اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليات الهندسة

قديم 24-07-2012, 11:49 PM
أحمد رأفت عزالدين حسن أحمد رأفت عزالدين حسن غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

أحمد رأفت عزالدين حسن is on a distinguished road
افتراضي إستفسار عااااااااااااااااااجل (أرجو الرد)

يا جماعة أنا سجلت الرغبات وكله تمام بس انا من جوايا عايز أدخل عين شمس و أعملها كرغبة أولى لكن والدي ووالدتي قالولي القاهرة أحسن .. بس انا شايف عين شمس أحسن من حيث المناهج و كده لأنها بتطلع مهندس متمكن و تقيل في مجاله كمان عشان انا من حلوان و مشوار الشيخ زايد ديه هتبقى مشكلة لو دخلت هندسة القاهرة .. عايز رأيكم .. أخلي عين شمس رغبة أولى و لا ايه

قديم 24-07-2012, 11:59 PM
الصورة الرمزية issac-newton
issac-newton issac-newton غير متواجد حالياً
عضو متواصل

issac-newton is on a distinguished road

شـوف رأيي هـو هـنـدسـة الـقـاهـرة , و أنـا سـبـق و حـكـيـت إنـي كـنـت بـاخـد كـورسـ فـي الـكـلـيـة و جـالـنـا مـهـنـدس فـي عـيـن شـمـس و كـان بـيـديـنـا حـاجـات هـي أصـلا أسـاس عـنـدنـا مـن الإعـدادي و هـو قـال إنـه بـدء فـيـهـا مـن تـالـتـه .

بـالـنـسـبـة لـمـشـوار الـشـيـخ زايـد فـا إنـت مـمـكـن تـسـكـن فـي الـمـديـنـة الـجـامـعـيـة فـي الـشـيـخ زايـد و هـي مـديـنـة جـديـده أغـلـب الـطـلـبـة سـكـن فـيـهـا و تـبـعـد عـن الـكـلـيـة 10 دقـايـق ,
عـاوز أقـولـك أحـسـن سـنـة فـي حـيـاتـك هـتـبـقـا سـنـة إعـدادي زايـد .
بـالـرغـم مـن أن نـسـبـة كـبـيـرة مـن الـدفـعـة بـتـتـمـرمـط فـي الـمـواصـلات لـزايـد , الـدفـعـات بـتـحـقـق أرقـام قـيـاسـيـة فـي الـنـتـائـج آخـرهـا الـسـنـة دي , الأولـ جـايـب 99 %
قديم 25-07-2012, 12:05 AM
عضو مجتهد

متشكر لحضرتك أوي على الرد .. بس أعلق على جزئيتين :
أولا : انا كل الي أسمعه يقول إن مثلا إمتياز في القاهرة تعني جيد جدا في عين شمس يعني الصعوبة هناك أكتر و ده في مصلحتي لأني عايز أدرس حاجات تقيلة مش مهم كله هيتذاكر بس عشان أطلع مهندس كفاءة وفاهم
ثانيا : انا بيني وبين الشيخ زايد ساعتين لأني من حلوان نفسها .. ففكرة المدينة الجامعية ديه كأني هطفي النار بالبنزين يعني انا كده هتكلف أكتر .. وعلى إيه يعني .. هو انا مش بعيد عنها اوي كده .. بس إنت متأكد من الأول جايب 99% !!
قديم 25-07-2012, 12:16 AM
الصورة الرمزية issac-newton
issac-newton issac-newton غير متواجد حالياً
عضو متواصل

issac-newton is on a distinguished road

أولا , كويس انك بتقول سمعت , اممم انا مش عارف بحس اني لو اتكلمت عن هندسة القاهرة او عين شمس بدخل في منطقة شائكة لاني من هندسة القاهرة , بس عموما لو انا بنصح فا هقولك القاهرة
بالنسبة لثانيا , يعني التكليف مش هيبقا كبير , في ناس كانت من الوادي الجديد و من كفر الشيخ و المنصورة و الاسماعيلية و اسكندرية و عادي ,
بالنسبة للأول هو مش جايب 99 هو جايب 99 و كسر
قديم 25-07-2012, 12:19 AM
عضو مجتهد

99 و كسر !! إذا كان كده ماشي
قديم 25-07-2012, 01:59 AM
amcmeme amcmeme غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

amcmeme is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة issac-newton مشاهدة المشاركة
أولا , كويس انك بتقول سمعت , اممم انا مش عارف بحس اني لو اتكلمت عن هندسة القاهرة او عين شمس بدخل في منطقة شائكة لاني من هندسة القاهرة , بس عموما لو انا بنصح فا هقولك القاهرة
بالنسبة لثانيا , يعني التكليف مش هيبقا كبير , في ناس كانت من الوادي الجديد و من كفر الشيخ و المنصورة و الاسماعيلية و اسكندرية و عادي ,
بالنسبة للأول هو مش جايب 99 هو جايب 99 و كسر
طب لو انا ساكن في مدينة نصر ممكن اسكن في المدينة الجامعية الي في الشيخ زايد ولا لأ

العلامات المرجعية