اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 08-07-2015, 12:02 AM
93mahmoud 93mahmoud غير متواجد حالياً
عضو جديد

93mahmoud is on a distinguished road
افتراضي عايز مساعده ضرورى

السلام عليكم
انا طالب 3 ثانوى 2014/2015 كنت بذاكر وكده بس اهملت شويه فى الفيزياء فحصلى احباط فى شهر اربعة جامد و كنت بموت نفسى عياط و مش قادر من الخوف فاهلى حاولوا يهدونى و كدا بس مفيش فايده مش عارف اية حاصلى فمقدرتش اخش كل المواد من حالة الرعب ديه دخلت انجليزى و فرنسى و كيمياء و كل المواد اللى ما بتضافش على المجموع و سبت 4 مواد السنه الجاية عشان كنت خايف على المجموع و كدا و الحمدلله حليت كويس اوى فالمواد اللى دخلتها . بس دلوقتى مش عارف جاتلى حاله ندم و حزن جامد على اللى حصل معايا و مش قادر انسى و خايف ده يأثر عليا السنة الجاية انا اهلى مش مضايقين منى بالعكس بيشجعونى و واقفين معايا بس انا عندى حاله حزن و رعب من اللى فات و اللى جاى . و سؤال هو انا اما اجى امتحن فالمواد دى همتحن منهج جديد ولا قديم ؟ شكرا و اسف لو طولت بس مش لاقى حد اتكلم معاه

قديم 08-07-2015, 03:31 PM
Dr.Mohamed Sabry Dr.Mohamed Sabry غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Dr.Mohamed Sabry is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 93mahmoud مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
انا طالب 3 ثانوى 2014/2015 كنت بذاكر وكده بس اهملت شويه فى الفيزياء فحصلى احباط فى شهر اربعة جامد و كنت بموت نفسى عياط و مش قادر من الخوف فاهلى حاولوا يهدونى و كدا بس مفيش فايده مش عارف اية حاصلى فمقدرتش اخش كل المواد من حالة الرعب ديه دخلت انجليزى و فرنسى و كيمياء و كل المواد اللى ما بتضافش على المجموع و سبت 4 مواد السنه الجاية عشان كنت خايف على المجموع و كدا و الحمدلله حليت كويس اوى فالمواد اللى دخلتها . بس دلوقتى مش عارف جاتلى حاله ندم و حزن جامد على اللى حصل معايا و مش قادر انسى و خايف ده يأثر عليا السنة الجاية انا اهلى مش مضايقين منى بالعكس بيشجعونى و واقفين معايا بس انا عندى حاله حزن و رعب من اللى فات و اللى جاى . و سؤال هو انا اما اجى امتحن فالمواد دى همتحن منهج جديد ولا قديم ؟ شكرا و اسف لو طولت بس مش لاقى حد اتكلم معاه
اللي حصل معاك عادي والله ويبحصل لناس كتير جدا ، وبيدخلوا كليات عالية ، أنا أعرف ناس معايا في الكلية كانوا مأجلين سنة في الثانوية وربنا كرمهم الحمد لله ودخلوا الكلية اللي كانوا بيحلموا بيها .
مش نهاية المطاف ـ، انت متقلقش نفسك ، بس تغير استراتيجيتك السنة الجاية و أديك عرفت الدنيا ماشية ازاي وكل مادة بتتذاكر ازاي وعرفت ان القلق ملوش أي لزمة ..
وفر مجهودك ونظم وقتك وبلاش تقلق و بجد إن شاء الله تحقق حلمك
وبالنسبة للنسة الجاية هتتعامل علي المنهج القديم ( هذا والله أعلم ) .

لا أســـتقبـــل رسائل

أستودعـــكم الله .
قديم 08-07-2015, 05:00 PM
93mahmoud 93mahmoud غير متواجد حالياً
عضو جديد

93mahmoud is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.mohamed sabry مشاهدة المشاركة
اللي حصل معاك عادي والله ويبحصل لناس كتير جدا ، وبيدخلوا كليات عالية ، أنا أعرف ناس معايا في الكلية كانوا مأجلين سنة في الثانوية وربنا كرمهم الحمد لله ودخلوا الكلية اللي كانوا بيحلموا بيها .
مش نهاية المطاف ـ، انت متقلقش نفسك ، بس تغير استراتيجيتك السنة الجاية و أديك عرفت الدنيا ماشية ازاي وكل مادة بتتذاكر ازاي وعرفت ان القلق ملوش أي لزمة ..
وفر مجهودك ونظم وقتك وبلاش تقلق و بجد إن شاء الله تحقق حلمك
وبالنسبة للنسة الجاية هتتعامل علي المنهج القديم ( هذا والله أعلم ) .
حضرتك متأكد ان انا هتعامل مع المنهج القديم . مش انا همتحن فى شهر 6 مع الناس عادى فهيبقى نفس الامتحان يبقى مش المفروض المنهج الجديد ولا ايه ياربت حد يفيدنا فالموضوع ده
قديم 13-07-2015, 02:32 PM
الصورة الرمزية سلمة بن الأكوع
سلمة بن الأكوع سلمة بن الأكوع غير متواجد حالياً
‏‎Faculty Of Pharmacy, Beni suef University‎‏

سلمة بن الأكوع will become famous soon enough

خير إن شاء الله ...
عليك بالصبر .... والتغافل عن أشياء كثيرة هتواجهها ...
أما عن موضوع المناهج ... لسه مفيش حاجة رسمية
والحاجات اللي زي دي بتأخر .... هتقعد تسأل مدرسين هتلاقي كل واحد بيقول كلام غير التاني
فعليك بالانتظار ...
ربنا معاك ..

العلامات المرجعية