اما اروح الدرس ببص على كلمتين وخلاص

هل القطار كدة فاتنى ومش هلحق بالكلية الى بحلم بيها مع العلم انى عايزة ادخل طب الموضوع متناقض شوية معايا

ثانيا: هل لو بدات دلوقتى هلحق اجيب مجموع الى يدخلنى الكليه ؟ ولا اقضيها حلم فى احلامى
مع العلم انى ضايعة فى معظم المواد زى الفيزيا والعربى والكميا والجيو وانا للاسف بردو ما بحلش خالص فى الكتب . مهو اكيد واحدة مش مذاكرة هتحل ازاى

ثالثا : انا لما اجى اذاكر وربنا يفتح عليا الحمدلله ما بكملش ساعة بيصبنى حاجة من اتنين لو كان الصبح بحس بالملل ولو كان باليل نفسى بنوزنى على النوم وللاسف بطاوعها . والنوم دا مصيبة بياكل اليوم والوقت
ومعرفش ابدا اتغلب على نفسى هى الى بتغلب فى الاخر بجد مش عارفة اعمل ايه

رابعا: انا فى حيرة من امرى مش عارفة اذاكر الجديد الى باخده فى الدرس ام اذاكر القديم الى ماذكرتهوش
حتى لو قولتولى ذاكرى ال2 مع بعض طب اعملها ازاى والمواد كتيرة ؟

ياريت لو حد اكبر منى وعدى ب3ث يفيدنى اعمل ايه مافضلش بالضبط غير 5 شهور ازاى استغلهم
الله يكرمكوم شوفولى حل انا مش عايزة اخيب امل ابويا وامى وكل عائلتى حطا امل فيا كبير
ياريت حد يحطلى خطة امشى عاليها وانا راضيه بكل الى هتقولوه وانا عارفة واحدة شكلى المفروض تقلل ساعات النوم عشان تنجز وبالنسبة للمواد الى ضايعة فيها اعمل فيها ايه

وجزاكم الله خيرا
من فرج عن أخيه كربة من كرب الدنيا فرج الله عنه كربة من كرب يوم القيامة ، والله في عون العبد ما كان العبد فى عون اخيه
ركزى ابنتى بالفترة القادمة باذن الله
وبتحققى اعلى الدرجات
وتذكرى كلماتى هذه يومها
بالتوفيق

قديم 30-01-2017, 06:49 PM
Stevaniii Stevaniii غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Stevaniii is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد المقصود مصطفى مشاهدة المشاركة
بصى يابنتى انا هقولك حاجة تاخدى بالك منها كويس اوى !!!!
مفيش ذرة تعب هتتعبيها وتروح ابدا ااابدا ااااابدا ....طيب ازاى ؟؟
يعنى مثلا انتى بتققولى انك مزاكرتيش خالص لا مش دى المشكلة...اى ؟؟ اومال المشكلة فين بقا ؟؟
المشكلة الوحيدة انك تتغلبى على عداتك اللى بتقولى عليها الايام دى وتبداى بداية صح اللى هيا النوم وانك تزهقى والكلام دا ...طيب اتغلب عليه ازااى؟؟
بصى تتغلبى على الحجات دى بالشغف
يعنى انتى قد اى عندك شغف توصلى بقدر انك ممكن تضحى براحتك وتتحملى الالم علشانه

مفيش حاجة فاتتك ولا حاجة انتى لسه قدامك فترة ياااااه تعملى فيها حجات كتير اوى اوووى اوووووى كمان
...اما حكاية انا زهقت دى وهاخد بريك لا يبقى لازم تضغطى على نفسك عما توصلى للى عيزاه ....علشان توصلى اتحملى الم المعافرة والاجتهاد
والوقت لسه كبير جدا تلحقى تلمى القديم وتعملى فى الجديد ..وعلفكرة حكاية النوم دى مبتجيش من اول مرة بتيجى بالتعود يعنى انتى انسى النوم لما يكبس عليكى مرة واحدة كدهوون وافتكرى ساعتها بس انتى لسالك اى فى الحجات اللى هتعمليها لسه معملتهاش بتاعت اليوم دا

وقررى تصحى علشان انتى وراكى مستقبل مستنياه دا ميخوفكيش بالعكس دا يكون دافع ليكى
اما حكاية ازااى هعمل الجديد مع القديم فدا بقا لازم تنظميله وقتك شوفى وقتك فى اليوم اكيدبيضيع فى حجات لازم تستغليه فى القديم دا
والجديد طبعا امشى مع المدرس زى ما هوا ماشى مع الحل
اما القديم فدا شغلك بقا الساعات الاضافية اللى مش هتناميها دى اشتغلى على نفسك انك تزاكرى فيها القديم وكمان تحلى عليه ....اهم حاجة الحل تمام ؟؟
وبكرر تانى كل ذرة تعب ومجهود هتاخدى تمنها باذن الله ...متقوليش تعبى هيضيع ولا اى لازمة التعب بدام مكنش من اول السنة ..مفيش حاجة من دى ليها اى معنى ولا اهمية الا انها بتديكى طاقة سلبيه بس ..اما اللى هيفرق معاكى انك تبدأى ومتسبيش اى حد يحبطك
...انسى كل حاجة ممكن توقفك فاتت وابداى من جديد ...واالنوم اكرر برده بالتعود وبانك فعلا عايزة تكونى حاجة او لا
ربنا يوفقكم يارب
بالتوفيق
ياريت اكون افدتك بجد
طيب انا عندي مشكلة ممكن حضرتك تساعدني
انا الحمد لله بذاكر من اول السنه ومستوايا كويس جدا الحمد لله
بس مشكلتي ان فيه بعض الابواب مش تمامم اووي فيها مع اني مذاكراها
طب ايه السبب
السبب اني لما بيكون عندي امتحان ف الدرس
مش بلاقيوقت اذاكر..لاني ببقا عاوزة ع الاقل 12ساعه لما اجيب الباب من الاول لاني بنسا بسرعه جداا + اني لازم احل عليه كتير الاول قبل ما امتحن
ف للاسف انا مش بلاقي الوقت دا متوفر ولذلك بيفوتني امتحانات كتيير ..وبلاقي زمايلي كلهم بيمتحنوا وانا لا
ومش قادرة اوفر ال12ساعه دول ف اليوم بشكل متصل ..ملحوظه انا كل يوم عندي دروس واقل ساعات ببقا برا البيت3واكتر ساعات بتبقا5
ممكن حضرتك تقولي اعمل ايه او الطريقه اللي اذاكر بيها للامتحان ازاي
دا غير اني كمان عاوزة ابدا اراجع القديم واروح امتحن عليه كمان

العلامات المرجعية