اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 03-07-2008, 01:24 PM
عاشق السحاب عاشق السحاب غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

عاشق السحاب is on a distinguished road
افتراضي لو ده حصلك هتعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اناتعرضت لموقفين
وهقولهم وعاوز اعرف رأيك ايه يمكن اتعرض لكدة مرة تانية
انا هقول مقدمه ف الاول

انا حالي زي حال اي مغترب عن بلده واهله واصحابة وبحب مصر بلدي اكتر من اي حاجه تانية

الانسان المغترب بينزل مصر كل سنه وممكن سنتين وممكن اكتر حسب الظروف هي اللي بتتحكم في الانسان

قبل ما ينزل بحوالي ثلاث شهور بتلاقيه يشتري بدلة جديدة وهدوم كلها جديدة لانج عشان ينزل بيها وتلاقيه يفضل يفكر في هينزل ازي ويقابل مين ويكلم مين وهيشوف النيل تاني وهيركب المركبة ويشوف الاهرامات وهياكل كشري وطعمية وفول بالسوس بس برده مفيش مشكلة طالما هو ف بلده عادي

مش هطول في المقدمة بس انا كان قصدي انه اللي بينزل مصر عاوز في خلال ساعة يبقى في بيته وبين اهله مفيش حد ياخره في الطريق

اول موقف اتعرضت له كان في مطار الاقصر الدولي

الطيارة قطعت المسافة على غير العادة في 2.45 ساعاتان وخمسة واربعون دقيقه كل واحد فينا يبص على الساعة واللي معندهوش ساعة يبص في الموبايل كل واحد بيحسب الدقائق اهي عدت دقيقه اتنين ، تلاته ، لحد ما نزلنا في مطار الاقصر الدولي كل واحد فرحان بيعدل في كرفتته ويعدل لياقة قميصه واللي يمسح جزمته يمكن تغبرت شويه نزلنا المطار وقفنا صفين كل صف فيه حوالي 150 مسافر عشان نختم الجوازات دخول طبعا واللي سافر عارف ده كويس الموظفين اللي في شبابيك ختم الجوزات كل واحد ماسك موبايل بتكلم فيه والطابور بيمشي شويه شويه الناس زهقت فضلنا نمشي واحنا واقفين وكل واحد يخبط في رجلين اللي قدامه الناس ابتدت تتكلم بس ولا حياة لمن تنادي فضلنا اكتر من ساعة في الطابور لحد ما شرفت طيارة تانية عليها وفد سياحي صيني نلاقي كل الكاونترات اتفتحت مفيش خمس دقائق والطيارة الصينية خارج المطار واحنا زي ما احنا بنخبط ف رجلين بعض
اللي يوصل للشباك ابتاع الختم يبص على زمايله وراه ويبتسم يعني خلاص انا نجحت بس مستني الشهادة والشهاده هو جواز السفر اللي بيستلمه الموظف ويختمه ويعطيه لبتاع الامن يدقق على القائمة فلازم اللي يخلص ختم يستنى في طابور تاني عشان يستلم الجواز اذا معلهوش حاجه يعني مش مطلوب ونفضل من طابور لطابور وتلاقي نفسك قضيت في المطار ثلاث ساعات او ا كتر بعده بص على نفسك في المراية هتلاقي شعرك اتنكش ولو معاك اطفال هتشوف الويل اسلوب غير حضاري
خلينا نروح نشوف اللي حصل ده في البلاد التانية هتلاقي كل بلد فيها كاونترات مكتوب عليها للمواطنين فقط يعني ابنا ء دولتهم وانا سافرت كتير واكتر من بلد وشفت ده بنفسي احنا العكس
ممكن حد يقولي احنا بنعمل كده عشان السياحة مختلفناش اعملو للسياح واحنا كمان اهتمو بينا شويه
تاني حاجة في كل بلاد الدنيا تدقيق القائمة بيكون مع ختم الجواز اللي بيختم الجواز بيدقق مره واحدة وطابور واحد

الرحلة التاني كانت اصعب من الاولى بدرجات نفس الطوابير ونفس التأخير بس مكانش فيه طيارة سياحية وكنا فرحانين خالص حتى لو اتأخرنا احنا كلنا زي بعض مصريين المتعلم والبسيط وكلنا واقفين طابور واحد عادي لو عشرين واحد معاهم وسايط ميقفوش طابور دول مش مشكلة حد يجي ينده عليهم من الطيارة وياخد جوازتهم وعلى بره عدل المهم ثلاث ساعات دخال المطار طابور الختم وبعد الختم استلمونا ابتوع الجمارك وكله تفتيش ونبش حاجه صعبه خالص والجو حر خلصنا من الجمارك كل واحد بيشهد ويقول الحمد لله اخيرا هركب وامشي نتفاجأ بعد ما خرجنا من المطار انه الطريق مغلق مفيش سيارة تعدي الشرطة قافلة الطريق فضلنا ننزل من عربياتنا واحد ورا التاني نسأل ليه الطريق مقفول كل اللي نسمعه بس امن امن ، امن ، امن
فضلت انا شخصيا اسأل لحد ما لقيت واحد سواق عربية قالي ده البيه مسؤول الشفت (( الوردية )) ابتاعة المطار بيعمل كده ف ورديته وميخليش الطريق يتفتح الا لما سعادته يخلص الورديه ويخرج هو الاول قدام كل العربيات احنا فضلنا سبع ساعات واحنا في حرم المطار ما بين ختم الجواز والجمارك واوامر سعادة البيه

عاوزكم تقوليلي لو تعرضت للموقف ده تاني اعمل ايه بس محدش يقولي تروح تصرخ ف وش الظابط لانه ،،،،،،،،،،، انتوا عارفين الباقي
قديم 03-07-2008, 01:33 PM
الصورة الرمزية ..حدوتة..
..حدوتة.. ..حدوتة.. غير متواجد حالياً
طالب جامعي

..حدوتة.. is on a distinguished road

انا هقول حاجة واحدة بس احنا فى مصر
قديم 03-07-2008, 01:41 PM
الصورة الرمزية Dr/Fatma
Dr/Fatma Dr/Fatma غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

Dr/Fatma is on a distinguished road
Icon111

حسبى الله ونعم الوكيل

ده اللى ممكن أعمله وأدعى عليهم
وبعدين هى دى مصر

وأعتقد أن السياحة الداخلية فى مصر ( وبالذات فى الطيران )الذى هو المفروض أسهل وسائل النقل

تتبنى فكرة أن من خرج من داره أنقل مقداره :

وما توفيقى الا بالله
قديم 03-07-2008, 01:59 PM
عاشق السحاب عاشق السحاب غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

عاشق السحاب is on a distinguished road

انا مستغرب عن هذا الموضوع بس عاوز اسمع اراء كتيرة علشان لما يحصل نفس الموقف مع مع اى حد فيكم يعر يتصرف بس انا مستغرب جدا من الحال فى مصر والحال الى الشباب فية المفروض ان الدولة تساعد الشباب بس دة العكس خالص
وشكرا انا منتظر ردودكم
قديم 03-07-2008, 02:09 PM
_GUIDE_
ضيف

ده طبيعى فى مصر
المصرى ملوش قيمة ولا سعر فى بلده
انتا عارف لو معاك الجواز الامريكى ولا حتى الاسرائيلى
تتشال على الرأس انما الجواز المصرى ده عامل زى الجنية المصرى برضه ملوش قيمة
قديم 03-07-2008, 02:15 PM
الصورة الرمزية طمعانة فى رضاك يا رحمن
طمعانة فى رضاك يا رحمن طمعانة فى رضاك يا رحمن غير متواجد حالياً
طالبة جامعية

طمعانة فى رضاك يا رحمن is an unknown quantity at this point

عمار يامصر
كأني بديني وحدي وكل الناس جافيها

قديم 03-07-2008, 02:16 PM
الصورة الرمزية ีundertaker_2000
ีundertaker_2000 ีundertaker_2000 غير متواجد حالياً
طالب جامعى ( حقوق القاهره )

ีundertaker_2000 is on a distinguished road

والله هو المفروض الواحد بيركب الطائرة علشان اسرع من اى وسيله اخرى لكن بالمنظر الى بتقول عليه دة هى هى نفس السرعه لانك بتوصل المطار وتفضل ميتنى الفرج

كل الى اقدر اقول لك انك مش هتقدر تعمل حاجه غير انك تقف او فى حا تانى تكون ظابط او حد مسئول هتلاقى نفسك خارج المطار فى اقل من خمس دقائق

دة قدرنا ونصيبنا هتعمل ايه يعنى وانت عارف لو اتكلمت ايه الى هيحصل وهتبئه عطله اكتر
قديم 03-07-2008, 03:16 PM
الصورة الرمزية ..حدوتة..
..حدوتة.. ..حدوتة.. غير متواجد حالياً
طالب جامعي

..حدوتة.. is on a distinguished road

الحل الوحيد ان احنا نرجع نسافر بالناقة لا فى جمارك ولا جوازات ولا اى حاجة خالص صحيح هتوصل فى 3 شهور بس ع الاقل عندك امل الحال يتصلح بس فى مصر مفيش امل
قديم 03-07-2008, 03:42 PM
الصورة الرمزية thedreamer33
thedreamer33 thedreamer33 غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية هندسة)

thedreamer33 is on a distinguished road

ولا حاجة
بس خلي بالك
الل بيحصل ده
هو بداية النهاية
قديم 03-07-2008, 04:19 PM
abosaid abosaid غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

abosaid is on a distinguished road

انت اللي غلطان طبعا علشان فكره تيجي مصر وغلط لما فكره تركب طياره كان لازم تبقشش ايديك ب50 او 60 جنيه لكل واحد تشوف علشان الامور تمشي هو ده الشعب المصري متستغربش اسأل مجرب ولا تسأل طبيب وانت غلطان لانك عايزهم يبطلوا كلام في الموبايل يا راجل عيب عليك امال هم جيبنوه ليه مش علشان يتكلموا بيه وانت عايزهم يخلصوك ويسيبوا الصنين لا بجد ملكش حق انت اب البلد مفروض تستني وتصبر عليهم لكن دول سياح وخد نصيحه لو حصل معاك الموقف ده تاني اعمل بالمثل " كبر دماغك واشتريها تصبح كل يوم تلاقيها "
قديم 03-07-2008, 04:20 PM
ebrahem_el ebrahem_el غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ebrahem_el is on a distinguished road

m3lsh ana 7ktb kda 3lshan mosh 3arf aktb 3rbi

ana lesa mesafr yom ma5lst emte7an elmostawa w nzlt mattar JEDDAH f KSA w kna 3 tayarat

bs kan f so7ola f elegra2at

bs lma tnzl mattar elqahera ... etfrg 3la elzol

ya man ........... e7na f masr

العلامات المرجعية