اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف

منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف ملتقى معلمى التعليم الأزهرى

قديم 31-08-2014, 10:44 PM
هبةالرحمن هبةالرحمن غير متواجد حالياً
عضو نشيط

هبةالرحمن is on a distinguished road

طيب يا ريت توضحوا نروح لاى محامى ولااختصاص معين وايه الاوراق المطلوبة تكون معانا نجهزها؟

قديم 31-08-2014, 10:56 PM
عبدالخالق عبدالحميد عبدالخالق عبدالحميد غير متواجد حالياً
عضو فعال

عبدالخالق عبدالحميد is on a distinguished road

القصة وما فيها ياجماعة ان الازهر فاشل في اتخاذ قراراته وخاصة التي ينفرد بها عن المؤسسة الام وهي التربية والتعليم فالمرة الوحيدة اللي اخد قراره فيها هي ضم المدة دي ولكن علي امل ان التربية والتعلم تحذوا حذوه ولكن لم تفعل فوقف كالطفل الذي لايستطيع ان يخطو ويسير في قراره للنهاية فراح خلاه ضم ادبي ليس له قيمة حتي انه ماليا تابع وليس مستقل
وياريت انه تابع وفقط ده حتي مش عارف يتبع لما خلانا سخرية من زملائنا بالتربية والتعليم اللي ديما بنطالب بالمساواه بهم وكانهم في وظائف اخري غيرنا
لومش عارف يدير تعليمه يااما يجيب ناس بتفهم من التربية والتعليم يستعين بيهم بدون عنجهية فارغة يا اما يتنحي عن التعليم من اساسه ويخليه في اطاره الدعوي فقط
لانه بالطريقة دي هيقلل قيمته وقيمتنا معاه
الله يرحم رجال الازهر اللي راحت كلام والله بقوله بمنتهي الاسي
قديم 01-09-2014, 01:00 AM
يارب عفوك يارب عفوك غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

يارب عفوك is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed-sayed مشاهدة المشاركة
يا جماعة انا رافع قضية علي الازهر والله المحامي نفسه قرف من الازهر بيقول الازهر بتاعكوا ده غريب
غير التربية والتعليم حتي في القضايا ومحامين الازهر اللي في منطقة الدقهلية شحاتين بياخدو فلوس من المحامين اللي احنا بنجيبهم علشا يخلونا نكسب القضايا
ممكن اعرف قضية حضرتك هى قضية المثبتين حديثا ولا موضوع تانى
قديم 01-09-2014, 01:17 AM
استاذ ياسر ابو الدهب استاذ ياسر ابو الدهب غير متواجد حالياً
عضو جديد

استاذ ياسر ابو الدهب is on a distinguished road

يجماعة اضم صوتى لصوتكم بس فين معلمى الاسكندرية لحس ولا خبر؟؟؟؟
قديم 01-09-2014, 04:22 AM
منار على منار على غير متواجد حالياً
عضو لامع

منار على is on a distinguished road

مش حقيقى حضرتك ان اللى زيك فى التربيه والتعليم اساسيه وصل ل300 وماعتقدش ان فيه فرق كبير فى المرتب بينك وبينهم انا تعاقد من 2007 وباخد 1235
قديم 01-09-2014, 06:15 AM
جلال السعيد جلال السعيد غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

جلال السعيد is on a distinguished road

مافي كلام علي المرتب الكلام علي الترقيه ومربط الرجه يعني انت تعين 2011 فلابد ان تتحدوا كل مجموعه تبع قسم كذا تبع منطقةكذا وتكون القضيه جماعيه وليست فرديه يكون هناك توعيه بين المدرسين بالضرر الواقع عليهم لان كثير يقول الحمدلله انا شغال :::::مع احترامي للجميع
قديم 01-09-2014, 02:28 PM
mohamednaser300 mohamednaser300 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

mohamednaser300 is on a distinguished road

يا حظ زملائي اللي حولوا للتربية و التعليم و انا اللي قولت عليهم خسارة ضيعوا على نفسهم كام سنة لسه هيبدؤا من جديد.و طلعنا احنا اللي خسرنا كل حاجة .إن لله و إن إليه راجعون.
قديم 02-09-2014, 12:00 AM
الصورة الرمزية خالد عطي
خالد عطي خالد عطي غير متواجد حالياً
معلم بالأزهر الشريف

خالد عطي will become famous soon enough

أولا الأخت إسراء شعبان سبق أن تحدث العبد لله في هذا الموضوع وقلت بأن الازهر قد فاز بالسبق بأن مسح بجرة قلم السنين الأولي قبل تاريخ التثبيت وبأنه حسب للجميع تاريخ استلام العمل 29/9/2011 وتاريخ التعيين 29/9/2011 وتاريخ السريان هو 29/9/2011 وقلت بأنه لا يوجد حل سوي القضاء وفعلا كنت من الأوائل أنا وزملائي ممن قاموا بعمل توكيل لأحد المحامين
أما بالنسبة للأوراق المطلوبه فهي بيان حاله موظف + صورة من العقود السابقة ( إذا قدرت أن تختمها بالختم البيضاوي الخاص بالمعهد يكون أفضل وتكتب بجوار الختم صورة طبق الأصل ) + توكيل لأحد المحامين
وعلي فكرة يا جماعة وعلشان تضحكوا علي الأزهر والتخلف لجميع المسئولين عنه أنا ‘متحنت الكادر في 20 نوفمبر 2009 فإزاي تاريخ تعييني 29/9/2011 يعني أنا إمتحنت كادر قبل ما أتعين في الأزهر
وعلشان تضحك زيادة فيه زملاءنا لما جاءهم الضم الوهمي أخذ سنه أقدميه خاصة بالخدمة العسكرية برغم أن أكثرهم أدي الخدمة العسكرية قبل إلتحاقه بالعمل بالأزهر بسنه أو أكثر
والأكثر غرابة أنه في بيان الحالة الجديد الذي تم تعديله بواسطتهم كاتب قبل تاريخ السريان رقم القرار ( كاتب رقم قرار الضم . وتاريخ القرار ( كاتب تاريخ قرار الضم ) طيب أنت منين كاتب رقم قرار الضم وتاريخ قرار الضم وكاتب أمامه تاريخ التثبيت في خانه تاريخ السريان برغم أنه مثبوت في قرار ضم كل واحد تعدل أقدميته بدلا من 29/9/2011 م بالتاريخ الموجود قرين كلا منهم وعجبي
قديم 02-09-2014, 12:37 AM
الصورة الرمزية خالد عطي
خالد عطي خالد عطي غير متواجد حالياً
معلم بالأزهر الشريف

خالد عطي will become famous soon enough

معلش أعذروا لي دخولي في هذا الوضوع مرة أخري ولكن أحب ان اوضح أنني قمت بالاستفسار من أحد المحامين في أحد المنتديات المشترك بها وكان رده في موضوع وقضيه ضم المده كالاتي

اولا طلب الي رئيس لجنة فض المنازاعات بالازهر انك تريد ضم مدة الخدمة المطلوبة (اجراء روتيني يحدد لك جلسة ويمكنك ان تسالهم انك لايمكنك المجئ يوم هذة الجلسة " عادي يعني " )
تستلم هذا الطلب ايا كان ردهم في القرار سواء الرفض او غيرة بعد الجلسة ب10 ايام ع الاقل .
ثم دعوي ترفع في مجلس الدولة وانت اذا كنت بالدرجة 1 او 2 ترفع باسم رئيس محكمة القضاء الاداري اما باقي الدرجات فترفع باسم رئيس المحكمة الادارية للازهر وتختصم اولا فضيلة الامام الاكبر رئيس مشيخة الازهر ثم رئيس الادارة التابع لها و تكتب الموضوع وتشرح فية مطلبك ثم تسند الي نص القانون الاتي :-
وحيث انة تبعا لقرار وزير التنمية الادارية رقم 5547 لسنة 1983 بالمادة الاولي فقرة 1 تنص علي الاتي :- " المدد التي تقضي في احدي الوزارات والمصالح والاجهزة ذات الميزانيات الخاصة بها ووحدات الحكم المحلي والهيئات العامة والمؤسسات العامة وهيئات وشركات القطاع العام سواء كانت متصلة او غير منفصلة تحسب ثلاثة ارباعها بالشروط الاتية :-
1- الاتقل المدة السابقة عن سنتين .
2- ان تكون طبيعة العمل فيها متفقة مع طبيعة عمل الوظيفة التي يعين فيها الموظف ويرجع في تقدير ذلك الي لجنة شئون العاملين .
لذا فان الطالب بعد الاطلاع علي هذا الطلب وماتضمنتة حافظة المستندات المرفقة يلتمس الحكم بالاتي :-
اولا :- قبول الدعوي شكلا .
ثانيا :- وفي الموضوع بأحقية الطالب في ضم مدة الخدمة السابقة ب .......( تذكر الجهةالقديمة التي عملت بها ) وتذكر المدة التي تستحقها مع الزام الجهة الادارية بتنفيذ ذلك مع مايتيرتب علي ذلك من أثار والزام الجهة الادارية المصروفات ومقابل اتعاب المحاماة .
مطلوب حافظة مستندات بها جميع المستندات التي تثبت صحة كلامك ( الاصول )ولابد من محامي لمباشرة رفع الدعوي وتوقيعة عليها ومتابعتها لتحيد جلسة وفي هذة الجلسة تقدم الحافظة التي بها هذة المستندات واذا كان الورق كامل فيتم حجز الدعوي لتقرير المفوضين ثم يتحدد لها جلسة موضوعية ليصدر في دعواك الحكم النهائي وبهذا الحكم تعلن به الجهة الادارية التابع لها ويهذا تضم مدة خدمتك .
والله الموفق

قديم 02-09-2014, 03:52 AM
محمـد الشيخ على محمـد الشيخ على غير متواجد حالياً
معلم بالأزهر الشريف
العضو المميز قسم معلمى الأزهر لعام 2014

محمـد الشيخ على is a glorious beacon of lightمحمـد الشيخ على is a glorious beacon of light

جزاك الله خيراااا استاذ خالد
خالص الاحترام والتقدير لحضرتك
أنت مولانا فانصرنا على القوم الكافرين
.
رب اغفر لي ولوالدي وللمؤمنين و المؤمنات
محمد الشيخ على
قديم 02-09-2014, 05:09 PM
الغزاوى2012 الغزاوى2012 غير متواجد حالياً
عضو جديد

الغزاوى2012 is on a distinguished road

اصبح الازهر ماركة مسجلة للظلم والظالمين

العلامات المرجعية