اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

 
 
أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 15-05-2015, 08:19 AM
DPT-Blue Phoenix DPT-Blue Phoenix غير متواجد حالياً
عضو ممتاز
 
تاريخ التسجيل: Jul 2014
المشاركات: 253
معدل تقييم المستوى: 11
DPT-Blue Phoenix is on a distinguished road
Star الطريق الى الاخلاق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :-
بسم الله الرحمن الرحيم :-


#‏الطريق_الى_الأخلاق‬

موضوع طويل بس ان شاء الله يكون مفيد


الواحد كتب كتير عن العلم .. و يعنى معظم القراءات بتكون فى العلم .. العلم حاجة عظيمة فعلا مفيش كلام .. لكن واضح انى نسيت الأهم فعلاااااااا الأهم من العلم الأخلاق و خاصة فى المرحلة دى .. يعنى المرحلة دى مرحلة الجامعة و الفترة الى بعدها بشوية هى المرحلة الأساسية الى بتتبنى فيها شخصياتنا اى محاولة تغيير فى الشخصية بعد كدا بتكون صعبة جدااااا فأهم من العلم و المعرفة فى المرحلة دى الأخلاق .. يعنى انت هتقابل فى حياتك كتير مواقف و اشخاص هتستفزك و حاجات كتير فى الزمن بتاعنا دا .. انا بقيت شايف ان الأساس أن الواحد قبل ما يعيب على الناس يشوف نفسه الأول فعلاااااااااااا و يحاول يحافظ على هدوئه الغضب الغضب و العصبية مشكلة تانية .. لأن الغضب بيخليك مش تحت سيطرتك الارادية بنسبة كبيرة و لو دخل فى نطاق العادة و الانسان بقى بيغضب على طول هتبقى عادة و سعتها الانسان مننا هيغلط كتير و اخلاقه بالتدريج هتكون للأسوأ ,,

‫#‏الآية_القرآنية‬


قال سبحانه: {أتأمرون الناس بالبر وتنسون أنفسكم وأنتم تتلون الكتاب أفلا تعقلون} (البقرة:44)

‫#‏ابيات_الشعر_الامام_الشافعى‬


نعيب زماننا والعيب فينا وما لزماننا عيبٌ سوانا
ونهجو ذا الزمانَ بغير ذنبٍ ولو نطق الزمان لنا هجانا
وليسَ الذئبُ يأكلُ لحمَ ذئبٍ ويأكلُ بعضنا بعضاً عيانا

الغضب فعلاااااااا من طبائع النفس البشرية .. بس فعلاااااا يعنى يوم ما نغضب لازم نغضب على حاجة تستحق و على الشخص المناسب و فى الوقت المناسب و بالقدر المناسب .. بالقدر دى مهمة اوى فعلاا يعنى الواحد حتى لو وصل للغضب يغضب بقدر ما يساوى الموقف دا و يحاول يحله بعقلانية لان مفيش اخطر من الاندفاع ,,

‫#‏حديث_الرسول‬


عن أبي هريرة رضي الله عنه ، أن رجلا قال للنبي صلى الله عليه وسلم : " أوصني " ، قال : ( لا تغضب ) ، فردّد ، قال : ( لا تغضب ) رواه البخاري .

‫#‏لحظة_الغضب‬ : اكبر مشكلة فى لحظة الغضب انها ممكن تنتج كوارث ممكن يتقطع فيها ارحام ممكن تنشأ فيها عداوات ممكن تتكسر فيا روابط صداقة ..
يبقى انا شايف ان أهم حاجة مبدأيا ان الواحد يحاول على الاتزان و الهدوء و يبعد عن الغضب و العصبية و انا اول الناس الى بوجه لنفسى الكلام دا ..

‫#‏الصحبة_الصالحة‬ : يعنى اكيد انا مش محتاج اتكلم عن الصديق .. اى صديق ليك بجد يعنى لو صديق مقرب منك بياثر فيك تاثير جامد جدا حتى الألفاظ بتبدأ انت لا ارادى تقتبس من بعض الفاظه .. فاكيد اننا ننتقى فى المرحلة دى الصديق الى فعلا يكون عنده الخلق و العلم دا اهم من اى حاجة ..

- فى مواضع كتير جدا فى القرآن و السنة عن اختيار الصديق :-

- قال الرسول صلى الله عليه وسلم: " المرء على دين خليله فلينظر أحدكم من يخالل"
" لا تصحب إلا مؤمناً، ولا يأكل طعامك إلا تقي "
" إنما مثل الجليس الصالح وجليس السوء كحامل المسك ونافخ الكير، فحامل المسك إما أن يحذيك، وإما أن تبتاع منه، وإما أن تجد منه ريحاً طيبة، ونافخ الكير إما أن يحرق ثيابك، وإما أن تجد منه ريحاً منتنة "

- قال سبحانه:-
(يأيها الذين آمنوا اتقوا الله وكونوا مع الصادقين) التوبة:119
(واصبر نفسك مع الذين يدعون ربهم بالغداة والعشي يريدون وجهه) الكهف:28
ويوم يعض الظالم على يديه يقول يا ليتني اتخذت مع الرسول سبيلاً· يا وليتا ليتني لم أتخذ فلاناً خليلاً· لقد أضلني عن الذكر بعد إذ جاءني وكان الشيطان للإنسان خذولاً) الفرقان:27 ـ 28
(لا تجد قوماً يؤمنون بالله واليوم الآخر يوادون من حاد الله ورسوله ولو كانوا أباءهم أو أبناءهم أو إخوانهم أو عشيرتهم أولئك كتب في قلوبهم الإيمان···)

المجادلة:22



- الامام على :-

وصاحب تقياً عالماً تنتفع به
فصحبة أهل الخير ترجى وتطلب
وإياك والفُسَّاد لا تصحبنهم
فصحبتهم تعدِّي وذاك مجرب
واحذر مؤاخاة الدنيء فإنه
يعدي كما يعدي الصحيح الأجربُ
واختر صديقك واصطفيه تفاخراً
إن القرين إلى المقارن ينسبُ

.....

يبقى الأخلاق اول خطوة ‫#‏التحكم_فى_الغضب‬ بعد كدا ‫#‏اختيار_الصديق_الصالح‬ طبعا اكيد من الاساسيات اننا نقرب من ربنا اكتر و نؤدى الطاعات .. بعد كدا القراءة فى سيرة الرسول صلى الله عليه و سلم و الانبياء و الصالحين .. و اخيرا القراءة فى العلم القراءة فى العلم سلاح ذو حدين العلم فى حد ذاته برىء و ممكن يستعمل غلط او صح يعنى الاساس ان العلم يكون عند انسان صاحب خلق و الاخلاق اعلى منزلة من العلم
.....



‫#‏منزلة_الأخلاق_فى_الاسلام‬


سورة القلم :-
﴿ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ (1) مَا أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ (2) وَإِنَّ لَكَ لَأَجْراً غَيْرَ مَمْنُونٍ (3) وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ (4)﴾

لو لاحظنا هنا ربنا وصف الرسول صلى الله عليه و سلم بالأخلاق .. الرسول صلى الله عليه و سلم يوصف بالأخلاق و هو خير البشر دا معناه ان الاخلاق هى الاهم فربنا مقلش هنا و انك لعلى علم عظيم .. انما وصف بالاخلاق .. دا يدل على ان منزلة الاخلاق اعظم بمراحل من منزلة العلم .. و فعلا قليل اوى انك ممكن تكون مشهور وسط الناس بالعلم لكن مش سهل ابدا انك تكون مشهور وسطهم بالأخلاق ..
قول الرسول صلى الله عليه و سلم :-
- ((إنما بُعِثت لأُتمم صالح الأخلاق))
- عن النواس بن سمعان الأنصاري قال: سألت رسول الله صلى الله عليه وسلم عن البر والإثم، فقال: ((البِرُّ حُسْن الخُلُق، والإثم ما حاك في صدرك، وكَرهتَ أن يطَّلِع عليه الناس))
- عن أبي الدرداء قال: سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول: ((ما من شيء يُوضَع في الميزان أثقل من حُسْن الخلق، وإن صاحب حُسْن الخُلُق لَيَبلُغُ به درجة صاحب الصوم والصلاة))
- عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ((أكمل المؤمنين إيمانًا أحسنهم خُلُقًا، وخياركم خياركم لنسائهم خُلُقًا))
- ((إن من أخيركم أحسنكم خلقًا))
- عن عمرو بن شعيب عن أبيه عن جده أنه سمع النبي صلى الله عليه وسلم يقول: ((ألا أُخبِركم بأحبكم إليَّ وأقربكم مني مجلسًا يوم القيامة؟))، فسكت القوم، فأعادها مرتين أو ثلاثًا، قال القوم: نعم يا رسول الله، قال: ((أحسنكم خُلُقًا))
- عن أبي هريرة قال: قال النبي صلى الله عليه وسلم: ((أدِّ الأمانة إلى مَن ائتمنك، ولا تَخُن من خانك))
- عن سعد بن أبي وقاص أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: ((إن الله كريم يحب الكرماء، جواد يحب الجود، يُحب معالي الأخلاق، ويَكره سفسافها))
- ((إن الله طيب لا يقبل إلا طيبًا))
- (إن الله جميل يحب الجمال))

حتى من ادعية الرسول :-
- ((اللهم حسَّنت خَلْقي، فأَحسِن خُلُقي))
- ((اللهم اهدني لأحسن الأخلاق؛ فإنه لا يهدي لأحسنها إلا أنت، واصرف عني سيئها؛ فإنه لا يَصرِف عني سيئها إلا أنت))


......

و اخيرا دائما ندعو ربنا بانه يغفر لينا و يثبتنا على طريق الحق و دائما نتوب ..
- عن عائشة رضي الله عنها قالت: قلت: يا رسول الله، أرأيت إن علِمتُ أيُّ ليلةٍ ليلةُ القَدْر، ما أقول فيها؟ قال: ((قولي: اللهم إنك عفو كريم تُحِب العفوَ فاعفُ عني))

......

احنا داخلين على رمضان و فعلا بيكون انسب فرصة اننا نصلح من نفسنا و نقرب لربنا اكتر فربنا معانا جميعا و اتمنى انى التزم بالكلام دا قبل اى حد اتمنى فعلا ..

.....

رسالة اخيرة الناس الى بتنشر على الفيس او غيره عن الدين او عن العلم ربنا معاكم و يجازيكم خير بس انا نفسى اشوف التركيز فى الدين على الاساسيات على العلم و الاخلاق و اساسيات الدين و مبادىء الدين و تفسيرات القرآن و الاعجازات العلمية .. مش عايزين يكون كل هدفنا و مواضعنا على النقاب ولا اللحية .. الحاجات دى بعد كل الى انا ذكرته هناك و لكل بنت منتقبة جميل ربنا يثبتك بس فى 1000 خلى بالك اهم من مجرد النقاب تهتمى بيها فى اولويات ..

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
__________________



http://ask.fm/Elsareih

Hope + Faith + Love = Change
 

العلامات المرجعية


ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا يمكنك اضافة مرفقات
لا يمكنك تعديل مشاركاتك

BB code متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:19 PM.