اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 27-06-2013, 01:23 PM
احمد عصام 125 احمد عصام 125 غير متواجد حالياً
عضو جديد

احمد عصام 125 is on a distinguished road
افتراضي استطلاع: هل امتحان الرياضة 2 2013 أصعب من السنين السابقة

انا أريد ان اعرف رأي طلبة علمي رياضة عن امتحان الرياضة هذه السنة وراي انه أصعب من امتحان الرياضة2008 و 2012 و 2010 وأنا أعني كل فروع الرياضة
قديم 27-06-2013, 01:27 PM
ahmed mohmoed ahmed ahmed mohmoed ahmed غير متواجد حالياً
موقوف

ahmed mohmoed ahmed is on a distinguished road
افتراضي 00000000000

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد عصام 125 مشاهدة المشاركة
انا أريد ان اعرف رأي طلبة علمي رياضة عن امتحان الرياضة هذه السنة وراي انه أصعب من امتحان الرياضة2008 و 2012 و 2010 وأنا أعني كل فروع الرياضة
امتحانات السنة دى اصعب من اى سنة فى جميع المواد علمى وادبى وحتى المستوى الرفيع .. بس على الرغم من ذلك الامتحانات مخرجتش عن المقرر والطالب المجتهد والمذاكر والى شئيان ومتعبان طول السنة انشاء الله ربنا هيكرموا وهيجيب مجموع انشاء الله . لان ده عدل ربنا .. يعنى مهما نسمع ونقول توزيع درجات .... عمر ما الطلبة هتتساوى ببعضها ابضا مهما حصل .. لان ده هو العدل المجتهد هياخد نصيبة .. والمهمل الفاشل هياخد جزائه......

اقول قول هذا ............. والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .....
قديم 27-06-2013, 01:45 PM
احمد عصام 125 احمد عصام 125 غير متواجد حالياً
عضو جديد

احمد عصام 125 is on a distinguished road

جزاك الله خيرا وفعلا انا ارى ان نظام الامتحانات هذه السنة يعتمد على الفهم
قديم 27-06-2013, 01:56 PM
الصورة الرمزية ehabelsapa
ehabelsapa ehabelsapa غير متواجد حالياً
طالب بكلية هندســـ المنصورة ـــه دفعـــ 2013 / 2014 ـــة

ehabelsapa is on a distinguished road

والله بص اقولك انا الفرق بين امتحان الرياضيات سنة 2008 و 2010 و 2012 و 2013.
2008 === فى السنة دى كانوا جايبين افكار جديدة --- فطبعا الطلاب تفاجئوا.
2010 === انا شايفه ان السنة دى كان الامتحان سهل مفيهاش حاجة صعبة ( يمكن انا بقول الامتحان فى السنة دى كان سهل لأننى طبعا بحل الامتحان فى البيت مع نفسى اما لو بحل الامتحان فى اللجان زي اصحابنا فى السنة دى كانت ممكن موقفى يختلف كتير ).
2012 === امتحان الرياضيات نفسه كان وسط لكن عيبه أنه كان محتاج وقت طويل لأن الاجابات كانت طويلة ودا بيعوز وقت أكتر من المحدد ( ويمكن يكون الوقت هو اللى جعل الطلاب يقولوا ان الامتحان صعب لأن الاجابات كانت طويلة )
2013 === فى السنة دى بقى بيخرفوا --- بيألفوا امتحانات من دماغهم --- المفروض يجيبوا الاسئلة بالترتيب زي كل سنة --- لأن الطالب اتعود على اسئلة الامتحانات وحفظ شكل الامتحان عامل ازاى --- اما الواحد جوه اللجنة لم يلاقى حاجات غريبة كدا موجودة فى ورقة الاسئلة فيتعصب والوقت قصير زى مانت شايف - ساعتين بس - ودا فى حد ذاته مشكلة

من الآخر ربنا ينتقم من كل ظالم ---- لأن زى مانتو شايفين الاحوال فى مصر بايظة والنعليم بايظ والطرق بايظة ومفيش كهربة وبالتالى مفيش مذاكرة الا وقت قليل فكان لابد ان الامتحانات كلها تيجي السنادي سهلة زى السنين السابقة اللى احنا اتعودنا عليها او كانو يجيبوا الامتحان من الامتحانات السابقة اللى احنا حلناها و مكنوش يفكروا انهم يجيبوا اسئلة الطالب المتميز ميعرفش يحلها --- وانا معرفش ايه حكاية الطالب المتميز دى والطالب الوسط والغبى ---

انا عاوز اقول للى بيحطوا الامتحان --- مفيش حاجة اسمها طالب متميز ووسط وغبى --- لأن ربنا خلق الناس كلهم سواسية فى الحقوق وانت جاي تميز بينهم -- فأنت كدا بتقضى على الطالب نفسه انه يعيش ويحقق حلمه اللى هو عاوزه

المفروض عندنا كتاب اسمه كتاب المدرسة --- المفروض الاسئلة متخرجش منه

انا بشكر حاطط امتحان الانجليزي -- لأن الامتحان كله موجود فى كتاب المدرسة فمفيش حد اشتكى من اامتحان الانجليزي والناس كلها فرحت وقعدت تدعيله --- دا حتى الترجمة فى كتاب المدرسة ---
اما اللى عاوز يندعى عليه اللى بيحطوا اسئلة خارج الكتاب و اللى بيقولك تميز الفائق من الفاشل

مادة العربي اللى الطلاب اللى بيذاكروا بيخش الامتحان حاطط في جيبه 29 لأنها بتعتمد على الحفظ وفهم النحو والبلاغة وخلاص
تخش العربي السنادي تلاقى حاجات غريبة واجابات النموذج بتاعت النحو غريب واصبح امتحان العربي مادة ذكاء
والمفروض الذكاء دا بيكون فى المواد العلمية فقط واضيف يجب ان يكون أسئلة الذكاء اللى موجودة فى الكتاب المدرسى ومتطلعش منه لأن الامتحان الصح انه ميخرجش ولا سؤال برة الكتاب

مادة الفلسفة اللى بيذاكر بيخش ويقول انا فى جيبي 50 درجة --- السنادي الامتحان جاي معتمد على الفهم والاسئلة معروفة بس طويلة وجابتها لا تقل عن صفحتين او تلاتة وفيه اسئلة اجابتها صفحة ودا اللى مبيسبش سطر --- والمنطق جاي حاجات غريبة كدا --- ( للعلم أنا الحمد لله حالل حلو فى الفلسفة وربنا يكرمنا )

امتحان المستوى رفيع بتاع الرياضيات ( انا معايا مستوى رفيع رياضيات ) كان جاي زى كل سنة وهى نفس الاسئلة اللى بتيجي كل سنة مع تغيير الارقام --- أنا معايا كتاب 100 % فيه فى الاخر 11 امتحان --- امتحان المستوى مخرجش من الكتاب -- حتى الاسئلة جايه بالترتيب والاختر جاي بالترتيب --- فكان امتحان حلو

امتحان الفيزيا --- جاي معتمد على الفهم --- واالاسئلة معظمها برة كتاب المدرسة

ربنا ينتفهم من كل ظالم
اللَّهُــــــــمّے صَــــــلٌ علَےَ سيدنا مُحمَّــــــــدْ •°´¯´°• و علَےَ آل سيدنا مُحمَّــــــــدْ •° ´¯´°•كما صَــــــلٌيت علَےَ سيدنا إِبْرَاهِيمَ •°´¯´° و علَےَ آل سيدنا إِبْرَاهِيمَ •°´¯´°• وبارك علَےَ سيدنا مُحمَّــــــــدْ •°´¯´°• و علَے آل سيدنا مُحمَّــــــــدْ •°´¯´°• كما باركت علَےَ سيدنا إِبْرَاهِيمَ•°´¯´°• و علَےَ آل سيدنا إِبْرَاهِيم•°´¯´°• فى الْعَالَمِين إِنَّك حَمِيدٌ.
ادعولي بالتوفيق

قديم 27-06-2013, 03:12 PM
حسن كبسو حسن كبسو غير متواجد حالياً
عضو جديد

حسن كبسو is on a distinguished road

انا اقدر الدرجات وسيبك من صعوبته او سهولته...... التفاضل الطالب بسهولة يجيب اكتر من13 دا ده المذاكر مش تقولي مذاكر نص نص وداخل عاوز يجيب 15 دا يبا ظلم .......... الميكانكا بردك الاستاتيكا في متناول الطالب الللي ذاكر لية الامتحان والديناميكا كان فيه درجتين مش اي حد يجيبهم .... الجبر والهندسة الجبر ممكن تقول الاسئلة لافة بس فيالمتناول للي فاهم اما الهندسة فالتمارين مكنش فيها الا مسالتين انت عاوز تجاوب واحدة منهم يعني برد الللي مذاكر يعدي ال 13 ..زز وبعد كده صراحة جدول علمي رياضة صعب و غير متساوي مع باقي الشعب والمواد مضغوطة والواحد لو غلط في درجة بيبا قاعد الايام الللي بعدها زعلان عليها اما في مجمل الامتحان سهل تعدي 44
قديم 27-06-2013, 03:12 PM
الصورة الرمزية ميدو تايجر1
ميدو تايجر1 ميدو تايجر1 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ميدو تايجر1 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ehabelsapa مشاهدة المشاركة
2010 === انا شايفه ان السنة دى كان الامتحان سهل مفيهاش حاجة صعبة ( يمكن انا بقول الامتحان فى السنة دى كان سهل لأننى طبعا بحل الامتحان فى البيت مع نفسى اما لو بحل الامتحان فى اللجان زي اصحابنا فى السنة دى كانت ممكن موقفى يختلف كتير ).
2012 === امتحان الرياضيات نفسه كان وسط لكن عيبه أنه كان محتاج وقت طويل لأن الاجابات كانت طويلة ودا بيعوز وقت أكتر من المحدد ( ويمكن يكون الوقت هو اللى جعل الطلاب يقولوا ان الامتحان صعب لأن الاجابات كانت طويلة )
2013 === فى السنة دى بقى بيخرفوا --- بيألفوا امتحانات من دماغهم --- المفروض يجيبوا الاسئلة بالترتيب زي كل سنة --- لأن الطالب اتعود على اسئلة الامتحانات وحفظ شكل الامتحان عامل ازاى --- اما الواحد جوه اللجنة لم يلاقى حاجات غريبة كدا موجودة فى ورقة الاسئلة فيتعصب والوقت قصير زى مانت شايف - ساعتين بس - ودا فى حد ذاته مشكلة

من الآخر ربنا ينتقم من كل ظالم ---- لأن زى مانتو شايفين الاحوال فى مصر بايظة والنعليم بايظ والطرق بايظة ومفيش كهربة وبالتالى مفيش مذاكرة الا وقت قليل فكان لابد ان الامتحانات كلها تيجي السنادي سهلة زى السنين السابقة اللى احنا اتعودنا عليها او كانو يجيبوا الامتحان من الامتحانات السابقة اللى احنا حلناها و مكنوش يفكروا انهم يجيبوا اسئلة الطالب المتميز ميعرفش يحلها --- وانا معرفش ايه حكاية الطالب المتميز دى والطالب الوسط والغبى ---

انا عاوز اقول للى بيحطوا الامتحان --- مفيش حاجة اسمها طالب متميز ووسط وغبى --- لأن ربنا خلق الناس كلهم سواسية فى الحقوق وانت جاي تميز بينهم -- فأنت كدا بتقضى على الطالب نفسه انه يعيش ويحقق حلمه اللى هو عاوزه

انا بشكر حاطط امتحان الانجليزي -- لأن الامتحان كله موجود فى كتاب المدرسة فمفيش حد اشتكى من اامتحان الانجليزي والناس كلها فرحت وقعدت تدعيله --- دا حتى الترجمة فى كتاب المدرسة ---
اما اللى عاوز يندعى عليه اللى بيحطوا اسئلة خارج الكتاب و اللى بيقولك تميز الفائق من الفاشل

مادة العربي اللى الطلاب اللى بيذاكروا بيخش الامتحان حاطط في جيبه 29 لأنها بتعتمد على الحفظ وفهم النحو والبلاغة وخلاص
تخش العربي السنادي تلاقى حاجات غريبة واجابات النموذج بتاعت النحو غريب واصبح امتحان العربي مادة ذكاء
والمفروض الذكاء دا بيكون فى المواد العلمية فقط واضيف يجب ان يكون أسئلة الذكاء اللى موجودة فى الكتاب المدرسى ومتطلعش منه لأن الامتحان الصح انه ميخرجش ولا سؤال برة الكتاب

مادة الفلسفة اللى بيذاكر بيخش ويقول انا فى جيبي 50 درجة --- السنادي الامتحان جاي معتمد على الفهم والاسئلة معروفة بس طويلة وجابتها لا تقل عن صفحتين او تلاتة وفيه اسئلة اجابتها صفحة ودا اللى مبيسبش سطر --- والمنطق جاي حاجات غريبة كدا --- ( للعلم أنا الحمد لله حالل حلو فى الفلسفة وربنا يكرمنا )

امتحان المستوى رفيع بتاع الرياضيات ( انا معايا مستوى رفيع رياضيات ) كان جاي زى كل سنة وهى نفس الاسئلة اللى بتيجي كل سنة مع تغيير الارقام --- أنا معايا كتاب 100 % فيه فى الاخر 11 امتحان --- امتحان المستوى مخرجش من الكتاب -- حتى الاسئلة جايه بالترتيب والاختر جاي بالترتيب --- فكان امتحان حلو

ربنا ينتفهم من كل ظالم
مش لاقى حاجه اقولها بعد كل الكلام الحلو ده
بس بأمانه امتحانات الرياضه السنادى زفت خالص
وربنا يستر بقى ف التنسيق ..

& عذرا .. ديكارت !
( أنا مسلم إذا أنا موجود )

& عذرا .. دافنشى !
( الفتاة المسلمة أجمل من الموناليزا )

& عذرا .. أديسون !
( القرآن الكريم هو مصباح العالم )

& عذرا .. أفلاطون !
( المدينة المنورة هى المدينة الفاضلة )

& عذرا .. روما !
( كل الطرق تؤدى إلى مكه )

هذه الحقيقة التى يجب أن نتعلمها ..
قديم 27-06-2013, 03:32 PM
الصورة الرمزية سفنكس1
سفنكس1 سفنكس1 غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

سفنكس1 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ehabelsapa مشاهدة المشاركة

ربنا ينتفهم من كل ظالم

لا أختلف معك فى شئ إلا بخصوص اللغة العربية , فمن الذى قال : إن اللغة ليست مادة عقل وذكاء فالنحو على سبيل المثال يعتمد على العقل والتفكير وربط المعانى ذهنيا وكذا البلاغة وهذه المادة الشيقة التى لا ترقى إليها مادة أخرى يمكن أن تصاغ أسئلتها معتمدة على الذكاء و الحفظ والاسترجاع وعلى التعبير الدقيق وغير ذلك وهكذا فالبراهين كثيرة وعلى رأسها وأولها أن اللغة العربيةبإذن الله تعالى هى التى استوعبت كتاب الله تعالى ,لذلك اعلم أنها أكمل وأعظم اللغات لأنها أعدت لتستوعب كلام الخالق جل وعلا,
ولا ألومك بل أعزى رأيك هذا ورأى معظم الطلاب فى اللغة العربية إلى القائمين عليها من مدرسين لا يقدرونها أصلا بل يعملون على شحن الطلاب بأسئله عقيمةليفرغوها فى ورقة الأسئلة كما أرجع ذلك إلى واضعى الامتحانات الذين يرسخون هذه الطريقة أيضا... وأخيرا
أرجو المعذرة أيها الابن أو أيها الأخ الكريم فما قلت ذلك إلا من منطلق حبى لهذه اللغة التى لم ندرك مكانتها وقدرها أبدا بالرغم من أنها لغتنا شكرا لك
قديم 27-06-2013, 06:15 PM
mamhay mamhay غير متواجد حالياً
عضو جديد

mamhay is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله انا وجهة نظري المتواضعة ان الامتحانات في الرياضة السنة دي كانت ممتازة على سبيل المثال امتحان الميكانيكا لم و لن يأتي اسهل منها عدا السؤال الثالث في الاستاتيكا ودا كان سهل ولكن كان مفاجئة واعتراضي على الجزئية الثانية في الجزء ب في السؤال الثالث استاتيكا رغم سهولته و لكن سهولة غبية . اما امتحان الجبر فمش فيه جديد كل المسائل من كتاب المدرسة لا اكثر ولا اقل بس الممتحن ركب طاقية المسألة دي في جسم المسألة دي . اما اصعب امتحان في الثلاثة كان امتحان التفاضل و التكامل الجزئيتين ب في السؤال الرابع و الخامس و دا للطالب المتميز ربنا مش خلق الناس كلها اغنياء ؟ ولا كلهم اقوياء ؟ خلق القوي و الضعيف و خلق الغنى و الفقير كمان خلق الغبى و العبقري بس الناس مش عايزة تعترف ان فيه من هو ازكى منهم و على العموم امتحان السنة دي صعوبته في انه جاء على غير ما تعودنا عليه بس كله من المقرر و الطالب اللي يقول غير كده يبقا العيب مش فيه العيب في استاذه الفاشل
قديم 27-06-2013, 08:05 PM
الصورة الرمزية سفنكس1
سفنكس1 سفنكس1 غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

سفنكس1 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mamhay مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله انا وجهة نظري المتواضعة ان الامتحانات في الرياضة السنة دي كانت ممتازة على سبيل المثال امتحان الميكانيكا لم و لن يأتي اسهل منها عدا السؤال الثالث في الاستاتيكا ودا كان سهل ولكن كان مفاجئة واعتراضي على الجزئية الثانية في الجزء ب في السؤال الثالث استاتيكا رغم سهولته و لكن سهولة غبية . اما امتحان الجبر فمش فيه جديد كل المسائل من كتاب المدرسة لا اكثر ولا اقل بس الممتحن ركب طاقية المسألة دي في جسم المسألة دي . اما اصعب امتحان في الثلاثة كان امتحان التفاضل و التكامل الجزئيتين ب في السؤال الرابع و الخامس و دا للطالب المتميز ربنا مش خلق الناس كلها اغنياء ؟ ولا كلهم اقوياء ؟ خلق القوي و الضعيف و خلق الغنى و الفقير كمان خلق الغبى و العبقري بس الناس مش عايزة تعترف ان فيه من هو ازكى منهم و على العموم امتحان السنة دي صعوبته في انه جاء على غير ما تعودنا عليه بس كله من المقرر و الطالب اللي يقول غير كده يبقا العيب مش فيه العيب في استاذه الفاشل
ما شاء الله على الشباب الواعى صاحب الأراء الجيدة
أنت رجل موضوعى فى رأيك محترم فى تفكيرك
قديم 27-06-2013, 08:36 PM
محمود شقرون محمود شقرون غير متواجد حالياً
عضو فعال

محمود شقرون is on a distinguished road

انا عن نفسي مقفل الميكانيكا ان شاء الله وممكن انقص درجتين تفاضل والفراغية مش متأكد منها لكن مقفل الجبر وده وانا كنت مذاكر كويس بس من طول الامتحان والافكار الجديدة اللي تجبرك تغكر في السؤال وتاخد وقت اطول وبالتالي تلاقي الساعتين بيجرو بسرعة تخلي مخك من الخوف وضيقة الوقت مش راضي حتى يفكر بدليل انك لو راجعت الامتحان في البيت والله تجيب فيه الدرجة النهائية بس مش هقول غير ربنا على المفتري ويا رب يتشل اللي حط الامتحانات السنادي بصفة عامة
قديم 28-06-2013, 02:22 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سفنكس1 مشاهدة المشاركة
لا أختلف معك فى شئ إلا بخصوص اللغة العربية , فمن الذى قال : إن اللغة ليست مادة عقل وذكاء فالنحو على سبيل المثال يعتمد على العقل والتفكير وربط المعانى ذهنيا وكذا البلاغة وهذه المادة الشيقة التى لا ترقى إليها مادة أخرى يمكن أن تصاغ أسئلتها معتمدة على الذكاء و الحفظ والاسترجاع وعلى التعبير الدقيق وغير ذلك وهكذا فالبراهين كثيرة وعلى رأسها وأولها أن اللغة العربيةبإذن الله تعالى هى التى استوعبت كتاب الله تعالى ,لذلك اعلم أنها أكمل وأعظم اللغات لأنها أعدت لتستوعب كلام الخالق جل وعلا,
ولا ألومك بل أعزى رأيك هذا ورأى معظم الطلاب فى اللغة العربية إلى القائمين عليها من مدرسين لا يقدرونها أصلا بل يعملون على شحن الطلاب بأسئله عقيمةليفرغوها فى ورقة الأسئلة كما أرجع ذلك إلى واضعى الامتحانات الذين يرسخون هذه الطريقة أيضا... وأخيرا
أرجو المعذرة أيها الابن أو أيها الأخ الكريم فما قلت ذلك إلا من منطلق حبى لهذه اللغة التى لم ندرك مكانتها وقدرها أبدا بالرغم من أنها لغتنا شكرا لك

انا من الناس اللى مبحبش مادة اللغة العربية لأننى مش بفهم معانى الكلمات وبيطلع روحى على ما بحفظلى سؤال

اما النحو بفهمه ودى الحاجة الوحيدة اللى بحبها فى العربي لكن لم النحو ييجي السنادي حاجات غريبة كدا خلانى اكره حاجة اسمها نحو

لازم الامتحان ميخرجش برة الكتاب حتى لو كان ايه لازم ميخرججججججش براه ---

اللغة العربية لو هما يعلموهلنا صح --- انا من رأيي ( الأدب دا ملوش لزمة خالص فى العربي )
انا من رأيي تتحذف مادة اللغة العربية وتتحط مكانها مادة " الدين " فالدين يشتمل على كل شئ
والدين سيكون اسهل من مادة اللغة العربية وهيعلم الطلاب حفظ القرآن لأننى أتحدى ان طلاب المدارس بعضهم فقط حافظين القرآن
تتحذف اللغة العربية والأناشيد اللى عمالين ندرسها وملهاش اي تلاتين لزمة ( دا رأيي ) وتتحط مكانها سور قرآن نحفظها ونفهمها ونفهم ديننا والله هيكون افضل ولكل دين مادته يعنى الملسمين يدرسوا مادة الدين الاسلامي والمسيحيين يدرسوا مادة الدين المسيحي بدلا من العربي
والله هيكون أفضــل "" ويكون مادة اسمها النحو "" وكل دا مواد اساسية بدلا من العربي

هتقولى الأدب تاريخ امتنا - اقولك انا داخل علمى رياضيات او علوم يعنى هندسة او طب او علوم يعنى مش عايز ادرس تاريخ لأننى مش محتاجه فى حياتى
والمفروض ان الأدب دا يدرس فى التاريخ مش فى العربي

ومادة التربية الوطنية اللى عمالة تغرم الدولة فلوس وملهاش اي تلاتين لزمة واتحداك ان كان في حد بيذاكرها الا قبل دخول الامتحان واللى بيذاكرها قبل دخول الامتحان دا بيبقى قليل جداااااااا
مادة التربية الوطنيه الطلاب بيخشوا يكتبوا اى كلام وبينجحوا لاننى سمعت انها مبتتعلمش

تعليم بايظ ولازم من تطويره
اللَّهُــــــــمّے صَــــــلٌ علَےَ سيدنا مُحمَّــــــــدْ •°´¯´°• و علَےَ آل سيدنا مُحمَّــــــــدْ •° ´¯´°•كما صَــــــلٌيت علَےَ سيدنا إِبْرَاهِيمَ •°´¯´° و علَےَ آل سيدنا إِبْرَاهِيمَ •°´¯´°• وبارك علَےَ سيدنا مُحمَّــــــــدْ •°´¯´°• و علَے آل سيدنا مُحمَّــــــــدْ •°´¯´°• كما باركت علَےَ سيدنا إِبْرَاهِيمَ•°´¯´°• و علَےَ آل سيدنا إِبْرَاهِيم•°´¯´°• فى الْعَالَمِين إِنَّك حَمِيدٌ.
ادعولي بالتوفيق

قديم 28-06-2013, 02:32 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود شقرون مشاهدة المشاركة
انا عن نفسي مقفل الميكانيكا ان شاء الله وممكن انقص درجتين تفاضل والفراغية مش متأكد منها لكن مقفل الجبر وده وانا كنت مذاكر كويس بس من طول الامتحان والافكار الجديدة اللي تجبرك تغكر في السؤال وتاخد وقت اطول وبالتالي تلاقي الساعتين بيجرو بسرعة تخلي مخك من الخوف وضيقة الوقت مش راضي حتى يفكر بدليل انك لو راجعت الامتحان في البيت والله تجيب فيه الدرجة النهائية بس مش هقول غير ربنا على المفتري ويا رب يتشل اللي حط الامتحانات السنادي بصفة عامة

انا زيك على فكرة "" انا كل شوية فى الامتحان ابص على الساعة الاقيها بتجري "" ودا بيفقد تركيزي ودا سبب اننى غلط ولما رجعت البيت حليت الامتحان --- امتحان الجبر والفراغية دا كان عايز وقت زيادة

اتمنى السنوات الجاية متتقسمش امتحانات الرياضة وتُمتحن كلها فى يوم واحد 6 ساعات وبكدا محدش يكون قلقان وهو بيمتحن ويحس ان الوقت طوووووووووووووويل

انا كنت فى امتحان المستوى رياضيات معايا تلات ساعات كنت بحس وانا بحل اننى مرتاح ومبصتش فى الساعة خالص وخلصت الامتحان وبصيت فى الساعة لقيت فاضل ساعة ونص
تخيل كدا امتحان المستوى رياضيات دا كله قد ايه "" بيبقى كبير ومليان "" بس بيتحل -- عارف ليه "" لأن الوقت كتير وعمرك ما تتعصب ولا تخاف من الوقت ""
ادعولي بالتوفيق

قديم 28-06-2013, 02:33 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mamhay مشاهدة المشاركة

على فكرة انا مش غلطان فى الميكانيكا "" الفرع الوحيد اللى فى الامتحانات اللى مغلطش فيه ""
الميكانيكا

" ديناميكا " السؤال التالت صعب
" مسألة اشارة المرور وطريق المشاه دى لعب الفاظ " بس هيا سهلة لو فهمت هو عايز ايه وبرضو كان المفروض يوضح للى مبيفهمش الكلام اللى مكتوب...

مسألة القدرة المطلوب التاني بتاع اذا زادت القدرة --- ممكن تكون دى اللى صعبة

" التفاضل والتكامل " السؤال الرابع ب " لعب ألفاظ " عشان كدا صعب
السؤال الخامس ب " عايز واحد مذاكر "

" الجبر " و " االفراغية " عايزين وقت وربنا
ادعولي بالتوفيق

العلامات المرجعية