اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 28-05-2013, 12:44 AM
malakdarsh malakdarsh غير متواجد حالياً
عضو قدوة

malakdarsh is on a distinguished road

إنت تايه يا عم الحاج؟ احنا المعلمين في قاع قاع المجتمع
لما الممرضة بالدبلوم 3 سنين بعد الإعدادية تقبض 1470 جنيه
واختها اللي بمعهد سنتين بعد الدبلوم 1850 جنيه .... وأنا علي سبيل المثال
معلم أول شغال بقالي 10 سنين ومؤهل جامعي 4 سنين كلية التربية وبقبض
895 جنيه الشهر ده بس بعد ماكان في الأصل 874 جنيه .....
تقول لي بعد كل ده المعلم له قيمة ..... اوعي أي حد يقول احنا أصحاب رسالة
والكلام الفاضي ده عشان الهتيفة اللي بيرددوا الكلام ده م الآخر كده
خرفـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــان
قديم 28-05-2013, 02:07 AM
احمد يدوي احمد يدوي غير متواجد حالياً
عضو نشيط

احمد يدوي is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr emoo مشاهدة المشاركة
اخي الفاضل مع احترامي لوجهه نظرك انا أرى أن كل كلامك مرسل و فضفاض للغاية فعندما نقول معلومة لابد ان نؤيدها بالارقام او الوقائع لذلك ارجو من حضرتك توضيح الاتي:-
1- أذكر الخراب الذي تسبب فيه الأخوان كما تقول سيادك.
2- أذكر أمثلة على كذب الأخوان كما ترى.
3- اذكر امثلة لعصور الظلام اللي الاخوان رجعونا ليها كما تدعي.
4- أذكر أمثلة لعصر النور قبل حكم الأخوان كما ترى
5- أذكر أمثلة لتشوية الاخوان للدين كما ترى
6- قارن بين فترة حكم المخلوع اللا مبارك و الأن في مجال الحريات و الامن و الاسعار و غيرها مع الاخذ في الاعتبار أن مصر الان تمر بثورة
منتظر ردك يا باشا
مع العلم ان الاختلاف في الرائ لا يفسد للود قضية و تقبل تحياتي
لا اله الا الله انتو معيبين عن الواقع .. للدرجه دي مش شايفين .. طيب مش سامعين ..يا راجل حركة تمرد حصلت على مليون توقيع في سوهااااااااااااااااااج انت عارف يعني ايه في سوهاج

عاوزني ارد على حضرتك اوكي
- أذكر الخراب الذي تسبب فيه الأخوان كما تقول سيادك.
يا استاذ بالله انت شايف ان البلد فيها عمار , انت عارف الدولار بكام ؟ انت حضرتك مش شايف نقص الوقود والله اقف بالساعه علشان افول بنزين 80 ولما مش بقدر بفول 90 بس بقول حسبي الله ونعم الوكيل في الاخوان اللي مش قادرين يديرو البلد
يا راجل بالله عليك اذكر لي انت مثال واحد هما صدقوا فيه , عاوزني انا اذكرلك مثال واحد على كذبهم انا هخليك تتعب شويه و تبص في اليوتيوب شوف تصريحات العريان على سبيل المثال و مدحه للبرادعي ولا شوف مرسي ووعوده ولا ولا .......
- اذكر امثلة لعصور الظلام اللي الاخوان رجعونا ليها كما تدعي
قولي صحيح يا باشا هي الكهربا اخبارها ايه عندك ؟ كانت بتقطع كده على ايام حسني مبارك ؟ منور يا سعادة الباشا احنا ولا عايشين في ظلام ولا حاجه ولا اشترينا كشافات ولا حاجه ولا الناس الميسوره اشترت مولادات ولا حاجه .. منور يا باشا

حكم مبارك فاسد وابن .... وحكم الاخوان فاسد وابن ....
انا مش هرد عليك بس عاوزك تشوف رأي الناس دلوئتي في الناس ام دقون ( الدقانيش) .. يا باشا كنا بنشوف الواحد منهم بنحترمه اوي و نقرب منه و سعات نقوله : ادعيلنا يا عم الشيخ دلوئتي الناس بتبصلهم على اساس انهم شوية كدابين منافقين ونزلو من نظر الناس .. لما يجيلك واحد زي الشيخ صلاح ابو اسماعين يتكلم باسم الدين ويطلع كداب و لما يجيلنا واحد زي الله يرحمو البلكيمي وواحد تاني يتمسك مع بنت في عربية وكلهم بتوع دين .. اخص الله يكسفهم فضحونا والله .. لكن يا باشا انت شكلك مش متابع اي اخبار خالص علشان حضرتك شكلك مش عارف اي حاجه عنهم !!
- قارن بين فترة حكم المخلوع اللا مبارك و الأن في مجال الحريات و الامن و الاسعار
اولا الحريات ليست منة اهداها الاخوان للشعب هذه حقيقة لا يجب أن تتوه عن ذوي الابصار , بل نحن من اعطيناهم شرف خدمتهم لنا ونحن الان سننتزع منهم هذا الشرف لانهم خونة ومقرهم الاساسي في السجون وسيعودون اليها باذن الله تعالى
اما اذا عقدنا مقارنة عادلة بين حكم الاخوان و حكم مبارك فاننا نقارن سئ بسئ و نقارن بين مبارك و مبارك بدقن
تقبل تحياتي ايها الباشا
قديم 28-05-2013, 03:19 AM
dahy_m dahy_m غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

dahy_m is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد يدوي مشاهدة المشاركة
لا اله الا الله انتو معيبين عن الواقع .. للدرجه دي مش شايفين .. طيب مش سامعين ..يا راجل حركة تمرد حصلت على مليون توقيع في سوهااااااااااااااااااج انت عارف يعني ايه في سوهاج

يا استاذ بالله انت شايف ان البلد فيها عمار , انت عارف الدولار بكام ؟ انت حضرتك مش شايف نقص الوقود والله اقف بالساعه علشان افول بنزين 80 ولما مش بقدر بفول 90 بس بقول حسبي الله ونعم الوكيل في الاخوان اللي مش قادرين يديرو البلد
يا راجل بالله عليك اذكر لي انت مثال واحد هما صدقوا فيه , عاوزني انا اذكرلك مثال واحد على كذبهم انا هخليك تتعب شويه و تبص في اليوتيوب شوف تصريحات العريان على سبيل المثال و مدحه للبرادعي ولا شوف مرسي ووعوده ولا ولا .......
قولي صحيح يا باشا هي الكهربا اخبارها ايه عندك ؟ كانت بتقطع كده على ايام حسني مبارك ؟ منور يا سعادة الباشا احنا ولا عايشين في ظلام ولا حاجه ولا اشترينا كشافات ولا حاجه ولا الناس الميسوره اشترت مولادات ولا حاجه .. منور يا باشا

انا مش هرد عليك بس عاوزك تشوف رأي الناس دلوئتي في الناس ام دقون ( الدقانيش) .. يا باشا كنا بنشوف الواحد منهم بنحترمه اوي و نقرب منه و سعات نقوله : ادعيلنا يا عم الشيخ دلوئتي الناس بتبصلهم على اساس انهم شوية كدابين منافقين ونزلو من نظر الناس .. لما يجيلك واحد زي الشيخ صلاح ابو اسماعين يتكلم باسم الدين ويطلع كداب و لما يجيلنا واحد زي الله يرحمو البلكيمي وواحد تاني يتمسك مع بنت في عربية وكلهم بتوع دين .. اخص الله يكسفهم فضحونا والله .. لكن يا باشا انت شكلك مش متابع اي اخبار خالص علشان حضرتك شكلك مش عارف اي حاجه عنهم !!
اولا الحريات ليست منة اهداها الاخوان للشعب هذه حقيقة لا يجب أن تتوه عن ذوي الابصار , بل نحن من اعطيناهم شرف خدمتهم لنا ونحن الان سننتزع منهم هذا الشرف لانهم خونة ومقرهم الاساسي في السجون وسيعودون اليها باذن الله تعالى
اما اذا عقدنا مقارنة عادلة بين حكم الاخوان و حكم مبارك فاننا نقارن سئ بسئ و نقارن بين مبارك و مبارك بدقن
تقبل تحياتي ايها الباشا
انت بس مستعجل شوية عليهم لسا بدرى نحكم على حكم الإخوان بدرى جدا أما بالنسبة للكذب ممكن نعذرهم لأنهم لسا مش قادرين يتعاملوا مع إعلام أسوء من السئ وبالنسبة لحال البلد بإذن الله الموضوع موضوع وقت بس هى المشكلة فى الأمن بس أما بالنسبة للدقن فهى سنة تصل إلى الفرض وأخطاء أصحابها أخطاء فردية وكما قلت أن الإسلاميين ما يزالوا لا يعرفون كيف يتعاملون مع إعلام فاسد بنسبة 100% وطبعا اخيرا المقارنة بين مبارك والإخوان مقارنة ظالمة من وجه نظرى عصر فاسد لمدة 30 عام وعصر لم يستطع رئيس البلاد السيطرة حتى الآن على الحكم فى النهاية يجب علينا مساندة رئيس جمهوريتنا بكل ما أوتينا من قوة حتى نستطيع الحكم على الإخوان ومتقلقش خالص لسا مبارك عبرة وموجود يعنى أكيد هيخافوا من الشعب اللى قضى على أكبر طاغية سيطر وظلم (اللهم اجعل مصرنا بلدا آمنا وارزق أهلها العدل وعدم الظلم)
قديم 28-05-2013, 08:34 AM
الصورة الرمزية ياسر محمد المقدم
ياسر محمد المقدم ياسر محمد المقدم غير متواجد حالياً
معلم اللغة الانجليزية

ياسر محمد المقدم is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr emoo مشاهدة المشاركة
هو ليه كل ما اكتب مشاركة فيها تأييد للرئيس الدكتور محمد مرسي يتم حذفها من قبل ادارة المنتدى؟؟؟
و الموضوع دة مستمر من ايام انتخابات الرياسة العام الماضي؟؟ بصراحة وضع غريب و مريب من ادارة المنتدى الذي اعتز به شخصياً فقد لاحظت ان كل المشاركات بتاعة الاخوة الاعضاء الذين يهاجمون الرئيس و الحكومة و الأخوان موجودة و بكثرة أما مشاركاتي يتم حذفها رغم اني لا اخرج عن اداب الحوار كما يحدث احياناً من قبل بعض الزملاء في المنتدى؟؟؟ و عليه فأرجو الاتي:-
1- توضيح صريح من ادارة المنتدى و عدم حذف الموضوع من الاساس؟؟؟؟؟؟؟
2- أريد معرفة رأي الزملاء الذين أيدوا بمشاركاتهم الدكتور مرسي فهل حدث ذلك معهم؟؟؟؟
و اخيرا الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية.

معلم أول اللغة الانجليزية / عماد حنفي
ادارة المعادي التعليمية
مدرسة / مصطفى كامل الإبتدائية فــــ
1
المعلمين فى مصر لم ينصفهم رئيس الجمهورية محمد مرسى ولم يرفع مرتباتهم بالرغم من ان هناك وزارات اخرى تم رفع مرتباتها بنسب كبيرة بعد الثورة مثل الداخلية ،ولذلك فالمعلمين لا يحبون د/محمد مرسى ولا يحبون ان يسمعوا اسمه حتى،يعنى بصراحة مش طايقينه وبيدعوا عليه وانا أولهم

قديم 28-05-2013, 02:50 PM
مصطفى جابر راشد مصطفى جابر راشد غير متواجد حالياً
معلم قسم التعليم الثانوي التجاري

مصطفى جابر راشد is on a distinguished road

اللهم أيده بمدد من عندك
قديم 29-05-2013, 03:29 AM
الصورة الرمزية mr emoo
mr emoo mr emoo غير متواجد حالياً
عضو فعال

mr emoo is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة malakdarsh مشاهدة المشاركة
إنت تايه يا عم الحاج؟ احنا المعلمين في قاع قاع المجتمع
لما الممرضة بالدبلوم 3 سنين بعد الإعدادية تقبض 1470 جنيه
واختها اللي بمعهد سنتين بعد الدبلوم 1850 جنيه .... وأنا علي سبيل المثال
معلم أول شغال بقالي 10 سنين ومؤهل جامعي 4 سنين كلية التربية وبقبض
895 جنيه الشهر ده بس بعد ماكان في الأصل 874 جنيه .....
تقول لي بعد كل ده المعلم له قيمة ..... اوعي أي حد يقول احنا أصحاب رسالة
والكلام الفاضي ده عشان الهتيفة اللي بيرددوا الكلام ده م الآخر كده
خرفـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــان
اخي الحبيب انا لست تأئهاً كما تقول بل أقول لك اني مثلك تماماً معلم أول بقالي عشر سنوات و مرتبي أقل منك بحاجة بسيطة بس لكي نكون منصفين في الكلام انت لم تذكر ال 50 % اللي بتضاف على راتبك الشهري انا اعلم انها تأتي في شيك منفصل بس بتخدها في الأخر يعني صافي مرتبك شهرياً 895 + 116 = 1011 جنيه انا معاك طيعاً ان هذا لا يكفي بالمرة بس تعالى قارن مرتبك قبل الثورة مباشرة و الان ستجد ان راتبك كان في يناير 2011 حوالي 500 و الان حوالي 1000 يبقى فيه تحسن و لا لأ و ننتظر ال 50 % الأخرى بأثر رجعى و أذكرك أخي في عهد المجلس العسكري عملنا ثورة المعلمين 10/9/2011 و لم يسأل فينا أحد و الان في عهد الدكتور مرسي تم صرف العلاوة الاجتماعية 1/7 الماضي و لم تكن في الموازنة العامة للدولة من الاساس و تم صرف 50% للمعلمين و ننتظر ال 50% الاخرى و ننتظر المزيد إن شاء الله و لكن بقيليل من الصبر و العمل لأن مش احنا بس اللي مظلومين معظم فئات الشعب المصري مطحونة
اما بالنسبة لما ذكرته عن مرتب الممرضات فأنا اشك كثيراً في هذة الأرقام
و أخيراً انا اقول انني صاحب رسالة ان كنت انت ترى انك مش صاحب رسالة و مش عجبك مرتبك استقيل يا عم و ريح نفسك بلا هم
قديم 29-05-2013, 05:31 AM
الصورة الرمزية mr emoo
عضو فعال

[QUOTE=احمد يدوي;5297078]لا اله الا الله انتو معيبين عن الواقع .. للدرجه دي مش شايفين .. طيب مش سامعين ..يا راجل حركة تمرد حصلت على مليون توقيع في سوهااااااااااااااااااج انت عارف يعني ايه في سوهاج

ههههه كيف أستطيع أن أصدق هذا فهل معك توكيلات مسجلة في الشهر العقاري ام هو كلام مرسل كالعادة فأنا أستطيع أن أقول لك أن حركة تجرد حصلت على 2 مليون توقيع في نفس المحافظة يلا هو الكلام عليه جمرك!!!!!!!!!!

يا استاذ بالله انت شايف ان البلد فيها عمار , انت عارف الدولار بكام ؟

الدولار الأن على حسب البنك المركزي بحوالي 7 جنيهات مع العلم أنه في السوق السودا بحوالي 7.35 جنيه و أذكرك أن في سنة 2004 وصل الدولار لأكثر من 7.50 و بعدين نزل تاني لأن دة أزمة مفتعلة تمت بعد إقرار الدستور في ديسمبر 2012 عقاباً للشعب الذي أقر الدستور

انت حضرتك مش شايف نقص الوقود والله اقف بالساعه علشان افول بنزين 80 ولما مش بقدر بفول 90 بس بقول حسبي الله ونعم الوكيل في الاخوان اللي مش قادرين يديرو البلد

لأن انا شايف نقص الوقود بسبب تهريبة و رمية في الصحراء و باللعات المجاري و الانفلات الامني المتعمد أقف بجوار الرئيس في تطهير البلد من الفاسدين و المفسدين

بص يا باشا انت كدة بتهرب من الاجابة على السؤال لأنك بتجاوب السؤال بسؤال أخر و مع ذلك أنا مش حأعمل زيك و أرد
الأخوان لم يبيعوا قناة السويس و الأهرمات و أبو الهول حتى الأن كما يقول إعلام الفلول
الأخوان لم يبيعوا سيناء لحماس كما يدعي الأفاقين من الأعلاميين
الأخوان لم يسمحوا بزواج البنت اللي عندها 9 سنوات و لم يفصلوا إمراة متبرجة من عملها و لم يعتدوا على حقوق المسحيين كما يدعى الأعلام الكاذب
الأخوان لم يفصلوا موظف في الدولة عشان يخشوا هما مكانه بدعوة أخونة الدولة كما يردد ببغاوات الأعلام
الأخوان لم ينقضوا على الثورة بل هم من الذين دعوا لها و أيدوها بدليل ذكرك لدكتور عصام العريان و هو يمدح البرادعي لأن هم من قاموا بتجميع مليون توقيع للحركة الوطنية للتغير و أرجو منك أن تدخل على اليوتيوب و تسمع رأئ البرادعي و ساويرس و ابراهيم عيسي و بلال فضل و كل من يهاجم الأخوان الأن أسمع رأيهم في الأخوان أيام الثورة و بعدها مباشرة و سوف ترى عجب العجاب في كلام هؤلاء

[COLOR="Blue"][SIZE="5"]بس يا سيدي الكهرباء كانت بتقطع في أيام المخلوع بس بصراحة اليومين دول بقت بتقطع أكثر لأن من خلال متابعاتي لرأئ الخبراء في هذا المجال بيقولوا أن الشبكة متهالكة بالاضافة الى زيادة الأحمال نتيجة زيادة معدل سرقة الكهرباء من التكيفات اللي خارج العداد و المباني التي تم بنائها عقب الثورة مباشرة بتشجيع من رئيس الوزراء الهمام أحمد شفيف اللي بقالة 10 شهور بيعمل عمرة في دبي هههههههه
و على العموم أذا كان هو وصفك لحكم الأخوان ان هما رجعونا لعصور الظلام كناية عن قطع الكهرباء فبسيطة لأن هذا الأمر سيحل قريباً ان شاء الله و سوف نحيا في عصور النور 1000 فولت و أكثر هههههههه[/][/]
[f

[- أذكر أمثلة لعصر النور قبل حكم الأخوان كما ترى[/

لما حكم مبارك فاسد و ابن........ أمال بتساعد ليه على رجوعه بعتراضك على حكم لم يدم أكثر من 10 شهور الا تراى انه حكم مسبق و غير منصف انك تقارن 30 سنة فساد و رشاوي و محسوبية بحكم لم يدم أكثر من 10 شهور منهم 6 شهور ميدان التحرير مفلق بأمر البلطجية و من ورائهم أفي هذا إنصاف!!!!!!!!!

[fo- أذكر أمثلة لتشوية الاخوان للدين كما ترى[/
[]انا مش هرد عليك بس عاوزك تشوف رأي الناس دلوئتي في الناس ام دقون ( الدقانيش) .. يا باشا كنا بنشوف الواحد منهم بنحترمه اوي و نقرب منه و سعات نقوله : ادعيلنا يا عم الشيخ دلوئتي الناس بتبصلهم على اساس انهم شوية كدابين منافقين ونزلو من نظر الناس .. لما يجيلك واحد زي الشيخ صلاح ابو اسماعين يتكلم باسم الدين ويطلع كداب و لما يجيلنا واحد زي الله يرحمو البلكيمي وواحد تاني يتمسك مع بنت في عربية وكلهم بتوع دين .. اخص الله يكسفهم فضحونا والله .. لكن يا باشا انت شكلك مش متابع اي اخبار خالص علشان حضرتك شكلك مش عارف اي حاجه عنهم !!

أنا شايف ان ناس كثيرة جداً بتحترم الشيوخ و تقدرهم حق قدرهم حتى الأن و لا يمنع أن أحداً منهم أساء أو أخطا و طلع أعتزر في جميع القنوات أن كل الشيوخ وحشين فالتعميم هنا لا يصح فمثلا لا يصح أن نقول أن كل المعلمين فاسدين و بتوع 3 ورقات فنحن معشر المعلمين كنا نستاء عندما يتم تضخيم حادثة مثل إعتداء معلم على تلميذة , معلم يكسر ذراع تلميذ و الأعلام يضخم و يصور أن كل المعلمين هكذ لا سمح الله فاللي مانرضهوش علي أنفسنا لا نرضاه على أحد و خاصة إن كان هذا الشخص شيخ جليل
أما ما ذكرته عن الشيخ حازم فهذا رجل سياسي من الدرجة الأول و لا يتكلم باسم الدين كما تدعى و يدعي معك الأعلام الكاذب و على فكرة هو الان معاه حكم قضائي أن والدته رحمة الله عليها مصرية أب عن جد فهل ذكر الأعلام الكاذب هذا؟؟؟؟ و أبشرك انه لم يذكر مثل هذا الخبر و أنا واحد من الناس لو الشيخ حازم نزل الإنتخابات القادمة أنا سوف أنتخبة لما له جراءة في مواجهه المواقف الصعبة

لقد ذكرتني أخي الفاضل عندما كنت أتحدث مع أحد أصدقائي في التليفون عن أحوال البلد قبل الثورة كان يقول لي أسكت التليفون ممكن يكون متراقب و احنا دلوقتي نتناقش بحرية كاملة عبر النت تحت مرأى و مسمع العالم كله و لسنا خائفين من أمن الدولة و لا غيره و انا اتفق معك تماما في ان الثورة هي من أهدت للشعب المصري حرية و ليس حكم الأخوان
اما بخصوص جملتك الثانية فأنت رجعت تاني لكلامك المرسل فأنت تقول نحن من أعطيناهم شرف خدمتهم لنا و معذرة سوف أقتبس رد القذافي و أقول لك " من أنتم " هل أنتم أغلبية الشعب المصري عشان تنزعوا منهم حق أعطاه الشعب لهم أم انتم أقلية صوتها عالي حبتيين و تلجا الى أساليب عقيمة من خداع الناس أن الأخوان لم يفعلوا شيئاً لهم و تضعوا لهم العراقيل في كل شئ و اخرها ازمة الجنود و المناحة اللي شنها الاعلام قبل و بعد تحرير الجنود
و اخيرا انت تقول ان الأخوان خونة طيب قوللي بأمارة إيه و لا هو كلام مرسل كالعادة!!!!!!!
و انت تقول ان مكانهم كان في السجون ايام مبارك فهذا شرف لهم و لكل من كان يعتقل بدون ذنب غير انه معارض على الفساد اللي كان ايام المخلوع

تقبل تحياتي ايها الباشا

كما قلت لك سابقاً ليس من العدل أن تقارن بين 30 سنة فساد و ظلم و نهب خيرات هذا الوطن و الأخوان في أول 10 شهور من حكمهم و مؤسسات الدولة كلها ضدهم و على رأسئها القضاء و على رأس القضاء المحكمة الدستورية العليا ( الحاكم الفعلي للبلاد الأن ) و تقبل تحياتي
قديم 29-05-2013, 05:50 AM
الصورة الرمزية mr emoo
عضو فعال

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة heshamhegazy مشاهدة المشاركة
هي الناس دي مبتفهمش للدرجة دي ايه يا خرفان الله يخيبكم انتم ومرسيكم واخوانكم المنافقون الكاذبون الحقراااااااااااااااااااااااااااااء الملعونين الماسونيين افهموا يا خرفان يا بقر ياحمير يا بهاااااااااااااااااااااااااااااااااااااايم اللهم اخذلكم اللهم اخذلكم اللهم خلصتا منكم ومن شروركم
يا اخي احترم نفسك وقل ما شئت بدون تطاول فانت كدة تثبت ان حجتك ضعيفة و لا قيمة لها بلجوئك للشتيمة و إهانة أكثر من نصف الشعب المصري و يسعدني أني لا أستطع الدخول معك في مشتمة عقيمة لا تجدي و لا تفيد

العلامات المرجعية