اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعي > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 12-09-2012, 03:23 PM
يوسف حسن يوسف يوسف حسن يوسف غير متواجد حالياً
عضو جديد

يوسف حسن يوسف is on a distinguished road
افتراضي تفتــكروا فــى امـــل :((

السلام عـليكم و رحمـه الله و بركـاته
ازيكـم يا رجــاله
فى البدايـه احب اشكركم جدا على المنتدى الجميل ده
بصـراحـه الواحد كل لما بيفقد الامل انـه يحقق مستقبل كويس بيدخل هنا و بيلاقى ناس بتشجـعـه مع انى مبشاركش فى المنتدى بس بلاقى مواضيـع تفتح النفس بصراحـه
انا طــالب 3 ثانوى < علمى رياضـه >
جبــت السنـه الى فــاتت 92%
بصـراحــه انا مكنتش بذاكر قـوى السنـه الى فاتت و مجموعى ده زيـاده عن حقـى كمان و انا معترف بكدا بس مش دى المشكـله
المشكـله انى كـان عندى حلـم اى طـالب علمى رياضـه فى مصر و هو الهندسـه
بس بصـراحــه لما جيت دخلت 3 لقيت نفسـى متلغبط و مش فـاهم امشـى حياتى ازاى
سنـه تانيـه ثانوى اسهل بكتير اوى من تالتـه و مش عارف انا ضيعت الدرجات دى كلها ليـه و بصراحـه بضرب نفسى 100 جزمـه انى مأخدهاش جد من الاول لان السنـه الى فاتت الواحد كـان ممكن على الاقل فيـها يجيب 95% لان مقارنـه بتالتـه فى هى لعب عيال
و شيطــانى ماسكنى بصـراحـه اليومين دول و عمـال يقولى
يابنى خليك عملى و حول ادبـى اهـو حتاخد فلسفـه و تاريخ اه هما مش سهلين للدرجـه بس اكيد اسهل من الفيزياء و الريـاضـه 2
بس بصـراحـه انا فى سنـه تانيـه كنت اكتر ماده بذاكرها هى الكيمياء اه فى الاخر جبت فـيها 45 بس مش مهم حصل خيـر
و مش هاين عليا انى احول ادبـى بعد ما اتفحت فى الكيمياء السنـه الى فاتت
دروس و مذاكره و امتحانات
و بقـول لنفسـى ياريتنى كنت دخلت ادبـى من الاول كنت ممكن اجيب اكتر من الـ92% و ادخل تجاره انجلش مستريح
بس برضـه بقول لنفسى تجاره انجلش ايـه !!
يعنى واحد يبقى قدامـه الفرصـه انـه يدخل هنـدسـه او علـوم بتـرول و يسيبها و يروح لتجاره برجله بس برضـه الشيطان بيعد يقـولى مش احسن ما تتفحت فيزياء و رياضـه 2 و مجموعك ولا يجيب علوم ولا يجيب هندسه و ممكن كمان ميجبش تجاره علشان تجاره من على اعلى
فـ بصـراحه انا تعبت و عايز اعرف اعمل ايـه
احــول ادبـى و ارضـى بنصيبى و اذاكر كويس السنـه دى يمكن تجيلى تجاره انجلش و ابقـى برضـه اسمى استرحيت فى 3 بدل ما اعد اعيط على المجهود الى حعمله فى الاخر زى بتـوع السنـه الى فاتت الى بعد ما كـانوا جايبين تسعينات فى تانيـه طلعوا من الثانويـه العامـه كلهم تمانينات و ملحقوش حتى التجاره
ولا احط هدفى قدام عينـى و احاول اوصـله و اسيبها على ربنا
انا عايز حد يسـاعدنى يا جمـاعه فى اختيار القرار علشان لازم احدد انا حعمل ايـه اليومين دول علشان مستقبلى ميضعش و علشان احنا فى شهر 9 ولازم لو ححول ادبى احول بدرى
ياريت يا جمـاعه حد يفيدنى و عايز ردود منطقـيـه تشجع الواحد على القرار الى لازم ياخده
و شكـرا ليكم مقدمـا

قديم 12-09-2012, 04:51 PM
الصورة الرمزية مريم السباعى.
مريم السباعى. مريم السباعى. غير متواجد حالياً
عضو متألق

مريم السباعى. has a spectacular aura about

واله انا حاسة بيك جدا وبمشكلتك لان فيها كتيييييييير وتقريبا نفس الى كان عندى انا كنت جايبة 92برضه فى تانية بس نصيحتى ليك كالاتى
1_استخير ربنا كل يوم استخير كتير جدا
2_انا رئى مدام حابب هندسة ادخل علم رياضة بس بعد استخارة ربنا وتحس انك ميال لدة ولو شديت حيللك حتى لو مش لحقت هندسة فتجارة انجليزى مش حتبقى بعديه عنك لدرجادى لو انت شديت حيللك وعلوم رياضة جمعيها تعتبر قليلة جدا برضه ولو مش لحقت هندسة قدامك حاسبات ومعلومات برضه او تربية قسم رياضة مدرسة رياضة يعنى انا شايفة فى كتير فرض احسن من ادبى دة رئى الشخصى وربنا يوفقك يارب
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=471761
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=510594
[/
NTER]
قديم 12-09-2012, 07:04 PM
الصورة الرمزية Mohamed Nada*
Mohamed Nada* Mohamed Nada* غير متواجد حالياً
طالب ثانوية عامة

Mohamed Nada* is on a distinguished road

خليك رياضة وشد حيلك لو قدر الله ملحقتش اللي انت عاوزه يبقى مجموعك هيجيب كل الكليات اللي انت ممكن تلحقها من ادبي
قديم 12-09-2012, 07:12 PM
يوسف حسن يوسف يوسف حسن يوسف غير متواجد حالياً
عضو جديد

يوسف حسن يوسف is on a distinguished road

والله انا لـو جاتلـى علــوم و اتخصص بتـرول حبقـى راضى و حقـول الحمد الله انا بس الى خايف منـه حاجه واحده انـى فى الاخـر ادخل تجاره انجليش و ساعتها حتقـهر لانى حكـون تعبت و فى الاخر دخلت نفس الكليـه الى دخلوها الناس الى اخـدوا تاريخ و فلسفـه مع احترامى ليـهم طبـعا
بس اكيـد التاريخ و الفلسفه اسهل بكتير من الكيمياء و الفيزياء و الريـاضـه 2

العلامات المرجعية