اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعي > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب منتدى خاص بالطلاب لتبادل المعارف والحلول للمشكلات التعليمية والمسابقات والألغاز الهادفة

قديم 12-07-2015, 06:12 AM
Esraa Yousry Esraa Yousry غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

Esraa Yousry is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmad khalid مشاهدة المشاركة
راجع على قوانين الرياضة عشان متضيعش وقتك فيها اثناء السنة
ممكن اسال حضرتك سؤال
هي ايه القوانين بالظبط الي المفروض اراجعها؟؟
قديم 12-07-2015, 11:37 AM
الصورة الرمزية ahmad khalid
ahmad khalid ahmad khalid غير متواجد حالياً
طالب بكلية الهندسة

ahmad khalid is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esraa yousry مشاهدة المشاركة
ممكن اسال حضرتك سؤال
هي ايه القوانين بالظبط الي المفروض اراجعها؟؟
بصى انتى السنادى عندك الرياضة مادتين رياضة بحتة و رياضة تطبيقية
نبدأ بالبحتة بتنقسم الى جبر و هندسة و تفاضل و طبعا اكيد انتى عارفى الكلام ده
الجبر عندك هتحتاجى قوانين المتتابعات فى اول باب خاصة القانون بتاع مجموع متتابعة حسابية و مجموع متتابعة هندسية عشان هتلاقى اثباتات مش هتتحل غير بالقانونين دول
نيجى للباب التانى هتحتاجى فيه القسمة المطولة و ازاى تحول من جا الى جتا و دى المدرس هيقولهالك عشان ممكن تكونى نسياها
اما الباب الثالث مفهوش حاجة الا ان طريقة ضرب المصفوفات هى نفس طريقة ضرب المحددات و دى مش بتيجى تقريبا
و بالنسبة للهندسة هتحتاجى قوانين التشابه بتاعت اولى ثانوى و قاعدة فيثاغورث و اقليدس و المتوسطات بتاعت المثلث بحالاتها
اما التفاضل فهتحتاجى القسمة المطولة و قوانين النهايات و الاشتقاق و هتحتاجى حساب المثلثات بتاع سنة تانيه كله خصوصا فى التكامل
و بالنسبة للتطبيقية عندك بتنقسم الى استاتيكا و ديناميكا هتحتاجى فيه كل ميكانيكا تانية ثانوى و شوية حساب مثلثات على شوية هندسة تحليلية
الخلاصة حساب المثلثات داخل فى كل الفروع ما عدا الديناميكا فلازم قوانين مجموع زاوييتين و حاصل ضربهم يكونوا محفظين صم
و قوانين الهندسة التحليلة دى بتبقى لطالب المتميز عشان مسائلها قليلة بس طبعا موضوع انك تجيب معادلة المماس دى اساسية انا بكلم عن قانون التقسيم او اسقاط العمود او الزاوية بين مستقيمين
لو فى اى استفسار انا فى الخدمة
ادعولنا بقى النتيجة بعد بكره
قديم 12-07-2015, 09:54 PM
عضو ممتاز

اقتباس:
بصى انتى السنادى عندك الرياضة مادتين رياضة بحتة و رياضة تطبيقية
نبدأ بالبحتة بتنقسم الى جبر و هندسة و تفاضل و طبعا اكيد انتى عارفى الكلام ده
الجبر عندك هتحتاجى قوانين المتتابعات فى اول باب خاصة القانون بتاع مجموع متتابعة حسابية و مجموع متتابعة هندسية عشان هتلاقى اثباتات مش هتتحل غير بالقانونين دول
نيجى للباب التانى هتحتاجى فيه القسمة المطولة و ازاى تحول من جا الى جتا و دى المدرس هيقولهالك عشان ممكن تكونى نسياها
اما الباب الثالث مفهوش حاجة الا ان طريقة ضرب المصفوفات هى نفس طريقة ضرب المحددات و دى مش بتيجى تقريبا
و بالنسبة للهندسة هتحتاجى قوانين التشابه بتاعت اولى ثانوى و قاعدة فيثاغورث و اقليدس و المتوسطات بتاعت المثلث بحالاتها
اما التفاضل فهتحتاجى القسمة المطولة و قوانين النهايات و الاشتقاق و هتحتاجى حساب المثلثات بتاع سنة تانيه كله خصوصا فى التكامل
و بالنسبة للتطبيقية عندك بتنقسم الى استاتيكا و ديناميكا هتحتاجى فيه كل ميكانيكا تانية ثانوى و شوية حساب مثلثات على شوية هندسة تحليلية
الخلاصة حساب المثلثات داخل فى كل الفروع ما عدا الديناميكا فلازم قوانين مجموع زاوييتين و حاصل ضربهم يكونوا محفظين صم
و قوانين الهندسة التحليلة دى بتبقى لطالب المتميز عشان مسائلها قليلة بس طبعا موضوع انك تجيب معادلة المماس دى اساسية انا بكلم عن قانون التقسيم او اسقاط العمود او الزاوية بين مستقيمين
لو فى اى استفسار انا فى الخدمة
ادعولنا بقى النتيجة بعد بكره
شكرا جدا انا كنت داخله من غير ما اراجع على اي حاجه على اساس ان ريااضه 2 غير ريااضه 1
شكرا جدا
جزاك الله خيرا
ربنا بوفقك ةتجيب المجموع اللى نفسك فيه باذن الله
قديم 12-07-2015, 11:22 PM
طالب بكلية الهندسة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Esraa Yousry مشاهدة المشاركة
شكرا جدا انا كنت داخله من غير ما اراجع على اي حاجه على اساس ان ريااضه 2 غير ريااضه 1
شكرا جدا
جزاك الله خيرا
ربنا بوفقك ةتجيب المجموع اللى نفسك فيه باذن الله
موضوع المراجعه ده عشان يسهل عليكى مش اكتر
يعنى انا كنت ناوى انى اراجع على كل ده بذمة قبل ما ادخل تالتة ثانوى لكن حصلتلى ظروف خلتنى ملحقش اراجع عليهم الا فى يوم واحد بس و كان قراية بسرعة فاضطريت انى اراجع عليهم اثناء السنة مرة تانية
كمان انا كنت فى سنة تانية مهتم بالميكانيكا و التفاضل و منفض لحساب المثلثات كنت بكروته خصوصا الجزء بتاع الترم التانى عشان كان قصير و الجزء ده كنت عمال اراجع عليه كل شوية اثناء السنة لأنى كنت بنساه بسرعة
كمان فضلت ليلة الامتحان بتاعت التفاضل اراجع على القوانين دى و كذلك الجبر بس الحمد لله مجتش فى الامتحان
اما المتتابعات فالمدرس قالى انت مش هتشوف وشها تانى فكنت مذاكرها تلصيم و ف الاخر لبست فيها
فموضوع المراجعه ده عشان يسهل عليكى مش اكتر لأنك هتلاقى نفسك اثناء السنة ناسية حاجات من اللى انتى راجعتى عليها فمتقلقيش
قديم 13-07-2015, 05:33 AM
عضو ممتاز

اقتباس:
موضوع المراجعه ده عشان يسهل عليكى مش اكتر
يعنى انا كنت ناوى انى اراجع على كل ده بذمة قبل ما ادخل تالتة ثانوى لكن حصلتلى ظروف خلتنى ملحقش اراجع عليهم الا فى يوم واحد بس و كان قراية بسرعة فاضطريت انى اراجع عليهم اثناء السنة مرة تانية
كمان انا كنت فى سنة تانية مهتم بالميكانيكا و التفاضل و منفض لحساب المثلثات كنت بكروته خصوصا الجزء بتاع الترم التانى عشان كان قصير و الجزء ده كنت عمال اراجع عليه كل شوية اثناء السنة لأنى كنت بنساه بسرعة
كمان فضلت ليلة الامتحان بتاعت التفاضل اراجع على القوانين دى و كذلك الجبر بس الحمد لله مجتش فى الامتحان
اما المتتابعات فالمدرس قالى انت مش هتشوف وشها تانى فكنت مذاكرها تلصيم و ف الاخر لبست فيها
فموضوع المراجعه ده عشان يسهل عليكى مش اكتر لأنك هتلاقى نفسك اثناء السنة ناسية حاجات من اللى انتى راجعتى عليها فمتقلقيش
شكرا جدا
انا كنت مهتميا بالرياضه الحمد لله في سنه تانيه بسحصل انىتعبت ايايم الامتحانات شويه فنقصت فيها كان نفسي اقفلها يلا تتعوض في تالته باذن الله

معلش بقى هرخم مصدقت لقيت حد خبره
ملخصات الرياضه
انا هجيب المعاصر ولامى ايه اللى اديله اهميه اكبر واحل فيه الاول وانهى الاحسن في الشرح
++
هاخد درسين في الريااضه
بس بيقولولى الاتنين فى نفس المستوى وهتعب وكده واحد فى البيت وواحد هطلعله انا شايفه انه عاادى انا جربت قبل كده فكره درسين الريااضه ومتعبتنيش ولا حاجه بالعكس حسيتها احسن
ايه راى حضرتك

ربنا معاااك ومعانا باذن الله
وعيد مباارك
قديم 13-07-2015, 02:57 PM
طالب بكلية الهندسة

بصى هو مفيش اى كتاب شرح فى الرياضة الا المعاصر و هتلاقى المعاصر فى الميكانيكا حلو اوى زى باقى السنين اللى فاتت اما المعاصر فى الجبر و التفاضل هتتصدمى اول ما تشوفيه و خاصة الجزء بتاع الهندسة الفراغية بس بعد كده هتتعودى عليه
هو ميزة المعاصر فى الجبر و التفاضل انه جايب امثلة كتير بس انتى برضه ابقى بصى فى كتاب المدرسة فى الفرعين دول بالذات عشان هتلاقيه بيلم الدنيا بعد ما تخلصى الباب اللى بتذاكريه
و طبعا لامى جامد بس عايز دماغ عاليا اوى و خاصة فى الامتحانات بتاعته عشان هو بيضيف اجزاء بتكون فيها افكار حلوة مش موجودة فى المعاصر اما الجزء بتاع الميكانيكا فى لامى زى المعاصر بالضبط مفيهوش جديد فمش شرط تحليه اما الجبر و التفاضل مزود عن كتاب المعاصر
بصى انتى لما تجيبى الكتب هتشترى 3 كتب للمعاصر واحد جبر و هندسة مكون من جزأين شرح + امتحانات و كذلك التفاضل
و واحد ميكانيكا مكون من 3 اجزاء استايكا+ديناميكا+اجابات
اما لامى فده جزأين بس واحد اسئلة و التانى امتحانات
المعاصر هتلاقى فيه اخطاء خاصة فى التفاضل و درس المحددات متحلهوش من المعاصر خليكى فى لامى و انتى هتفهمى قصدى لما توصلى للدرس ده
المهم انك متقلقيش لما تشوفى كتب الرياضة اول ما تشتريها لأنها هتكون كبيرة
و بالنسبة لدرسين فى الرياضة انا مفضلش الموضوع ده لأن الرياضة بتبقى حصتين فى الاسبوع فكده وقتك هيضيع كمان المدرس اللى بتاخدى معاه المفروض يفهمك طريقة حل المسائل مش مجرد واحد بيدى 1000 فكرة و خلاص و يعملك ملازم اد كده ده غلط لأنك كده هتلاقى نفسك بتحفظى الافكار و مخك مبيقدرش يجيب الافكار الجديدة بسهولة
اما لو كنتى من النوع اللى بيحب حفظ الافكار فساعتها هينفع النظام ده
اى استفسار انا فى الخدمة
قديم 14-07-2015, 05:17 AM
عضو ممتاز

شكرا جدا لحضرتك
انا مش من النوع اللى بيحب الحفظ اساسا
بس الفكره بحس ان وااحد بياكد ع اللى التانى بيقولو فالمعلومه بتثبت ومش بتحتاج انى اذاكرها تاانى يبقى قاااعد ع الحل بس فاهمنى
انا هجرب فى الاول لو ارتحت تمام مارتحتش هفضل مع وااحد بس باذن الله
وشكرا تانى لحضرتك بجد استفد جدا
واكيد لو فى حااجه تانيه هسالها
قديم 20-07-2015, 01:58 AM
الصورة الرمزية Duke Tefa
Duke Tefa Duke Tefa غير متواجد حالياً
طالب بكلية هندسة الحاسبات جامعة أسيوط

Duke Tefa is on a distinguished road

تمام جزاك الله كل خير
قديم 21-07-2015, 06:52 AM
الصورة الرمزية Duke Tefa
Duke Tefa Duke Tefa غير متواجد حالياً