اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > أخبار التعليم المصــــــــــرى

أخبار التعليم المصــــــــــرى نقاشات وأخبار تعليمية متنوعة

قديم 31-05-2012, 03:09 AM
elmahla22 elmahla22 غير متواجد حالياً
عضو خبير

elmahla22 is an unknown quantity at this point
Exll لا للتصحيح ولا للملاحظه هذا العام للحفاظ علي حياتنا

ليس هذا عملي وطني للمعلم ولكنه مهانه ومهزئه ومسخره لمعلمي مصر
علي معلمي مصر رفع شعار لا للتصحيح ولا للملاحظه هذا العام للحفاظ علي حياتهم
علي جميع معلمي مصر المنتدبين للملاحظه الخوف علي انفسهم اولا ثم علي عائلتهم نظرا للمخاطر التي قدتواجههم عند التصدي لها ولن يجني المعلم من وراء القيام بعمله غير الحسره والتعب والخساره .
المعلم هو الشهيد الوحيد للثوره المصريه .

قديم 31-05-2012, 05:58 AM
الأستاذ عادل الحلاج الأستاذ عادل الحلاج غير متواجد حالياً
مدرس اللغة العربية إعدادى

الأستاذ عادل الحلاج is on a distinguished road

حد يعرف مكافأة الملاحظة للثانوية العامة كام هذا العام
قديم 31-05-2012, 03:03 PM
احمد 112233 احمد 112233 غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

احمد 112233 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأستاذ عادل الحلاج مشاهدة المشاركة
حد يعرف مكافأة الملاحظة للثانوية العامة كام هذا العام
كل واحد فى وادى يبقى ما فيش فايدة
قديم 31-05-2012, 03:12 PM
جددعقلك جددعقلك غير متواجد حالياً
عضو خبير

جددعقلك is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد 112233 مشاهدة المشاركة
كل واحد فى وادى يبقى ما فيش فايدة
معلش الواحد من حقه يعرف الورثة هيقبضوا كام
قديم 31-05-2012, 03:41 PM
nagar3321 nagar3321 غير متواجد حالياً
معلم بالمرحلة الثانوية

nagar3321 is on a distinguished road

ياستاذنا الفاضل

حماية اللجان من الداخل او من الخارج اصبحت مسئولية الملاحظين بعد ان تركها الجيش
قديم 31-05-2012, 04:08 PM
فوزى مناع فوزى مناع غير متواجد حالياً
مدرس اللغة العربية

فوزى مناع is on a distinguished road

زميلى العزيز :
نخرج للامتحانات على مر الزمان ونتعرض لما نتعرض له ؛ لأنه من مهام عملنا ، وواجب علينا ، فإذا خاف كل منا على حياته . فمن يقوم بما نقوم به ؟ انترك الأمر للباعة الجائلين مثلاً . أم ان هذه هى ثمار الثورة. اتقوا الله .فإن الله يحب ّاذا عمل احدكم عملاً أن يتقنه.
قديم 31-05-2012, 05:00 PM
asdxtiger asdxtiger غير متواجد حالياً
عضو رائع

asdxtiger has a spectacular aura about

الاستاذ المحترم /فوزى اوافقك الرأى تماما فنحن لا نريد ان نفرغ المعلم من اهم ما يميزه الا وهو القدوة فمن باب اولى ان يقول التلميذ لن اذهب للامتحان خوفا على حياتى فليكن الله نصب اعينكم حتى تمر البلاد من هذا المنعطف
قديم 31-05-2012, 07:06 PM
elmahla22 elmahla22 غير متواجد حالياً
عضو خبير

elmahla22 is an unknown quantity at this point

يامحترمين كل هذا من اجل شويه ملاليم ياخذهم المعلم وبيعرض حياته للخطر من اجل مين ولماذا لاتعطي الدوله والوزاره للمعلم حقه الضائع ولماذا لاتوفر الحكومه الامن والامان من اجل ان يقوم المعلم بعمله علي اتم وحه
التلاميذ اصبحوا بلطجيه ومجرمين واولياء الامور بيشحعوا اولادهم علي الاجرام وقله الادب والسفاله من اجل الغش وان يحصل الطالب علي اعلي الدرجات
اين العداله الاجتماعيه في المرتبات القاضي يذهب الي اللجنه بحراسه وعربيه مجهزه ويتقاضي الالاف الجنيهات في يوم واحد وعمله لايبذل فيه جهد
المدرس لم ياخذ حقه ولن ياخذ حقه بهذا الاسلوب
يذهب المدرس الي لجنه الثانويه العامه والاعماربيدي الله سبحانه وتعالي والحامي هو الله والحافظ هوالله
اذهبوااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااا ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا......... ..................................................
قديم 26-07-2014, 10:49 AM
منار على منار على غير متواجد حالياً
عضو لامع

منار على is on a distinguished road

[quote=فوزى مناع;4529270]زميلى العزيز :
نخرج للامتحانات على مر الزمان ونتعرض لما نتعرض له ؛ لأنه من مهام عملنا ، وواجب علينا ، فإذا خاف كل منا على حياته . فمن يقوم بما نقوم به ؟ انترك الأمر للباعة الجائلين مثلاً . أم ان هذه هى ثمار الثورة. اتقوا الله .فإن الله يحب ّاذا عمل احدكم عملاً أن يتقنه.[

صح فعلا ان الله يحب اذا عمل احدكم عملاً ان يتقنه وعملنا اللى المفروض نتقنه هو منع غش الطلبه حضرتك بقى لما بتطلع مراقبه ثانويه عامه بتقدر تقف قدام الاهالى وقدام اغلب زمايلك اللى معاك واللى بيتقنوا عملهم وسايبين اللجان وبيحللوا الغش بكل الطرق وبتقدر تسيطر على لجنتك وتمنع غش الطلبه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وفعلا المفروض نتقى ربنا فى كل قرش يدخل جيوبنا ويكون حلال نتيجه لاتقانا عملنا واحب اقولك ان صاحب الموضوع خايف على نفسه من نتايج انه يقوم بعمله صح وان المفروض مراقبين ثانوى وكل المراحل يتأمنوا كويس ويقفوا مع بعض ايد واحده ضد الغش مش ضد بعض كمان احنا مش بودى جاردز مكناش بنتدرب فى الكليه على الدفاع عن نفسنا ضد الاهالى فى الشوارع لما نقوم بعملنا صح والمفروض حمايتنا من قبل الامن فطبيعى انه يخاف على نفسه
قديم 26-07-2014, 11:17 AM
عضو لامع

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asdxtiger مشاهدة المشاركة
الاستاذ المحترم /فوزى اوافقك الرأى تماما فنحن لا نريد ان نفرغ المعلم من اهم ما يميزه الا وهو القدوة فمن باب اولى ان يقول التلميذ لن اذهب للامتحان خوفا على حياتى فليكن الله نصب اعينكم حتى تمر البلاد من هذا المنعطف
الصراحه اكتر كلمه لفتت نظرى فى كلام حضرتك هو موضوع المعلم قدوه بس السؤال بقى هو المعلم المصرى اصبح قدوه فى ايه ؟ لما يطلع مدرس مراقبه خارجيه ويغشش الطلبه تفتكر هيبقى قدوه ليهم فى ايه ؟ طب تفتكر الطلبه هتحترمه اصلا وهو قدوه ليها فى الغش وبيعلمهم ازاى يطلعوا غشاشيين ومنافقين ومنعدمى الضماير وبيساعدهم بافعاله على دا وبيحلله ليهم كمان لولا خطوره الغش اللى بنستهين بيه دا مكنتش بلدنا وصلت للى احنا فيه دلوقت وبنعانى منه ولا كانت اوضاعنا كمعلمين بالشكل دا اصلها بالعقل كدا ازاى طالب او ولى امره هيحترم مدرس بيغشش وازاى اللى اعلى مننا هيحترموا ويقدروا معلم بيعمل كدا وعنده استعداد لتقديم التنازلات كل التنازلات فى مجال عمله وبما ان حضرتك من سنين فى التربيه والتعليم فتخيل بقى العدد الرهيب من المعلمين القدوه وبما ان اساس اى بلد تعليمها فواضح اوى نتايج تعليمنا فى مدارسنا على المجتمع كله حاليا ولا المعلمين اللى بيلعبوا فى الكنترولات وفى اوراق الطلبه ولا اللى اصلا قاعدين طول السنه سايقين البلطجه وواخدين الطلبه بتوعهم دروس خصوصيه دا طلبه ثانوى مبيدخلوش المدارس الا شهرين تلاته فى السنه وياريتهم بياخدوا فيهم حاجه اصلا ولا اللى بيعقدوا الطلبه فى حياتهم عشان الدروس ولا اللى بيضغطوا على الطلبه عشان الدروس ولا ولا ولا ؟؟؟؟؟؟؟؟ طب منين هنبقى القدوه ومنين هيجى الاحترام حضرتك بتقول فليكن الله نصب اعينكم طب بزمتك اغلب المعلمين انت شايفهم بيعملوا دا انا عن نفسى دخلت واشتغلت فى سبع مدارس واللى شفته فيهم كلهم ان الاغلبيه العظمى فيهم من نوعيه القدوه فى الغش وانعدام الضماير
قديم 26-07-2014, 12:05 PM
عضو لامع

[list][*]كمان حضرتك انا طلعت مراقبه خارجيه 3 مرات وكان اعدادى مش ثانوى مره فيهم كنت هنضرب والمره التانيه خدتلى طوبه فى رجلى وكام شتمه زباله كدا من طالب مترباش اصلا ومره واحد فيهم قالى انه هيجيبلى ميه نار واتهربت اخر يوم من طريق تانى عشان اعرف اخرج بره البلد بسلام ومن غير مشاكل ودول اعدادى مش ثانوى وجوا المدرسه بقى تلاقى رئيس اللجنه ومراقبين الدور وزمايلك كل دا اغلبه ضدك ويابنتى سيبيهم يولعوا ويابنتى حافظى على نفسك ويابنتى كبرى دماغك وكمان اتشد بره اللجنه وعلى ماافتكر ان كان معايا واحده تانيه مش من مدرستى بس منعت طالب انه يتكلم فى الموبايل ولى امر الطالب دا جه قدام المدرسه وشتمها بالعن الشتيمه ومن قله ادبه راح الاداره وكمان اشتكهاها انها بتغشش العيال شفتوا بقى بجاحه كدا وتعتقدوا بعد اللى حصلها دا حد عنده دم وقف معاها او حتى ياخد ليها حق لا خالص كل الناس حاولت تمشى امورها وكله مالوش الا نفسه وبس فيعنى هننتظر ايه غير اللى بيحصلنا دا وتدهور اوضاعنا وتغير نظره المجتمع لينا من الطلبه بتوعنا لحد اللى اعلى مننا ان كنا بنتهاون فى حق بعض ونشوف البعض مننا بيتهان ونقف نتفرج هو انا اه خدتلها حقها ودخلت ولاده الاتنين دور تانى وعن حق لانهم كانوا فاشلين اصلا يعنى مظلمتهمش ولا حاجه لانى ببساطه كنت بقوم بشغلى ومنعت عنهم المعونات الانسانيه اللى دخلت برضه اللجنه بعد مااتشديت منها بره بس الحمد لله ملحقوش ياخدوا حاجه لان فعلا ربنا عادل كمان طبيعى يعنى ان اى حد حصله كل دا واكتر من كدا كمان انه لو طلع تانى يسيبهم يولعوا يعنى النتيجه اننا مش بنكتفى اننا غلط لا وكمان بنخلى غيرنا ينضم لينا ونضغط عليه بكل الطرق والصراحه انا عن نفسى برضه احتمال اسيبهم يولعوا بعد كل اللى حصلى اصلى انا هعمل ايه يعنى قدام نظام اغلبه فاشل اصلا بس انا عموما بحاول على قد مااقدر انى مطلعش مراقبه خارجيه تعرف لو كنا ايد واحده فى الصح كنت هطلع رغم اى شىء لكن للاسف احنا السبب احنا اللى ادينا اولياء الامور والطلبه الحق فى انهم يعتقدوا ان الغش حقهم المكتسب وان المدرس اللى مبيغشش هو الظالم المفترى اللى ضد ولادهم والمؤسف اننا نفسنا اقنعنا نفسنا بكدا يعنى على ماافتكر برضه ان فى مراقبه من المراقبات كان معايا واحد زميلى فى المدرسه واكبر منى سنا كتير واعتقد انى لسه صغيره وهيقدر عليا ولما مقدرش حاول يلبسنى تهمه انى برهب الطلبه وبتعب نفسيتهم ويطلعنى بره اللجان والحمد لله مفيش حد من الطلبه شهد معاه اصلا كمان رئيس اللجنه كان راجل محترم الصراحه وفاهم وطلعه قعده هو على بوابه المدرسه وبعدها برضه حاول يلبسنى تهمه تانيه انى بغشش العيال لما منفعتش الاولانيه لما شافنى نازله دوره الميه وبشيل الكتب اللى هما حاطينها هناك كل دا عشان عاوز يغشش الولاد باصرار والله اعلم ليه بقى الراجل دا حصل معاه موقف حسسنى ان البلد دى لسه فيها ناس كويسه كان رايح يقول لولى امر قدامى انى انا اللى منعته يغشش العيال فى اللجنه اقسم بالله ولى الامر رد عليه وقاله معاها حق انت اصلا كدا بتضيع مجهود ابنى لان ابنى شاطر مش خايب وزميلى دا بقى وشه جاب الوان لانه مع تكرار الغلط بقى عنده هو الصح و كان رايح للراجل ومفكر انه هيشكره طب فى الموقف دا كنت محظوظه لان رئيس اللجنه كان محترم وفاهم وولى الامر كان محترم موقف غيره بقى كان ممكن تتعرض حياتى المهنيه للخطر ودا الغالب للاسف[/list]
قديم 26-07-2014, 03:01 PM
doodydrhazem doodydrhazem غير متواجد حالياً
عضو فعال

doodydrhazem is on a distinguished road
افتراضي دا كثير جدا الناس اللي بتكلم على الواجب يكونوا اول ناس بيغششوا اطلبة او على الاقل عام

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منار على مشاهدة المشاركة
[list][*]كمان حضرتك انا طلعت مراقبه خارجيه 3 مرات وكان اعدادى مش ثانوى مره فيهم كنت هنضرب والمره التانيه خدتلى طوبه فى رجلى وكام شتمه زباله كدا من طالب مترباش اصلا ومره واحد فيهم قالى انه هيجيبلى ميه نار واتهربت اخر يوم من طريق تانى عشان اعرف اخرج بره البلد بسلام ومن غير مشاكل ودول اعدادى مش ثانوى وجوا المدرسه بقى تلاقى رئيس اللجنه ومراقبين الدور وزمايلك كل دا اغلبه ضدك ويابنتى سيبيهم يولعوا ويابنتى حافظى على نفسك ويابنتى كبرى دماغك وكمان اتشد بره اللجنه وعلى ماافتكر ان كان معايا واحده تانيه مش من مدرستى بس منعت طالب انه يتكلم فى الموبايل ولى امر الطالب دا جه قدام المدرسه وشتمها بالعن الشتيمه ومن قله ادبه راح الاداره وكمان اشتكهاها انها بتغشش العيال شفتوا بقى بجاحه كدا وتعتقدوا بعد اللى حصلها دا حد عنده دم وقف معاها او حتى ياخد ليها حق لا خالص كل الناس حاولت تمشى امورها وكله مالوش الا نفسه وبس فيعنى هننتظر ايه غير اللى بيحصلنا دا وتدهور اوضاعنا وتغير نظره المجتمع لينا من الطلبه بتوعنا لحد اللى اعلى مننا ان كنا بنتهاون فى حق بعض ونشوف البعض مننا بيتهان ونقف نتفرج هو انا اه خدتلها حقها ودخلت ولاده الاتنين دور تانى وعن حق لانهم كانوا فاشلين اصلا يعنى مظلمتهمش ولا حاجه لانى ببساطه كنت بقوم بشغلى ومنعت عنهم المعونات الانسانيه اللى دخلت برضه اللجنه بعد مااتشديت منها بره بس الحمد لله ملحقوش ياخدوا حاجه لان فعلا ربنا عادل كمان طبيعى يعنى ان اى حد حصله كل دا واكتر من كدا كمان انه لو طلع تانى يسيبهم يولعوا يعنى النتيجه اننا مش بنكتفى اننا غلط لا وكمان بنخلى غيرنا ينضم لينا ونضغط عليه بكل الطرق والصراحه انا عن نفسى برضه احتمال اسيبهم يولعوا بعد كل اللى حصلى اصلى انا هعمل ايه يعنى قدام نظام اغلبه فاشل اصلا بس انا عموما بحاول على قد مااقدر انى مطلعش مراقبه خارجيه تعرف لو كنا ايد واحده فى الصح كنت هطلع رغم اى شىء لكن للاسف احنا السبب احنا اللى ادينا اولياء الامور والطلبه الحق فى انهم يعتقدوا ان الغش حقهم المكتسب وان المدرس اللى مبيغشش هو الظالم المفترى اللى ضد ولادهم والمؤسف اننا نفسنا اقنعنا نفسنا بكدا يعنى على ماافتكر برضه ان فى مراقبه من المراقبات كان معايا واحد زميلى فى المدرسه واكبر منى سنا كتير واعتقد انى لسه صغيره وهيقدر عليا ولما مقدرش حاول يلبسنى تهمه انى برهب الطلبه وبتعب نفسيتهم ويطلعنى بره اللجان والحمد لله مفيش حد من الطلبه شهد معاه اصلا كمان رئيس اللجنه كان راجل محترم الصراحه وفاهم وطلعه قعده هو على بوابه المدرسه وبعدها برضه حاول يلبسنى تهمه تانيه انى بغشش العيال لما منفعتش الاولانيه لما شافنى نازله دوره الميه وبشيل الكتب اللى هما حاطينها هناك كل دا عشان عاوز يغشش الولاد باصرار والله اعلم ليه بقى الراجل دا حصل معاه موقف حسسنى ان البلد دى لسه فيها ناس كويسه كان رايح يقول لولى امر قدامى انى انا اللى منعته يغشش العيال فى اللجنه اقسم بالله ولى الامر رد عليه وقاله معاها حق انت اصلا كدا بتضيع مجهود ابنى لان ابنى شاطر مش خايب وزميلى دا بقى وشه جاب الوان لانه مع تكرار الغلط بقى عنده هو الصح و كان رايح للراجل ومفكر انه هيشكره طب فى الموقف دا كنت محظوظه لان رئيس اللجنه كان محترم وفاهم وولى الامر كان محترم موقف غيره بقى كان ممكن تتعرض حياتى المهنيه للخطر ودا الغالب للاسف[/list]
طبعا ثانوية عامة يعني شهر حرب وانت داخل البلد وانت خارج من البلد انت اصلا بتكون م نمحافظة ثانيه وكل واحد في اللجنة انا وبعدي الطوفان يا ريت بس ما يجيبش سيرتك بالعكس بيقول ان انفسي اغشش بس الاستاذ او الاستاذة معايا مخوفاني هتشتكيني ويجي الطلاب يشتموا م نبعيد وم نقريب و الطوب وطبعا السنة دي والله العظيم طالب قال للملاحظ في نبروه نا هاضربك بالرصاص ولا حصل حاجة والسنة اللي فاتت اتمسك مع بنت من المنصورة لجنة جزيرة الورد سماه بلوتوث ولا حصل اي حاجة بالعكس رئيس الللجنة بيتفاخر انه خوف الملاحظ عشان البن تبااها مستشار بالاسماء وكله كدا يبقى لما تروحش وضميرك مرتاح احسن
قديم 26-07-2014, 04:37 PM
عضو لامع

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doodydrhazem مشاهدة المشاركة
طبعا ثانوية عامة يعني شهر حرب وانت داخل البلد وانت خارج من البلد انت اصلا بتكون م نمحافظة ثانيه وكل واحد في اللجنة انا وبعدي الطوفان يا ريت بس ما يجيبش سيرتك بالعكس بيقول ان انفسي اغشش بس الاستاذ او الاستاذة معايا مخوفاني هتشتكيني ويجي الطلاب يشتموا م نبعيد وم نقريب و الطوب وطبعا السنة دي والله العظيم طالب قال للملاحظ في نبروه نا هاضربك بالرصاص ولا حصل حاجة والسنة اللي فاتت اتمسك مع بنت من المنصورة لجنة جزيرة الورد سماه بلوتوث ولا حصل اي حاجة بالعكس رئيس الللجنة بيتفاخر انه خوف الملاحظ عشان البن تبااها مستشار بالاسماء وكله كدا يبقى لما تروحش وضميرك مرتاح احسن

فعلا احنا اما نحترم نفسنا ومنطلعش اصلا لاننا لو طلعنا وخدنا فلوس فى نظام زى دا اعتقد انها هتبقى حرام لاننا مش هنكون ادينا عملنا كما يجب ان يكون لان الغش مش خدمه انسانيه ولا هو حق مكتسب للطالب زى ماكتير بيقنع نفسه بكدا عشان ينيم ضميره ولا احنا طالعين كمراقبين عشان نغشش الطلبه ونساوى اللى سهر وتعب باللى مفتحش كتاب طول الترم ويمكن يجيب اكتر منه كمان ويدخل كليه قمه يتخرج منها مهندس ولا دكتور غشاش ومنعدم الضمير والسبب مدرس ماداش شغله صح اما نطلع ونتفق نكون مع بعض ونعمل الصح ونادى عملنا بما يرضى الله وكما يجب ان يكون والشرطه كفيله انها تحمينا ودا طبعا من رابع المستحيلات فى بلد زى بلدنا

العلامات المرجعية