اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

 
 
أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 16-06-2013, 09:22 PM
ديمقراطي ديمقراطي غير متواجد حالياً
عضو جديد
 
تاريخ التسجيل: Jan 2013
المشاركات: 34
معدل تقييم المستوى: 0
ديمقراطي is on a distinguished road
Cool لماذا لا يحترم المصري اخية المصري ؟

طيب لي كلمة حابب اقولها بكل هدوء واسئلتي منطقية مثلا لماذا لم نحترم بعضنا كمصريين يعني لازم تقوم ثورة عشان نخف العبء عن شعب مصر خلاص مبقاش فية نور بينقطع امن في كل مكان وعود براقة بزيادة الرواتب قطع العلاقات مع سوريا رغم ان هذا الامر كان المفترض يحدث ثاني يوم تولي الرئيس ؟ وليس ورقة ندخرها ليوم نحتاجها فية ؟

لماذا لا نحترم بعضنا كمصريين لماذا لا ننظر لهذا الشعب الا لما راح تكون فية مشكلة ؟ لماذا لا يحترم المصري اخية المصري ؟ فالامور تسير والناس لا تشعر بالحاجة لثورات او الحاجة لها ؟ لماذا لم تحل مشكلة البنزين ؟ لماذا لم يتم السيطرة علي الاسعار ؟ لماذا اخرجنا الناس كلها برأة في مهرجان البراة للجميع ؟ ثم فقنا ليوم 30 واجلنا طلب مبارك باعادة محاكمتة في قضية اخري ؟ لماذا لم نجلس مع بعضنا البعض من اول يوم نضع فية الدستور ليتفق الجميع ؟ لماذا لم ادعو الجميع الا في الدقيقة 45 من الشوط الثاني لماذا لم نتعلم من اخطاء مبارك وازنابة ؟


وانتهز فرصة هذا الموضوع واقول لحضراتكم واذكركم ان الرسول علية الصلاة والسلام لما راي احد الصحابة بخناقة هرول بعيدا فقال له الصحابي انا فلان يارسول الله افلا تقف بجانبي قال له لا احب ان اكون بين اثنين الشيطان ثالثهما ؟ ان كان الخروج سلمي فهنيئا للجميع بديمقراطية صحيحة انما لو كل واحد خرج بطوبة ولا بشومة ولا بتدريب قتالي وحولوا الشارع لحرب فهؤلاء لا يحبون مصر ولا اريد منهم احد يمسك مصر لانهم لم ينظروا للأمور الا من وجة نظر ضيقة جدا وجة نظر حب الذات والمصلحة الشخصية فقط

للأسف ان المصري لا يحترم اخية المصري فلو احترمة لما فصل قوانين تحمية او تحمي فئة علي حساب فئة لو ان المصري يحترم اخية المصري ما انتظر ثورة ولا تارة بل كان عمل لصالح الناس من اليوم الاول مش النور مثلا يبطل ينقطع لان الناس ستخرج يوم 30 - 6 لكن اتجاهل مطالب الناس تماما ثم ااتي قبل نهاية المبارة بثواني احرز هدفا اوف سايت للأسف ؟

ان حب المصري لاخية المصري لفي واد ضيق قاحل لا زرع فية ولا ماء فالمصري لا ينظر لاخية المصري ويمد له يدة ويساعدة لينهض الا لو خاف من هذا الاخ او شعر انة سيتمكن منة او سوف يقوم بثورة ؟

والله حبيت اكتب بهذا الموضوع لما رايت من وجه نظري ان المصري لا يحترم اخية المصري


وشكرا


  #2  
قديم 16-06-2013, 10:14 PM
الصورة الرمزية modym2020
modym2020 modym2020 غير متواجد حالياً
عضو متألق
 
تاريخ التسجيل: Dec 2009
المشاركات: 3,994
معدل تقييم المستوى: 18
modym2020 will become famous soon enough
افتراضي

موضوع ممتاااااااااااااااز

شكرا جزيلا ... وفق الله الجميع لكل خير
  #3  
قديم 17-06-2013, 09:36 PM
look2 look2 غير متواجد حالياً
عضو جديد
 
تاريخ التسجيل: Feb 2013
المشاركات: 31
معدل تقييم المستوى: 0
look2 is on a distinguished road
افتراضي

لا تقلق لما يعدي 30 / 6 علي خير كدا راح يعوضو قطع النور راح يبقي اربع مرات باليوم يمكن عشرة وراح يستمر غلاء الاسعار نار وكيلو اللحمة راح تشترية بالف جنية واطمن فواتير الكهرباء راح تجيلك ملتهبة وبتلسع وراح نسيب نهر النيل ونسكت عن اثيوبيا نيل مين ياراجل وكمان اوعدك يطلع مبارك براءة وتلاقية خارج مصر عند حبايبة في الامارات مع طنطاوي بيستمتع بمليارات شعب مصر الغلبان واوعدك ان الجنية بدل ما دلوقتي ب 8 جنية راح يغرق بالمحيط ويخلو الدولار ب 50 جنية لا عايزك تطمن احنا فعلا بنحترم بعض اووووووي اصبر علي رزقك وبعد 30 راح يكون مفيش بنزين وراح نعبي العربيات رمل وزلط من المقطم


لا اوعدك بحاجات كثيرة حلوة كدا بس يعدي يوم 30 علي خير وراح تشوف الاحترام علي اصولة

انت فاكر نفسك في انجلترا ولا في امريكا فيها حقوق بشر وشعب وناس والفرد له قيمة وثمن
!!!

 

العلامات المرجعية


ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا يمكنك اضافة مرفقات
لا يمكنك تعديل مشاركاتك

BB code متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:53 PM.