اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 21-10-2012, 10:50 PM
العقبى1010 العقبى1010 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

العقبى1010 is on a distinguished road
افتراضي بعد الخبر ده مفيش إهانة أكتر من كده

طبعا أنا مش مؤيد للضرب ، بس يا سيادة المحافظ حضرتك أكبر من الأمور دى
النيابة الإدارية تحقق في واقعة قص شعر التلميذتين
استدعاء المسئولين بالمدرسة وسماع أقوال الطالبات بدأت النيابة الادارية بالاقصر التحقيق في بلاغ محافظ الاقصر الدكتور عزت سعد ضد مدرسة مادة العلوم بمدرسة الحدادين الابتدائية التابعة لادارة ¢ القرنة ¢ التعليمية بالاقصر ايمان ابوبكر احمد لقيامها بالاعتداء بالضرب علي تلميذتين بالمدرسة وقص شعرهما لعدم تنفيذهما تعليماتها بارتداء الحجاب.
يباشر التحقيقات محمد رضوان وكيل اول النيابة الادارية بإشراف المستشار عاطف ابوالمجد نائب رئيس هيئة النيابة الادارية بالاقصر.
استدعت النيابة الادارية عددا من المسئولين بالمدرسة وسؤالهم حول الواقعة. حيث أكدوا ان المدرسة اصدرت اوامر للتلميذات بالفصل بضرورة ارتداء الحجاب فامتثلن جميعهن عدا التلميذتين ¢ 12سنة ¢ فقامت المدرسة بالاعتداء عليهما بالضرب باستخدام ¢مسطرة ¢ وجذبهما من شعرهما أمام باقي الطالبات وقص شعرهما.
انتقلت النيابة الإدارية إلي المدرسة لسؤال التلميذات وسماع شهادتهن حول الواقعة. طلبت تحريات المباحث وعرض التلميذتين علي اللجنة الطبية المختصة لبيان ما بهما من اصابات نتيجة اعتداء المدرسة عليهما بالضرب.
المصدر جريدة الجمهورية
http://www.algomhuria.net.eg/algomhu...p/detail05.asp

قديم 21-10-2012, 11:11 PM
هيثم الجمل هيثم الجمل غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

هيثم الجمل is on a distinguished road

لا طبعا المحافظ عنده حق لأن المعلمة الفاضلة أساءت للمعلمين وللاسلام وأول مرة أعرف إن شعر بنتي اللي عندها 12 سنة يتقص لو لم ترتدي الحجاب
على فكرة قبل ماحد يزايد علي أنا كل أهلي وأخواتي محجبات
وأي بنت عندي في المرحلة الاعدادية لو كاشفة شعرها أنا بقدم ليها النصيحة مرة واتنين وتلاتة ومليون لحد ما أجيب نتيجة بس مش ممكن أقصلها شعرها
قديم 21-10-2012, 11:12 PM
الصورة الرمزية عبدالرازق العربى
عبدالرازق العربى عبدالرازق العربى غير متواجد حالياً
مشرف عام ادارى للمرحلة الابتدائية

عبدالرازق العربى is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العقبى1010 مشاهدة المشاركة
طبعا أنا مش مؤيد للضرب ، بس يا سيادة المحافظ حضرتك أكبر من الأمور دى
النيابة الإدارية تحقق في واقعة قص شعر التلميذتين
استدعاء المسئولين بالمدرسة وسماع أقوال الطالبات بدأت النيابة الادارية بالاقصر التحقيق في بلاغ محافظ الاقصر الدكتور عزت سعد ضد مدرسة مادة العلوم بمدرسة الحدادين الابتدائية التابعة لادارة ¢ القرنة ¢ التعليمية بالاقصر ايمان ابوبكر احمد لقيامها بالاعتداء بالضرب علي تلميذتين بالمدرسة وقص شعرهما لعدم تنفيذهما تعليماتها بارتداء الحجاب.
يباشر التحقيقات محمد رضوان وكيل اول النيابة الادارية بإشراف المستشار عاطف ابوالمجد نائب رئيس هيئة النيابة الادارية بالاقصر.
استدعت النيابة الادارية عددا من المسئولين بالمدرسة وسؤالهم حول الواقعة. حيث أكدوا ان المدرسة اصدرت اوامر للتلميذات بالفصل بضرورة ارتداء الحجاب فامتثلن جميعهن عدا التلميذتين ¢ 12سنة ¢ فقامت المدرسة بالاعتداء عليهما بالضرب باستخدام ¢مسطرة ¢ وجذبهما من شعرهما أمام باقي الطالبات وقص شعرهما.
انتقلت النيابة الإدارية إلي المدرسة لسؤال التلميذات وسماع شهادتهن حول الواقعة. طلبت تحريات المباحث وعرض التلميذتين علي اللجنة الطبية المختصة لبيان ما بهما من اصابات نتيجة اعتداء المدرسة عليهما بالضرب.
المصدر جريدة الجمهورية
http://www.algomhuria.net.eg/algomhu...p/detail05.asp
زميلى العزيز : المعلمة منتقبة يعنى لازم إعلام المارينز يكبر الموضوع ويعمل جلبة
مع ضرورة عقابها إن كانت فعلت ذلك
ولكن هل ترى لو كانت ترتدى مينى جب كان الإعلام اهتم بالموضوع ؟
قديم 21-10-2012, 11:27 PM
العقبى1010 العقبى1010 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

العقبى1010 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هيثم الجمل مشاهدة المشاركة
لا طبعا المحافظ عنده حق لأن المعلمة الفاضلة أساءت للمعلمين وللاسلام وأول مرة أعرف إن شعر بنتي اللي عندها 12 سنة يتقص لو لم ترتدي الحجاب
على فكرة قبل ماحد يزايد علي أنا كل أهلي وأخواتي محجبات
وأي بنت عندي في المرحلة الاعدادية لو كاشفة شعرها أنا بقدم ليها النصيحة مرة واتنين وتلاتة ومليون لحد ما أجيب نتيجة بس مش ممكن أقصلها شعرها
يا أخى أنا اعترضت من البداية على سلوك المعلمة لكن الوزارة وقعت عقاب على المعلمة وانتهى الأمر ، تعليقى على سيادة المحافظ الذى ترك كل مهامه وتنازل وتواضع ورفع القضية للنيابة الإدارية ، وطبعا الهدف واضح
وأحب أسأل حضرتك سؤال ، تفتكر لولا التضخيم الإعلامى للقضية كان ممكن معالى المحافظ يهتم بالموضوع كده؟
قديم 22-10-2012, 10:59 AM
ahmed salh ahmed salh غير متواجد حالياً
عضو متواصل

ahmed salh is on a distinguished road

يا جما عة الي عاوز يتشتر ع حد في البلد يتشتر ع المعلم لاان دي بلد جبانة والمسؤلين اجبن خلق اللة وكل واحد عايزيبان انة عمل حاجة يجي ع المعلم لان عارف ان لا نقابة ولا يحزنون والمعلمين مش متحدين مع بغض كانهم هم الي
الموضوع عادي وحصل واحنا طلاب بس كان للطلاب اللي كان شعرهم طويل وكان يتم قص جزء من الشعر حتي يقوم الولد بحلق شعرة وتقصيرة
قديم 22-10-2012, 11:05 AM
نانا هوبة نانا هوبة غير متواجد حالياً
عضو فعال

نانا هوبة is on a distinguished road

حسبى الله و نعم الوكيل
آفة الجهل لا سايبه صغير و لا كبير
كل الامور حلوة و الفاسدين نالوا عقابهم و الامن مستتب و الاقتصاد عظيم و الناس بتضحك و مبسوطه و بتقول يا ناس طب مشكله و احده بس بدل الرفاهيه المميته دى فا ........جه .......موضوع المعلمه دى فانتفض المحافظ مين دى اللى هتعكر صفو و هناء الناس .........ابدا و الله ما ينفع و راح شايف شغله
قديم 22-10-2012, 04:22 PM
الصورة الرمزية sadq7
sadq7 sadq7 غير متواجد حالياً
عضو خبير

sadq7 is on a distinguished road

آه لو كان انفعال المحافظ الهمام ضد من يخربون البلد وينهبون المليارات ويهربون الآثار بنفس درجة انفعاله ضد هذه المعلمة!
المعلمة مخطئة ولكن رد الفعل كان مبالغا فيه وانفعال المحافظ فضح المحافظ وبين قلة عقله وتعصبه وأنه لا يصلح لهذا المنصب الرفيع.

العلامات المرجعية